در صورتیکه در رابطه با موضوع

سریع ترین راه برای طلاق توافقی مراحل بعد از آن
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
17 اسفند 1400
4.67
سریع ترین راه برای طلاق توافقی مراحل بعد از آن

سریع ترین راه برای طلاق توافقی مراحل بعد از آن

شما در این مقاله میخوانید

یکی از انواع دعواهای خانواده دعوای طلاق است که امروزه متاسفانه شاهد افزایش چشم گیر آمار آن نیز در جامعه هستیم. طلاق بسته به نحوه و نوع آن به چند دسته تقسیم می شود. یکی از این طلاق ها، طلاق توافقی است. طلاق توافقی نوعی طلاق است که در آن زن و شوهر به دلیل عدم سازش تصمیم می گیرند به زندگی مشترکشان پایان بدهند و با توافق از هم جدا شوند. 

در طلاق توافقی زوجین در مورد تمامی حق و حقوق مالی، غیر مالی مانند مهریه، نفقه، اجرت المثل، حضانت فرزند و ملاقات آن ها با هم به توافق می رسند که این توافق نیز از نظر دادگاه معتبر و قابل قبول است.

در این نوع طلاق در دادگاه به جهت انجام مراحل قانونی با توجه به اینکه طرفین با هم به توافق رسیده اند، وقت کمتری صرف خواهد شد در واقع یکی از ساده ترین راه طلاق، طلاق توافقی است البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که در طلاق توافقی باید مرد و زن به توافق برسند و اگر یکی از آن ها اختلافی در خصوص نفقه، مهریه و... داشته باشد طلاق توافقی انجام نخواهد شد. جهت مشاوره آنلاین تلفنی، قبول وکالت و دفاع تخصصی در کلیه دعاوی خانواده و طلاق توافقی با مجرب ترین وکلای ایران به سایت مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند مراجعه نمایید.

به همان اندازه که ازدواج از نظر قانونی و اجتماعی محترم شمرده می شود طلاق نیز یک فرایند قانونی و شرعی دارد. با توجه به اینکه طلاق یک امر مکروه محسوب می گردد در صورتی که زوجین باهم اختلاف و هر دو به جدایی تمایل داشته باشند و به نوعی مجبور به جدایی شوند راه های مختلفی برای طلاق در قانون در نظر گرفته شده است. 

با توجه به مطالب مطرح شده و با عنایت به این که زوجین در طلاق رضایت خود را به نوعی اعلام می نمایند و هر دو طرف راضی به جدایی هستند و در مورد تمام حقوق و مسائل با یکدیگر به توافق رسیده اند بهترین روش نحوه جدایی، طلاق توافقی می باشد.

شرایط طلاق توافقی چیست؟

نخستین و اصلی ‌ترین شرط در طلاق توافقی، رضایت زن و مرد به منظور اجرای طلاق است. به منظور اجرای این نوع طلاق، زن و مرد این امکان را دارند که از طریق وکیل و یا بدون کمک وکیل امور مربوط به طلاق خود را انجام دهند. چه در صورتی که وکیل طلاق توافقی بگیرند و چه در صورتی که خود تصمیم انجام کار را داشته باشند، لازم است بر موضوعات مشترکی که میان آن ها وجود دارد توافق کنند.

از جمله این موضوعات می ‌بایست به مهریه، نفقه، حضانت فرزندان و تکلیف اموالی که پس از ازدواج به کمک یکدیگر خریده ‌اند اشاره داشت. تنصیف اموال پس از طلاق هم امکان دارد میان زن و شوهر مورد توافق واقع گردد. در خصوص مهریه و نفقه بایستی تعیین گردد که به طور کلی قرار به دریافت حق و حقوق مالی است یا بذل آنها. در صورتی که قرار به اخذ آن ها باشد به چه مقدار بایستی پرداخت گردد؟

در رابطه با حضانت فرزند لازم است شرط گردد که فرزند تا چند سالگی با پدر و چند سالگی با مادر بماند. در شرایطی که حضانت فرزند به طور تمام مدت با یکی از والدین باشد، لازم است در خصوص ملاقات والد دیگر به توافق رسید.

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

طلاق توافقی زن باردار

ماده1140 قانون مدنی در خصوص طلاق زن باردار مقرر می‌دارد: «طلاق زن در مدت عادت زنانگی یا در حال نفاس صحیح نیست مگر اینکه زن حامل باشد یا طلاق توافقی قبل از نزدیکی با زن واقع شود یا شوهر غایب باشد به طوری که اطلاع از عادت زنانگی بودن زن نتواند حاصل کند».

همچنین در ماده 1153 قانون مدنی آمده است: « عده طلاق و فسخ نکاح و بذل مدت و انقضای آن در مورد زن حامله تا وضع حمل است».

با در نظر داشتن مفهوم مواد قانون مدنی، هنگامی که زوجه باردار باشد هم امکان طلاق وی وجود دارد و باردار بودن زوجه مانع از طلاق توافقی نیست و در صورت طلاق زوجه در موقع بارداری مدت عده وی تا هنگام متولد شدن نوزاد خواهد بود. به این معنی که تا موقعی که نوزاد متولد نشده است، حق ندارد ازدواج مجدد داشته باشد.

حضانت فرزند در طلاق توافقی

در طلاق توافقی در صورتی که میان زوج و زوجه در خصوص حضانت و مراقبت فرزندان توافقی صورت گرفته باشد بر مبنای توافق میان ایشان دادگاه حکم خواهد داد و چنانچه توافقی صورت نگرفته باشد طبق قانون خواهد بود.

بر اساس ماده 1168 قانون مدنی: «نگهداری اطفال هم حق و هم تکلیف والدین است». و همچنین به موجب ماده 1169 قانون مدنی،  جهت حضانت و نگهداری کودکی که پدر و مادر وی از یکدیگر جدا زندگی می ‌کنند، تا سن هفت سالگی مادر اولویت داشته و بعد از آن با پدر خواهد بود. بر اساس تبصره ماده مذکور پس از سن هفت سالگی با وجود اختلاف بر سر حضانت کودک با در نظر گرفتن مصلحت کودک به تشخیص دادگاه است.

ماده 1172 قانون مدنی در این خصوص بیان می‌دارد: «هیچ کدام از پدر و مادر حق ندارند طی مدتی که عهده ‌دار حضانت کودک هستند از نگهداری وی خودداری نمایند.

در صورت اجتناب یکی از والدین قاضی می‌ بایست به درخواست دیگری تقاضای قیم یا یکی از اقربا یا به درخواست مدعی العموم سرپرستی کودک را به هر کدام از ابوین که عهده ‌دار حضانت وی است الزام نماید و در شرایطی که الزام موثر نباشد، حضانت را با هزینه پدر و هر زمان پدر فوت گردیده باشد با هزینه مادر تامین نماید».

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

مهریه زوجه در طلاق توافقی

مهریه حقی است که ضمن عقد نکاح از سوی شوهر به زن داده می ‌شود و بر اساس ماده 1082 قانون مدنی بلافاصله پس از انعقاد عقد ازدواج زوجه مالک مهریه خواهد شد. اکثر افراد نمی ‌دانند که طلاق توافقی به معنای بذل یا بخشش مهریه نیست. احتمالا شما نیز فکر می‌ کنید که در صورتی که زوجین با طلاق توافقی از یکدیگر جدا شوند به این معنی است که زوجه تمام مهریه را به شوهر بذل کرده است. ولی این باور اشتباه است.

هر تصمیمی که زن و مرد در رابطه با مهریه اتخاذ کنند، منتهی به طلاق توافقی خواهد شد. چه در حالتی که کل مهریه بذل گردد و یا جزئی از آن و چه در حالتی که مهریه نقدا پرداخت گردد و یا به صورت اقساط توافق شده باشد. این توافق‌ ها در خصوص هر زن و مردی متفاوت بوده و بسته به تصمیم و شرایط ایشان است.

طلاق توافقی و مهریه 

مهریه مهم ترین موضوعی است که در هنگام هر نوع جدایی و طلاق باید در مورد آن طرفین به توافق برسند و این تصمیمات و توافقات بر اساس رای دادگاه است. 

ممکن است زن قسمتی از مهریه خود و یا تمام آن را در مقابل گرفتن طلاق به مرد ببخشد البته بعضی مواقع نیز زن نسبت به مطالبه تمام مهریه خود در زمان طلاق از مرد اقدام می نماید.

مطالبه مهریه بعد از طلاق توافقی

با توجه به اینکه طلاق توافقی نوعی از طلاق است که زن و مرد در مورد تمام مسائل ازجمله مهریه با یکدیگر به توافق رسیده اند و یا زن تمام یا بخشی از مهریه خود را به همسرش می بخشد تا او را راضی به جدایی کند امکان تقسیط پرداخت مهریه نیز وجود دارد.

. بعضی مواقع زوجین باهم به توافق می رسند که همه یا بخشی از مهریه را تقسیط کرده، در این صورت مرد پس از طلاق باید مطابق شرط آن را به زن پرداخت نماید. چنانچه برای وصول مهریه سندی از مرد گرفته شده باشد و مرد در موعد مقرر مطابق توافق انجام شده مهریه زن را نپردازد زن با مراجعه با دادگاه می تواند درخواست مطالبه مهریه را کند. 

اگر زن سندی مانند چک یا سفته بابت ضمانت اجرا برای دریافت مهریه گرفته باشد در صورت عدم وصول حتی می تواند از دادگاه حکم توقیف اموال مرد را نیز بگیرد.

نکته: ازدواج مجدد زن دلیل موجهی برای عدم پرداخت مهریه توافق شده نیست.

مراحل بعد از طلاق توافقی 

در طلاق توافقی باید هم زن و هم مرد به پایان زندگی مشترک رضایت داشته باشند و حتی اگر یک طرف مخالف طلاق باشد رای طلاق توافقی صادر نمی شود در این صورت باید طلاق یک طرفه به درخواست زن یا مرد در دادگاه ارائه گردد.

گذراندن جلسات مشاوره 

در طلاق توافقی نیازی به داوری نیست زیرا که دو طرف توافق را پیش از ارسال دادخواست انجام داده اند. در این مورد زوجین باید برای دریافت مشاوره خانواده اقدام کنند در این روش نظر مشاوره برای دادگاه در خصوص حکم طلاق اهمیت دارد در پایان جلسات مشاوره حتی اگر طرفین دلایل موجهی برای طلاق نداشته ‌باشند ولی هر دو به انجام طلاق اصرار کنند باز هم گواهی عدم انصراف طلاق صادر می شود. 

در این صورت زوجین باید به کمک وکیل و یا بدون وکیل دادخواست را در دفاتر خدمات قضایی به ثبت برسانند و بعد از تعیین جلسه، دادگاه در مدت زمان کوتاهی رای را صادرخواهد نمود.

ثبت طلاق توافقی در دادگاه

پس از صدور رای دادگاه زوجین تا مدت 3 ماه باید به دفاتر ازدواج و طلاق مراجعه و طلاق را ثبت کنند. این را نیز باید خاطر نشان کرد که در دفترخانه حضور زوجین و یا وکیل آنها الزامی است.

نکته: ارائه آزمایش عدم بارداری زن در دادگاه الزامی است و نیز در صورت باکره بودن زن دادگاه او را برای انجام معاینات به پزشک قانونی معرفی خواهد کرد.

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

 

انجام طلاق توافقی چه مدت زمان می برد

در مورد مدت زمان طلاق توافقی پس از این که زن و شوهر در مورد مسائل مالی و غیر مالی به توافق برسند باید درخواست خود را به مراجع قانونی ارائه دهد و مدت زمان طلاق توافقی در دادگاه های خانواده و در شهرهای مختلف متفاوت است و پیش از انجام طلاق انجام مشاوره بسیار ضروری است و هر دو طرفین باید در جلسات حضور داشته باشند.

تعداد جلسات مشاوره معمولا بین 1 تا 5 جلسه است البته تعداد جلسات بستگی به شرایط زوجین نیز دارد. بعد از انجام جلسات مشاوره اگر همچنان طرفین مایل به جدایی بودند باید دادخواستی به دادگاه خانواده ارسال کنند و پس از ابلاغ رای دادگاه زوجین 3 ماه فرصت دارند که طلاق خود را ثبت نمایند.

مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی 

  • مهم ترین مدرک عقد نامه است 
  • اصل کارت ملی طرفین و فتوکپی برابر اصل آن 
  • گواهی بکارت از پزشک قانونی در صورت دوشیزه بودن زن و نیز آزمایش خون مبنی بر عدم بارداری زن

نفقه زوجه در طلاق توافقی 

در طلاق توافقی همه چیز بر اساس توافق زوجین بوده و در صورتی که طی مدت عده برای زوجه نفقه پیش بینی شده باشد، مستحق دریافت نفقه خواهد بود و در غیر این صورت بر اساس ماده 1109قانون مدنی زوجه طی مدت عده طلاق باین حق دریافت نفقه نداشته و طلاق توافقی هم بائن است و در طول مدت عده زوجه استحقاق دریافت نفقه را ندارد.

نفقه فرزند در طلاق توافقی

به موجب ماده 1199 قانون مدنی، « نفقه اولاد بر عهده پدر است پس از فوت پدر یا عدم توانایی وی به پرداخت نفقه بر عهده اجداد پدری بوده و در صورت نبودن پدر و اجداد پدری و یا عدم توانایی ایشان نفقه بر عهده مادر خواهد بود.»

در طلاق توافقی چنانچه میان زن و مرد توافقی در رابطه با نفقه فرزندان صورت گرفته باشد، بر حسب توافق عمل خواهد شد و در صورتی که توافقی صورت نگرفته باشد دادگاه با در نظر گرفتن ماده 1199 قانون مدنی پرداخت نفقه را بر عهده پدر در نظر خواهد گرفت.

طلاق توافقی در دوران نامزدی

مفهوم و تعریف نامزدی در قانون: مطابق ماده 1035 قانون مدنی: « وعده ازدواج ایجاد علقه زوجیت نمی ‌‌کند اگرچه تمام یا قسمتی از مهریه که بین طرفین برای موقع ازدواج مقرر گردیده پرداخته شده ‌باشد بنابراین هر یک از زن و مرد مادام که عقد نکاح جاری نشده می ‌‌تواند از وصلت امتناع کند و طرف دیگر نمی‌ت واند به هیچ وجه او را مجبور به ازدواج کرده یا از جهت صرف امتناع از وصلت مطالبه خسارتی نماید.»

با در نظر داشتن قانون مدنی، نامزدی ازدواج نبوده و رابطه زوجیت را در پی نخواهد داشت. بر همین اساس در صورتی که زن و مرد در دوران نامزدی با یکدیگر به توافق برسند که نامزدی را بر هم بزنند این توافق مبنی بر طلاق توافقی نبوده و طلاق تنها مختص عقد نکاح دائم است.

مفهوم و تعریف نامزدی در عرف: نامزدی در عرف مفهوم متفاوتی از نامزدی در قانون مدنی دارد. در عرف زن و مردی که با یکدیگر عقد نکاح می ‌کنند و صیغه نکاح میان ایشان جاری می‌گردد و تا مادامی که آن ها مراسم ازدواج نگرفته ‌اند و زندگی مشترک را شروع نکرده ‌اند، عرف در رابطه با آن ها اصطلاح نامزدی را مورد استفاده قرار می ‌دهد.

ولی در حقیقت زن و مردی که به این ترتیب میان ایشان عقد نکاح دائم منعقد گردیده باشد به لحاظ قانونی زن و شوهر محسوب گردیده و در شرایطی که قصد کنند با توافق از هم طلاق بگیرند و نامزدی را برهم بزنند لازم است مبتنی بر طلاق توافقی اقدام به انجام این کار کنند.

از این رو نامزدی مد نظر قانون مدنی به مرحله پیش از نکاح گفته می ‌شود که هنوز عقد نکاح میان زن و مرد منعقد نشده است.

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

 

نتیجه گیری این مقاله درباره طلاق توافقی

در پایان می توان این طور بیان نمود که همه ما آگاه به این هستیم که خاتمه دادن به یک زندگی مشترک بسیار سخت می باشد و حتی ممکن است طرفین طلاق و حتی خانواده آن ها در شرایط روحی نامناسبی قرار بگیرند اما در بسیاری از مواقع در زندگی انسان ها مجبور می شوند تا بین  شرایط بد و بدتر یکی را انتخاب نمایند که موضوع طلاق نیز از این قاعده مستثنا نمی باشد.

طرفین طلاق در شرایطی که تصمیم بگیرند تا بدون اذیت کردن یکدیگر و درگیری هایی مانند رفت و آمد در دادگاه ها از یکدیگر جدا شوند به طلاق توافقی روی می آورند.

طلاق توافقی باتوجه به اینکه هردو طرف رضایت به جدایی از یکدیگر دارند را می توان یکی از آسان ترین روش های طلاق نام برد.

لطفا کمی صبر کنید

میانگین 4.67 از 9 رای

در طلاق توافقی زوجین در چه مدت زمانی بایستی به دفتر ازدواج و طلاق مراجعه کنند و گواهی عدم امکان سازش خود را تسلیم دفترخانه کنند؟

۳ ماه بعد از ابلاغ رای قطعی یا قطعی شدن رأی.

چنانچه در مدت ۳ ماه زوجین گواهی عدم امکان سازش را تقدیم دفترخانه رسمی ازدواج و طلاق نکنند تکلیف چیست؟

بر اساس ماده 34 قانون حمایت خانواده گواهی عدم امکان سازش فاقد اعتبار خواهد شد و توافقات صورت گرفته ملغی می‌شود.

چنانچه یکی از طرفین متقاضی طلاق توافقی پس از تقدیم گواهی عدم امکان سازش در دفترخانه رسمی ازدواج و طلاق حضور نیابد یا مدارک لازم را تقدیم نکند تکلیف چیست؟

به موجب ماده 34 قانون حمایت خانواده گواهی صادر شده از درجه اعتبار ساقط شده و تمامی توافقاتی که گواهی عدم امکان سازش بر اساس آن صادر گردیده باطل است.

آیا در طلاق توافقی شوهر می ‌تواند به زوجه وکالت دهد که بدون حضور شوهر در دفترخانه صیغه طلاق جاری شود؟

بله مرد حق دارد بر اساس سند رسمی به زوجه وکالت بلاعزل دهد و عدم حضور شوهر مانع اجرای صیغه طلاق و ثبت آن نخواهد بود.

دادگاه صالح جهت رسیدگی به دادخواست طلاق توافقی کدام دادگاه است؟

به ترتیب دادگاه خانواده محل سکونت، محل اقامت موقت، محل وقوع مال غیر منقول، هر یک از زن و مرد.

آیا در طلاق توافقی می‌توان بر سر مهریه ، حضانت و دیگر حقوق به توافق رسید؟

بله در طلاق توافقی زوجین قادرند بر سر کلیه حقوق به توافق رسیده و این توافق از منظر دادگاه محترم دانسته می ‌شود.
آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

رای بدوی طلاق به درخواست زوج صادر شده؟

با سلام همسر بنده درخواست مهریه دادن که تقسیط شده و من نیز درخواست طلا...

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مراحل درخواست طلاق از دادگاه

وقت بخیر
آیا برای طلاق گرفتن حتما باید از طریق دادگاه اقدام کرد یا با...

04 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

وکالت بلاعزل زوجه از زوج برای طلاق

سلام وقت بخیر منو شوهرم توافق به طلاق کردیم .الان وکیلم گفته برای اینک...

03 اردیبهشت 1403
کارشناس حقوقی

ایا میتوانم برای طلاق اقدام کنم؟

باسلام. من هشت ساله ازدواج کردم، همسرم هیچوقت شغل مناسب نداشت و من امن...

03 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

آزمایش بارداری برای طلاق زوجه

سلام وقتتون بخیر من خانممو میخوام طلاق بدم برگه طلاقش اومده ک ببرم محض...

02 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

درخواست طلاق از سوی زوج

سلام به من یه دوختر زوری گرفتن نديده نشناخته اصلا مهر محبت ندارم میخا...

01 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

طلاق از سوی زوج و پرداخت کلیه حقوق زوجه

سلام وقت بخیر من 8سال ازدواج کردم الان به مدت 8ماه همسرم تغییر کرده رف...

31 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

درخواست صدور گواهی عدم امکان سازش

من وکالت طلاق مهریه و حضانت فرزندانم را به همسرم دادم که برود اقدام کن...

30 فروردین 1403
کارآموز وکالت

امکان طلاق از سوی زوجه در صورت فقدان هرگونه دلیل مبنی بر طلاق

سلام من آقا هستم و هیچ گونه از شرایط 12گانه عقدنامه را ندارم...پول و م...

25 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

درخواست طلاق و نحوه ثبت

سلام وقت بخیر
میخوام طلاق بگیرم از کجا و چجوری باید شروع کنم