در صورتیکه در رابطه با موضوع

آیا از مسئولیت های قانونی شرکت های هرمی اطلاعی دارید؟
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
آیا از مسئولیت های قانونی شرکت های هرمی اطلاعی دارید؟

آیا از مسئولیت های قانونی شرکت های هرمی اطلاعی دارید؟

شما در این مقاله میخوانید

علت تشکیل شرکت های هرمی:

مسئولیت های قانونی شرکت های هرمی به عهده فرد تشکیل دهنده این شرکت ها  و تمامی اعضا است. در واقع باید گفت طبق قانون، فعالیت این شرکت ها ممنوع می باشد و پیگرد قانونی دارد. در این بخش ابتدا به علت تشکیل شرکت های هرمی می پردازیم تا بدانیم چگونه و به چه شکل این شرکت ها تشکیل می شوند و توسعه پیدا می کنند. سپس مجازات ها و مسئولیت های قانونی شرکت های هرمی را نیز بررسی می کنیم. 

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

آنچه باعث شکل گیری شرکت های هرمی و ایجاد مسئولیت های قانونی شرکت های هرمی شده است؛ وجود واسطه ها برای فروش محصولات می باشد. به طور کلی در چرخه اقتصادی و در بازار، محصول بین عرضه کننده و متقاضی جا به جا می شود. یعنی فرد عرضه کننده محصول را با توجه به تقاضایی که در بازار موجود می باشد؛ عرضه می‌کند و متقاضی که همان خریدار یا مشتری است، به تهیه و خرید محصول می پردازد. در این چرخه اقتصادی، فروش محصولات بدون واسطه و به صورت مستقیم صورت می گیرد. اما در شرکت های هرمی بین فروش مستقیم و رابطه میان تولید کننده و متقاضی فاصله زیادی وجود دارد. این فاصله توسط واسطه ها پر شده است. به این ترتیب، نه تنها قیمت محصول به شدت افزایش پیدا می‌کند بلکه عواقب زیانبار دیگری را نیز در پی دارد.

البته این نکته را متذکر می‌شویم که فروش همه محصولات از طریق واسطه جرم محسوب نمی شود؛ لذا وقتی صحبت از چندین واسطه و قیمت‌های نجومی محصولات در میان باشد، در چنین شرایطی شرکت هرمی محسوب شده و مجازات سنگینی در پی خواهد داشت.

شرکت های هرمی چگونه فعالیت می کنند؟

برای بررسی مسئولیت های قانونی شرکت های هرمی بهتر است ابتدا با طرز کار این شرکت ها آشنا شویم. هنگام فروش یک محصول توسط شرکت های هرمی، چندین واسطه دست در دست یکدیگر می‌ دهند تا محصول به فروش برسد. به این ترتیب هر عرضه کننده درصدی به قیمت محصول اضافه می‌کند و به این ترتیب قیمت نهایی محصول (زمانی که به دست مصرف کننده یا متقاضی می رسد) به شدت افزایش پیدا می کند. این امر برای جامعه تبعات زیانباری دارد و به اقتصاد صدمه وارد می کند. وقتی ضرر و زیان های شرکت های هرمی و عواقبی که برای جامعه داشته برای مسئولین علی الخصوص قوه قضاییه محرز گردید؛ آنان نیز تصمیم بر وضع قانون در این رابطه گرفتند و طی چندین جلسه قوانینی برای منع تشکیل شرکت های هرمی و همچنین مجازات اعضای پیوسته به این شرکت‌ها وضع کردند. 

دو دلیل اصلی موجب می شود تولید کننده و یا کسی که محصولات را عرضه می کند؛ شرکت هرمی تشکیل دهد.

 اولین دلیل: کمبود بازاریابان است. یعنی فردی که محصولی را عرضه میکند شرایط بازاریابی محدودی دارد و افراد کمی محصول را می شناسند. به این ترتیب او برای افرادی که می شناسد پاداش و دستمزد در نظر می گیرد تا این بازاریابان محصول او را به دیگران عرضه کنند. در واقع این افراد باید نقش تبلیغات را ایفا نمایند. 

دومین دلیل: همچنین چون بازاریابان نیز با عده محدودی در ارتباط هستند؛ موجب می‌شود هر بازاریاب مجدد افراد دیگر را وارد شرکت کرده و از آنها نیز به عنوان بازاریاب استفاده نماید. به این ترتیب شرکت و این مجموعه مدام گسترده تر شده و افرادی که وارد مجموعه می‌شوند ضمن خرید محصولات به تبلیغات و بازاریابی نیز می‌پردازند.

گول شرکت های هرمی را نخورید

با توجه به اینکه مسئولیت های قانونی شرکت های هرمی توسط نمایندگان در نظر گرفته شده است و مجازات‌هایی برای تمامی افراد وضع گردیده؛ اما باز هم در جامعه شاهد تشکیل شرکت های هرمی و همچنین پیوستن اعضا به این شرکت ها هستیم. حال سوال اساسی اینجاست که چرا با وجود مسئولیت های قانونی شرکت های هرمی برای تمامی اعضا، همچنان این شرکت ها تشکیل می شوند؟

اولین و ساده ترین دلیلی که میتوان برای تشکیل این شرکت‌ها و همچنین افزایش تعداد اعضا ذکر کرد؛ زودباوری افرادی است که عضویت این شرکت ها را قبول می‌‌کنند. این عده تصور می‌ کنند فعالیت شرکت های هرمی قانونی و مجاز است. نکته جالب تر آنکه در جلساتی که توسط این شرکت ها برگزار می‌شود و برای اعضا توضیح داده می شود که چگونه باید مراحل کار را انجام دهند؛ افرادی به عنوان وکیل معرفی می شوند. این وکلای نمادین سعی می‌ کنند با ارائه ماده های قانونی دروغین فعالیت شرکت را مجاز و قانونی جلوه دهند. به این ترتیب اعضایی که مورد استخدام قرار میگیرند اطمینان بیشتری پیدا کرده و به جرمی که مرتکب می شوند کاملاً بی‌اطلاع هستند. به این ترتیب این افراد به دلیل اعتماد نادرستی که به شرکت های هرمی می کنند؛ علاوه بر فروش محصولات و بازاریابی، اقدام به جذب بازاریابان دیگری نیز می نمایند.

در نهایت اینکه طی جلسات صورت گرفته و اطلاعاتی که به دروغ به بازاریابان داده می شود؛ مخاطبان ترغیب و وسوسه می گردند تا به استخدام این شرکت ها در بیایند و اقدام به فروش محصولات و بازاریابی آن ها کنند. فارغ از اینکه  فروش و بازاریابی محصولات نه تنها سودی برای آنان ندارد بلکه موجب دردسر و مشکلاتی نیز برای آنان می شود. سرانجام پیامدهای قانونی فعالیت در شرکت های هرمی، گریبان گیر همه اعضا خواهد شد.

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

چرا مسئولیت های قانونی شرکت های هرمی وضع گردیده است؟

شاید برای شما سوال باشد که علت وضع مسئولیت های قانونی شرکت های هرمی به چه دلیل است؟ یا اینکه شرکت های هرمی چگونه فعالیت می کنند که موجب پیگرد قانونی برای آن ها می شود؟

 مشکل اصلی شرکت های هرمی نحوه فروش محصولات و پاداش و مزایایی است که به اعضا تعلق میگیرد. در واقع برای شرکت های هرمی فروش محصول مهم است در صورتی که شرایط این شرکت ها به سویی سوق پیدا می‌کند که فروش معقولانه محصول با قیمت مناسب در درجه دوم قرار میگیرد. اعضای شرکت نیز بیشتر به فکر جذب بازاریاب و گسترش این هرم هستند؛ فارغ از اینکه هر بازاریاب فقط به دلیل فروش محصول شامل حقوق و مزایا می شود و اینکه چه تعداد افراد زیر نظر هر بازاریاب فعالیت می کنند؛ چندان مهم نمی باشد و تاثیری در حقوق و مزایا ندارد. ضمن اینکه بیشترین سود حاصل از فروش محصول به آن فردی که محصول را فروخته است تعلق نمی گیرد بلکه افرادی که در راس هرم هستند سود بیشتری به دست آورده و به این ترتیب موجب می‌شود قیمت محصولات روز به روز افزایش پیدا کرده و نجومی تر شود.

مسئولیت های قانونی شرکت های هرمی در کدام بخش قانون ذکر شده است؟

در سال ۱۳۸۴ مسئولیت های قانونی شرکت های هرمی توسط اعضای مجلس در نظر گرفته شد و مجازاتی برای این اعضا وضع گردید. طبق قوانینی که در جلسات نمایندگان مجلس تصویب شده است؛ عضویت در شرکت های هرمی جرم تلقی می شود و کسانی که گمان می کنند فرد مسئول همان تشکیل دهنده و مدیر شرکت است؛ کاملاً اشتباه می کنند. نه تنها بانی شرکت های هرمی بلکه تمام اعضا مجرم شناخته شده و مستحق مجازات هستند. بند (ز) الحاقی به ماده ۱ قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور مصوب ۱۳۶۹ می‌گوید:

 تاسیس، قبول نمایندگی و عضوگیری در بنگاه و موسسه، شرکت یا گروه به منظور کسب درآمد ناشی از افزایش اعضا به نحوی که اعضای جدید جهت کسب منفعت، افراد دیگر را جذب نموده و توسعه زنجیره و شبکه انسانی تداوم یابد؛ جرم محسوب می شود. به این ترتیب افراد باید کاملاً آگاه باشند که در صورت مشاهده توجیهات قانونی در رابطه با عضویت در شرکت های هرمی گول نخورند و بدانند که این نوع شرکت ها فعالیتی کاملاً غیرقانونی دارند.

مسئولیت های قانونی شرکت های هرمی چیست؟

 مسئولیت های قانونی شرکت های هرمی اکنون برای همه محرز است؛ ضمن اینکه جزای بسیار سختی برای عضویت در شرکت های هرمی در قانون وضع شده است. شرکت های هرمی طبق تعریف قانونی: شرکت هایی هستند که بنای آن ها بر جذب انسان ها است؛ یعنی پورسانتی بر اساس تعداد افرادی که جذب شده اند؛ پرداخت می گردد. بنابراین اگر ثابت شود فعالیت شرکت های هرمی به قصد ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران است و یا فساد فی الارض محسوب شود؛ مرتکب باید اعدام گردد. در غیر اینصورت حبسی از ۵ سال تا ۲۰ سال برای افراد در نظر گرفته می‌شود. همچنین جزای مالی نیز وجود دارد و تمامی اموالی که از این طریق به دست آمده ضبط می گردد. علاوه بر جریمه مالی و همچنین زندانی کردن متهمین؛ دادگاه می تواند ۲۰ تا ۷۴ ضربه شلاق را نیز برای محکومیت در نظر بگیرد.

در صورتی که بعد از تشخیص فعالیت شرکت های هرمی، هدف آنان برای دادگاه مشخص شود و معلوم گردد که جرم آن ها کلان و فراوان نبوده است؛ دادگاه، رد مال و همچنین از ۶ ماه تا ۳ سال را برای متهمین در نظر می‌گیرد و جزای نقدی معادل دو برابر اموالی که از طریق شرکت هرمی به دست آورده اند را برای محکومین صادر می کند.

کلمات کلیدی

  • شرکت های هرمی
  • شرکت هرمی چیست
  • اسامی شرکت های هرمی خارجی
  • شرکت های هرمی در ایران
  • شکایت از شرکت هرمی
  • شرکت هرمی نفیس
  • شماره شکایت از شرکت های هرمی
  • شرکت های هرمی ارز دیجیتال
  • شکایت از شرکت هرمی کیونت
  • لیست شرکت های کلاهبرداری
  • بازاریابی هرمی چیست
  • سایت های هرمی
لطفا کمی صبر کنید

میانگین 4.5 از 1 رای

آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

08 فروردین 1403
کارآموز وکالت

محدودیت های عضو هیئت مدیره در شرکت تجاری

سلام وقتتون بخیر
بنده با شرکتی قرارداد امضاء کردم که جزو هیئت مدیره هم...

08 دی 1402
وکیل پایه یک دادگستری

مجمع عمومی موسس در شرکت های سهامی

سلام وقت بخیر ، این سوال مورد ب میتوان به ماده 75 ق.ت استناد شود و در...

29 آذر 1402
وکیل پایه یک دادگستری

امضای قرارداد شرکت توسط مدیرعامل

سلام وقت بخیر
در یک قرارداد همکاری در کارگزاری املاک اسم شرکت نیومده و...

22 آذر 1402
وکیل پایه یک دادگستری

ثبت شرکت توسط اتباع خارجی

سلام وقت بخیر شرایط تاسیس شرکت تجاری برای شخص غیر ایرانی( اهل ترکیه)...

16 آذر 1402
کارشناس حقوقی

غیر فعل بودن شرکت و بار مال ان

حدود 10 سال پیش یک شرکت مسئولیت محدود ثبت کردم که 99 درصدش مال خودم بو...

07 آذر 1402
وکیل پایه یک دادگستری

مسئولیت شرکا در شرکت با مسئولیت محدود

سلام. بابت قاچاق کالا مدیر عامل و شرکت با مسیولیت محدود جریمه شده اند....

26 آبان 1402
کارشناس حقوقی

مشاوره در خصوص ثبت شرکت در ایران توسط اتباع خارجی

سلام
من اتباع خارجی ساکن ایران هستم اهل کشور افغانستان برای دریافت اق...

20 آبان 1402
وکیل پایه یک دادگستری

مسئولیت شریک در شرکت تجاری

باسلام من با یک نفر در شرکتی مشارکت کردم 50٪ سهام مال من و 50٪ برای طر...

18 آبان 1402
کارشناس حقوقی

تفاوت مجوز صدور شرکت و شماره ثبت

وقت بخیر
مجوز صدور شرکت با شماره ثبت شرکت فرق می کنه؟

12 آبان 1402
وکیل پایه یک دادگستری

حقوق هییت مدیره در شرکت

با سلام و احترام
بنده در شرکت یکی از دوستان خود به عنوان عضو هیت مدیره...