در صورتیکه در رابطه با موضوع

گواهی عدم امکان سازش چیست
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
گواهی عدم امکان سازش چیست

گواهی عدم امکان سازش چیست

شما در این مقاله میخوانید

تشکیل زندگی مشترک یکی از مهم ترین اهداف هر شخص در طول زندگی می باشد اما متاسفانه گاهی اوقات اشخاص پس از ازدواج و شروع زندگی مشترک به دلایلی با یکدیگر مشکلاتی پیدا می کنند که در نهایت سبب جدایی بصورت توافقی و یا به واسطه حکم دادگاه خواهند شد. در این میان موضوع مهمی که برای طلاق توافقی وجود داشته که درواقع لازمه آن است، دریافت گواهی عدم امکان سازش می باشد.
 
تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

 

گواهی عدم امکان سازش چیست؟

هرگاه زوجین دیگر قصد ادامه زندگی مشترک را نداشته باشند در اینصورت باید درخواست طلاق توافقی و صدور گواهی عدم امکان سازش خود را تقدیم دادگاه نمایند در این حالت زوجین به یکی از مراکز مشاوره خانواده معرفی شده و باید در چند جلسه مشاوره شرکت نمایند و در صورتی که نظر زوجین نسبت به جدایی تغییری نکرد، مرکز مشاوره نتیجه جلسات را به دادگاه اعلام خواهد نمود و در نهایت دادگاه اقدام به صدور گواهی عدم امکان سازش می نماید سپس زوجین با مراجعه به یکی از دفاتر ازدواج و طلاق طلاق خود را نهایی کنند.
لازم به ذکر صدور گواهی عدم امکان سازش تنها به خواسته زوج یا زوجین ممکن خواهد بود و زوجه به تنهایی نمی تواند درخواست صدور گواهی عدم امکان سازش را بدهد.
همچنین درصورت توافق زوجین به طلاق دادگاه نمی تواند از صدور گواهی فوق خودداری نماید چراکه در قوانین ایران طلاق به عنوان یک حق یاد شده است و نه یک حکم.
 

نحوه دریافت گواهی عدم امکان سازش

نحوه دریافت گواهی عدم امکان سازش، به این ترتیب است که شخص متقاضی ابتدا باید در یکی از دفاتر خدمات قضایی دادخواست طلاق خود را به ثبت رساند. سپس با رجوع به سامانه تصمیم طلاق به منظور اخذ نوبت، ثبت نام نماید. 

در مرحله بعد پرونده طلاق به یکی از مراکز مشاوره خانواده بهزیستی فرستاده می ‌شود تا مشاوران به مشکلاتی که باعث از هم پاشیدگی زندگی زناشویی و درخواست طلاق گردیده است، رسیدگی کنند. پس از بررسی نتایج جلسات مشاوره و عدم حصول سازش، مشاور یک گواهی مبتنی بر عدم توافق زوجین به ادامه زندگی مشترک صادر می‌نماید.

سپس زن و مرد مجددا به دفاتر خدمات قضایی مراجعه نموده و با ثبت دادخواست گواهی عدم امکان سازش، روند طلاق خود را نهایی می‌کنند. دفاتر مراجع قضایی، زوجین را به دادگاه خانواده ارجاع می‌دهد. دادگاه طی یک جلسه رسمی غیر قضایی به توافق زوجین جهت طلاق رسیدگی می‌نماید و در آخر نسبت به صدور گواهی عدم امکان سازش اقدام می‌نماید. 

 

شرایط اجرای گواهی عدم امکان سازش

گواهی عدم امکان سازش جهت اجرا نیازمند 2 شرط اصلی می باشد که عبارتند از:

1- مدت اعتبار گواهی

بر اساس ماده واحه قانون تعیین تعیین مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش مصوب 1376 مدت اعتبار  این گواهی 30 ماه از زمان صدور آن می باشد و در صورت منقضی شدن این مدت گواهی فاقد اعتبار بوده و زوجین باید مجددا درخواست صدور آن را بدهند.
 

2- ارائه دهنده گواهی

گواهی عدم امکان سازش باید ظرف مهلت 3 ماه بر اسا ماده 34 قانون حمایت خانواده مصوب 1391 حداقل توسط یکی از زوجین و یا به اتفاق هر دو تحویل دفترخانه شود و هیچ شخص ثالثی جز وکیل قانونی طرفین حق تقدیم این گواهی را نخواهد داشت همچنین دفترخانه ملزم است نام تحویل دهنده گواهی را یاداشت نماید چراکه بر اساس ماده فوق الذکر شخص تحویل دهنده باید ظرف مهلت 3 ماه از تاریخ تسلیم گواهی عدم امکان سازش در دفتر خانه حاضر  و مدارک خود را تکمیل نماید و درصورت منقضی شدن این مدت گواهی نیز اعتبار خود را از دست خواهد داد.
عدم حضور یکی از زوجین در اجرای گواهی عدم امکان سازش
درصورتی که بعد از صدور گواهی فوق و قبل از جاری شدن صیغه طلاق یکی از طرفین برای جاری شدن صیغه طلاق در دفترخانه حضور پیدا نکند تکلیف چه خواهد بود؟
 

1- عدم حضور زوجین:

قانون حمایت از خانواده در این خصوص سکوت کرده اما بر اساس ماده 34 قانون فوق درصورتی که زوجین ظرف مهلت 3 ماه گواهی عدم امکان سازش را تسلیم دفترخنه نکنند گواهی فوق اعتبار خود را از دست خواهد داد. این امر در واقع دلالت بر انصراف زوجین داشته و درصورت تمایل به طلاق توافقی بعد از منقضی شدن مهلت مقرر باید بار دیگر درخواست صدور گواهی عدم امکان سازش تقدیم شود.
 

2- انصراف زوج:

شرط اصلی صدور گواهی عدم امکان سازش رضایت زوج بوده و از آنجایی که ماده 35 قانون حمایت از خانواده تنها درخصوص عدم حضور زوجه صحبت کرده و این حق را تنها برای زوج در نظر گرفته است که درصورت عدم حضور زوجه، زوج می تواند صیغه طلاق را بصورت غیابی جاری نماید در نتیجه چنانچه زوج در دفترخانه حضور پیدا نکند زوجه نمی تواند به واسطه ی ماده فوق اقدام به جاری کردن صیغه طلاق نماید چراکه شرط اصلی آن،رضایت زوج است و عدم حضور زوج به معنای عدم رضایت وی می باشد مگر آنکه زوجه بر اساس ماده 35 قانون حمایت از خانواده وکالت بلاعزل درخصوص طلاق از زوج اخذ کرده باشد.
 

3- انصراف زوجه:

همانطور که بیان شد شرط لازم و اساسی صدور گواهی عدم امکان سازش رضایت زوج است و زوجه نمی تواند به تنهایی درخواست صدور آن را بدهد. همچنین بر اساس ماده 35 قانون حمایت از خانواده که بیان داشته عدم حضور زوجه موجب عدم جاری شدن صیغه عقد نخواهد شد و تنها دفترخانه به وی اخطار جهت حضور می دهد در صورت غیبت زوجه، مانعی برای جاری شدن صیغه طلاق وجود نخواهد داشت .
 

موارد صدور گواهی عدم امکان سازش

پشت سر گذاشتن مراحل گواهی عدم سازش و اخذ این گواهی به منظور اجرای طلاق لازم و ضروری است. احتمالا این سؤال برای شما مطرح شود که در چه شرایطی این گواهی صادر می ‌گردد؟

یکی از شرایطی که با برخورداری از آن می ‌توان نسبت به گذراندن مراحل اخذ گواهی عدم سازش اقدام نمود، موردی است که مرد تصمیم به جدایی دارد. دلیل این امر هم آن است که با نظر به قوانین ایران شوهر هر موقع که بخواهد قادر به طلاق همسر خود می ‌باشد. در شرایطی که شوهر خواهان طلاق باشد می‌ تواند با اخذ گواهی عدم سازش اقدام به طلاق همسر خود نماید.

مورد دیگری که می ‌توان از طریق آن گواهی عدم سازش دریافت نمود، طلاق توافقی است. در این خصوص توافق زوجین به منظور طلاق بیانگر عدم سازش ایشان است. بر همین اساس در این مورد هم می‌ توان اقدام به اخذ گواهی عدم سازش نمود.

مورد دیگر طلاق از جانب زوجه  است؛ زمانی که زوجه وکالت در طلاق دارد ، یعنی زن حق طلاق دارد.

 

اعتبار گواهی عدم امکان سازش

مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش، سه ماه می ‌باشد. بدین معنی که حداکثر طی سه ماه از زمان ابلاغ گواهی بایستی آن را به دفترخانه تقدیم نمود. چنانچه طی این مدت اعتبار گواهی به دفتر ثبت طلاق تسلیم نگردد، گواهی عدم امکان سازش فاقد اعتبار خواهد بود.

تکلیف تسلیم گواهی عدم امکان سازش به دفترخانه، با شخصی است که گواهی به نفع وی صادر گردیده است؛ یعنی فردی که تقاضای گواهی عدم سازش نموده است و دادگاه تقاضای وی را قبول کرده است. پس چنانچه گواهی به تقاضای شوهر صادر گردیده است، مرد بایستی حداکثر ظرف سه ماه گواهی را به دفتر ثبت طلاق تقدیم کند.

در شرایطی که گواهی عدم سازش به منظور طلاق توافقی صادر گردیده باشد، هر کدام از زن و مرد خواهند توانست جهت تقدیم گواهی به دفترخانه طی مهلت مقرر اقدام نمایند. چنانچه گواهی عدم سازش به تقاضای زوجه صادر گردیده باشد، زن بایستی آن را به دفترخانه تقدیم کند.

نکته قابل توجهی که در مورد مدت و مهلت اعتبار گواهی عدم سازش وجود دارد، این است که بعد از گذشت سه ماه از زمان ابلاغ گواهی عدم سازش و عدم مراجعه زن و شوهر به جهت ثبت طلاق این گواهی فاقد اعتبار خواهد شد و در صورتی که زوجین همچنان تصمیم به طلاق داشته باشند، لازم است مجددا به دادگاه مراجعه نموده تا گواهی عدم سازش جدید دریافت کنند.

 

تکلیف مهریه در گواهی عدم امکان سازش

در مورد تکلیف مهریه در گواهی عدم امکان سازش بایستی بگوییم در شرایطی که شوهر متقاضی طلاق باشد، در این صورت قاضی زوج را موظف به پرداخت تمام مهریه می ‌کند. در این شرایط ثبت طلاق بسته به سه حالت است.

در اولین حالت زوج کلیه حقوقی مالی زن که مهریه هم شامل آن می ‌شود را پرداخت کرده تا آن ها قادر به ثبت طلاق باشند، در دومین حالت، زوجه بدون این که مهریه خود را وصول نماید رضایت به ثبت طلاق می ‌دهد و در حالت آخر، زوج دادخواست اعسار داده و اعلام می ‌دارد که قدرت مالی جهت پرداخت مهریه ندارد.

ولی چنانچه زوجین به طور توافقی تقاضای طلاق و صدور گواهی عدم امکان سازش نمایند، در این صورت تکلیف مهریه در گواهی عدم امکان سازش به توافق آنها بستگی دارد. مثلا زوجه کل مهریه خود را وصول کند یا جزئی از آن را بذل و یا کل مهریه را ببخشد.

 

حکم طلاق و گواهی عدم امکان سازش چه تفاوتی دارند؟

تفاوت حکم طلاق و گواهی عدم امکان سازش را بایستی در موارد ذیل بررسی نمود:

1- زمانی که دادگاه در خصوص موضوعی حکم صادر می‌کند، به صورت کامل آن را مورد بررسی قرار داده، دفاعیات دو طرف را می‌شنود و در آخر تصمیم می‌گیرد که به نفع چه کسی و به چه صورت حکم صادر نماید. به این روند در اصطلاح حقوقی ورود دادگاه به ماهیت دعوا گفته می ‌شود. همانگونه که بیان شد از جمله این موارد موقعی است که زوجه بدون برخورداری از حق طلاق تقاضای طلاق کند. ولی دادگاه موقعی گواهی عدم امکان سازش صادر می‌ نماید که لزومی جهت ورود به ماهیت دعوی وجود نداشته و فقط نیت دارد تصمیم به طلاق را تایید نماید.

2- بر اساس قانون حمایت خانواده، مدت اعتبار حكم طلاق ۳ ماه از زمان ابلاغ رای فرجامی و يا اتمام مهلت فرجام خواهی می ‌باشد ولی گواهی عدم سازش چنانچه ظرف 3 ماه به دفترخانه تسلیم نگردد، فاقد اعتبار می‌شود. 

3- حکم طلاق، دستور دادگاه به جدایی بوده ولی در گواهی عدم سازش طلاقی رخ نداده بلکه فقط اجازه طلاق صادر گردیده است و چنانچه در مهلت مقرر طلاق ثبت نگردد، به منزله انصراف از طلاق  خواهد بود.

لطفا کمی صبر کنید

میانگین 4.75 از 2 رای

آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

08 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

تقاضای طلاق به درخواست زوجه

سلام.خانمم بدلیل عدم مهارت مذاکره.عدم مهارتی ارتباط وعدم مسئولیت پذیری...

05 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

راهکار قانونی در فرض سوال

ایا نامه پزشک قانونی ضرب وشتم برج نه سال 1402 را میشه باطل کرد بعد از...

05 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مطالبه وجه زمین پس از طلاق

سلام خسته نباشید همسر بنده یک زمین هبه کرده به من بدون قلنامه و مباینه...

03 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مشکلات مالی و اختلافات خانوادگی

من 10 ساله که با همسرم زندگی میکنم الان نزدیک 2 ماه میشه که برای مداوا...

02 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

طرح دادخواست طلاق از سوی زوجه

سلام و خسته نباشید
من الان 10 سال که ازدواج کردم زنم حق طلاق دارد زنم...

29 اسفند 1402
کارآموز وکالت

طلاق به درخواست زوجه

درخواست طلاق میتونم بدم 314 تا مهریه دارم 10 ساله ازدواج کردم ایشون به...

27 اسفند 1402
وکیل پایه یک دادگستری

یک نفر مراجعه کردن برای طلاق و همسرشون در زندان هستند بهترین راهنمایی...

سلام وقتتون بخیر یک نفر مراجعه کردن برای طلاق و همسرشون در زندان هستند...

26 اسفند 1402
وکیل پایه یک دادگستری

درخواست طلاق از جانب زوجه

سلام وقتتون بخیر من یه موردی رو میخواستم بررسی کنم ، همسرم یک سال پیش...

25 اسفند 1402
وکیل پایه یک دادگستری

آیا امکان طلاق غیابی وجوددارد؟

سلام آیا زوج میتواند بااینکه ازطریق دادگاه تیمی از مهریه خودرا دیافت ک...

23 اسفند 1402
وکیل پایه یک دادگستری

ازدواج مجدد در مدت طلاق رجعی

روز خوش، بنده خانم خود را طلاق داده ام میخواهم با خانم دیگری عقد کنم و...