در صورتیکه در رابطه با موضوع

درخواست مهریه چقدر طول میکشد؟ + هزینه دادرسی شکایت مهریه
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
27 فروردین 1401
4.5
درخواست مهریه چقدر طول میکشد؟ + هزینه دادرسی شکایت مهریه

درخواست مهریه چقدر طول میکشد؟ + هزینه دادرسی شکایت مهریه

شما در این مقاله میخوانید

مهریه از جمله آثار مالی ازدواج به شمار می ‌رود که شوهر ملزم به پرداخت آن است. از جمله راه ‌های مطالبه مهریه، اقدام از طریق مراجع دادگستری است. وصول مهریه از دادگاه دارای تشریفات خاص خود است که باید کلیه مراحل قانونی از طریق زوجه صورت گیرد. دعوای مهریه یک دعوای مالی به حساب می ‌آید و تابع مقررات این نوع دعاوی است. چنانچه مرد به هیچ وجه تصمیم به پرداخت مهریه نداشته باشد، زن قادر است از طریق دادگاه برای وصول حق و حقوق خود اقدام کند.

نخستین گام جهت اقامه دعوای مهریه، تقدیم دادخواست مورد نظر به مرجع قضایی صالح است. البته دادخواست مهریه بایستی در ابتدا در دفاتر الکترونیک قضایی به ثبت برسد و پس از آن به دادگاه ذی صلاح ارسال می‌گردد. تنظیم دادخواست مستلزم رعایت یک سری تشریفات قانونی بوده که در غیر این صورت از طریق دادگاه رد خواهد شد. 

در حقیقت در تنظیم دادخواست می ‌بایست کلیه نکات و قواعد درج شده در قانون آیین دادرسی مدنی لحاظ گردد. در صورتی که اینگونه مقررات در نظر گرفته نشود، مدیر دفتر دادگاه قرار رد دادخواست را صادر کرده و بایستی دوباره تمهیدات مورد نیاز در این خصوص اتخاذ گردد. دادخواست تنظیم شده بایستی با موضوع دعوا که همان مطالبه مهریه است، مرتبط باشد.

ابتدا قاضی دادخواست مذکور را به طور کامل بررسی می ‌کند. چنانچه در این زمینه مشکلی خاصی وجود نداشت، وقت دادرسی را مشخص نموده و به دو طرف دعوی ابلاغ می ‌نماید. در دعاوی مرتبط با مهریه اصولا زن خواهان و مرد خوانده دعوی شناخته می‌شود. زن و مرد در مهلت مشخص در دادگاه حضور پیدا کرده و بنا به نظر قاضی تعداد جلسات دادرسی مشخص می‌ گردد. در نتیجه رای مقتضی صادر گردیده و مرد مکلف به پرداخت مهریه به مقدار مشخص شده خواهد شد.

زن با اجرا گذاشتن مهریه می تواند مهریه خود را دریافت کند. یکی از سؤالات که بیشتر افراد در این مورد دغدغه دارند این می باشد که اجرا گذاشتن مهریه چقدر طول می کشد؟ مهریه در اثر عقد نکاح یکی از حقوقی است که متعلق به زن است. ممکن است با وجود اینکه زن درخواست مهریه می کند، مرد مهریه را نمی پردازد و برای زن چاره ای جز این نمی گذارد که به گونه ای دیگر عمل کند.

اجرا گذاشتن مهریه یکی از مهم ترین راه های مطالبه مهریه است. اگرچه اجرا گذاشتن مهریه موجب تسریع در دریافت مهریه طبق قانون نمی شود و روند دادرسی در این پرونده ها طولانی است. اجرا گذاشتن مهریه و دریافت حکم جلب اما می تواند زوج را برای پرداخت مهریه تحت فشار قرار دهد.

برای پاسخ به این سوال که اجرا گذاشتن مهریه چقدر طول می کشد، مدت زمان اقدام و دریافت حکم جلب زیاد نیست، اما مدت زمان دادرسی و دریافت مهریه طولانی است و حتی ممکن است چندین سال طول بکشد. علاوه بر اجرا گذاشتن مهریه، در صورتی که مطمئن هستید مرد قادر به پرداخت مهریه است، از طریق اجرای ثبت لیستی از اموال مرد نیز ارائه دهید و اموال را توقیف کنید. بدیهی است که این کار باید بدون اطلاع مرد و قبل از انتقال مال توسط او انجام شود.

در این صورت احتمال پرداخت مهریه در مدت زمان کوتاه افزایش می یابد مطالبه دیه نیز می تواند برای جلوگیری از خروج کشور مرد مورد استفاده قرار گیرد که می تواند در پرداخت مهریه در زمان کمتر نیز تأثیر بگذارد.

در صورتی که مطالبه مهریه مربوط به طلاق از طریق اجرا گذاشتن باشد، این اقدام می تواند مفید باشد. اما اگر قصد طلاق ندارید، باید توجه داشته باشید که علاوه بر نگرانی درباره این موضوع که اجرا گذاشتن مهریه چقدر طول می کشد، علاوه بر این، این عمل می تواند اساس زندگی مشترک شما را از بین ببرد. اگر بتوانید مهریه خود را با توافق طرفین دریافت کنید منطقی و سریع تر است.

 

بیشتر بخوانید: در چه صورت مهریه زن قطع میشود

 

باید توجه داشت که زوجه ملزم به پرداخت هزینه دادرسی برای به اجرا گذاشتن مهریه است. ضمنا طبق قانون مهریه، ضمانت اجرای حکم جلب زوج تا سقف ۱۱۰ سکه وجود دارد. به بیان ساده، دریافت حکم جلب مرد برای 110 سکه امکان پذیر می باشد اما در مقابل مازاد این سکه دیگر نمی توان مرد را زندانی کرد.

در صورت توقیف اموال مرد برای پرداخت مهریه، تامین مناسب معادل ۵/۳ کل سکه مورد مطالبه را به دادگاه ارائه دهید. ما به این سوال که اجرا گزاشتن مهریه چقدر طول می کشد را در این مقاله پاسخ دادیم.

شما نمی توانید از اهمیت زمان در فرآیند دریافت مهریه غافل شوید. به همین دلیل برایتان مهم است که اجرا گذاشتن مهریه چقدر طول می کشد. هنگام دریافت مهریه باید در زمان مناسب اقدام حقوقی انجام دهید و همه ی کارها را به درستی انجام دهید. این امکان وجود دارد که در صورت عدم اقدام سریع، دریافت مهریه شما ماه ها به تاخیر بیفتد. به همین دلیل بسیار مهم است که بدانید چه زمانی کارها را به درستی انجام دهید.

پیشنهاد ما این است که برای پیگیری مهریه خود از یک فرد متخصص کمک بگیرید. وجود وکیل مهریه در کنار شما باعث تسریع و سهولت در دریافت مهریه می شود.

شرایط مطالبه مهریه

به این منظور که زن قادر به مطالبه مهریه خود باشد یا به اصطلاح حق قانونی خویش را دریافت نماید، بایستی شرایط قانونی وجود داشته باشد. در حقیقت مطالبه مهریه از شرایط خاصی برخوردار بوده که عبارتند از:

  1. مهریه بایستی دارای ارزش مالی باشد: از جمله شروط مطالبه مهریه، ارزش مالی و اقتصادی آن است. مهریه ممکن است هرگونه مالی که از ارزش اقتصادی برخوردار است، در نظر گرفته شود. البته امروزه بر حسب عرف جامعه ما، سکه بهار آزادی مبنای اصلی مهریه می ‌باشد. اگر مالی که تحت عنوان مهریه در نظر گرفته شود و دارای ارزش اقتصادی نباشد، امکان مطالبه آن وجود ندارد.
  2. مهریه دارای مشروعیت باشد: شرط دیگر جهت مطالبه مهریه، مشروعیت آن است. بنابراین چنانچه مالی که تحت عنوان مهریه قرار گرفته است، مبنای شرعی نداشته باشد، نمی ‌توان آن را مطالبه کرد. به عنوان مثال نمی‌توان مسکرات یا حیوانات حرام گوشت را تحت عنوان مهریه در نظر گرفت.
  3. مهریه بایستی قابل نقل و انتقال باشد: از دیگر شرایط مطالبه مهریه، قابل نقل و انتقال بودن آن است. در حقیقت بایستی مهریه مال منقول باشد تا امکان مطالبه آن باشد. چنانچه مال غیر منقول جهت مهریه مشخص شده باشد، امکان وصول آن نیز وجود ندارد. به عنوان مثال چنانچه یک زمین کشاورزی تحت عنوان مهریه در نظر گرفته شده باشد، مطالبه آن امکان پذیر نیست.

مرد مالی را می‌تواند تحت ‌عنوان مهریه در نظر بگیرد که خود مالک آن باشد. پس نمی‌توان اموال عمومی یا اموال موقوفه را تحت عنوان مهریه در نظر گرفت.

 

هزینه دادرسی شکایت مهریه

دعوای مطالبه مهریه از طریق دادگاه همچون دیگر دعاوی حقوقی مستلزم پرداخت هزینه دادرسی بوده که بایستی از طرف خواهان پرداخت گردد. رسیدگی به هر دعوای حقوقی نیازمند پرداخت هزینه دادرسی بوده که مطالبه مهریه هم مستثنی از این قاعده نیست. هزینه دادرسی جهت دعوای مهریه ربطی به نوع مهریه مشخص شده ندارد. بلکه هر مقدار که باشد به وجه رایج تبدیل شده و بر اساس قیمت به دست آمده هزینه دادرسی مهریه نیز به وجه رایج از طریق خواهان که همان زن است، پرداخت می‌گردد.

در همان ابتدای رسیدگی هزینه دادرسی از خواهان دریافت شده و چنانچه زوجه به هیچ وجه توان پرداخت هزینه دادرسی را نداشته باشد، خواهد توانست تقاضای اعسار بدهد. شایان ذکر است که زوجه حق دارد هزینه مطالبه مهریه را ضمن دادخواست مهریه از مرد مطالبه و دریافت نماید. زن بایستی 5/3 درصد از میزان مهریه مطالبه شده را تحت عنوان هزینه دادرسی به دادگاه بپردازد.

در هر مرحله از شکایت هزینه دادرسی بابت مطالبه مهریه متفاوت بوده و میزان مشخصی برای آن پیش بینی شده است. طی مراحل گوناگون انواع هزینه‌ های دادرسی مهریه از قرار زیر است:

  • در مرحله بدوی هزینه دادرسی تا مبلغ دویست میلیون ریال برابر با ۲.۵ درصد و مازاد بر آن برابر با  ۳.۵ درصد بهای خواسته یا محکوم به است.
  • در مرحله واخواهی و تجدید نظر، هزینه دادرسی برابر با ۴.۵ درصد بهای خواسته یا محکوم به است.
  • در مرحله فرجام خواهی و اعاده دادرسی و اعتراض ثالث، هزینه دادرسی دعاوی مالی برابر با ۵.۵ درصد محکوم به است.

در رابطه با شکایت مهریه از سوی زوجه، مهریه هر چیزی اعم از پول، طلا، ارز یا سکه باشد، به وجه رایج تبدیل شده و به نرخ رسمی بانک مرکزی محاسبه می‌گردد و درصدی معین از آن تحت عنوان هزینه دادرسی دریافت می ‌گردد. با در نظر داشتن قانون جدید، به اجرا گذاشتن مهریه نخست از طریق اداره ثبت انجام می‌ پذیرد. یعنی چنانچه زن قصد وصول مهریه را داشته باشد، بایستی ابتدا آن را از طریق مرجع مذکور پیگیری نماید. در حقیقت با تصویب این قانون، مرجع صالح به منظور رسیدگی به وصول مهریه اداره ثبت است. برای محاسبه مهریه به نرخ روز می‌توانید از ابزار آنلاین وبسایت وکیل وند استفاده کنید.

در حال حاضر زن به جهت اخذ مهریه باید به اداره ثبت مراجعه و مراحل قانونی مربوطه را پشت سر بگذارد. اگر به علل مختلف نتوان از طریق این مرجع مهریه را مطالبه نمود، پس از گذشت شش ماه زن حق دارد به دادگاه خانواده مراجعه کرده و تقاضای مطالبه مهریه را مطرح کند.

نحوه تنظیم دادخواست مطالبه مهریه

طرح دعاوی حقوقی از طریق دادخواست انجام می ‌شود و می ‌بایستی با رعایت تشریفات قانونی به مرجع صالح تسلیم گردد. ضمن تنظیم دادخواست مهریه لازم است کلیه اطلاعات ضروری از جمله مشخصات خواهان (زن) و خوانده (مرد) قید گردد و همچنین سند ازدواج و دیگر مدارک مورد نیاز هم ضمیمه گردد. قاعدتا دادخواست نویسی از طریق وکلا و کارشناسان حقوقی مجرب صورت می ‌پذیرد و بایستی تمامی شرایط و ضوابط قانونی در آن رعایت گردد.

لطفا کمی صبر کنید

میانگین 4.5 از 8 رای

آیا برای مطالبه مهریه می‌توان مستقیما به دادگاه مراجعه کرد؟

جهت مطالبه مهریه بایستی ابتدا از طریق اداره ثبت اقدام نمود‌. زیرا جهت ثبت دادخواست مطالبه مهریه از طریق دادگاه لازم است گواهی انصراف را از اداره ثبت دریافت نمود، در غیر این حالت ثبت دادخواست امکان ‌پذیر نیست.

آیا می‌توان اموال غیر منقول را به منظور مهریه تعیین کرد؟

بله اموال غیر منقول اعم از زمین، آپارتمان و... را می‌توان مهریه قرار داد منوط بر اینکه پلاک ثبتی با جزئیاتی همچون قطعه، بخش، شهر و... کاملا مشخص و در سند ازدواج درج گردد.

در حال حاضر نحوه مطالبه مهریه چگونه است؟

زوجه می ‌بایست با مراجعه به محل وقوع عقد (دفتر ازدواج) درخواست صدور اجرائیه کند. بعد از صدور اجرائیه پرونده به اداره ثبت ارسال می‌ گردد. چنانچه مرد اموالی داشته باشد می ‌توان اموال را توقیف و مهریه را وصول کرد. چنانچه مرد اموالی نداشته باشد زن بایستی اقدام به مختومه کردن پرونده ثبتی نموده و از طریق دادگاه اقدام کند.

هزینه دادرسی مطالبه مهریه چقدر است؟

هزینه دادرسی مطالبه مهریه بر عهده زن بوده که مبلغ آن در مرحله بدوی ۵/۳ درصد مبلغ مهریه که به اجرا گذاشته شده است.

نحوه تنظیم دادخواست مطالبه مهریه چگونه است؟

ضمن تنظیم دادخواست مهریه لازم است کلیه اطلاعات ضروری از جمله مشخصات خواهان (زن) و خوانده (مرد) قید گردد و همچنین سند ازدواج و دیگر مدارک مورد نیاز هم ضمیمه گردد.

شرایط قانونی اخذ مهریه چیست؟

مهریه بایستی دارای ارزش مالی باشد، دارای مشروعیت باشد و همچنین باید قابلیت نقل و انتقال داشته باشد.
آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

06 فروردین 1403
کارآموز وکالت

مطالبه مهریه و توقیف اموال زوج

سلام
خانم بنده از مسیر ثبت مهریه را اجرء گذاشته اموالم توقیف هستند با...

05 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

آیا اموال تسلیمی ووجوه پرداختی جزء مهریه لحاظ می شود؟

با سلام
دو تا سوال در خصوص مهریه دارم. اول اینکه در صورت دادخواست مهر...

05 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

توقیف سهام در سازمان بورس اوراق بهادار

با سلام و احترام
آیا سهام زوج و فرزندان صغیر مشترک زوج و زوجه (زیر 18...

04 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مطالبه حقوق مالی پس‌از‌طلاق

یا سلام بعد از درخواست طلاق ملکی که به اسم خانم هست به آقا تعلق میگیره...

03 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

ایا زوجه با اثبات جرم کیفری میتواند مستحق دریافت مهریه و گرفتن طلاق با...

آیا زن با دو تاییدیه ضرب و شتم توسط همسر از پزشکی قانونی و یک تاییدیه...

29 اسفند 1402
وکیل پایه یک دادگستری

چگونه اقرارنامه بخشش مهریه تنظیم شود؟

این اقرار نامه ای که فرمودید قبل از عقد هم امکانش هست؟اخه سرچ کردم دید...

28 اسفند 1402
وکیل پایه یک دادگستری

امکان مطالبه مهریه بیش از تعداد ۱۱۰ سکه به چه صورت است؟

سلام روز بخیر میخواستم راجب قانون مهریه بدونم؟ اینکه داماد خونه ای ندا...

26 اسفند 1402
وکیل پایه یک دادگستری

سلام من حق طلاق رو دادم ب خانم ام و ایشان مهریه اشو کاملا ابرا و بخشید...

سلام
من حق طلاق رو دادم ب خانم ام و ایشان مهریه اشو کاملا ابرا و بخشی...

24 اسفند 1402
وکیل پایه یک دادگستری

سوال در مورد ادامه عملیات اجرائیه ( مهریه ) به دلیل عدم پیگیری

بنده ابرا نکردم فقط پیگیری نکردم در ضمن اموال ایشان هنوز توقیف هستند

24 اسفند 1402
کارشناس حقوقی

ایا میبایست از اول مهریه را مطالبه نمایم؟

با سلام همسر بنده 6 ماه قبل یه خانومی رو صیغه کرده و تقاضای طلاقبه ب...