در صورتیکه در رابطه با موضوع

10 مزایای جواز کسب چیست؟
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
18 خرداد 1401
4.79
10 مزایای جواز کسب چیست؟

10 مزایای جواز کسب چیست؟

شما در این مقاله میخوانید

آیا می دانید که همه کسب و کارها نیاز به پروانه کسب دارند! اگر می خواهید یک کسب و کار جدید راه اندازی کنید، باید قبل از راه اندازی کسب و کار خود پروانه کسب دریافت کنید.

پروانه کسب یا جواز کسب که به آنها مجوز کسب نیز می گویند، اسناد تجاری هستند و زمانی که شخصی بدون دریافت این سند کسب و کار خود را آغاز کند فعالیت وی غیرقانونی بوده و متخلف محسوب می شود.

معرفی جواز کسب، انواع جواز کسب، شرایط اخذ جواز کسب، آموزش تهیه الکترونیکی مجوز کسب، مدارک لازم برای جواز کسب و نکات مهم پروانه کسب و... را در این مقاله معرفی می کنیم.

 

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

 

جواز کسب چیست؟

در پاسخ به این سوال که پروانه کسب یا همان جواز کسب چیست باید بگوییم که، هرگاه شخص حقیقی یا حقوقی قصد تأسیس واحد صنفی را داشته باشد باید یک مجوز اخذ نماید، که به آن پروانه کسب یا جواز کسب می گویند.

با توجه به اهمیت پروانه کسب (Business license)یکی از مهم ترین اسناد تجاری است که توسط یک مراجع قانونی صادر می شود و علاوه بر این برای ادامه فعالیت در فضای رسمی صاحبان کسب و کارهای صنفی نیاز به جواز کسب دارند.

 

تعریف واحد صنفی

واحد صنفی هر شخص حقوقی است که در فعالیت های صنفی فعالیت می کند یا در فعالیت های صنفی سرمایه گذاری می کند.

به یک شخص حقیقی که در فعالیت های صنفی سرمایه گذاری می کند یا در آن مشارکت دارد، فرد صنفی می گویند. به طور کلی، مشاغل واحد صنفی شامل تولید، تبدیل، خرید، فروش، توزیع و خدمات مشغول فعالیت می باشند.

 

تفاوت جواز کسب با پروانه کسب چیست؟

در پاسخ به این سوال که تفاوت پروانه کسب و جواز کسب چیست، باید بدانید که تفاوت جواز کسب با پروانه کسب هیچ می باشد در واقع می توان از یکی به جای دیگری استفاده کرد.

 

تفاوت جواز کسب دائم و موقت چیست؟

پروانه کسب موقت به مدت یک سال اعتبار دارد و فقط یک بار صادر می شود. پس از انقضای اعتبار جواز کسب موقت، اتحادیه به صاحب جواز کسب موقت 30 روز فرصت می دهد تا مجوز کسب موقت خود را به دائمی تغییر دهد، در صورتی که این اتفاق نیفتد جواز کسب وی باطل می شود و هرگونه فعالیت صنفی او غیرقانونی خواهد بود.

در مقابل، پروانه کسب دائمی 5 سال اعتبار دارد اما پس از انقضای اعتبار آن، دارنده جواز کسب دائمی باید برای تمدید جواز کسب خود اقدام کند.

 

اعتبار جواز کسب

پروانه کسب در دو نوع موقت و دائم وجود دارد. جواز کسب موقت به مدت 1 سال معتبر است و فقط یک بار صادر می شود.

جواز کسب دائم تا مدت زمان 5 سال اعتبار دارد و پس از این مدت (5 سال) صاحب مجوز کسب باید آن را تمدید کند.

 

کاربرد جواز کسب

دریافت یا اخذ پروانه کسب مزایایی را به دارنده آن اعطا می کند. امکان دریافت کارت بازرگانی، وام های بانکی، استفاده از تعرفه صنعتی برق و گاز، دریافت بیمه تکمیلی برای پرسنل کارگاه، دریافت استاندارد برای تولیدات، دریافت تاییدیه از سفارتخانه ها برای سفر های خارج از کشور و نمایشگاه های داخلی، دریافت سهمیه سوخت برای واحد های ریخته گری و.... تنها گوشه ای از مزایای ذکر شده است.

 

انواع جواز کسب

پروانه کسب به دو نوع موقت و دائمی تقسیم می شوند. تعریف هر کدام در زیر آورده شده است.

 

جواز کسب موقت

پروانه کسب موقت به مدت یک سال اعتبار دارد و فقط یک بار صادر می شود. پس از انقضای اعتبار پروانه کسب، اتحادیه به دارنده مجوز کسب مدت 30 روز فرصت می دهد تا برای اخذ پروانه کسب دائم اقدام کند. اگر در بازه زمانی مشخص شده برای دریافت جواز کسب موقت اقدام نکند، جواز کسب او باطل خواهد شد.

 

جواز کسب دائم

پروانه کسب دائم 5 سال اعتبار دارد. در صورت انقضای اعتبار پروانه کسب، دارنده آن باید آن را تمدید کند در غیر این صورت جواز کسب وی باطل  خواهد شود.

 

شرایط اخذ جواز کسب

قبل از انجام مراحل گرفتن جواز کسب باید ابتدا با شرایط دریافت و ثبت نام پروانه کسب آشنا شوید. به طور کلی متقاضیان دریافت و اخذ پروانه کسب باید دارای شرایط خاصی باشند که هر یک از آنها در زیر ذکر شده است.

 

  • تابعیت کشور ایران (اتباع خارجی باید پروانه کار از وزارت کار و امور اجتماعی دریافت نمایند و نیز پروانه اقامت معتبر از وزارت کشور دریافت کنند.)
  • در شهر تهران، متقاضیان باید مدارکی مبنی بر سکونت 5 ساله در تهران را ارائه دهند.
  • داشتن سند مالکیت یا اجاره نامه رسمی
  • برخورداری از سواد خواندن و نوشتن (افراد بالای 45 سال معاف هستند.)

ماده 12 قانون نظام صنفی کشور مقرر می دارد که کلیه افراد صنفی می بایست قبل از تأسیس واحد صنفی یا اشتغال به فعالیت حرفه ای جواز کسب دریافت کنند.

 

  1. تبصره 1: حذفی ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
  2. تبصره 2: برای صدور جواز کسب تمام دستگاه های مورد استعلام اتحادیه باید حداکثر ظرف مدت 15 روز از تاریخ استعلام اتحادیه نظر قطعی و نهایی خود را اعلام کنند. اگر در بازه زمانی مشخص شده دستگاه های مورد نظر، نظرخود را اعلام نکند به این معنی است که موافقت داده شده است.
  3. تبصره 3: اشخاص دارای صلاحیت قانونی می توانند با معرفی مباشر برای یک یا چند محل کسب خود بر اساس آیین نامه ماده 12 پروانه کسب دریافت کنند.
  4. تبصره4: وقتی چند شخص با هم یک محل کسب را اداره می کنند، هر کدام از آن ها عهده دار مسئول محل کسب می باشند.
  5. تبصره 5: پس از اینکه واحد صنفی بیش از 6 ماه فعال نبوده یا بدون اطلاع دادن به اتحادیه محل کسب یا نوع فعالیت خود را تغییر داده و یا محل صنفی خود که پروانه کسب دارد را به فرد دیگری واگذار کرده است، اتحادیه باید یک ااخطار 15 روزه به واحد صنفی ارائه دهد و سپس جواز کسب فرد را باطل نماید.

 

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

 

مدارک لازم برای اخذ جواز کسب

قبل از ثبت نام پروانه کسب و طی مراحل اخذ جواز کسب، آگاهی از مدارکی که مورد نیاز است ضروری است. جواز کسب به مدارک زیر نیاز دارد:

 

  • داشتن تابعیت ایرانی
  • ارائه دادن 12 عدد عکس جدید پرسنلی
  • ارائه دادن 12 عدد کپی عکس جدید پرسنلی
  • بانوان باید حداقل 18 سال سن داشته باشند
  • سندی که مالکیت یا اجاره نامه یا مبایعه نامه مکان مورد نظر را مشخص می کند
  • معافیت از خدمت یا کارت پایان خدمت
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • ارائه آخرین مدرک تحصیلی (حداقل تحصیلات ابتدایی در خواندن و نوشتن مورد نیاز متقاضی است)
  • گواهی عدم اعتیاد
  • رزومه کاری (در رزومه تمام سوابق شرکت باید به طور کامل درج شود.)
  • مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده یا اوراق پرداختی مالیات
  • گواهی موافقت از اداره نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی
  • کارت معاینه پزشکی و صلاحیت بهداشتی
  • مدارک مربوط به صلاحیت های فنی برای مشاغل خاص

 

مراحل اخذ جواز کسب

پس از تهیه مدارک مورد نیاز برای جواز کسب باید مراحل دریافت آن را طی کنید. برای دریافت پروانه کسب، متقاضیان باید مراحلی را طی کنند، در اینجا مراحل گرفتن جواز کسب به طور کلی آورده شده است.

  1. متقاضی باید درخواست کتبی برای صدور پروانه کسب به اتحادیه مورد نظر ارائه دهد
  2. درخواست دریافت جواز کسب توسط واحد مربوطه ثبت و رسید درخواست به متقاضی ارائه می شود
  3. بررسی و کارشناسی کمیسیون بازرسی اتحادیه  صنف مورد نظر در محل احداث واحد صنفی
  4. بررسی درخواست متقاضی برای دریافت جواز کسب

 

ثبت نام جواز کسب

متقاضی برای ثبت نام پروانه کسب به صورت اینترنتی و دریافت مجوز کسب الکترونیکی، ابتدا باید وارد سامانه پیشخوان مجوز ها شده و درخواست خود را ثبت کند. پس از آن وارد سامانه ایرانیان اصناف شده و با انتخاب گزینه «تکمیل درخواست سامانه پیشخوان مجوز ها » اطلاعات مورد نیاز را پر کنید.

 

آموزش اخذ جواز کسب

دریافت و طی کردن  مراحل اخذ جواز کسب از دو طریق مختلف امکان پذیر است. برای روش اول متقاضی باید به اتحادیه مورد تقاضا خود مراجعه و درخواست و مدارک لازم جهت صدور جواز کسب را ارائه نماید. در روش دوم، متقاضی باید درخواست خود را به صورت الکترونیکی ارائه کند و مراحل لازم برای اخذ جواز کسب را طی نماید در این روش مدارک لازم برای جواز کسب در سامانه مربوطه بارگذاری می شود.

روش حضوری برای گرفتن جواز کسب مستلزم مراجعه به اتحادیه مورد نظر و ارائه درخواست به صورت کتبی می باشد. همچنین رسیدی از اتحادیه دریافت خواهید کرد. درخواست شما پس از مدت 15 روز به صورت کتبی توسط اتحادیه پاسخ داده خواهد شد. در نتیجه گرفتن پروانه کسب در قدم اول 15 روز طول می کشد.

در صورت عدم ارسال پاسخ کتبی اتحادیه به معنی که پذیرفته شدن درخواست شما می باشد. اگر اتحادیه درخواست شما برای پروانه کسب را تایید کرد، باید ظرف مدت زمان3 ماه مدارک مورد نیاز اتحادیه که از شما می خواهد را آماده و به اتحادیه ارائه دهید. بنابراین در مرحله دوم 3 ماه طول می کشد تا پروانه کسب اخذ شود. در نهایت پس از مدت زمان 15 از ارائه مدارک لازم برای جواز کسب به اتحادیه برای شما جواز کسب صادر می شود. به عبارتی مدت زمان گرفتن پروانه کسب و طی شدن تمامی مراحل و دریافت نهایی مجوز کسب حدود 4 ماه زمان می برد.

 

تعیین مباشر

چنانچه فردی بیش از یک واحد صنفی داشته باشد و یا به دلایل دیگر نتواند به صورت دائم در واحد صنفی خود حضور داشته باشد، می تواند پس از دریافت پروانه کسب نسبت به تعیین مباشر برای خود اقدام نماید.

مباشر فردی است که به عنوان نماینده صاحب پروانه کسب می باشد و باید کلیه قوانین تعیین شده برای صاحب صنف مورد نظر را رعایت کند. برای تعیین مباشر فردی که به عنوان مباشر محسوب می شود باید مدارکی را به اتحادیه واحد صنفی مورد نظر ارائه دهد که برای آن کارت مباشر صادر شود.

 

مدارک مورد نیاز دریافت کارت مباشر

برای دریافت کارت مباشر مدارک زیر مورد نیاز است:

 

  • از تمام صفحات شناسنامه فتوکپی تهیه گردد
  • فتوکپی از کارت ملی
  • فتوکپی از کارت پایان خدمت
  • فتوکپی ازآخرین مدرک تحصیلی
  • اسکن عکس پرسنلی
  • اسکن صفحه اول قرارداد مباشرت
  • گواهی تایید صلاحیت فردی مباشر و تاییدیه اداره نظارت بر اماکن
  • پرداخت مبلغ تعیین شده توسط اتحادیه

 

نکته: در صورتی که صاحب کسب و کار مایل به لغو همکاری با مباشر خود باشد، باید برای اعلام مباشر جدید خود اقدام کند و درخواست خود را به اتحادیه اطلاع دهد.

 

رد درخواست جواز کسب و اعتراض به آن

اتحادیه درخواست اخذ پروانه کسب را زمانی که متقاضی واجد شرایط نباشد رد می کند. در صورتی که متقاضی نسبت به رد درخواست خود توسط اتحادیه اعتراض داشته باشد، باید حداکثر ظرف مدت 20 روز پس از  تاریخ دریافت پاسخ اتحادیه اعتراض خود را کتباً به مجمع امور صنفی ارائه کند.

در نهایت اتحادیه امور صنفی و اتاق اصناف باید ظرف مدت 155 روز پس از دریافت اعتراض متقاضی به درخواست ارائه شده رسیدگی کنند و پاسخ نهایی به عتراض ثبت شده را اعلام نمایند.

 

تمدید جواز کسب چگونه است؟

تمدید جواز کسب قبل از پایان تاریخ اعتبار آن بر عهده دارنده مجوز کسب است. متقاضی باید با مراجعه به سایت اینترنتی (www.iranianasnaf.ir) و دریافت کد رهگیری درخواست خود را ثبت کند.

متقاضی باید جواز کسب قبلی و 6 قطعه عکس خود را به سازمان مربوطه تحویل دهد. ذکر این نکته حائز اهمیت است که متقاضی باید قبل از درخواست برای تمدید مجوز کسب خود، مدارکی مبنی بر اثبات پرداخت مالیات و دارایی خود در دو سال گذشته را به سازمان مربوطه ارائه نماید.

توجه داشته باشید که برای تمدید جواز کسب متقاضی باید مدارک هویتی و فتوکپی قبض تلفن خود را ارائه دهد. در صورت تغییر مدارک هویتی متقاضی، باید فتوکپی مدارک ارائه شود.

 

مدارک مورد نیاز جهت تمدید جواز کسب

برای تمدید جواز کسب، مدارک زیر مورد نیاز است:

 

  • اصل پروانه کسب قبلی
  • گواهی مبنی پرداخت و یا ترتیب پرداخت بدهی مالیات قطعی شده توسط اداره امور سازمان امور مالیاتی ذیربط
  • ارائه جدید ترین پرداختی عوارض شهرداری و مالیات
  • اداره پست محل کد پستی را تایید نماید
  • دو قطعه عکس 4*3
  • ارائه شماره تلفن همراه به نام شخص صاحب پرونده
  • ارائه فرم رضایت محضری شرکا (به همراه فتوکپی مدارک هویتی شرکای جدید و قرارداد انتقال سهم) در صورت تغییر در شرکا
  • اصل و کپی آگهی روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران، در صورت ثبت تغییرات در شرکت (برای اشخاص حقوقی)
  • پرداخت هزینه های مورد نیاز
  • گواهی اتمام دوره آموزشی از مرکز آموزشی اصناف (برای افراد دارای سن کمتر از 70 سال)

 

نکته مهم

هنگامی که پروانه کسب گم شده باشد، متقاضی باید یک تعهد محضری ارائه دهد که اعلام کند جواز کسب مفقود شده و مسئولیت ناشی از آن را بپذیرد.

 

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

 

نحوه استعلام جواز کسب

برای استعلام پروانه کسب می توانید به سایت دبیرخانه هیات عالی نظارت مرکز امور اصناف و بازرگانان به آدرس(https://iranianasnaf.ir/) مراجعه و گزینه استعلام پروانه بر مبنای کد ملی  و یا گزینه استعلام واحد دارای پروانه بر مبنای کد پستی را انتخاب کنید.

پس از باز شدن صفحه اطلاعات مورد نیاز را وارد کرده و گزینه ادامه را انتخاب کنید.

 

استعلام جواز کسب با شماره ملی

متقاضیان جهت استعلام پروانه کسب با کد ملی باید وارد سامانه الکترونیکی دبیرخانه وزارت صنعت (https://iranianasnaf.ir/) شوند و وقتی ملیت خود را مشخص نموده اند، می توانند وضعیت جواز کسب خود را با وارد کردن کد ملی و کد امنیتی استعلام نمایند.

 

انتقال جواز کسب

نحوه انتقال جواز کسب یکی از موضوعات بسیار مهم در بحث پروانه کسب یا مجوز کسب است. دو روش برای انتقال جواز کسب وجود دارد، در ادامه به بررسی هر یک از این روش ها خواهیم پرداخت.

 

انتقال جواز کسب از شخصی به شخص جدید

انتقال پروانه کسب از یک شخصی به شخص جدید زمانی اتفاق می افتد که شخص حقیقی یا حقوقی قصد دارد محل کسب و کار خود را به شخص دیگری واگذار نماید. برای انجام این کار شخص واگذار کننده جواز کسب باید درخواست کتبی خود را به اتحادیه ارائه کند.

پس از بررسی درخواست متقاضی توسط اتحادیه در صورت تایید جواز کسب توسط فرد معرفی شده، اتحادیه جواز کسب قبلی را باطل می کند و پروانه کسب جدید را برای فرد معرفی شده صادر می کند.

 

انتقال جواز از حرفه ای به حرفه دیگر

زمانی که شخصی قصد تغییر حرفه و دریافت جواز کسب جدید را دارد، می تواند انتقال پروانه کسب خود را از یک حرفه به حرفه دیگر منتقل کند. . برای این کار صاحب جواز کسب باید یک درخواست کتبی برای تغییر حرفه به اتحادیه فعلی خود ارائه کند و  نسبت به استعلام و تسویه حساب اقدام نماید.

سپس پس از گذشت 15 روز از تاریخ ارائه درخواست انتقال پروانه کسب به حرفه جدید، در صورت عدم ارسال پاسخ به متقاضی، به این معنی می باشد که با درخواست متقاضی موافقت صورت شده است.

 

ابطال جواز کسب

جواز کسب ممکن است به دلایل مختلفی باطل شود؛ زمانی که جواز یا پروانه کسب باطل می شود، دیگر امکان استفاده از آن و فعالیت با آن برای صاحب جواز وجود ندارد.

ابطال جواز کسب همیشه به دلیل تخلفات نیست و ممکن است صاحب آن به طور داوطلبانه درخواست ابطال آن را کرده باشد. به طور مثال این امکان وجود دارد که جواز کسب به دلیل عدم توانایی در ادامه کسب و کار یا تغییر آن، توسط دارنده باطل شود؛ در ادامه تعدادی از رایج ترین دلایل ابطال جواز کسب را ذکر می کنیم.

 

دلایل ابطال جواز کسب

همان طور که بیان کردیم، جواز یا پروانه کسب ممکن است به صورت اختیاری نیز باطل شود؛ اما غیر از ابطال اختیاری جواز، دلایل دیگری نیز وجود دارد که موجب ابطال آن نه با درخواست صاحب جواز، بلکه به طور مستقیم توسط اتحادیه اصناف باطل شود.

دلایلی که منجر به صدور ابطال جواز کسب از سوی اتحادیه اصناف می شود، شامل موارد زیر است:

 

  1. تغییر حرفه به چیزی غیر از آن که در جواز کسب ذکر شده
  2. عدم پرداخت حق عضویت اتحادیه توسط صاحب جواز کسب
  3. عدم رعایت دستورات و قواعد اتحادیه مربوط به صنف مرتبط با جواز و عدم رعایت قوانین جواز کسب
  4. عدم فعالیت برای مدت بیش از 6 ماه و عدم گزارش عدم فعالیت و دلایل آن به اتحادیه
  5. تغییر محل کسب
  6. واگذار نمودن محل کسب به شخصی دیگر بدون کسب اجازه اتحادیه
  7. فوت صاحب جواز یا پروانه کسب (یا درخواست وراث برای ابطال جواز بعد از دو سال)
  8. اتمام اعتبار جواز کسب و عدم اقدام صاحب جواز برای تمدید آن

 

جواز کسب  - وکیلوند

 

مراحل و مدارک ابطال جواز کسب

صاحبان جواز کسب به منظور ابطال جواز باید ابتدا یک درخواست کتبی برای ابطال جواز تنظیم کنند؛ بعد از تنظیم درخواست کتبی، این درخواست (در قالب نامه) باید به اتحادیه صنفی مربوطه ارائه شود.

همچنین لازم است زمان مراجعه به اتحادیه برای ادامه روند ابطال، اصل سند جواز کسب را همراه خود داشته و آن را به اتحادیه تحویل دهند.

در صورتی که صاحب جواز به اتحادیه بدهی یا عوارض پرداخت نشده داشته باشد، ابتدا باید عوارض معوقه و بدهی های اتحادیه را پرداخت کند تا ادامه روند ابطال جواز طی شود. ابطال جواز یا پروانه کسب باید در اداره دارایی، شهرداری، اتاق اصناف و اماکن عمومی اعلام گردد تا جواز کسب از سیستم ها و دستگاه های مذکور حذف شود.

بنابراین مدارک لازم برای ابطال جواز کسب شامل: درخواست کتبی ابطال جواز کسب، رسید تسویه حساب ها و اصل سند جواز کسب می باشد.

 

شرایط دریافت جواز کسب برای بانوان

دریافت جواز کسب برای بانوان نیز مستلزم رعایت شرایط مختلفی می باشد؛ مطابق ماده 3 آیین نامه اجرایی نحوه صدور و تمدید پروانه کسب (موضوع ماده 12 قانون نظام صنفی) شرایط عمومی و اختصاصی دریافت جواز کسب برای بانوان شامل موارد ذیل است

 

شرایط عمومی: اثبات مالکیت ملک با منافع آن از طریق ارائه اسنادی همچون سند مالکیت، اجاره نامه رسمی یا عادی، سند سرقفلی (یا احراز مالکیت طبق عرف محل در روستاها) شناسایی هویت متقاضی از طریق ارائه کارت ملی و شناسنامه برای ایرانیان و پروانه کار و اقامت برای سایر افراد، نداشتن سوء پیشینه کیفری، پرداخت مالیات و دریافت تسویه حساب مالیاتی یا تشکیل پرونده مالیاتی و دریافت گواهی آن، گذراندن دوره های آموزشی مرتبط با فعالیت صنفی در مرکز آموزش اصناف یا مرکز مورد تایید کمیسیون نظارت.

 

شرایط اختصاصی: انجام معاینات پزشکی و دریافت کارت مربوطه، تایید صلاحیت فردی، انتظامی و ترافیکی متقاضی توسط نیروی انتظامی و صدور گواهی مربوطه، داشتن تحصیلات مرتبط و اثبات آن از طریق ارائه پروانه تخصصی و فنی یا دیپلم فنی یا مدارک تحصیلی بالاتر و مرتبط.

لازم به ذکر است که شرایط اختصاصی دریافت جواز کسب برای بانوان، بر خلاف شرایط عمومی آن، برای برخی از مشاغل الزامی می باشد.

 

سامانه دریافت جواز کسب برای بانوان

هیات عالی نظارت بر سازمانهای صنفی کشور به منظور تسهیل و تسریع ارائه خدمات به متقاضیان برای دریافت جواز کسب توسط بانوان اقدام به راه اندازی سامانه ها و سایت های دولتی و خصوصی مانند سامانه دریافت جواز کسب نموده است که بانوان می توانند برای دریافت، تمدید و استعلام جواز کسب، با استفاده از کد ملی خود اقدام کنند

سامانه دریافت جواز کسب برای بانوان در واقع همان سایت ایران اصناف به آدرس اینترنتی iranianasnaf.ir است؛ متقاضیان می توانند برای دریافت جواز یا سایر خدمات مرتبط همچون تمدید جواز، تغییر نشانی، تغییر صاحب جواز، پرداخت وجوه الزامی اتحادیه اصناف، استعلام جواز با کد ملی و... از طریق این سایت اقدام نمایند.

 

مراحل دریافت جواز کسب برای بانوان

دریافت جواز یا پروانه کسب برای بانوان به صورت اینترنتی بر اساس مراحلی که در زیر ذکر شده است، قابل انجام می باشد

 

  • مراجعه به آدرس درگاه ملی مجوز های کشور به آدرسauth.g4b.ir  وانتخاب گزینه ثبت نام
  • وارد کردن اطلاعات مشخص شده نظیر نوع متقاضی (حقیقی) کد ملی، شماره شناسنامه، نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد و کد امنیتی در قسمت های مربوطه
  • دریافت نام کاربری و کلمه عبور در شماره همراه خود
  • مراجعه به صفحه نخست سایت و وارد کردن نام کاربری و گذرواژه و انتخاب گزینه ورود
  • ورود به حساب کاربری خود و انتخاب گزینه ثبت و پیگیری مجوز از منوی سمت راست
  • انتخاب گزینه ثبت درخواست مجوز
  • تعیین اطلاعات لازم از جمله دستگاه اجرایی (اتاق اصناف ایران) سازمان تابعه (اتحادیه های کشوری یا شهرستانی) موقعیت جغرافیایی و نوع مجوز کسب
  • اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده و انتخاب گزینه ثبت نهایی برای دریافت کد رهگیری 
  • مراجعه به سامانه جواز کسب برای بانوان یا سایت ایران اصناف به آدرس iranianasnaf.ir و انتخاب گزینه تکمیل درخواست سامانه پیشخوان مجوزها از منوی پروانه کسب در پایین صفحه
  • وارد کردن کد رهگیری دریافت شده، کد ملی و کد امنیتی در قسمت های مربوطه و انتخاب گزینه تایید
  • هدایت به صفحه اصلی سایت توسط سامانه و انتخاب گزینه درخواست صدور پروانه کسب از منوی پایین صفحه
  • مطالعه توضیحات و راهنمایی های سامانه و تعیین اطلاعات مربوطه از جمله پروانه و نوع آن، نوع شخص متقاضی پروانه و مدت پروانه از منوی کشویی 
  • تعیین دسته شغلی کسب و کار مورد نظر
  • وارد کردن مشخصات مباشر (در صورتی که قصد دریافت بیش از یک جواز کسب را دارید) 
  • بررسی پیش نمایش اطلاعات ثبت نام و انتخاب گزینه تایید و ادامه 
  • بارگذاری مدارک مورد نیاز و دریافت کد رهگیری

 

نکات مهم جواز کسب

تا این قسمت از مطالب سعی شده تمامی مباحث مرتبط با ثبت نام پروانه کسب و مدارک لازم برای جواز کسب پوشش داده شود. اکنون به بررسی نکات مهم دریافت و ثبت نام پروانه کسب می پردازیم.

 

هزینه اخذ جواز (پروانه) کسب چقدر است؟

متقاضی جهت دریافت جواز کسب می بایست حداقل مبلغ 5.000.000  ریال تا  20.000.000 ریال بسته به نوع مجوز درخواستی هزینه پرداخت نماید.

 

نحوه شکایت به رد درخواست جواز کسب چگونه است؟

متقاضی دریافت جواز کسب که به رد درخواست خود اعتراض دارد، باید ظرف مدت 10 روز پس از رد درخواست خود این درخواست را به کمیسیون نظارت ارائه دهد. کمیسیون نظارت باید پس از بررسی های لازم ظرف یک ماه نظر خود را اعلام کند. این نظری که کمیسیون نظارت اعلام می کند قطعی خواهد بود.

 

چه کسانی برای اخذ جواز کسب اولویت دارند؟

هرکسی که می‌خواهد کسب ‌وکاری راه ‌اندازی کند اما نمی‌خواهد شرکت خود را ثبت کند باید قبل از شروع کسب ‌وکار خود جواز دریافت کند. طبق قوانین مربوطه اولویت دریافت جواز کسب برای کلیه رشته های صنفی به شرح زیر می باشد.

  • تمام بیکاران با توجه به رشته تخصصی خود و مشمول قانون بیکاری
  • هر فردی که  هیچ نوع پروانه کسبی ندارد.

 

مجازات نداشتن جواز کسب چیست؟

از نظر قانونی تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که بدون جواز کسب فعالیت می کند متخلف خواهد بود. برای کسانی که بدون اخذ جواز کسب فعالیت می کنند، مجازات های مختلفی از جمله جریمه نقدی، تعطیلی دائم و محکومیت های کیفری در نظر گرفته شده است.

نکته: جواز کسب علاوه بر دادگاه های رسیدگی به امور کیفری می تواند توسط سازمان تعزیرات حکومتی، اتحادیه ها و اماکن نیروی انتظامی باطل شود.

 

وظیفه اتحادیه های صنفی نسبت به تمدید جواز کسب چیست؟

  • دریافت گواهی یرداخت مالیات، بیمه و عواض شهرداری، پروانه کسب واحد های صنفی تعویض (یا تمدید)
  • ارائه گواهی مربوط به طرح پرونده در مراجع ذی‌ربط جهت مالیات ها و حق بیمه های قطعی نشده
  • ارائه تاییدیه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای اصناف مشمول قانون مواد خوردنی، آشامیدنی و بهداشتی

 

آیا شرکت نیاز به جواز کسب دارد؟

برای شرکت هایی که در زمینه های تولید، تبدیل، خرید، فروش، توزیع و خدمات فعالیت می کنند، با توجه به فعالیت خود پروانه کسب الزامی می باشد.

 

برای گرفتن جواز کسب به کجا مراجعه کنیم؟

جواز کسب را می توان از دو طریق دریافت کرد. در روش اول متقاضی به صورت اینترنتی اقدام می کند و مراحل ثبت نام پروانه کسب و تحویل مدارک برای جواز کسب را از طریق سامانه پیشخوان مجوزها انجام می دهد.

در روش دوم طبق روش دوم متقاضی باید مستقیماً برای دریافت جواز کسب به اتحادیه مورد نظر مراجعه کرده و درخواست ثبت نام پروانه کسب را داده و کلیه مدارک لازم را ارائه دهد.

 

نمونه درخواست صدور جواز یا پروانه کسب

در این قسمت یک نمونه درخواست صدور جواز یا پروانه کسب را جهت آشنایی بیشتر شما همراهان گرامی ذکر کرده ایم:

 

به استحضار می رساند اینجانب/ اینجانبان .......... فرزند .......... شماره شناسنامه .......... متولد .......... کد ملی .......... صادره از .......... متقاضی دریافت پروانه کسب موقت یکساله/ دائم پنج ساله مدیره در دسته صنفی .......... به نشانی .......... و کد پستی .......... با توجه به سند مالکیت/ اجاره نامه عادی به تاریخ .......... الی .......... هبه نامه/ قرارداد مشارکت/ صلح نامه می باشم. لذا خواهشمند است دستورات مقتضی را صادر فرمایید.

 

نمونه درخواست ابطال جواز یا پروانه کسب

در این قسمت یک نمونه درخواست ابطال جواز یا پروانه کسب را جهت آشنایی بیشتر شما همراهان گرامی ذکر کرده ایم:

 

ریاست محترم اتحادیه صنف ..........

 

احتراما اینجانب .......... به شماره ملی .......... مالک پروانه کسب شماره .......... به آدرس .......... قصد ابطال پروانه کسب خود به دلیل ذیل را دارم؛ خواهشمند است مساعدت لازم را مبذول فرمایید.

 

تعطیلی واحد صنفی/ تغییر مکان واحد صنفی/ تغییر شغل/ پروانه منقضی شده/ ثبت درخواست صدور پروانه جدید/ ثبت اشتباه عنوان حقوقی به جای حقیقی در سیستم اصناف توسط اتحادیه الکترونیک

 

نتیجه گیری

پروانه کسب مجوزی است که به شخص حقیقی یا حقوقی اجازه راه اندازی کسب و کار را می دهد. جواز کسب به دو صورت موقت و دائم صادر می گردد و فردی که مجوز کسب موقت دارد. شخص می بایست پس از تمام شدن اعتبار جواز کسب خود برای دریافت جواز کسب دائم اقدام کند و به همین ترتیب شخصی که پروانه کسب دائمی دارد باید پس از تمام شدن اعتبار جواز کسب خود به تمدید اعتبار آن اقدام نماید.

برای دریافت جواز کسب می توان به صورت الکترونیکی اقدام نموده و یا به اتحادیه مورد نظر مراجعه نمود. ما سعی نمودیم در این مقاله به صورت کامل پروانه کسب و مدارک لازم برای جواز کسب را معرفی نموده و مراحل دریافت، تمدید اعتبار و مدارک لازم برای پروانه کسب را معرفی نماییم.

جواز کسب را می توان به صورت الکترونیکی یا از طریق مراجعه به اتحادیه مورد نظر خود دریافت کرد. در این مقاله سعی شده است تا به صورت کامل پروانه کسب و مدارک لازم برای جواز کسب را معرفی نماییم و همچنین مراحل دریافت، تمدید اعتبار و مدارک لازم برای پروانه کسب را به شما عزیزان معرفی نماییم.

در صورت داشتن هرگونه سوال یا نظر در مورد ثبت نام پروانه کسب می توانید از طریق کامنت ها با ما ارتباط بگیرید.

لطفا کمی صبر کنید

میانگین 4.79 از 7 رای

جواز کسب چیست؟

هر گاه یک شخص حقیقی یا حقوقی قصد تاسیس واحد صنفی را داشته باشد، باید یک مجوز اخذ نماید که به آن جواز یا پروانه کسب می گویند و از مهمترین اسناد تجاری است که توسط مراجع قانونی صادر می شود.

کاربرد جواز کسب چیست؟

دریافت جواز کسب مزایایی را به دارنده آن اعطا می کند، از جمله امکان دریافت کارت بازرگانی، وام های بانکی، استفاده از تعرفه صنعتی برق و گاز، دریافت بیمه تکمیلی برای پرسنل کارگاه، دریافت استاندارد برای تولیدات و...

مدارک لازم برای اخذ جواز کسب کدام است؟

12 قطعه عکس جدید پرسنلی، سند مالکیت یا اجاره نامه یا مبایعه نامه مکان مورد نظر، معافیت یا کارت پایان خدمت، گواهی عدم سوء پیشینه، آخرین مدرک تحصیلی، گواهی عدم اعتیاد، رزومه کاری، مدارک لازم برای تشکیل پرونده یا اوراق پرداختی مالیاتی، کارت معاینه پزشکی و... مدارک لازم برای اخذ جواز کسب است.

دلایل ابطال جواز کسب چیست؟

دلایلی همچون تغییر حرفه، عدم پرداخت حق عضویت اتحادیه، عدم رعایت دستورات و قواعد اتحادیه، تغییر محل کسب، عدم فعالیت برای مدت بیش از 6 ماه، واگذار نمودن محل کسب به شخصی دیگر، فوت صاحب جواز و اتمام اعتبار جواز کسب باعث ابطال جواز کسب می شود.

مدارک لازم برای ابطال جواز کسب کدام است؟

مدارک لازم برای ابطال جواز کسب شامل: درخواست کتبی ابطال جواز کسب، رسید تسویه حساب ها و اصل سند جواز کسب می باشد.

شرایط اختصاصی دریافت جواز کسب برای بانوان چیست؟

شرایط اختصاصی دریافت جواز کسب برای بانوان شامل: انجام معاینات پزشکی و دریافت کارت مربوطه، تایید صلاحیت فردی، انتظامی و ترافیکی متقاضی توسط نیروی انتظامی و صدور گواهی مربوطه، داشتن تحصیلات مرتبط و اثبات آن از طریق ارائه پروانه تخصصی و فنی یا دیپلم فنی یا مدارک تحصیلی بالاتر و مرتبط می باشد.
آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

02 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مسولیت مدیر عامل بعد از خروج از شرکت

با سلام
اینجانب مدیر عامل یک شرکت تولیدی بازرگانی بوده ام در اسفندماه...

28 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مطالبه وجه چک ثبت نشده

سلام
مبالغی از طریق واریز بحساب و دستی به شخصی پرداخت کردم که بابت م...

16 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

شکایت در صورت سو استفاده از برند

سلام سوالی دارم در صورتی که فردی نامی تجاری و فارسی انگلیسی را در داخل...

13 فروردین 1403

ایا با اخذ عقد وکالت ، اصیل نمیتواند در امور خود وکالت داشته باشد ؟

سلام بنده وکالت بلا عزل از یه شرکت را دارم آیا موکلین میتوانن در امور...

07 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

خرید از کانال تلگرامی و ارسال نکردن کالا

سلام
من از کانال تلگرامی کالایی را خریدم و برایم ارسال نشد باید چه کنم...

25 اسفند 1402

سوال در مورد الزامی بودن یا نبودن کارت پایان خدمت برای اخذ پروانه کسب

سلام
علی هستم 23 دانشجوی کارشناسی نرم افزار
در حال حاضر معافیت تحصیلی...

21 اسفند 1402
وکیل پایه یک دادگستری

استعلام از اداره ثبت شرکتها

آیا شرکت هایی مثل نیوشا و بیز مجوز فعالیت در ایران را دارند

09 اسفند 1402
وکیل پایه یک دادگستری

چک ضمانتی سپرده شده به اشخاص

سلام وقت بخیر
من به یکی از دوستانم مبلغ 200 میلیون بدهکارم و ایشون چکی...

22 بهمن 1402
وکیل پایه یک دادگستری

اسقاط حق کسب و پیشه ممکن است؟

سلام،1-آیا طبق قوانین و مقررات مالک واحد تجاری می تواند یک واحد صنفی...

14 بهمن 1402
وکیل پایه یک دادگستری

حق العملکار مستحق اضافه ثمن حاصل از فروش نمی باشد

با سلام پسر دوم خانواده هستم نزدیک به 15 سال است برای تهاتر ملک با شهر...