در صورتیکه در رابطه با موضوع

آیا فعالیت در بازار فارکس جرم است ؟
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
26 آبان 1399
4.89
آیا فعالیت در بازار فارکس جرم است ؟

آیا فعالیت در بازار فارکس جرم است ؟

شما در این مقاله میخوانید

جرم فعالیت در بازار فارکس چیست؟

انسان همواره در طول عمر خود به دنبال حفظ و افزایش درآمد و سرمایه خود می باشد که همین امر سبب شده بسیاری از افراد راه های مختلفی را برای سرمایه گذاری برگزینند،گاهی این نوع سرمایه گذاری ها کم ریسک و گاهی هم پر ریسک بوده.در این میان سرمایه گذاری بروی بازارهای بورسی از ابتدا یکی از جذاب ترین و پر ریسک ترین راه های سرمایه گذاری و کسب در آمده بوده است. که در این میان یکی از این بازارهای سرمایه گذاری فارکس می باشد که در سال 1994 به وجود آمده است. اما سوالی که پیش می آِد این است که آیا این بازار بورسی برای ما ایرانیان مجاز بوده یا خیر و همچنین آیا مجازاتی هم دارد؟

فارکس چیست؟

یکی از بزرگ ترین بازارهای مالی جهان محسوب می شود که در آن کاربران بایکدیگر به تبادل ارز های خارجی می پردازند . معامله گران اصلی این بازار موسسات مالی بزرگ،شرکت های چند ملیتی ، تاجران، شرکت های بیمه، شرکت های صادرات و واردات، صندوق های بازنشستگی، سفته بازها و اشخاص حقیقی که در این بازار ارزهای مختلفی مانند دلار یورو،پوند و.. را با یکدیگر معامله میکنند.

این بازار برخلاف سایر بازارهای مالی دیگر فاقد مکان خاص فیزیکی بوده و معامله گران از طریق شبکه الکترونیکی به انجام معاملات می پردازند.

آیا فارکس غیر قانونی است؟

بازار فارکس در بسیاری از کشور های دنیا یکی از بازارهای مالی معتبر محسوب شده و اکثر کشورهای پیشترفته از این بازار برای کسب درآمد ارزی بیشتر برای شرکت ها و یا سازمان هایشان استفاده می کنند مانند کشورهای آمریکا،چین،ژاپن و...

در کشور ما نیز بر اساس نظر فقها که گفته اند سرمایه گذاری در این بازار نوعی قمار بوده و معاملات آن بصورت ربوی هستند ممنوع اعلام شده و همچین بیان شده است که این بازار سبب خروج ارز از کشور خواهد شد و به تبع آن به ضرر منافع ملی کشور است اما آیا واقعیت این است؟ 

در خصوص این موضوع که بازار فارکس همانقدر که سوده است می توانند ضرر ده هم باشد هیچ جای شکی نیست اما همانطور که یک صادر کننده می تواند برای کشور ارزآوری کند این بازار هم نیز قابلیت ارز آوری برای کشور را داراست و از طرفی بسیاری از موسسات مالی و بیمه در این زمینه ورود کرده اند. از سوی دیگر برای اینکه این بازار را بخواهیم نوعی قمار به حساب آوریم باید اول از همه اوصاف قمار را بررسی کنیم که مطمئن شویم دارای این اوصاف هست یا خیر؟ مهم ترین صفت قمار این است که شما معامله ای میکنید بدون هیچ گونه بررسی و تحلیل تنها بر اساس شانس و اقبال ، اما بازار فارکس اینگونه نبوده و معامله گران این بازار مانند معامله گران سایر بازارها ب واسطه انجام تحلیل های تکنیکال و بنیادین اقدام به خرید و فروش می کنند و همین امر کافیست تا ثابت کند این بازار قمار نبوده.

جرم فارکس از لحاظ قانون

فارکس در سال 1393 بر اساس بخشنامه شماره 11010076 توسط سازمان بورس غیر قانونی اعلام گردید اما نکته مهم این است که این ممنوعیت تنها شامل کارگزاری ها،نمایندگان و پرسنل آنان می باشد که بیان داشته هرگونه فعالیت در زمینه فارکس همچنین آموزش و یا تشویق معامله گران به سرمایه گذاری در این بازار مالی ممنوع است و این ممنوعیت شامل حال افراد حقیقی که در این زمینه فعالیت می کنند نمی باشد.

از طرفی تنها مرجع قانون گذاری در کشورمان مجلس شورای اسلامی است که حق وضع قانون برای تمام افراد جامعه را داشته و در این خصوص هیچ گونه اقدامی نکرده است پس می توان اذعان داشت که بخشنامه سازمان بورس تنها مختص کارگزاری ها بوده و نمی تواند به حق و حقوق سایر افراد جامعه ورود پیدا کند.

درصورت داشتن هر نوع سوال حقوقی به صفحه اصلی سایت رفته و سوال حقوقی خود رامطرح نمایید و از وکیل متخصص مشورت دریافت نمایید
لطفا کمی صبر کنید

میانگین 4.89 از 9 رای

آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

06 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مستندات ماشین در اختیار شماست؟ آیا قرارداد شرط فسخ درج شده است؟

سلام
بنده هفت ماه پیش پژو206به اشنافروختم ومبلغ 20 میلیون گرفته وماشین...

06 اردیبهشت 1403
کارشناس حقوقی

برای عدم اعطای وکالت از فروشنده چه اقدامی کنم؟

سلام خسته نباشید
من چند وقت پیش یه ماشین خریداری کردم و قولنامه نوشتیم...

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

ملک دارای سند رسمی است؟

سلام.برادرم ادعا دارد که پدر مرحومم 3دانگ از منزل مسکونی را طی دست نوش...

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

آیا در پرونده فسخ اعتراض ثالث ثبت نمودید؟

با سلام بنده در تاریخ 28اردیبهشت سال قبل زمین قولنامه ای خریدم و تملک...

06 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

اشتباه در نگارش قرارداد

سلام وقت واحد آپارتمان بصورت پیش خرید خریدارینمودم که در قسمت خسارت رو...

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

آیا میتوانم به علت عدم وصول به موقع چک‌ها معامله را فسخ کنم

سلام. ملکی را سال گذشته سال گذشته به شخصی فروختم و اون شخص قرار شد طی...

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

آیا کارگر در صورت طرح دعوی بخواسته مطالبات بحقش می رسد؟

سلام وقت بخیر درصورت کار کردن فشرده و استخدام بدون قرارداد و پرداخت نش...

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

چگونه تضمینات بدهکاری اثبات شود؟

سلام وقت بخیر بنده به یک نفر 780میلیون بدهکارهستم که علاوه بر 2فقره چک...

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

اقرارنامه ی دریافت طلب از مدیون

با سلام و عرض احترام
در رابطه با طلبی که بنده از شخصی داشتم در حدود بی...

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

استرداد مبلغ از موسسه ی آموزشی

سلام وقت بخیر رفتم برای آموزش گفتن مبلغش 2ملیون بود و 4 جلسه من 2 ملیو...