در صورتیکه در رابطه با موضوع

تعهدات وکیل در مقابل موکل کدام است؟
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
تعهدات وکیل در مقابل موکل کدام است؟

تعهدات وکیل در مقابل موکل کدام است؟

شما در این مقاله میخوانید

دانستن تعهدات وکیل در مقابل موکل به شما این آگاهی را می دهد تا مطالبات خود را درست مطرح کنید. اطلاع از این موضوع چه در جایگاه یک وکیل قرار داشته باشید، چه در جایگاه موکل برای شما ضروری است. چرا که پس از عقد وکالت کاملاً به حقوق قانونی خود آشنا هستید و آگاهانه عمل می کنید. این آگاهی روند انجام کارها را بدون هیچ مانعی با سرعتی قابل قبول به سمت نتیجه مطلوب پیش خواهد برد. در واقع اطلاع از تعهدات وکیل در برابر موکل باعث می شود تا احتمال ایجاد اختلاف های احتمالی منتفی شود.

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

اگر به معنای لغوی وکالت توجه کنید متوجه می شوید که معنی واگذار کردن و تفویض می دهد. بنابراین با وکالت از لحاظ حقوقی بین دو طرف یک قرارداد بسته می شود. این قرارداد به این صورت است که فردی به عنوان موکل انجام امور یک کار مشخص را به شخصی با عنوان وکیل واگذار می کند. در این لحظه با شکل گرفتن یک رابطه حقوقی تعهدات وکیل در مقابل موکل معنا پیدا خواهد کرد.

معنی تعهدات وکیل در مقابل موکل چیست؟

وکیل با توجه به معنی لغوی «تعهد» ضامن انجام کار موکل خود از آغاز عقد وکالت تا پایان می شود. یعنی از ابتدا تا آخرین مرحله از انجام کاری را که موکل به او واگذار کرده است انجام می دهد. در واقع وکیل موظف است کارهای محول شده از طرف موکل خود را به سرانجام برساند.

در علم حقوق هر فردی طیف گسترده ای از تعهدات را اعم از تعهدات عام و خاص بر عهده دارد. تعهدات عام شامل همه مواردی است که به حکم اخلاق، وجدان و قانون موظف به انجام آن ها هستیم. در مقابل، تعهدات خاص را مواردی تشکیل می دهند که قانون به صورت واضح آن ها را مشخص کرده است. این تعهدات برای همه لازم الاجرا بوده، به هیچ عنوان نمی توان از انجام آن ها خودداری کرد.

نوع تعهدهای وکیل از چه نوع است؟

تعهدات وکیل در مقابل موکل خود از نوع تعهدات خاص است که قانون به طور دقیق مشخص کرده است. قانون به صورتی است که اگر وکیل به تعهدات خود عمل نکند موکل قادر به اعمال پیگیری قانونی خواهد بود. در قانون کشور تعهداتی برای وکیل مقرر شده است که به محض عقد وکالت باید آن ها را انجام دهد. البته موکل این اختیار را دارد که محدوده اختیارات وکیل خود را مشخص کند. یعنی موکل می تواند وظایف و تعهدات وکیل خود را در یک چارچوب مشخص برای او تعریف کند.

تعهدات وکیل در مقابل موکل شامل چه مواردی است؟

تعهدات وکیل در مقابل موکل خود شامل موارد زیر می شود:

انجام موضوع وکالت

مهم ترین تعهدی که یک وکیل به موکل خود می دهد انجام موضوع وکالت به صورت تمام و کمال است. در واقع بعد از عقد وکالت به صورت خود به خود چنین تعهدی بر عهده وکیل خواهد بود. طبق قانون همه مواردی که به موضوع وکالت مربوط باشد جزء اختیارات وکیل قرار داده می شود. رسیدگی به همه مقدمات، لوازم، اسباب لازم و هر مورد مرتبط با موضوع وکالت بر عهده وکیل است.

البته به یک نکته در رابطه با محدوده تعهدات وکیل در مقابل موکل باید توجه کنید. این نکته این است که این محدوده تا حدودی می تواند متفاوت باشد. تفاوت تعهدات وکلا با در نظر گرفتن 2 نوع وکالت اشاره شده در زیر مشخص می شود:

  • وکالت مطلق: وکیل در این نوع وکالت از جانب موکل خود اختیار تام دارد تا به همه امور رسیدگی کند.

  • وکالت مقید: محدوده فعالیت و عملکرد وکیل در این نوع وکالت با محدودیت مواجه است.

حفظ تمام اسرار موکل

حفظ تمام اسرار موکل علاوه این که جزء تعهدات وکیل در مقابل موکل قرار دارد، یکی از اصول حرفه ای نیز به شمار می آید. وکیل در حفظ هر نوع اسراری که از موکل خود می داند باید کوشا باشد. فرقی بین اسراری که به واسطه موضوع وکالت برملا شده است و یا اسرار شخصی موکل وجود ندارد. این موضوع به اندازه ای اهمیت دارد که قانون برای آن ضمانت اجرایی در نظر گرفته است. موکل می تواند وکیل را در صورت نقض این تعهد تحت تعقیب و مجازات مدنی، کیفری و انتظامی قرار دهد.

رعایت مصلحت موکل

یکی دیگر از تعهدات وکیل در مقابل موکل رعایت مصلحت موکل در طول دوران وکالت است. قانون این حق را برای موکل در نظر گرفته است. یعنی وکیل در تمام دوران وکالت نباید ذره ای خلاف مصلحت موکل خود عمل کند. او در همه دوران انجام وظایف خود فقط و فقط باید در مسیر رعایت مصلحت موکل خود پیش برود. در غیر این صورت، اگر خیانت وکیل به اثبات برسد طبق ماده 41 قانون وکالت با او برخورد می شود. در این قانون 2 مورد ذکر شده است:

  1. محرومیت ابدی وکیل از شغل وکالت

  2. مطالبه خسارت موکل از وکیل

بازگرداندن اموال و اسناد مربوط به موکل

بازگرداندن اموال و اسناد مربوط به موکل یکی دیگر از تعهدات وکیل در مقابل موکل به شمار می آید. البته این مورد مربوط به زمانی است که وکالت تمام شده باشد یا به دلیلی انحلال وکالت صورت گرفته باشد. عموماً در دوران وکالت ممکن است مدارک، اموال و اسنادی به وکیل سپرده شود تا امور وکالت را انجام دهد. وکلا بلافاصله با پایان یافتن و یا انحلال وکالت باید همه آن ها را به موکل خود برگردانند. عدم انجام این کار به معنی خیانت در امانت است و پیگیری کیفری در پی خواهد داشت. البته دستمزد و هزینه های وکیل در مدت زمان انجام کارهای وکالت جزء این مورد قرار نمی گیرد.

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

کلام آخر درباره تعهدات وکیل در مقابل موکل

یک وکیل با تجربه به خوبی و به طور کامل با مجموعه تعهدات وکیل در مقابل موکل آشنایی دارد. وکلای مجرب فعال در مراکز معتبر علاوه بر این میزان آگاهی، بهترین مشاور حقوقی موکل خود نیز محسوب می شوند. آن ها قادر به هدایت موکل خود در بهترین مسیر رسیدن به نتیجه مطلوب خواهند بود. چرا که دانش، تعهد و تجربه لازم را همراه با هم در اختیار دارند. تنها در این صورت است که کارهای حقوقی افراد روندی فوق العاده مناسب را طی خواهند کرد. به این معنی که پرونده حقوقی با حضور یک وکیل مجرب از کوتاه ترین راه به بهترین نتیجه می رسد.

کلمات کلیدی

  • وکیل و موکل
  • در چه صورت اعمال وکیل نسبت به موکل معتبر نیست؟
  • تکالیف وکیل دادگستری
  • وکیل کیست و چه وظایفی دارد
  • موکل چیست ویکی پدیا
  • قویترین موکل
  • موکل کیست و چیست
  • معنی موکل در حقوق
  • مطالبه خسارت از وکیل
  • خیانت در امانت وکالت تام
  • وظایف و مسئولیت وکیل
  • وکالت هم تبری باشد
لطفا کمی صبر کنید

میانگین 5 از 2 رای

آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

10 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

آیا امکان دادن پول میتوان مال غیر منقول داد؟

سهام دار شرکت خاص هستم که چهار تا سهام دار دارد وسهام همه مساوی میباشد...

10 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

ادعای ابطال شرط داوری

سلام من خرید اینترنتی کردم
زمان خرید تیک قوانین رو قبول دارم رو زدم
و...

10 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

شرط داوری در خرید اینترنتی

سلام خسته نباشید . من به صورت انلاین خرید اینترنتی انجام دادم . زمان خ...

10 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

عدم تماس با کاربر سایت

سلام خانم مریم محمدی وکیل پایه یک دادگستری من منتظر تماس شما هستم. تا...

10 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

تغییر در محل صدور شناسنامه پدر

سلام وقت بخیر
من شناسنامه قرمز قدیمی دارم و باید برای شناسنامه های جدی...

09 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

پاسخگو نبودن شرکت های اینترنتی

سلام وقت بخیر.من یه دوره آموزشی خریدم که قبل از عید یعنی 28 اسفند یه...

09 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

اقرار رسمی در دفتر اسناد رسمی

سلام وقت شما بخیر
خانم بنده یک صدایی رو از من ضبط کرده بود که موجب اخت...

09 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

نقل و انتقال وجوه مربوط به معاملات شرکت با حساب شخصی کارمند

سلام وقت بخیر من به تازگی در یک شرکت به عنوان مسول خرید استخدام شدم ظا...

09 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

ابلاغیه فرستاده نشده بعد از ثبت لایحه

پرونده خیانت در امانت خودرو بود متهم به قید وثیقه آزاد بود. روز ابلاغ...

09 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مسولیت شخصی مدیر ساختمان

سلام
بنده بدون رضایت و موافقت خودم, توسط هیت مدیره, مدیر ساختمان انتخا...