در صورتیکه در رابطه با موضوع

مهریه چگونه تقسیط میشود + مراحل تقسیط مهریه توسط دادگاه
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
24 خرداد 1400
4.83
مهریه چگونه تقسیط میشود + مراحل تقسیط مهریه توسط دادگاه

مهریه چگونه تقسیط میشود + مراحل تقسیط مهریه توسط دادگاه

شما در این مقاله میخوانید

تقسیط مهریه

منظور از تقسیط همان قسطی کردن مهریه است. بسته به این که توانایی مالی مرد تا چه حدی است، مهریه قسط بندی شده و اقساط به زن پرداخت می شود. میزان درآمد مرد از راه های مختلف می تواند نشان دهنده میزان توانایی برای پرداخت مبلغ اقساط باشد، بنابراین این اقساط عدد مشخصی برای همه افراد نخواهد داشت.

مهریه حق قانونی خانم هاست و به محض وقوع عقد می توانند آن را درخواست کنند. در بسیاری از خانواده ها متاسفانه این مساله بغرنج شده و ایجاد پیچیدگی می کند.

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

چرا مهریه قسط بندی می شود؟

این کار به دلیل عدم توانایی مرد در پرداخت کامل مهریه اتفاق می افتد. ابتدا مهریه با توجه به جدول محاسبه مهریه تعیین و سپس قسط بندی می شود تا هم زن به حق و حقوقش برسد و هم این که مرد تحت فشار مالی قرار نگیرد. در صورتی که مرد توانایی مالی پرداخت مهریه به صورت یک جا را نداشته باشد یا به عبارتی با اعسار در این باره مواجه باشد، می تواند از دادگاه تقاضای قسط بندی آن را بکند. قاضی تشخیص می دهد که نوع و میزان قسط بندی باید چگونه باشد.

تقسیط مهریه در طلاق توافقی

طلاق توافقی همان طور که از نام آن پیداست، توافقی است و در مورد تقسیط مهریه هم در این حالت به توافق دو طرف ارجاع می شود. طبق توافق دو طرفه زوجین، وضعیت مهریه هم مشخص می شود. پیشنهاد می کنیم در مراحل مختلف مربوط به طلاق و مهریه حتما با وکلای آگاه مشورت کنید. یک وکیل دانا و مجرب می تواند به خوبی تمامی حق و حقوق شما را حفظ نماید.

نکاتی که درباره تقسیط مهریه در طلاق توافقی باید بدانید

  • در صورتی که تعدادی از اقساط، پس از طلاق باید پرداخت شود ازدواج مجدد زن وظیفه پرداخت مهریه را از دوش مرد بر نمی دارد.
  • برای مهریه تا 110 سکه و یا معادل ریالی آن می توان حکم جلب مرد را گرفت. در صورتی که مرد از پرداخت اقساط سر باز زند، زن می تواند موضوع را از طریق قانون پیگیری کند.
  • اگر مرد اقساط را پرداخت نکند می توان او را ممنوع الخروج کرد.
  • پس از این که زوجین در مورد اقساط مهریه توافق کنند اگر مرد از دادگاه تقاضای تجدید نظر کند، معمولا این تقاضا پذیرفته نمی شود، هر چند گاهی عکس آن هم دیده شده است.
  • زوجین می توانند تقاضای صدور اقساط مهریه توسط دفتر طلاق را داشته باشند. اگر چند قبض پرداخت نشود باعث حال شدن باقی مانده مهریه می گردد.
  • اگر مهریه بیش از 110 سکه باشد، در صورتی که مرد اقساط آن را پرداخت نکند نمی توان حکم جلب او را گرفت. امکان دریافت یک چهارم و یا یک سوم از حقوق مرد و هم چنین توقیف اموال او در این حالت وجود دارد.

** برای اطمینان بیشتر خوب است که همزمان با طلاق تقاضای صدور و مبادله قبض اقساطی مهریه را داشته باشید. این موضوع می تواند ضمانتی بر پرداخت اقساط از طرف مرد باشد.

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

تقسیط مهریه در طلاق یک طرفه از سوی مرد

در صورتی که طلاق از طرف مرد انجام شده است، دادگاه همزمان با بررسی پرونده نسبت به مهریه زوجه هم تعیین تکلیف می کند. دو حالت مختلف را می توان در اینجا در نظر گرفت:

  • اگر قبل از این که مرد دادخواست طلاق بدهد، زن مهریه اش را درخواست کرده باشد، دادگاه هم زمان به هر دو پرونده رسیدگی می کند حتی اگر پرونده مهریه در شعبه دیگری باشد. در این حالت در صورتی که مرد ادعای اعسار و در نتیجه تقاضای تقسیط مهریه داشته باشد باید در همان شعبه ای که در مورد مهریه تصمیم گیرنده است، تقاضایش را ارائه دهد.
  • در حالت دوم در نظر بگیرید که مرد درخواست طلاق دارد در حالی که زن قبلا تقاضای مهریه نداشته است. در این حالت مرد در همان دادگاهی که به طلاق رسیدگی می کند می تواند برای اعسار و تقسیط مهریه اقدام کند. دادگاه پس از رسیدگی های لازم و در نظر گرفتن نظر هر دو طرف، رای را صادر می کند.

نکته ای که باید بدانید این است که تعیین تکلیف طلاق در چنین پرونده ای وقتی انجام می شود که وضعیت اعسار مرد مشخص شود. در صورتی که دادگاه ادعای اعسار مرد را نپذیرد، مرد موظف به پرداخت کامل مهریه است وگرنه طلاق اجرا نمی شود. اگر دادگاه اعسار مرد را تایید کند آنگاه پیش پرداخت لازم به زوجه انجام شده و ضمن رعایت دیگر حقوق او که در دادنامه مشخص شده، طلاق ثبت می شود.

خوب است بدانید که به صورت کلی وقتی مرد دادخواست طلاق می دهد دادگاه اعسار را نپذیرفته و انجام طلاق را منوط به پرداخت کامل حق و حقوق زن می داند.

اجراییه مهریه 

 
مطابق رویه جدید زوجه اگر خواهان مطالبه مهریه باشد و بخواهد مهریه خود را که در واقع حق اوست و با اموری مانند ناشزه بودن و عدم تمکین و حتی زنا ساقط نمیشود را از همسر خود مطالبه کند باید با در دست داشتن سند نکاحیه و قباله ازدواج خود به دفتر اسناد رسمی ازدواجی که او را به نکاح همسرش در آورده است مراجعه نماید و تقاضای صدور اجراییه کند .
اگر دفترخانه ای که اجرای صیغه نکاح برای زوجین نموده است به علت های مختلف مانند فوت سردفتر یا جابجایی یا انصراف و ادامه ندادن به کار سردفتر و ....برچیده شده باشد باید زوجه متقاضی مطالبه مهریه به اداره ثبت مراجعه نموده و در آنجا دفتر کفیل را استعلام کند و جهت احقاق حق خود به آن مکان برود.
تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

 

تقسیط مهریه و اعسار از پرداخت مهریه 

 
معمولا با توجه به اینکه مهریه زوجه ها و خانم ها در کشور ما بسیار بالا و به اصطلاح عامیانه به طرز نجومی تعیین میشود مع الوصف زوج و همان مردبه طور طبیعی با پرداخت یکجای آن با مشکل و به قول حقوقی ها با اعسار روبرو میشود که اقدام به طرح دعوای تعدیل تقسیط محکوم به مهریه و اعسار از پرداخت آن مینمایند برای اینکه مهریه را با متناسب با درآمد و اقتصاد خود قسط بندی کنند تا دین که همان مهریه است به طور کامل مستهلک و از بین برود .
 

دادگاه چگونه به دادخواست تقسیط رسیدگی می کند؟

دادگاه ابتدا تا سه بار به زوج اخطار می دهد ولی اگر هم چنان او به حکم دادگاه بی توجهی کند، همسرش می تواند حکم جلب مرد را بگیرد. با در نظر گرفتن زمانی که حکم به مرد ابلاغ شده است مرحله اول تقسیط انجام می شود. مثلا اگر در تاریخ 15 ام ماه حکم تقسیط مشخص شود مرد باید هر ماه در روز 15 ام قسط مربوطه را واریز نماید. اگر حکم چند روز دیرتر هم به دست مرد برسد، زمان پرداخت قسط ها همان تاریخ ابلاغ حکم خواهد بود.
البته مرد می تواند مثلا قسط اول را زودتر پرداخت کند و در این حالت تاریخ پرداخت بقیه اقساط هم می تواند جا به جا شود. در هر صورت ماهی یک بار باید قسط پرداخت شود.
** نکته ای که باید بدانید این است که هر فردی می تواند به جای مرد مهریه را بپردازد ولی دریافت آن تنها باید توسط خود زن صورت بگیرد مگر این که به صورت قانونی به شخصی وکالت داده باشد.

 

آیا می توان به تقسیط مهریه اعتراض کرد؟

بله. مرد و زن هر دو می توانند نسبت به تقسیط و شرایط آن اعتراض کنند. در صورتی که زن به حکم دادگاه اعتراض دارد می تواند با استناد به لیست دارایی های مرد، اعتراضش را عنوان کند. از طرفی اگر مرد ادعا دارد که توانایی پرداخت قسط به میزان تعیین شده را ندارد باید بتواند این موضوع را به دادگاه ثابت کند. 
متنی که برای اعتراض آماده می کنید باید دلایل محکمی داشته باشد تا دادگاه بتواند بر اساس آنها حق و حقوق شما را در نظر بگیرد.
 
عکس میانی تقسیط مهریه چگونه انجام می گیرد؟

 

تقسیط مهریه وقتی که مرد بیکار است

برای بسیاری از آقایان سوال است که اگر بیکار باشند و هیچ درآمدی نداشته باشند، تقسیط مهریه چگونه است؟ آیا در این شرایط تقسیط اصلا توجیهی دارد؟
در صورتی که اعسار مرد توسط دادگاه پذیرفته شود در این شرایط باز هم او موظف به پرداخت بخشی از مهریه به صورت نقدی می باشد. بقیه مهریه با اقساط و در مبالغ کمتر از وی دریافت خواهد شد. به صورت کلی قانون در این جا بیکاری مرد را دلیل موجهی نمی داند و مهریه حق زن و پرداخت آن بر عهده مرد است.
 

هزینه وکیل برای طلاق توافقی 

هزینه و حق الزحمه وکیل در موردی که زوجین متقاضی طلاق توافقی باشند بین دو میلیون و پانصد هزار تومان تا پنج میلیون تومان قابل تعیین است .
در طلاق توافقی زوجین باید به مرکز مشاور خانواده مراجعه نمایند و با ثبت نام در سامانه ای تحت عنوان سامانه تصمیم جهت انجام مشاوره اقدام نمایند .که معمولا انجام مشاوره به میزان تقریبی ۵ جلسه می‌باشد .
 

قانون و عدم پرداخت قسط های مهریه توسط مرد

در صورتی که مرد پرداخت مهریه و یا نفقه را انجام ندهد، زن می تواند برای بازداشت او درخواست بدهد. مرد موظف است ماهانه و در تاریخ مشخص شده قسط مربوط به مهریه را پرداخت کند. در صورتی که تاخیر در این مورد وجود داشته باشد معمولا تا 10 روز حکم جلب صادر نمی شود و در واقع به مرد فرصت داده می شود اما جریمه خواهد شد. جریمه گفته شده بر اساس قیمت سکه در همان روز مشخص می شود.
وقتی 10 روز گفته شده سپری شود و زن تقاضای جلب داشته باشد، پرونده به شعبه مربوطه ارسال می شود و با توجه به نظر قاضی حکم جلب صادر می شود. در صورتی که مرد توانایی پرداخت را نداشته باشد می تواند به قاضی مراجعه کرده و از او تقاضای مهلت داشته باشد. اگر قاضی با این درخواست موافقت کند فعلا و تا زمان مشخصی پرونده را برای اجرا ارسال نمی کند. مرد در مهلت تعیین شده توسط قاضی می تواند مبلغ لازم را همراه با جریمه آن بپردازد.
تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

 

مدارک لازم برای تقاضای اعسار از پرداخت مهریه

  • دادنامه مربوط به محکومیت مرد برای پرداخت مهریه لازم است.
  • شهادت کتبی دو نفر در قالب استشهادیه لازم است.
  • لیست کلیه اموال منقول و غیر منقول و نیز صورتحساب بانکی مرد باید ارائه شود. فهرست تمامی نقل و انتقالات اموال در سال گذشته هم لازم است.
  • کارت ملی هم لازم است
  • و برخی موارد مشابه دیگر

اتبات عدم توانایی در پرداخت مهریه

بر اساس آن چه ماده 9 قانون مربوطه مشخص می کند شما باید برای این کار شاهد داشته باشید. شاهد باید به هویت و شغل شما اشراف داشته و هم چنین کاملا با شیوه امرار معاش شما آشنا باشد. نیاز است شاهد مدت کافی با شما معاشرت داشته باشد تا بتواند در مورد تمکن یا عدم تمکن تان شهادت بدهد. او باید این موضوع را هم تصریح کند که شما هیج مال دیگری ندارید که از طریق آن بتوانید مهریه را پرداخت نمایید.
در صورتی که شما یک تاجر هستید قانون برایتان اعسار را نمی پذیرد بلکه در صورت عدم توانایی برای پرداخت مهریه باید نزد دادگاه عمومی اعلام ورشکستگی نمایید.
لطفا کمی صبر کنید

میانگین 4.83 از 3 رای

آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

09 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

معامله به قصد فرار از دین مهریه

سلام 10 ماهی هست که عقد کردم، همسرم بخاطر دخالتهای مادر و پدرشان مدام...

09 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

ارجاع پرونده به شورای حل اختلاف جهت سازش

سلام بنده ده ساله که قسطی مهریه دریافت میکنم هر سال هم پرداخت کننده د...

07 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

نحوه گرفتن گواهی انحصار وراثت جهت توقیف سهم الارث بدهکار

من مدتیه بادخترم خونه مامانم هستم والان مهریم رو توثبت به اجرا گذاشتم...

07 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

آیا امکان تعدیل پیش قسط وجود دارد ؟

باسلام درود. چطور می توانم تعدیل پرداخت محکوم به را از دادگاه انجام بد...

06 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

آیا امکان فروش اموال توقیف شده وجوددارد؟

آیا شخصی که ملکی را توقیف کرده (توسط مهریه) می‌تواند بدون رفع توقیف مل...

06 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

آیا در فرض سوال نیم عشر اجرایی باید پرداخت شود؟

سلام و احترام
به پرداخت 114سکه بهار آزادی و نیم عشر اجرایی مهریه محکوم...

05 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

آیا امکان توقیف مال مرهونه جهت مهریه وجوددارد؟

با سلام
زوج دارای دو ملک مسکونی است که یکی محل زندگی مشترک با زوجه و...

04 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مطالبه مهریه پس از طلاق توافقی

سلام
من در دوران نامزدی ماشین خریده ام و به خانمم هبه کرده ام و جهیزی...

04 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

آیا پدرم میتواند ملکی را که به نام مادرم انتقال داده پس بگیرد

با سلام پدر ومادرم 40 ساله ازدواج کردند و پدرم 5 سال پیش نصف خانه را ب...

03 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

آیا امکان جلب همسر بابت عدم پرداخت مهریه وجوددارد؟

سلام
همسر من چندین حکم جلب مالی داره و مالی هم نداره و تمام حساباش بدل...