در صورتیکه در رابطه با موضوع

نحوه اثبات خیانت همسر چگونه است؟
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
نحوه اثبات خیانت همسر چگونه است؟

نحوه اثبات خیانت همسر چگونه است؟

شما در این مقاله میخوانید

از جمله مواردی که امروزه در جامعه موجب بروز طلاق و جدایی زوجین از یکدیگر می شود خیانت می باشد. 
خیانت برخلاف آنچه در جامعه بیان می شود همواره از طرف مرد نمی باشد و در بعضی موارد خیانت از طرف زن صورت می‌گیرد.

خیانت:از دید روانشناسی خیانت مساوی است با بی وفایی که این بی وفایی بودن می تواند نسبت به همه چی شکل بگیرد ازجمله:خیانت به همسر،خیانت به فرزندان،خیانت به دوست،خیانت به کشور و.......
یکی از رایج ترین خیانت ها در جهان را می توان خیانت مرد و زن به یکدیگر دانست.
خیانت کردن را میتوان جزوه جرایمی قرار داد که قانون مجازات اسلامی آن را جرم دانسته و حتی اگر شاکی خصوصی هم نداشته باشد و یا شاکی رضایت خود را اعلام کند فرد خیانتکار باز هم مجازات میشود،پس در کل خیانت را می توان یک جرم تلقی نمود،قانون گذار در ماده 637 قانون مجازات اسلامی اینگونه مقرر داشته است:
هر گاه زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه ‌شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه‌کننده تعزیر می‌شود.
در واقع می توان از این ماده بیشتر در مورد خیانت زن به مرد استفاده کرد چراکه در هر صورت خیانت زن به مرد از طریق نامشروع میباشد که می توان مجازات آن را در این ماده مشاهده نمود البته در گاهی اوقات خیانت مرد به زن نیز از طریق نامشروع میباشد که در این صورت نیز می توان برای تعیین مجازات وی از این ماده استفاده نمود.
راه های اثبات(عدله اثبات):اقرار کردن متهم ،شهادت دادن(شهود)،اگاهی داشتن قاضی و همچنین علم اون در برابر اظهارات شاهدان و تحقیقات انجام شده و امارات قضایی.
یکی از راههای اثبات خیانت، اقرا  کردن متهم می باشد یعنی فرد متهم اقرار به خیانت به همسر خود نموده و آن را قبول می کند،که در این صورت جرم خیانت اثبات شده و دیگر نیازی به هیچ ادله و مدرکی نمی باشد البته اقرار باید در دادگاه و در حضور قاضی صورت بگیرد.
راه دیگر اثبات خیانت شهادت دادن شهود می باشد یعنی افرادی که شاهد این خیانت بودند در دادگاه و در حضور قاضی شهادت خود را مبنی بر خیانت فرد دهند البته اگر موضوع مورد خیانت زنا و یا رابطه نامشروع باشد طبق ماده ۱۹۹ قانون مجازات اسلامی باید عمل کرد.

ماده ۱۹۹ قانون مجازات اسلامی مقرر می دارد؛

نصاب شهادت در کلیه جرائم، دو شاهد مرد است مگر در زنا، لواط، تفخیذ و مساحقه که با چهار شاهد مرد اثبات می گردد. برای اثبات زنای موجب حد جلد، تراشیدن و یا تبعید، شهادت دو مرد و چهار زن عادل نیز کافی است. زمانی که مجازات غیر از موارد مذکور است، حداقل شهادت سه مرد و دو زن عادل لازم است. در این مورد هرگاه دومرد و چهار زن عادل به آن شهادت دهند تنها حد شلاق، ثابت می شود. جنایات موجب دیه با شهادت یک شاهد مرد و دو شاهد زن نیز قابل اثبات است.
یعنی برای اثبات خیانتی که به موجب زنا صورت گرفته باشد شهادت ۴ مرد لازم می باشد و اگر زنا موجب حد جلد، تراشیدن و یا تبعید شود، شهادت دو مرد و چهار زن لازم می باشد.
از دیگر راههای اثبات خیانت علم قاضی به این مسئله میباشد یعنی قاضی با توجه به قرائن و مدارک موجود و همچنین شهادت شهود و... به این نتیجه می‌رسد که فرد موجود می باشد و در نتیجه حکم به مجرمیت او  صادر می نماید.
البته این مورد در رویه به صورت بسیار کم دیده می شود چرا که معمولاً در این گونه جرایم نمی‌توان تحقیقاتی را انجام داد که در نتیجه علم قاضی نسبت به مسئله کامل نشده و قاضی با توجه به عدم تحقیق و کارشناسی مورد نیاز نمی تواند حکم به مجرمیت فرد دهد.
البته می توان در صورت آگاهی از خیانت، با اطلاع دادن به ضابطین دادگستری و پیگیری موضوع از طریق آنان، این موضوع را صورت جلسه کرد و از آن در دادگاه برای اثبات جرم انجام شده استفاده کرد.
نکته:اسکرین شات و پیاماهایی که در گوشی شخص خیانکار وجود دارد نیز می تواند از جمله مدارک قابل قبول جهت خیانت همسر باشد البته لازم ب ذکر است اسکرین شات و متن پیامک نمیتواند به تنهایی خیانت همسر را اثبات کند ( دلیل محسوب نمی شود) اما میتوان به عنوان نشانه و اماره ی خیانت به کار برد یعنی از امارات قضایی که منجر به علم قاضی باشد و بتوان ب آن استناد نمود در نتیجه قاضی می تواند با استناد به آنها و از طریق علم خود به این مسئله حکم به مجرمیت فرد متهم دهد.

معمولاً در رویه اثبات خیانت به همسر کار بسیار مشکلی می باشد چرا که مطابق ماده ۱۰۲ قانون آیین دادرسی کیفری تحقیق که از جمله موارد بسیار تاثیر گذار در علم قاضی میباشد در جرایم منافی عفت همچون زنا ممنوع می باشد.
همچنین به موحب ماده ۱۰۲ قانون آیین دادرسی کیفری قاضی مکلف به جلوگیری از اقرار متهم به جرم خود می باشد.

ماده ۱۰۲ قانون آیین دادرسی کیفری
«انجام هرگونه تعقیب و تحقیق در جرائم منافی عفت ممنوع است و پرسش از هیچ فردی در این خصوص مجاز نیست......
تبصره ۱ـ در جرائم منافی عفت هرگاه شاکی وجود نداشته باشد و متهم بدواً قصد اقرار داشته باشد، قاضی وی را توصیه به پوشاندن جرم و عدم اقرار می‌کند.»
از طرفی معمولاً در این گونه جرایم پیدا کردن  شهود کار مشکلی می باشد مگر اینکه از قبل از این مسئله آگاهی داشته باشیم و از طریق ضابطان دادگستری اقدام به صورت جلسه مسئله مذکور نماییم.
لطفا کمی صبر کنید

میانگین 3.5 از 1 رای

آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

31 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

قیمومیت و‌شرایط تحت تکفل بودن

سلام.شوهر من فوت شده دخترم 12سالشه پدر شوهر ندارم
اگر مادر شوهرم قیم ب...

30 فروردین 1403
کارآموز وکالت

ممانعت از ورود زوج به منزل توسط زوجه

با این که منزل به نام من هست نمیتونم مانع ورود این فرد بشم؟ میتونم در...

30 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

ممنوعیت ورود به منزل مشترک

با سلام
من با همسر خود مشکل دارم ولی جدا نشدم منزل اجاره ای به نام ب...

29 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

آگاهی از شرایط دریافت وام ازدواج

سلام وقتتون بخیر
سوالم درمورد وام ازدواج هستش میخاستم بپرسم میخام وا...

29 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

اختلافات زوجین در خانواده

سلام وقت بخیر آیا شوهر می تواند مانع رفتن زن به منزل پدرش مریضش شود؟ ی...

25 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

سلام ببخشید می خواستم باهاتون مشورت کنم که شوهری که دست بزن داره وزن ص...

سلام
ببخشید می خواستم باهاتون مشورت کنم
که شوهری که دست بزن داره وزن...

25 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

تعیین میزان مهریه در نکاحنامه

سلام مهریه بنده 14 سکه طلا بعلاوه یک سفر عتبات به ارزش سی میلیون ریال...

25 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مشکلات خانوادگی و اقدام به طلاق

سلام رضا هستم رن من الان حدود 2 سال است که رفته خونه باباش و مدام میگه...

24 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مزاحمت و دخالت مادر زوجه

سلام خسته نباشین من هنوز زنم طلاق ندادم شکایت عدم تمکین دادم راضیت داد...

23 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

آیا پرداخت یارانه به عهده پدر است؟

با سلام
با جدایی همسر اینجانب از من،حضانت فرزندان برعهده ایشان است.ب...