در صورتیکه در رابطه با موضوع

ملاقات با فرزند پس از طلاق + مدارک مورد نیاز
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
ملاقات با فرزند پس از طلاق + مدارک مورد نیاز

ملاقات با فرزند پس از طلاق + مدارک مورد نیاز

شما در این مقاله میخوانید

ملاقات با فرزند پس از طلاق چگونه خواهد بود ؟ 

اغلب والدینی که دارای فرزند هستند در هنگام طلاق به اولین چیزی که فکر می کنند حضانت فرزندشان است. طبق قانون حضانت دختر و پسر تا سن ۷ سالگی با مادر است اما پس از آن دختر تا ۹ سالگی و پسر تا ۱۵ سالگی (تا رسیدن به سن تکلیف) باید با پدر زندگی کند.

بعد از رسیدن به سن تکلیف دختر و پسر می توانند خود تصمیم بگیرند که با کدام یک از والدین قصد زندگی کردن دارند. اگر در هنگام طلاق فرزند به سن تکلیف رسیده باشد می تواند تصمیم خود را همان لحظه اعلام کند. در ادامه بیشتر درباره مسئله خواهیم دانست.

 

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

 

حق ملاقات با فرزند

در صورتی که زوجین از هم جدا می شوند و طلاق می گیرند در صورت داشتن فرزند ،حق نگهداری فرزند با شخصی است که حضانت فرزند را دارد اما باید  حق ملاقات برای فردی که فرزندش تحت نظر او نیست و حضانت طفل خود را ندارد هم فراهم شود  و جزئیات ملاقات با نظر دادگاه تعیین خواهد شد . 

همان طور که در قانون به وضوح اشاره شده است والدین در هر صورت حق دیدار و ملاقات با فرزند خود را که حضانتش بر عهده او نیست را دارند. حتی اگر والدین فاسد نیز باشند این حق از آن ها گرفته نمی شود و فقط با حکم دادگاه زمان ملاقات می تواند کاهش پیدا کند.

قانون به هریک از والدین گفته است خودشان باید درباره ی ملاقات فرزند با یکدیگر تصمیم گیری نمایند ،اما در صورتیکه طرفین در خصوص زمان و مکان و سایر جزئیات اختلاف نظر داشته باشند ،دادگاه زمان و مکان ملاقات را بر اساس شرایط و مساله ی کودک تعیین می کند . 
 
علاوه برآن فرزدی که حضانت طفل با و نیست نمی تواند بدون اجازه ی دیگری فرزند را از کشور خارج کند و در صورت انجام این کار حتما بید با دادگاه مشورت شود تا دادگاه بر اساس مصالح کودک اجازه ی خروج از کشور را صادر کند .

این مسئله در تبصره ۱ ماده ۱۴ قانون خانواده به وضوح آمده است که می گوید: «پدر یا مادر یا کسانی که حضانت طفل به آن ها واگذار شده، نمی توانند طفل را به شهرستانی غیر از محل اقامت مقرر بین طرفین یا غیر از محل اقامت قبل از وقوع طلاق یا به خارج از کشور بدون رضایت والدین بفرستند؛ مگر در صورت ضرورت با کسب اجازه از دادگاه.»

 

شرایط تعیین ملاقات فرزند از سوی دادگاه در صورت اختلاف بین والدین : 

 
در صورت اختلاف بین پدر و مادر ،دادگاه تعیین می کند که بر اساس ویژگی هایی چون عواطف و احساسات ،سن طفل ،و وابستگی های عاطفی یک یا دو روز از آخر هفته را به شخصی اختصاص می دهد که حضانت فرزند با او نیست ،بیشتر از روز صحیح نیست که فرزند ،پدر و مادر را که حضانت او را بر عهده ندارد را ملاقات  کند زیرا در تربیت فرزند اختلال و دوگانگی ایجاد میشود .
 
ماده 1174 قانون مدنی مقرر می دارد : هر یک از ابوین که طفل تحت حضانت او نیست حق ملاقات طفل خود را دارد ، و تعیین زمان و مکان ملاقات وجزئیات مربوط به آن در صورت اختلاف بین ابوین با محکمه است . 
 

بنابراین به طور کلی نمی توان ملاقات فرزند با پدر و مادری که حضانت فرزند بر عهده ندارند را منع کرد و هر یک از والدین به این کار اقدام کنند مرتکب جرم شده است. البته از آنجایی که می توان زمان ملاقات را کاهش یا افزایش داد اگر یکی از والدین از میزان زمان ملاقات راضی نبود می تواند با مراجعه به دادگاه درخواست کاهش یا افزایش میزان ملاقات را بدهد.

لازم است گفته شود اگر هیچ کس از والدین صلاحیت نگهداری و حضانت فرزند را نداشته باشد حضانت فرزند به پدربزرگ پدری او واگذار خواهد شد. در صورتی که فرزند دارای پدربزرگ پدری نیز نباشد دادگاه حضانت را به شخص دیگری واگذار می کند اما همچنان پدر و مادر اختیار ملاقات با فرزند خود را خواهند داشت.

 

ضمانت خودداری نکردن از ملاقات فرزند با پدر یا مادرش

زوجین باید ضمانت دهند که مانع ملاقات والد دیگر با فرزند خود نمی شوند و این حق را از او نمی گیرند. برای آن که والدین نتوانند این اختیار را از یکدیگر بگیرند قانون روش‌ های اجرایی در نظر گرفته است.

برای جلوگیری از ممانعت والدین و یا حتی تنبیه آن ها دادگاه می تواند حضانت فرزند را تغییر دهد، ناظری برای نظارت بر ملاقات های فرزند با والدین تعیین کند و یا میزان و رفتار والدین را پیش بینی کرده و حکم مناسبی تعیین کند.

 

مجازات فردی که  از دادن فرزندی که به او سپرده شده به پدر یا مادری که حضانت را دارند ،خودداری کند  چیست ؟ 

 
-به موجب ماده 633 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب 1375 : اگر کسی که از دادن طفلی که به او سپرده شده است در موقع مطالبه شخصی که قانونا حق مطالبه را دارد امتناع کند ،به مجازات 3 تا 6 ماه حبس یا به جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا 3 میلیون ریال محکوم خواهد شد.
 

مدارک مورد نیاز برای درخواست دریافت حضانت فرزند

برای آن که بتوان درخواست دریافت حضانت فرزند را از دادگاه خواستار شد باید مدارکی را به همراه داشته باشید. پیشنهاد می شود در صورتی که قصد این کار را دارید حتماً با یک وکیل مجرب در ارتباط باشید تا بتوانید در دادگاه به نتیجه دلخواه برسید. برای درخواست دریافت حضانت فرزند در مرحله اول در سامانه الکترونیکی ثبت نام کرده و سپس اسکن مدارک زیر را در سامانه بارگذاری کنید.

  • کارت ملی
  • شناسنامه
  • اصل سند عقد (یا مدرکی که زوجیت را اثبات کند)
  • مدارک شناسایی و یا مشخصات فرزند

 

سخن آخر

در این مقاله تلاش کردیم شما را با قوانین مربوط به نحوه و میزان ملاقات والدین با فرزند بعد از طلاق آشنا کنیم. اشاره کردیم در صورتی که پدر و مادر خود بتوانند بر سر میزان ملاقات با فرزند توافق کنند دادگاه طبق همان توافق حکم صادر خواهد کرد اما اگر نتواند توافق کنند دادگاه با توجه به شرایط فرزند و پدر و مادر زمان و مکان ملاقات آن ها را تعیین می کند. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

لطفا کمی صبر کنید

میانگین 4.75 از 2 رای

آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

10 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

آیا امکان بردن فرزند بدون اجازه پدر وجوودارد؟

سلام علیکم بر اساتید گرامی
مجددا سوال میکنم خواهشمندم دقت فرمایید
خواه...

05 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

آیا عدم ملاقات با فرزند عواقبی دارد؟

سلام ببخشید طبق دستور موقت ملاقات فرزند من الان مسافرت هستم و اگه کلان...

05 اسفند 1402
کارآموز وکالت

عدم اجازه از سوی زوج برای ملاقات فرزند

سلام وقت بخیر
7 ساله از شوهرم جدا شدم و برای دیدن بچه مشکلی نداشتیم
تا...

29 بهمن 1402
وکیل پایه یک دادگستری

حق ملاقات بستگان طفل

برای ملاقات فرزند:
در صورتی که مادر در قید حیات باشد ،ایا بستگان مثل د...

08 بهمن 1402
وکیل پایه یک دادگستری

حضانت ونحوه ملاقات فرزند

اگه حضانت بچه شیر خوار که شیر مادر نمیخوره شیر خشک میخوره با مادر باشد...

03 آذر 1402
وکیل پایه یک دادگستری

ملاقات با فرزند در مدت 6 ساعت از شبانه روز

در صورت داشتن نظر مرجع تقلید مبنی بر رعایت حال مادر دارای بیماری قلبی...

02 آذر 1402
وکیل پایه یک دادگستری

نحوه ملاقات فرزند بدلیل بیماری

سلام و با احترام
به استحضار میرساند اینجانب به جهت اجرای دستور قضایی...

01 آذر 1402
وکیل پایه یک دادگستری

ملاقات فرزند توسط مادر بزرگ

باسلام و احترام .
بنده مادر و حاضن فرزند 26 ماهه پسر که یتیم میباشد هس...

25 آبان 1402
وکیل پایه یک دادگستری

امکان برقراری تماس تلفنی با فرزند

سلام.ایا پدر خانواده غیر از دیدن فرزند حق ندارد با فرزندش صحبت کند..ا...

05 آبان 1402
وکیل پایه یک دادگستری

اختلاف خانوادگی و منع ملاقات فرزند

همسر سابقم برام پاپوش درست کرده چکارکنم
میخاد ازم شکایت کنه و بچه هامو...