در صورتیکه در رابطه با موضوع

تقسیم اموال بعد از طلاق بین زوجین
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
05 اسفند 1399
4.5
تقسیم اموال بعد از طلاق بین زوجین

تقسیم اموال بعد از طلاق بین زوجین

شما در این مقاله میخوانید

شرایط تعلق نصف دارایی مرد پس از طلاق چیست؟

از جمله اصلی ‌ترین حقوق مالی زوجه پس از طلاق، نصف اموال و دارایی شوهر بعد از جدایی و طلاق است که تحت عنوان یکی از شروط ضمن عقد در سند ازدواج قید گردیده است و هر کدام از زن و مرد حق دارند ضمن عقد نکاح نسبت به امضای آن شرط اقدام کرده و به آن متعهد گردند که نتیجه این شرط این است که ضمن طلاق از جانب شوهر و در صورت وجود دیگر شرایط قانونی زوجه حق دارد از آن بهرمند گردد.

ولی سوال مهمی که امکان دارد مطرح گردد این است که آیا در طلاق توافقی هم زوجه حق دارد از نصف اموال و دارایی شوهر بعد از طلاق بهرمند گردد و آیا شوهر موظف است که در طلاق توافقی نصف دارایی خویش را به همسر خود منتقل کند؟ به منظور پاسخ دادن به این سوال ابتدا بایستی به بررسی شرایط تعلق نصف اموال شوهر بعد از طلاق پرداخت و سپس نصف دارایی شوهر در طلاق توافقی را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

حتما بخوانید: سریعترین و راحت ترین راه برای گرفتن طلاق توافقی چیست؟

 

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

شرایط تعلق نصف اموال مرد بعد از طلاق

همانطور که گفتیم از جمله شروط ضمن عقد درج شده در سند ازدواج که بعد از سال 1360 در سند های ازدواج درج گردیده است شرطی به عنوان " تنصیف اموال شوهر بعد از طلاق" است که به موجب این شرط با وجود شرایط قانونی، نصف دارایی ‌ها و اموال مرد بعد از طلاق به همسر وی تعلق می‌ گیرد. شرط تنصیف دارایی شوهر بعد از طلاق مطابق با شرط ضمن عقد مندرج در سند نکاح از قرار زیر است:

«ضمن عقد ازدواج زوج شرط نموده که هرگاه طلاق به ‌درخواست زوجه نباشد و طبق تشخیص دادگاه تقاضای طلاق ناشی از تخلف زن از وظایف همسرداری یا سوءاخلاق و رفتار او نباشد، شوهر مکلف است تا نصف دارایی موجود را که در ایام زناشویی با وی کسب کرده هست و یا معادل آن را طبق نظر دادگاه بلا عوض به زوجه منتقل نماید.» بر همین اساس، یکی از شرایط تعلق نصف دارایی شوهر به زوجه می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  1. در شرایطی که نصف دارایی شوهر بعد از طلاق به زوجه تعلق می‌گیرد که طلاق به تقاضای شوهر باشد و طلاق از جانب زوج به علت سوءمعاشرت و سوءرفتار زوجه مثل عدم تمکین و نشوز زوجه نبوده باشد؛
  2. اموال و دارایی ‌هایی مشمول حکم تنصیف اموال شوهر بعد از طلاق قرار خواهند گرفت که شوهر بعد از ازدواج آنها را کسب کرده باشد؛ از این رو چنانچه شوهر پیش از نکاح دارای اموال و دارایی ‌هایی باشد، نصف آن ها به زوجه تعلق نخواهد گرفت؛
  3. مقدار اموال و دارایی که بعد از طلاق به زوجه تعلق می ‌گیرد " تا میزان نصف اموال و دارایی شوهر " بوده و الزاما نصف دارایی شوهر نیست؛ به همین خاطر امکان دارد دادگاه مقدار کمتری را حکم کند؛ به طور مثال یک سوم اموال و یا یک چهارم اموال زوج.

 

در طلاق اموال چگونه تقسیم می شود ؟

بعد از جدایی بین زوجین مسئله ای که پیش می آید ،تقسیم اموال و جهیزیه بین زن و مرد می باشد .در این مقاله ذکر می گردد نحوه ی این تفکیک بندی به چه صورت می باشد ؟

با وجود اینکه تقسیم دارایی در بسیاری از کشور ها قابل پذیرش نمی باشد و قانونی در این راستا وجود ندارد که در مورد تقسیم اموال بعد از طلاق بخواهد تصمیمی گرفته شود ،اما در قانون ایران این امر وجود دارد که می توان آن را جزء شروط ضمن عقد آورد . 

 

اموال زوجه پس از طلاق

به استناد ماده 1118 قانون مدنی: «زوجه مستقلا حق دارد در دارایی خود هر تصرفی را که می خواهد داشته باشد.» بر همین اساس استقلال زوجه در مورد اموالی که متعلق به وی است مطابق با قانون به رسمیت شناخته شده است و مرد حق ندارد اموال متعلق به همسر خود را تصاحب نماید.

 البته این تنها یک قاعده قانونی نبوده و منطق هم چنین حکم می ‌کند که هر فردی جدای از جنسیت بایستی بر اموال و دارایی‌ های خویش تسلط کامل داشته باشد. مرد هم از این قاعده مستثنی نیست و حتی با وجود همسر هم حق دارد هر نوع تصرفی در اموال و دارایی ‌های خود داشته باشد.

شایان ذکر است که در رابطه با تنصیف و تقسیم اموال شوهر پس از طلاق یک استثنا وجود دارد که در شرایط ویژه‌ای اعمال می ‌گردد و شوهر مکلف است نصف دارایی‌ های خود را پس از طلاق به زوجه منتقل نماید که در ادامه به توضیح این موضوع خواهیم پرداخت.

 

تقسیم اموال زوجین در طلاق : 

زن و مرد می توانند در زمان عقد نکاح هر شرطی را در عقد نکاح ذکر کنند ،حتی می توانند بر سر دارایی ها و تقسیم اموال با هم شرط کنند .

البته باید دانست حقوق مالی (زوجه ) در طلاق مانند اجرت المثل ،مهریه ،نفقه و شیر بهاء جدا از موضوع حقوق مالی و دارائی می باشد .

طبق ماده ی118 قانون مدنی : زن در اداره ی دارایی خود مستقل است این اموال چه منقول و چه غیر منقول باشد و چه این که در زمان زوجیت به دست آمده باشد یا هر طریق دیگر تماما مختص به خود زن می باشد و به تنهایی می تواند هر طور که تمایل دارد در اموال خود تصرف کند ،از طرفی مرد نیز حتی اگر متاهل باشد در اداره ی اموال خود مستقل است و می تواند هرگونه دخل و تصرف حقوقی و مادی در اموال خود داشته باشد .

همینطور در ماده ی 1119 قانون مدنی : زوجین می توانند ضمن عقد نکاح ، هر شرطی را که مخالف قانون و شرع نباشد را به عنوان شرط ضمن عقد پیش بینی کنند ، و می توانند شرط تقسیم دارایی را هرگونه که تمایل داشته باشند توافق کنند و سر دفتر ازدواج ملزم است شروط زوجین را در عقد نامه مکتوب کند . 

 

در چه صورت زوج (مرد ) بعد از طلاق باید نصف دارائی خود را به زوجه بدهد ؟ 

درصورتیکه طلاق از طرف زوج باشد و از طرف زن نباشد ، و در صورتیکه زن وظایف زناشویی خود را کامل انجام دهد و سوء رفتاری در رفتار و اخلاق وی وجود نداشته باشد ،در اینصورت مرد موظف است در این شرایط تا نصف دارائی موود خود را که در ایام زوجیت و زندگی زناشویی به دست آورده را یا معادل آنرا بصورت بلاعوض به زوجه خود منتقل کند.  

 

تقسیم و تنصیف اموال شوهر پس از طلاق

همانگونه که در ماده 1119 قانون مدنی بیان شده: «طرفین عقد ازدواج می ‌توانند هر شرطی که مخالف با مقتضا عقد مزبور نباشد در ضمن عقد ازدواج یا عقد لازم دیگر بنمایند مثل اینکه شرط شود هر موقع مرد زوجه دیگری اختیار کند یا در مدت مشخصی غائب گردد یا ترک انفاق کند و یا علیه حیات زن سوء قصد یا سوءرفتاری کند که‌ زندگی آن ها با یکدیگر غیر قابل تحمل شود زوجه وکیل و وکیل در توکیل باشد که از اثبات تحقق شرط در محکمه و صدور حکم نهائی خود را مطلقه‌ سازد.»

از این رو هر شرطی که مغایر با ماهیت عقد نکاح نباشد را می.توان در عقدنامه قید کرد و از جمله شروط ضمن عقد که در حال حاضر در سند چاپی ازدواج آمده این است که "در صورتی که طلاق به تقاضای زن نباشد و به موجب تشخيص دادگاه درخواست طلاق ناشی از تخلف زوجه از تکالیف زناشویی يا سوءاخلاق و رفتار او نباشد، شوهر موظف است تا نصف اموال موجود خود را كه در ايام زناشويی با زن کسب کرده و يا معادل آن را به طور بلاعوض به زن منتقل کند."

با این حال این شرط که به طور پیش فرض در سندهای ازدواج قید گردیده است دارای شرایطی است که فقط با وجود تحقق آن ها بعد از طلاق نصف دارایی شوهر به زوجه منتقل می‌گردد. ناگفته نماند که زن و مرد حق دارند در شرایطی که میان آن ها توافق صورت گرفت شرط کنند که چنانچه طلاق میان ایشان واقع گردد چه از سوی شوهر باشد چه از سوی زوجه، نصف اموال و دارایی شوهر به زوجه منتقل گردد

 

حتما بخوانید: درخواست طلاق از طرف زن چگونه است | قوانین طلاق از طرف زن

 

شروطی که باید در عقد نامه مبنی بر تقسیم اموال زوج بعد از طلاق باید ذکر گردد و امضاء شود چیست ؟

  1. در صورتیکه طلاق از سوی زوج باشد .(طلاق توافقی و یا از سوی زن پذرفته نیست )
  2. باید شوهر شرایط مذکور را بپذیرد و آنها را امضاء کند .
  3.  اموالی که تقسیم میشود اموالی از زوج باشد که در طول ایام زوجیت به دست آورده باشد .
  4. اموال در هنگام طلاقق موجود باشد و از ملکیت شوهر به هر دلیلی خارج نشده باشد .  

 

عوامل موثر در تصمیم قاضی در تعیین میزان شرط تصنیف دارائی زوج :

به این دلیل که در قانون ذکر شده تا 50 درصد دارائی مرد در صورت دارا بودن شرط مذکور به زوجه تعلق می گیرد ،منظور از 50 درصد (1تا5 درصد ) اموال مرد می باشد ،و علاوه بر آن  نسبت به میزان دارائی مرد تصمیم قاضی رسیدگی کننده هم می تواند در میزان تقسیم اموال مرد تاثیر گذار باشد  که

این عوامل عبارتند از:

  1. میزان اموال زوج
  2. سن زوجین و وضعیت زندگی و جسمانی هر دو
  3. شرایطی که زوج در طول زندگی آیا اموالی به زوجه داده است ؟
  4. سالهای زوجیت
  5.  وضع مالی زوجه هنگام طلاق    

 

شرایط لازم جهت تقسیم اموال مرد پس از طلاق

پیش از آن که توضیحات لازم در رابطه با شرایط لازم جهت تقسیم اموال شوهر پس از طلاق بیان کنیم بایستی به این نکته اشاره داشته باشیم که برعکس تصور افراد با وجود حاصل شدن شرایط زیر تا نصف دارایی‌های شوهر پس از طلاق به زوجه منتقل می‌گردد. بر همین اساس الزاما نصف اموال شوهر به زوجه انتقال نیافته و میزان دارایی که پس از طلاق تقسیم می‌گردد بستگی به تشخیص قاضی دارد.

  1. نخستین شرطی که به منظور تقسیم اموال شوهر پس از طلاق وجود دارد این است که مرد ضمن عقد نکاح بایستی این شرط را امضا نموده باشد.
  2. طلاق بایستی به تقاضای مرد باشد لذا در شرایطی که طلاق به تقاضای زوجه بوده و یا طلاق توافقی است این شرط مصداق پیدا نخواهد کرد.
  3. طلاق نبایستی به دلیل تخلف زن از تکالیف زناشویی اعم از عدم تمکین صورت گرفته باشد.
  4. صرفا اموالی تقسیم می‌ گردند که در درجه اول پس از ازدواج حاصل شده باشد و دوم اینکه حاصل کار و دست رنج باشد نه ارث و مواردی از این قبیل.

 

حتما بخوانید: اگر زن طلاق بخواهد و مرد طلاق ندهد

 

تقسیم اموال بعد از طلاق - وکیل وند

 

تکلیف خانه بعد از طلاق

برای بررسی تقسیم اموال پس از طلاق، ابتدا باید وضعیت اموال زن و شوهر احراز شود. در قانون، زن در زمان زندگی مشترک و همچنین پس از جدایی مالک تمام دارایی خود است. مرد نمی تواند اموال زن را بگیرد; به عبارت دیگر، اگر خانه به نام زن باشد، شوهر نمی تواند آن را از او بگیرد و زن می تواند حتی پس از طلاق در آنجا زندگی کند.

در صورتي كه خانه و ساير اموال به نام شوهر باشد زن مي تواند بعد از طلاق قسمتي از اموال زوج يا تمام آن را دريافت كند. مهریه یکی از عواملی است که در تعیین تکلیف خانه بعد از طلاق در نظر گرفته می شود. در نتیجه اگر مهریه زوجه برابر با کل اموال شوهر باشد، می تواند با اجرای مهریه آن اموال را توقیف کند و مرد نمی تواند مانع این کار گردد.

در مقابل اگر مهریه زن کم باشد، مرد نمی تواند با پرداخت نقدی، سهمی از خانه به او بدهد. این شرط در صورتی امکان پذیر است که زوج پس از طلاق شرط تصنیف اموال را امضا نکرده باشند.

همانطور که ذکر شد برای تقسیم اموال مرد و تعیین تکلیف خانه پس از طلاق، باید دارایی مرد مشخص شود. پس از آن، شرط تصنیف اموال بررسی می شود. در صورتی که زوجین این شرط را در موضوع عقد امضا کرده باشند و سایر شرایط تصنیف اموال وجود داشته باشد، در هنگام طلاق نیمی از اموال زوج به زوجه منتقل خواهد شد.

برای برقراری تصنیف اموال پس از طلاق، شرایطی وجود دارد که شامل:

 

·        برای اینکه شرط تصنیف اموال نافذ باشد، باید مرد موقع عقد آن را امضا کرده باشد.

·        طلاق باید به درخواست شوهر انجام شده باشد و زن در صورت درخواست طلاق یا توافقی بودن طلاق از اموال سهمی از تصنیف اموال نخواهد داشت.

·        اگر زن ناشزه باشد و زن از شوهر خود تمکین نکرده باشد، حق مالکیت نیمی از دارایی شوهر خود را ندارد.

·        شرط تصنیف اموال در مواقعی کاربرد دارد که اموال مرد پس از ازدواج به دست آمده باشد، بر این اساس اگر به مرد ارث رسیده باشد یا مرد خانه را قبل از ازدواج خریده باشد، زن نمی تواند از خانه سهمی به دلیل تصنیف اموال بگیرد.

·        برای اینکه شرط تصنیف اموال اجرا شود، باید حتما خانه به نام زوج باشد.

·        در صورتی که زوج تقاضای طلاق کند و اگر خانه با تلاش و کوشش شوهر به دست آمده باشد و به او ارث نرسیده باشد، زن می تواند از آن خانه سهم بگیرد.

 

تقسیم اموال بعد از طلاق در انگلستان

بسته به ازدواج یا طلاق، قوانین متفاوتی در انگلستان وجود خواهد داشت. به طور کلی در انگلستان هیچ قوانین سخت و سریعی برای تقسیم اموال پس از طلاق وجود ندارد. در واقع فرآیند تقسیم اموال زوجین در هنگام طلاق با یاری دادگاه، وکلا و مشاوران انجام می شود. تقسیم اموال بعد از طلاق در انگلستان تحت قوانین زیر است:

 

·        درآمد، اموال و منابع مالی زوجین برای آن ها باقی می ماند.

·        اموال هر زوجی با توجه به نیازهای آینده او در دسترس او باقی خواهمد می ماند و تصنیف نمی شود.

·        اموال زوجین در انگلستان طبق استانداردهای زندگی این کشور تحت تسلط آنها باقی می ماند.

·        تقسیم اموال تا حد زیادی بر اساس سن و مدت ازدواج هر زوج تعیین می شود.

·        ناتوانی های جسمی یا ذهنی هر یک از زوجین بر تقسیم اموال تأثیر می گذارد.

·        هنگامی که اموال تقسیم می شود، کمک هایی که هر یک از زوجین به خانواده خود می کند بی تأثیر نخواهد بود.

 

به طور کلی مهمترین مسئله در تقسیم اموال، رفاه و زندگی زوجین پس از طلاق خواهد بود. دادگاه به هر یک از زوجین بر اساس نیازهای فردی خود اجازه دسترسی به اموال را می دهد. در نتیجه کشور انگلستان قانون مشخصی برای تقسیم اموال بعد از طلاق ندارد.

 

تقسیم اموال بعد از طلاق در کانادا

طبق قوانین کانادا زمانی که شما و شریک زندگیتان از هم جدا می شوید، می بایست اموال خود را  تقسیم نمایید. اموال شامل خانه(ها)، ماشین(ها)، وسایل شخصی و خانگی، حقوق بازنشستگی، حساب های بانکی، سرمایه گذاری ها و سایر بدهی های شما که جز اموال به حساب می آیند.

حق و حقوق در مورد  اموال افرادی که به طور قانونی ازدواج کرده اند و کسانی که طبق قانون عرفی Common-law با هم زندگی می کنند کاملاً متفاوت است. اگر تحت قوانین عرفی زندگی کنید، شما از حقوقی مشابه زنان متاهل برخوردار نیستید.

در مورد زوجینی که به صورت قانونی ازدواج کرده اند، بسته به ارزش اموال خانوادگی شما؛ قانون مقرراتی را برای تقسیم آن و تعیین ارزش آن ارائه می کند. ازدواج در این کشور طبق قانون یک شراکت اقتصادی محسوب می شود. دارایی ها، ارزش افزوده اموال و بدهی های انباشته شده در طول ازدواج (دارایی خالص خانواده) باید به طور مساوی پس از پایان ازدواج تقسیم شود. اما در زمان جدایی، اگر شما و شریک زندگیتان به طور قانونی ازدواج نکرده باشید، (به طور خودکار) حق تقسیم اموال خانواده را به طور مساوی ندارید.

طبق قانون فرض شده است که هر یک از زوجین به طور مساوی در پیوند زناشویی چه از نظر مالی و چه از نظر غیر آن شریک هستند و هر یک سهم خود را دارد. اگر ازدواج شما به پایان می رسد، قانون کلی این است که شما و همسرتان سرمایه های خالص خود را به طور مساوی تقسیم می کنید، صرف نظر از اینکه چه کسی هزینه آن را پرداخت کرده یا به نام چه کسی ثبت شده است. فرآیند تقسیم دارایی خانواده شامل تقسیم دارایی ها و بدهی ها بین اعضای خانواده یا همان زوجین است.

 

تکلیف طلا بعد از طلاق

از جمله دلایل انحلال عقد نکاح طلاق است. بحث مالکیت طلا و استرداد آنها از مسائل مهمی است که معمولا در هنگام طلاق به وجود می آید. به طور معمول طلا به عنوان هدیه به زن در زندگی زناشویی داده می شود که این عمل، تحت عنوان عقد هبه قرار می گیرد و همچنین باید در نظر داشت که هبه عقدی جایز است. همچنین ممکن است این طلا توسط مرد به زن امانت داده شده باشد.

در نتیجه ممکن است در خصوص تعیین تکلیف طلا پس از طلاق اختلافاتی پیش بیاید و طلاهایی که به عنوان هدیه داده شده توسط مرد پس گرفته شود. بنابراین این سوال برای زن و شوهر مطرح می شود که صاحب طلاها کیست؟

طلاق از این جهت که به ازدواج زن و مرد خاتمه می دهد، یکی از علل انحلال نکاح محسوب می شود. اما مالکیت طلا در طلاق اغلب مطرح می شود زیرا طبق رسوم، مردان در مناسبت های مختلف به همسران خود طلا می دهند و همین امر سبب مطرح شدن این مسئله در بسیاری از دعاوی طلاق  باشیم. در قانون مدنی یا قوانین مربوط به تعیین تکلیف طلا پس از جدایی زوجین هیچ اشاره ای نشده است. اما به طور کلی، بخشیدن طلا و جواهرات را می توان به عنوان هبه برای زن در نظر گرفت.

در ماده 795 قانون مدنی آمده است: "هبه، عقدی است که به موجب آن، یک نفر، مالی را مجانا به شخص دیگری تملیک می کند." طبق قسمت آخر این ماده بیان شده است که به موجب عقد هبه یک زن مالک طلا می شود و او حق دارد هر تصرقی در طلا بکند.

در نتیجه، شخصی که اموال وی به او هدیه داده می شود، مالک آن مال می شود. در این حالت، اگر جواهرات و طلا به زن هدیه داده شده باشد، زن بر اساس قانون مالکیت آن ها را دارد. با وجود این، توجه به این نکته حائز اهمیت است که در برخی موارد ، عقد هبه قابل رجوع است، زیرا هبه، عقدی جایز است.

 

حتما بخوانید: فروختن طلا بدون اجازه شوهر چه حکمی دارد و مجازات آن چیست؟

 

تکلیف وسایل منزل بعد از طلاق

اثاث منزل به اموال مشترکی که زوجین در طول زندگی از آنها استفاده می کنند، می گویند. و جهیزیه مجموعه ای از اموال منقول است که توسط زن به منظور زندگی مشترک برای استعمال یا تزئین، به خانه شوهر آورده شده است.

درباره جهیزیه و تکالیف زن و مرد در مورد وسایل منزل در قانون مدنی صحبتی نشده است. اما در ماده 1107 قانون مدنی آمده است كه یكی از وظایف زوج فراهم كردن مسكن مناسب و تجهیز وسایل لازم برای زندگی مشترک می باشد.

طبق ماده ۱۱۱۸ قانون مدنی ایران ، استقلال مالي زن از شوهر شناخته می شود؛ اين ماده مقرر مي‌دارد: «زن مستقلاً مي‌تواند در دارايي خود هر تصرفي را که مي‌خواهد بکند». حتی اگر مرد از تهیه آنها امتناع ورزد ، زن می تواند  از طریق دادگاه وی را الزام کند كه این وسایل که شامل خوراک ، مسكن ، لوازم آرایشی بهداشتی ،اثاث خانه، پوشاک و موارد دیگر می باشد را تأمین كند.

در پاسخ به این سوال که وسایل خانه را برای چه شخصی و یا کسیت؟ باید گفت که مالک وسایل منزل کسی است که آن را خریداری نمونده است. برای اثبات اینکه کسی مالی خریداری کرده است ، می توان به سیاهه که در ابتدای زندگی مشترک مورد توافق و امضای چندین خانواده از هر دو طرف یا فاکتور خرید اجناس استناد کرد و در نهایت مالک، آن شخص می شود.

سؤال دوم که در اینجا مطرح می شود این است که آیا جهیزیه داده شده توسط پدر و دختر متعلق به پدر دختر است یا دختر؟ در پاسخ باید گفت: بدیهی است که پدر فرد وسایل جهیزیه را برای فرزند خود فراهم کرده است. اما چگونه او این کار را انجام داده است؟ آیا او آن را به عنوان قرض داده یا آن را به عنوان هدیه داده است؟ هنگامی که منظور از تهیه این وسائل قرض و عاریه برای فرزندش بوده باشد ، مالک اصلی پدر دختر است و اگر قرار بود از طرف او به ارث برده شود ، صاحب اصلی پدر پسر است و چنانچه هدف از تهیه آن هبه یا هدیه بوده باشد، دختر مالک آن اموال خواهد بود.

 

حتما بخوانید: قانون استرداد جهیزیه چیست ؟

 

فرار از تنصیف اموال

با توجه به شرط « تا نصف دارایی موجود » پس از فروش اموال قبل از تقاضای (دادخواست) طلاق، فرار از پرداخت جرم محسوب نمی‌شود و هر چه باقی بماند، واجد آن شرط (شرط تنصیف) است. همچنین ذکر این نکته لازم است: اگر دادگاه رای طلاق با نصف دارایی صادر شده باشد اما  مرد اقدامی برای ثبت طلاق نکند؛ زن نمی تواند از نصف دارایی استفاده کند زیرا دریافت نصف مال منوط به ثبت و قطعی شدن طلاق است.

روند ترغیب قاضی برای صدور حکم تنصیف بسیار حساس است. در این موضوع حقوقی نیز مانند سایر مسائل حقوقی پیچیدگی هایی وجود دارد که حل آن و گرفتن حکم مطلوب را دشوار می کند. بهترین راه برای رسیدگی به مسائل تنصیف اموال، مشاوره با یک وکیل است که بتواند موضوع را از زوایای مختلف بررسی کرده و راه حل مناسبی بیابد.

با استفاده از خدمات مشاوره 24 ساعته، سایت مشاوره حقوقی آنلاین وکیلوند؛ کاربران می توانند از طریق گفتگو با وکلای مجرب به صورت آنلاین یا تلفنی پاسخ سوالات و مسائل حقوقی خود در مورد حق التنصیف را بیابند.

مردی که دادخواست طلاق به دادگاه داده و همسرش مطالبه حق التنصیف کرده است باید در دادگاه ثابت کند که زوجه در انجام وظایف زناشویی خود کوتاهی کرده است یا ناسازگاری دارد. در صورت اثبات عدم تمکین زوجه به زن حق التنصیف تعلق نمی گیرد.

ضمناً اگر زن و شوهر در زندگی زناشویی هرگز اموالی به دارایی زوج اضافه نکرده باشند، زن حق التنصیف را نخواهد داشت. با توجه به این که به دارایی اشاره شد، چنانچه مرد هر بدهی مالی داشته باشد از حق التنصیف وی کم خواهد شد. مثلا اگر دادگاه تشخیص دهد که زوجین در زمان زندگی مشترک یک میلیارد تومان باهم دیگر به دارایی خود اضافه کرده اند اما  مرد 300 میلیون تومان بدهکار می باشد، ابتدا بدهی را کسر می کنند و سپس  از مقدار باقی مانده سهم زوجه از اموال را می دهند.

 

آیا زن در اموال شوهر شریک است

زن و شوهر در روز تنظیم سند ازدواج سریعاً صفحات متعدد قباله نکاح را امضا می کنند، بدون اینکه بدانند امضای آنها به چه تعهداتی اشاره می کند و چه مواردی را می پذیرند. سردفترداران ثبت طلاق و ازدواج موظفند زن و شوهر را از این شرایط آگاه کنند. با این حال برخی از سردفترها در انجام وظایف خود کوتاهی می کنند، در حالی که از سوی دیگر، زوجین هنوز آنقدر تازه کار و عاشق هستند که کمتر کسی می داند که چه چیزی را امضا کرده است. با این وجود یکی از شروط که در قباله نکاحی که زوجین امضا می کنند، شرط انتقال تا نصف دارایی شوهر می باشد. با امضای زیر این شرط، زن و شوهر توافق می کنند که زن از اموالی که زوج پس از ازدواج به دست می آورد، سهم دریافت کند.

در خصوص تنصیف باید گفت که: تنصیف یکی از شروط عقدنامه های رسمی ازدواج است و مربوط به انتقال بخشی از اموال و دارایی زوج به زوجه در آینده و در صورت طلاق تخت شرایط خاصی است.

در صورتی که پس از عقد، زوج تقاضای طلاق کند و به تشخیص دادگاه، تقاضای طلاق ناشی از تخلف زن از وظایف زناشویی یا سوء رفتار و اخلاق او نباشد، بر اساس نظر دادگاه، زوج موظف است نصف دارایی خود را که در دوران ایام زناشویی با زوجه به دست آورده یا معادل آن  را به زن واگذار کند.

باید گفت که مفاد قانونی در خصوص مالکیت زوجه مطلقه بر نصف دارایی زوج هنوز به تصویب نرسیده است، اما این یکی از شروطی است که با مجوز ماده ۱۱۱۹ در قباله های ازدواج به صورت چاپی یپش بینی شده است. و معمولاً زوج بدون اطلاع و درک محتوا و آثار آن با این شرط موافقت می کنند.

ملاک دارایی های ایام زناشویی است.  اعمال شرط تنصیف در مورد دارایی هایی است که زوجین در ایام زناشویی به دست آورده اند محاسبه خواهد شد. به عنوان مثال: منظور از تنصیف، اموالی است که مرد قبل از ازدواج، اعم از اموال نمائاتی داشته باشد و همچنین اموالی که از طریق ارث به مرد منتقل می‌شود، هر چند در دوران ایام زناشویی به ایشان ارث رسیده باشد و هدایا و جوایزی که به اشکال مختلف مانند جوایز بانکی به زوج داده می شود نیز شامل نمی شود.

چنانچه نیاز به مشاوره متنی در این زمینه دارید میتوانید به سایت مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند مراجعه نمایید.

لطفا کمی صبر کنید

میانگین 4.5 از 1 رای

آیا مالکیت اموال زوجه در طول زندگی مشترک و پس از طلاق به وی اختصاص دارد؟

بله، به موجب قانون مدنی استقلال مالی زوجه به رسمیت شناخته شده و دارایی وی اعم از در طول زندگی مشترک و پس از طلاق به وی اختصاص دارد.

آیا امکان تقسیم دارایی ‌های شوهر پس از طلاق وجود دارد ؟

بله، از جمله شروطی که به طور چاپی در سندهای ازدواج درج شده این است که در صورت ایجاد شرایطی تا نصف دارایی شوهر پس از طلاق به زوجه منتقل خواهد شد.

در چه شرایطی نصف دارایی شوهر پس از طلاق به زوجه منتقل می ‌گردد؟

در شرایطی که شوهر این شرط را در عقد نامه امضا نموده و طلاق به تقاضای او باشد همچنین بایستی طلاق ناشی از تخلف زوجه در تکالیف زناشویی نبوده باشد.

آیا شرط تنصیف دارایی در طلاق توافقی وجود دارد ؟

از نظر قانونی شرط تنصیف اموال فقط در شرایطی که طلاق از جانب مرد باشد و با وجود شرایط ویژه‌ای وجود دارد و در طلاق توافقی چنانچه زوجین توافق کنند که ضمن طلاق نصف دارایی به زوجه انتقال یابد این شرط معتبر خواهد بود.

جهت تنصیف اموال چه شرایطی باید وجود داشته باشد ؟

جهت تنصیف اموال بایستی حتما طلاق از جانب زوج بوده و تخلف از تکالیف زناشویی از سوی زوجه صورت نگرفته باشد.

آیا شرط تنصیف اموال دقیقا شامل نصف اموال زوج می‌گردد؟

خیر، در این شرط آمده که تا نصف اموال شوهر به زن انتقال می ‌یابد و این موضوع بسته به نظر قاضی است همچنین فقط شامل اموالی می‌ شود که شوهر پس از ازدواج کسب کرده باشد .
آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

08 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

تقاضای طلاق به درخواست زوجه

سلام.خانمم بدلیل عدم مهارت مذاکره.عدم مهارتی ارتباط وعدم مسئولیت پذیری...

05 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

راهکار قانونی در فرض سوال

ایا نامه پزشک قانونی ضرب وشتم برج نه سال 1402 را میشه باطل کرد بعد از...

05 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مطالبه وجه زمین پس از طلاق

سلام خسته نباشید همسر بنده یک زمین هبه کرده به من بدون قلنامه و مباینه...

03 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مشکلات مالی و اختلافات خانوادگی

من 10 ساله که با همسرم زندگی میکنم الان نزدیک 2 ماه میشه که برای مداوا...

02 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

طرح دادخواست طلاق از سوی زوجه

سلام و خسته نباشید
من الان 10 سال که ازدواج کردم زنم حق طلاق دارد زنم...

29 اسفند 1402
کارآموز وکالت

طلاق به درخواست زوجه

درخواست طلاق میتونم بدم 314 تا مهریه دارم 10 ساله ازدواج کردم ایشون به...

27 اسفند 1402
وکیل پایه یک دادگستری

یک نفر مراجعه کردن برای طلاق و همسرشون در زندان هستند بهترین راهنمایی...

سلام وقتتون بخیر یک نفر مراجعه کردن برای طلاق و همسرشون در زندان هستند...

26 اسفند 1402
وکیل پایه یک دادگستری

درخواست طلاق از جانب زوجه

سلام وقتتون بخیر من یه موردی رو میخواستم بررسی کنم ، همسرم یک سال پیش...

25 اسفند 1402
وکیل پایه یک دادگستری

آیا امکان طلاق غیابی وجوددارد؟

سلام آیا زوج میتواند بااینکه ازطریق دادگاه تیمی از مهریه خودرا دیافت ک...

23 اسفند 1402
وکیل پایه یک دادگستری

ازدواج مجدد در مدت طلاق رجعی

روز خوش، بنده خانم خود را طلاق داده ام میخواهم با خانم دیگری عقد کنم و...