در صورتیکه در رابطه با موضوع

اثبات رابطه نامشروع از طریق پیامک و مکالمات
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
23 اسفند 1399
4.88
اثبات رابطه نامشروع از طریق پیامک و مکالمات

اثبات رابطه نامشروع از طریق پیامک و مکالمات

شما در این مقاله میخوانید

نحوه پرینت پیامک و مکالمات تلفنی برای اثبات رابطه نامشروع

سوال چگونه می توان پرینت سیم کارت همسرم را بگیرم؟ ویا رابطه پیامکی ، رابطه ناشمروع به حساب می آید ؟ یکی از پر تکرار ترین سوالاتی است که کاربران در فضای مجازی به دنبال پاسخ آن هستند و معمولا زمانی که پایه های اعتماد در رابطه ای سست می شود یکی از سوالاتی که به ذهن زوجین خطور می کند همین سوالات است. اما برای بررسی این این موضوع باید اولا از نحوه دریافت مجوز پرینت مکالمات و پیامک های آگاه بوده و موضوع دیگر، چه نوع رابطه پیامکی نامشروع بوده و مجازات در بر داشته؟


صدور مجوز پرینت پامک و مکالمات


طبیعی است که مکاتبات هر شخصی جزیی از حریم خصوص وی محسوب شده و اشخاص نمی توانند به آن دسترسی داشته باشند اما قانون گذار در برخی موارد این اجازه را برای قضات درنظر گرفته است این موضوع در ماده 104 قانون آئین دادرسی کیفری بیان شده است و به قاضی پرونده این اجازه را داده تا درصورت نیاز برای اثبات موضوع مطروحه بتواند درخواست پرینت پیامک و مکالمات شخص را از مراجع ذی صلاح بخواهد. در نتیجه تنها راه اخذ مجوز پرینت پیامک و مکالمات ، دستور دادگاه می باشد که آن هم در همه موارد این دستور صادر نمی شود بلکه زمانی که تنها راه اثبات موضوع مکالبات مخابراتی باشد.
در این میان باید توجه داشت که اخذ پرینت پیامک و مکالماات تنها شامل مکاتباتی می باشد که از طریق مخابرات تبادل شده است و در صورتی که مکاتبات از طریق پیام رسان های اجتماعی صورت گرفته باشد قاضی پرونده هیچگونه دسترسی برای اخذ این گونه اطلاعات نداشته .

رابطه نامشروع در قانون چیست ؟


تعریفی که قانون گذار از رابطه نامشروع بیان داشته آنقدر دامنه شمول آن گسترده است که حتی می تواند رابطه کاری میان کارمندان یک شرکت را نیز در بر گیرد و به همین دلیل در خصوص رابطه نامشروع نظریات مشورتی بسیاری وجود داشته به عنوان مثال نظریه مشورتی شماره 7/2452 بیان داشته است :«نوشتن نامه های عاشقانه و ارسال آن به شخص دیگر مشمول رابطه نامشروع نخواهد بود و فاقد عنوان مجرمانه است.» و یا در نظریه مشورتی 7/3880 بیان شده: « رابطه نامشروع زمانی به قوع میپیوندد که رابطه جنسی ناقصی میان زن و مردی نامحرم به غیر از زنا روی دهد. در نتیجه مکالمه تلفنی ، در یک ماشین بودن ، همکار بودن و... مشمول روابط نامشروع ذکر شده در ماده 637 قانون مجازات اسلامی نمی باشد.
درخصوص رابطه میان دختر و پسری که برای آشنای قبل از اردواج صورت میگرد و خانواده های طرفین در جریان این رابطه هستند پس از منفی شده نظر دختر و پسر نمی توان این رابطه را مشمول رابطه نامشروع دانست.



اعتبار پیامک ها در اثبات رابطه ناشروع


درخصوص رابطه میان زن و مردی که علقه زوجیت میان آنها وجود ندارد ، ماده 637 قانون مجازات اسلامی این گونه بیان داشته است  چنانچه میان زن و مردی که عقله زوجیت وجود نداشته باشد و مرتکب رابطه نامشروع و یا منافی با عفت عمومی غیر از زنا از قبل تقبیل یا مضاجعه شوند ، به شلاق تا 99 ضربه محکوم خواهند شد و اگر این عمل با اکراه صورت گرفته باشد تنها اکراه کننده محکوم خواهد شد.
همانطور که اشاره شد نظریات مشورتی متعددی به دلیل دامنه وسیع ماده 637 قانون مجازات اسلامی ارائه شده است و برای آنکه بتوان رابطه پیامکی را که میان زن و مرد نامحرم برقرار شده را مشمول رابطه نامشروع بدانیم باید بررسی شود که رابطه برقرار شده در چه خصوص بوده و اینکه این ربطه تا چه میزان پیش رفته است. به عنوان مثال چنانچه زن و مرد در رابطه پیامکی خود از کلماتی عاطفی از قبیل عزیزم ، فدات و... استفاده کرده باشند اما اصل موضوعی که در حال بحث کردن آن بوده اند مربوط به کار بوده است، این چنین رابطه ای را نمی توان نامشروع دانست مگر آنکه اماره و قرینه ای دیگر برای اثبات این موضوع وجود داشته باشد. اما اگر همین رابطه پیامکی به نحوی باشد که وجود رابطه خارج از عرف را تداعی کنند به نحوی که نشان دهد این رابطه فراتر از یک رابطه کاری یا پیامکی بوده متوان این رابطه را نامشروع دانست. 
لطفا کمی صبر کنید

میانگین 4.88 از 4 رای

آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

07 فروردین 1403
کارآموز وکالت

مهریه در ازدواج موقت

سلام وقت بخیر اگه کسی صیغه 5 ماهه خونده باشه اما در ماه 3 از طرف دختر...

23 اسفند 1402
کارشناس حقوقی

مشکلات خانوادگی با وجود دو زوجه

سلام و وقت بخیر در ازدواج صیغه ای که بخاطر بچه ثبت شده و بچه الان 3ماه...

27 بهمن 1402
وکیل پایه یک دادگستری

اثبات ازدواج موقت

در عقد صیغه موقت رابطه زناشویی و یا ازدواج به جز دفترچه عقد به چه طریق...

01 بهمن 1402
وکیل پایه یک دادگستری

شکایت بابت ضرب و جرح عمدی

سلام خانم 40 ساله ام که مدتی با یک آقا صیغه کردم و در منزل او زندگی می...

22 دی 1402
وکیل پایه یک دادگستری

صیغه 99 ساله بدون دارا بدون شرایط لازم پذیرفتنی است؟

سلام‌وقتتون‌بخیر.من‌‌شکایت‌الزام‌به‌ثبت‌صیغه‌ی‌99ساله‌کردم والزام‌به‌ث...

21 دی 1402
وکیل پایه یک دادگستری

دادخواست الزام زوج به بذل مدت نکاح

سلام‌وخسته‌نباشید.من‌همسردوم‌شوهرم‌هستم‌صیغه‌ی99ساله‌ کردیم.الان‌دوماه...

21 دی 1402
وکیل پایه یک دادگستری

سپری شدن عده ی طلاق

صیغه کردن خانم بعداز طلاق ایشان، امکانش وجود دارد یا باید مدت زمان عد...

09 دی 1402
وکیل پایه یک دادگستری

ازدواج موقت ونحوه ثبت ان به دائم

خدا خیرتون بده،خب الان همه میگن کار قانونیه ولی محضر حاظر به ثبت ازدوا...

09 دی 1402
وکیل پایه یک دادگستری

ثبت ازدواح بصورت دائم

خیلیم عالی خدا خیرتون بده ولی بحث اینه من هر دفتر خانه ای تماس گرفتم،گ...

09 دی 1402
وکیل پایه یک دادگستری

ثبت ازدواح موقت به دائم

خب جناب بحث اینه که شرایط برای خانومم خیلی سخته و تحمل یک روزموندن تو...