در صورتیکه در رابطه با موضوع

نحوه شکایت از اداره پست چگونه است؟
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
نحوه شکایت از اداره پست چگونه است؟

نحوه شکایت از اداره پست چگونه است؟

شما در این مقاله میخوانید

نحوه شکایت از پست 

اداره پست به عنوان یکی از نهادها و ارگانهایی که در جامعه به ارایه خدمات میپردازد و دیده میشود که گاهی اوقات مانند سایر نهادها با خطای انسانی اعم از موارد عمدی تخلف و متعاقب آن به وجود آمدن نارضایتی هایی همراه بوده است که در این مقاله گروه وکلا و مشاوران و کارشناسان حقوقی سایت وکیلوند اولین استارتاپ حقوقی ایران به بررسی نحوه تظلم خواهی و پی گیری مشکلات پستی و ارایه راهکارهایی پرداخته است .
قبل از هر چیز باید تعریفی از اداره پست ارائه شود.
 
تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند
 
 
اداره پست 
اداره پست یا پستخانه یک مرکز ارائه خدمات مشتری است که بخشی از سیستم پست ملی محسوب می‌شود. اداره پست خدماتی پستی مانند قبول نامه‌ها و مرسولات؛ تخصیص و تأمین صندوق پستی و فروش تمبر پستی؛ بسته‌بندی مرسولات و فروش نوشت‌افزار را ارائه می‌دهد. علاوه بر این، بسیاری از دفاتر پست خدماتی دیگر از قبیل: پذیرش فرم‌های دولتی (مانند درخواست گذرنامه)، انجام خدمات دولتی و هزینه ای و خدمات بانکی را نیز ارائه می‌دهند.
 
انواع خدمات اداره پست

همانطور که می دانید، اصلی ترین وظیفه اداره پست جابجایی و حمل و نقل مرسولات پستی است که آن را به روش های مختلفی انجام می دهد؛ در زیر با انواع این روش ها و خدمات آشنا خواهید شد:

پست پیشتاز: یکی از معروف ترین خدمات اداره پست است و برای حمل مرسولاتی که باید در زمان کوتاهی ارسال شوند، کاربرد دارد. این خدمت امکان ارسال مرسولات مشتریان را به سریع ترین نحو ممکن یعنی طی 48 یا حتی در مواقعی طی24 ساعت فراهم می کند.

پست سفارشی: این خدمت مخصوص ارسال مرسولات کوچک تر مانند نامه، کارت پستال یا بسته های کوچک و کم وزن است و امکان پیگیری بسته توسط کد رهگیری مرسوله برای متقاضیان این نوع از خدمات اداره پست وجود دارد.

پست مستقیم: یکی از نوین ترین خدمات اداره پست است که بیشتر جهت ارائه خدمات گسترش کسب و کارها و یا تبلیغات آن ها کاربرد دارد و به رابطه مستقیم تولید کنندگان و عرضه کنندگان کالا ها یا خدمات مربوط می شود.

پست یافته: این خدمت مختص مواردی است که سند یا مدرک مفقودی توسط فرد دیگری یافته شود؛ تحویل اسناد یا مدارک به اداره پست توسط یابندگان و رساندن به صاحبان اصلی آن ها مهم ترین هدف این خدمت محسوب می شود.

ارسال سفارشات خرید های اینترنتی: با ترویج فرهنگ خرید های اینترنتی و ثبت سفارش به صورت آنلاین، اداره پست وظیفه خدمت رسانی این مرسولات را نیز در دستور کار خود قرار داده و این سفارشات را به آدرسِ مقاصدِ مورد نظر می رساند.

خدمات پستی غیر حضوری: استفاده از روش غیر حضوری خدمات پستی که از طریق سامانه 193 انجام می شود، این امکان را به متقاضیان می دهد که با شماره گیری تلفن 193 تمامی مراحل استفاده از پست را به شکل غیر حضوری و در زمان کوتاه تر و به نحو آسان تری انجام دهند.

 

دلایل شکایت از اداره پست

اداره پست در مسیر ارائه خدمات خود ممکن است با خطاهایی مواجه بوده و مرتکب تخلفاتی شود که این تخلفات و خطاها شکایت مشتریان را در پی خواهد داشت. در ادامه تعدادی از دلایل این شکایات ذکر شده است:

  • تاخیر در ارسال مرسولات: یکی از مهم ترین دلایل شکایت از اداره پست می باشد که موجب بروز نارضایتی زیادی برای مشتریان می شود. وظیفه اداره پست تحویل به موقع مرسولات به مقاصد تعیین شده و در بازه زمانی مشخص است و اگر در انجام این وظیفه قصوری بدون هماهنگی رخ دهد، زمینه شکایت را فراهم خواهد کرد.
  • اشتباه در ارسال مرسولات: این مورد یکی از نادرترین دلایل شکایت از اداره پست است و معمولا کم پیش می آید که مرسولات به آدرس و مقصد اشتباه تحویل داده شوند.
  • مفقود شدن مرسولات: یکی از بزرگ ترین اشتباهاتی که ممکن است توسط اداره پست رخ دهد و زمینه نارضایتی و شکایت مشتریان را به وجود آورد، مفقود کردن مرسولات، عدم پذیرش مسئولیت آن ها و جبران نکردن خسارات می باشد.
  • عدم جبران خسارات وارده به مرسولات: در برخی مواقع ممکن است جابجایی مرسولات برای ارسال آن ها به مقاصد مختلف موجب بروز خساراتی همچون شکستگی و... شود؛ این مورد در صورتی که با پرداخت خسارات به مشتریان همراه نباشد، زمینه شکایت از اداره پست را فراهم می کند.
  • عدم پذیرش مسئولیت در بروز مشکلات: در امر حمل و نقل و خدمات پستی نیز امکان بروز خطاهای مختلف وجود دارد؛ در چنین مواقعی اداره پست باید مسئولیت این مشکلات را بر عهده بگیرد و در صدد جبران آن ها بر آید وگرنه حق شکایت را برای طرف مقابل به وجود می آورد.

 

نحوه شکایت از اداره پست چگونه است ؟

برای ثبت شکایت از اداره پست و یا هریک از خدمات و سرویس های آن، چندین روش پیش بینی شده و مشتریان اداره پست میتوانند با توجه به شرایط خود، یکی از این روشها را انتخاب کنند:
✓ تماس با مرکز پاسخگویی شرکت پست از طریق شماره تلفن ۸۴۴۷۰۰۰۰
✓مراجعه به سایت eop.post.ir و ثبت شکایت و مشکلات از طریق سامانه هوشمند شرکت پست که در این سایت، پیش بینی شده است.
✓مراجعه به سایت سازمان تنظیم مقررات ارتباطات
✓تماس با تلفن گویای ۱۹۵
✓در مواردی نیز مشاهده شده است که برخی افراد با توجه به عدم نتیجه گیری در شکایات و پیگیری مسائل خود، شکایت خود را در سازمان بازرسی کل کشور مطرح کرده اند.
 

معرفی سامانه پاسخ گویی شرکت پست 

یکی از این شیوه‌ها بهره‌گیری از سامانه پاسخگویی شرکت پست است که به‌طور متمرکز به انتقاد و پیشنهاد افراد رسیدگی می‌کند. بر همین اساس افراد می‌توانند برای تماس با این مرکز با شماره تلفن ۸۴۴۷۰۰۰۰ تماس گرفته و مشکلات خود را پیگیری کنند.
 

نحوه شکایت در سامانه شرکت پست

شکایت از اداره پست از طریق روش های مختلفی امکان پذیر است و برخی از این روش ها نیازی به مراجعه حضوری نخواهد داشت؛ شکایت از طریق مراجعه به سامانه Eop.post.ir یکی از روش های غیر حضوری این کار می باشد.

این سامانه که توسط خود اداره پست راه اندازی شده است، امکان ثبت شکایت را برای تمامی افراد فراهم نموده و برای انجام آن تنها باید آدرس Eop.post.ir در مرورگر جستجو شود و به قسمت ثبت شکایت که در همان صفحه اول وجود دارد، مراجعه کرد.

با انتخاب و کلیک بر روی قسمت ثبت شکایت صفحه جدیدی گشوده می شود که باید قسمت مشتریان را از آن انتخاب نمود و در آن نیز بر روی گزینه مورد نظر کلیک شود.

گزینه هایی همچون "بیشتر از 72 ساعت از ارسال مرسوله من می گذرد و مایل به ثبت شکایت می باشم" و "شکایت دیگری دارم" از مواردی است که متقاضیان می توانند آن ها را با توجه به نوع شکایت خود انتخاب نمایند.

بعد از انتخاب گزینه مورد نظر (موضوع شکایت) لازم است اطلاعات لازم را تکمیل نموده تا شکایت به طور کامل ثبت شود. برای پیگیری شکایت هم کافی است با مراجعه به آدرس همین سامانه و از قسمت "پیگیری شکایت" اقدام کرده و با وارد کردن کد ملی و شماره پیگیری از وضعیت شکایت اطلاع کسب نمود.

 

نحوه شکایت در دیوان عدالت اداری

شکایت از اداره پست در دیوان عدالت اداری بر اساس مراحلی که در زیر ذکر شده است، قابل انجام می باشد:

1- مراجعه به یکی از دفاتر الکترونیک قضایی و ثبت دادخواست شکایت

2- ارجاع پرونده به شعبه تعیین شده توسط رئیس شعبه اول یا معاون اجرا

3- ارسال دادخواست به ریاست شعبه بعد از بررسی شرایط و صحت آن توسط مدیر دفتر

4- ابلاغ دادخواست و ضمائم آن برای خوانده

5- تعیین فرصت یکماهه برای خوانده به منظور ارسال پاسخ خود

6- ادامه روند رسیدگی و اعلام نتیجه

 

نحوه شکایت در سازمان بازرسی کشور

شکایت از اداره پست در سازمان بازرسی کشور بر اساس مراحل زیر قابل پیگیری می باشد:

1- مراجعه به سایت سازمان بازرسی کشور

2- انتخاب قسمت شکایات و شرح کامل موضوع شکایت 

3- ارسال و پیوست مدارک، مستندات و سایر ادله

4- دریافت کد رهگیری جهت اطلاع از روند رسیدگی به شکایت

 

نتایج شکایت از اداره پست

بعد از ثبت شکایت از اداره پست در مراجع مربوطه و به روش های مختلف، نتیجه نهایی به شاکی اعلام می شود. معمولا موضوع شکایاتی که از اداره پست به عمل می آید، شامل حالاتی همچون شکایت بابت تاخیر در ارسال بسته و شکایت بابت مفقود شدن بسته می شود.

در حالت اول بعد از بررسی های لازم، بسته مورد نظر در اسرع وقت توسط اداره پست منطقه مربوطه به گیرنده تحویل داده می شود و در صورتی که خساراتی متوجه فرستنده یا گیرنده شده باشد، باید مجددا برای آن خسارات اقدام به شکایت نمود.

در حالت دوم نیز اگر بسته ای مفقود شده باشد، بعد از حصولِ بررسی ها اداره پست باید در صدد جبران خسارات مربوط به آن بر آید که میزان خسارات بر اساس فاکتور مشتری و توسط کارشناس مربوطه معین می شود.

لطفا کمی صبر کنید

میانگین 4.61 از 9 رای

آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

10 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

آیا امکان دادن پول میتوان مال غیر منقول داد؟

سهام دار شرکت خاص هستم که چهار تا سهام دار دارد وسهام همه مساوی میباشد...

10 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

ادعای ابطال شرط داوری

سلام من خرید اینترنتی کردم
زمان خرید تیک قوانین رو قبول دارم رو زدم
و...

10 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

شرط داوری در خرید اینترنتی

سلام خسته نباشید . من به صورت انلاین خرید اینترنتی انجام دادم . زمان خ...

10 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

عدم تماس با کاربر سایت

سلام خانم مریم محمدی وکیل پایه یک دادگستری من منتظر تماس شما هستم. تا...

10 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

تغییر در محل صدور شناسنامه پدر

سلام وقت بخیر
من شناسنامه قرمز قدیمی دارم و باید برای شناسنامه های جدی...

09 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

پاسخگو نبودن شرکت های اینترنتی

سلام وقت بخیر.من یه دوره آموزشی خریدم که قبل از عید یعنی 28 اسفند یه...

09 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

اقرار رسمی در دفتر اسناد رسمی

سلام وقت شما بخیر
خانم بنده یک صدایی رو از من ضبط کرده بود که موجب اخت...

09 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

نقل و انتقال وجوه مربوط به معاملات شرکت با حساب شخصی کارمند

سلام وقت بخیر من به تازگی در یک شرکت به عنوان مسول خرید استخدام شدم ظا...

09 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

ابلاغیه فرستاده نشده بعد از ثبت لایحه

پرونده خیانت در امانت خودرو بود متهم به قید وثیقه آزاد بود. روز ابلاغ...

09 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مسولیت شخصی مدیر ساختمان

سلام
بنده بدون رضایت و موافقت خودم, توسط هیت مدیره, مدیر ساختمان انتخا...