در صورتیکه در رابطه با موضوع

دادرسی الکترونیک در ایران چیست؟ | دادگاه مجازی چگونه برگزار خواهد شد؟
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
دادرسی الکترونیک در ایران چیست؟ | دادگاه مجازی چگونه برگزار خواهد شد؟

دادرسی الکترونیک در ایران چیست؟ | دادگاه مجازی چگونه برگزار خواهد شد؟

شما در این مقاله میخوانید

برگزاری جلسه آنلاین دادگاه

یکی از اهداف اصلی قانون، تحقق عدالت در کوتاه ‌ترین زمان ممکن است. با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و ورود فضای مجازی به همه ابعاد زندگی مردم، قوه قضاییه نیز سعی کرد راهی برای آن ‌ها فراهم سازد تا بتوانند از همین طریق پرونده ‌های خود را پیگیری نمایند. دادرسی الکترونیک را می ‌توان همان راهی دانست که دولت در اختیار مردم گذاشت که در مدت زمان کوتاهی استقبال زیادی نیز از آن شد. در ادامه بررسی خواهیم کرد منظور از دادرسی الکترونیک چیست و چه اهمیتی دارد با ما همراه شوید.

 

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

 

منظور از دادرسی الکترونیک

با توجه به پیشرفت ‌هایی که جوامع در طول سال‌ های اخیر داشته ‌اند دولت نیز سعی کرده تا جهت کاهش مراجعات حضوری مردم به دادگاه و دادسرا و تسریع در روند کارها، سامانه ‌ای طراحی کند تا بتوان در آن دادخواست، شکواییه و اظهارنامه های خود ثبت نمود.

همچنین در سامانه خدمات الکترونیک قضایی می ‌توان پرونده مورد نظر را پیگیری نموده و از آخرین تصمیمات مراجع قضایی با خبر شد. در نهایت باید گفت مفهوم دادرسی در دادرسی الکترونیک مرتبط با مباحث شکلی علم حقوق می ‌باشد و شامل مواردی مانند ادله، رسیدگی مقدماتی، صدور کیفرخواست، صدور حکم، تجدیدنظرخواهی، اقرار به جرم و ... می ‌شود که به صورت الکترونیک و مجازی انجام خواهد شد.

 

نحوه صدور ابلاغیه به طرفین دعوی در دادرسی الکترونیک

یکی از بخش‌های مهم رسیدگی به دعاوی کیفری و حقوقی، صدور ابلاغیه به طرفین دعوی است. در دادرسی‌ غیر الکترونیک محتویات ابلاغیه دادگاه روی برگه‌ های مخصوص درج شده و سپس به اقامتگاه طرفین دعوی ارسال می ‌شد. اما امروزه ابلاغیه دعاوی که دادرسی آن ‌ها به صورت الکترونیک انجام می ‌شود از طریق یک سامانه الکترونیکی تحت عنوان سامانه ثنا در اختیار طرفین دعاوی قرار خواهد گرفت.

در نتیجه طرفین دعوا یا نماینده قانونی آن ‌ها، کارشناسان دادگاه و ... می‌ توانند با مراجعه به حساب کاربری خود از متن ابلاغیه آگاهی یابند.

 

از چه طریق می ‌توان در دادرسی الکترونیک طرح دعوی کرد؟

طبق ماده 175 قانون آیین دادرسی کیفری، استفاده از سامانه‏ های (سیستم‌ های) رایانه‏ ای و مخابراتی، از قبیل پیام ‌نگار (ایمیل)، ارتباط تصویری از راه دور، نمابر و تلفن، برای طرح شکایت یا دعوی، ارجاع پرونده، احضار متهم، ابلاغ اوراق قضایی و همچنین نیابت قضایی با رعایت مقررات راجع به دادرسی الکترونیکی بلامانع است.

در نتیجه بر اساس این ماده قانونی می‌توان با مراجعه به سامانه ثنا و به صورت مجازی یا الکترونیک از طرق مختلف اقدام به طرح دعوی کرده و پرونده را از همین طریق پیگیری نمود.

 

نحوه دریافت حساب کاربری در سامانه ثنا

همانطور که به آن اشاره شد طرح دعوی و پیگیری پرونده از طریق سامانه ثنا انجام خواهد شد اما سوالی که ممکن است برای هر فردی به وجود بیاید این است که چگونه می‌ توان در سامانه ثنا ثبت نام نموده و حساب کاربری دریافت نمود؟ لذا باید گفت هر فردی با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی می‌تواند اقدام به دریافت حساب کاربری در سامانه ثنا به آدرس sana.adliran.ir بکند.

البته ارائه مدارکی همچون کارت ‌ملی، شناسنامه، آدرس اقامتگاه دائمی و ... از الزامات ثبت ‌نام در این سامانه می‌باشد.

 

مزیت دادرسی الکترونیک

امروزه که فضای مجازی توانسته به همه ابعاد زندگی افراد رسوخ کند دادرسی الکترونیک نیز دارای طرفداران زیادی است. اما از مزیت‌ های مهم دادرسی الکترونیک نسبت به دادرسی‌ سنتی باید به مواردی همچون:

· تسریع در روند رسیدگی: رسیدگی به پرونده ‌های مطرح شده در دادگاه نیازمند استعلامات قضایی از مراجع اداری و قضایی مختلف است که گاهی دریافت نتیجه استعلام با تاخیر انجام خواهد شد و در نهایت روند رسیدگی را کند خواهد کرد. اما هنگامی که مدارک و شواهد از طریق سامانه در اختیار مراجع قرار بگیرد رسیدگی به آن نیز راحت ‌تر بوده و روند سریع ‌تری خواهد داشت.

· کاهش مراجعین حضوری به دادگاه: از دیگر مزیت ‌های دادرسی الکترونیک نسبت به دادرسی حضوری، کاهش مراجعین به دادگاه و دادسرا است. بسیاری از افرادی که در طول روز به دادگاه مراجعه می‌ کنند قصد پیگیری پرونده‌ های خود را دارند اما در دادرسی الکترونیک به مراجعه حضوری نیازی نخواهد بود.

· جلوگیری از مفقود شدن پرونده‌ ها: در برخی موارد به دلیل ازدیاد پرونده‌ های دادگاه و کوتاهی کارمندان، بعضی از آن ‌ها مفقود می ‌شوند که می ‌تواند باعث مشکلات زیادی شود. اما هنگامی که پرونده به صورت الکترونیک مورد بررسی قرار می‌گیرد امکان مفقود شدن و از بین رفتن آن بسیار پایین خواهد بود.

· نداشتن محدودیت زمانی: در دادرسی به صورت سنتی، طرح دعوی و رسیدگی به آن محدود به زمان اداری خواهد بود اما در دادرسی الکترونیک این محدودیت از میان برداشته شد و افراد می ‌توانند به صورت 24 ساعته و هر زمان که بخواهد از طریق سامانه ثنا اقدام به طرح دعوی یا پیگیری آن نمایند.

· کاهش هزینه‌ ها: کاهش هزینه‌ های رسیدگی نیز می ‌تواند مزیت مهم دادرسی الکترونیک نسبت به دادرسی سنتی باشد. دادرسی سنتی می ‌تواند دارای مراحل مختلفی باشد که در هر مرحله باید هزینه تمبر یا ابطال آن و ... پرداخت شود که در دادرسی الکتریکی این هزینه ‌ها حذف خواهد شد.

 

نحوه شهادت در دادرسی الکترونیک

یکی از ادله اثبات دعوی، شهادت شاهدان است که می ‌تواند روند رسیدگی به پرونده را تا حد زیادی سرعت بخشد. اما طبق ماده 186 قانون مجازات اسلامی چنانچه حضور شاهد متعذر باشد، گواهی به صورت مکتوب، صوتی- تصویری زنده و یا ضبط شده، با احراز شرایط و صحت انتساب، معتبر است.

در نتیجه شاهد می ‌تواند از طرق مختلفی گواهی شهادت خود را به دادگاه برساند اما باید صحت گفته‌ های خود را به دادگاه اثبات نماید تا به آن رسیدگی شود.

 

سخن آخر

طبق قوانین ایران هنگامی که جرمی اتفاق می ‌افتد فرد شاکی می‌ تواند از مجرم شکایت کرده و درخواست مجازات وی را داشته باشد. در گذشته طرح دعوی و پیگیری پرونده فقط به صورت حضوری و از طریق دادگاه و دادسرا امکان پذیر بود اما با پیشرفت علم و تکنولوژی و همه‌گیری فضای مجازی، می ‌توان پرونده ‌های خود را از طریق دادرسی الکترونیک پیگیری نمود.

سامانه ثنا، سامانه ‌‌ای است که می ‌توان با مراجعه به خدمات قضایی اقدام به دریافت حساب کاربری نمود و از آن طریق ابلاغیه ‌های ارسالی را دریافت کرد. از مزایای دادرسی الکترونیک می‌ توان به تسریع در روند رسیدگی، کاهش مراجعین حضوری، پیشگیری از مفقودی بعض یا کل پرونده و ... اشاره کرد.

لطفا کمی صبر کنید

میانگین 5 از 2 رای

آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

10 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

تغییر در محل صدور شناسنامه پدر

سلام وقت بخیر
من شناسنامه قرمز قدیمی دارم و باید برای شناسنامه های جدی...

09 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

پاسخگو نبودن شرکت های اینترنتی

سلام وقت بخیر.من یه دوره آموزشی خریدم که قبل از عید یعنی 28 اسفند یه...

09 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

اقرار رسمی در دفتر اسناد رسمی

سلام وقت شما بخیر
خانم بنده یک صدایی رو از من ضبط کرده بود که موجب اخت...

09 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

نقل و انتقال وجوه مربوط به معاملات شرکت با حساب شخصی کارمند

سلام وقت بخیر من به تازگی در یک شرکت به عنوان مسول خرید استخدام شدم ظا...

09 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

ابلاغیه فرستاده نشده بعد از ثبت لایحه

پرونده خیانت در امانت خودرو بود متهم به قید وثیقه آزاد بود. روز ابلاغ...

09 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مسولیت شخصی مدیر ساختمان

سلام
بنده بدون رضایت و موافقت خودم, توسط هیت مدیره, مدیر ساختمان انتخا...

09 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مسولیت ساکنین در خصوص مدیریت ساختمان

سلام
بدون رضایت بنده توسط هیت مدیره مدیر ساختمان انتخاب شده ام
آیا مسو...

09 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

سوال در خصوص تعدیل اقساط مهریه

خب چرا دادگاه بعد ده سال مهریه اقساطی بدون رضایت بنده به صلح و سازش فق...

08 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

الزام به انجام تعهدات توسط فروشنده در مورد تحویل پارکینگ

سلام ، وقت بخیر
من یک واحد آپارتمان به صورت پیش فروش طی مبایعه نامه خ...

08 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

ممنوع الخروجی همسر دو تابعیتی

سلام
آیا شوهر می‌تواند همسر دوتابعیتی خود را ممنوع الخروج کند؟
هم پاس...