در صورتیکه در رابطه با موضوع

یورو 2020 و مسئولیت های قانونی در ورزش
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
30 خرداد 1400
5
یورو 2020 و مسئولیت های قانونی در ورزش

یورو 2020 و مسئولیت های قانونی در ورزش

شما در این مقاله میخوانید

رقابت های یورو ۲۰۲۰ پس از یک سال تاخیر به علت شیوع ویروس کرونا در جهان بالاخره امسال و در سال ۲۰۲۱ در حال برگزاری است .

رقابت‌هایی بین برخی از کشورهای اروپایی که از جذابیتی بسیار زیبا و هیجان انگیز برخورد دار است 
این رویداد ابتدا قرار بود از ۱۲ ژوئن تا ۱۲ ژوئیه ۲۰۲۰ در ۱۲ شهر در ۱۲ کشور عضو یوفا برگزار شود. در ۱۷ مارس ۲۰۲۰، یوفا تأیید کرد به دلیل شیوع بیماری کرونا، یورو ۲۰۲۰ یک سال به تعویق افتاد، و تاریخ‌های جدید برای مسابقه پیشنهاد شده، ۱۱ ژوئیه ۲۰۲۱ در واکنش به اپیدمی کرونا ویروس در اروپا است. به منظور کاهش فشار بر خدمات عمومی در کشورهای آسیب دیده و ایجاد فضای موجود در تقویم برای تکمیل لیگ‌های داخلی که به حالت تعلیق درآمده بودند، این رقابت به تعویق افتاد.در ۲۰ مارس ۲۰۲۰، یوفا اعلام کرد با وجود انتقال بازی‌ها از سال ۲۰۲۰ به ۲۰۲۱، رسانه‌ها همچنان می‌بایست از عنوان قهرمانی اروپا ۲۰۲۰ یا یورو ۲۰۲۰ برای نامیدن مسابقات استفاده کنند.


حوادث و برخوردهای بوجود آمده در این رقابت ها

 رقابت های ورزشی و به خصوص بازی فوتبال در کنار جذابیتی که دارند همواره با اتفاقات ناگوار و تلخی همراه بوده است مانند؛

✓ مرگ نابهنگام آلبر ابوسه بوجونگو (به فرانسوی: Albert Ebossé Bodjongo) (زاده ۶ اکتبر ۱۹۸۹ – درگذشته ۲۳ اوت ۲۰۱۴) بازیکن فوتبال کامرونی بود که برای باشگاه فوتبال شبیبه القبائل در لیگ حرفه‌ای الجزایر بازی می‌کرد.او در روز ۲۳ اوت ۲۰۱۴ با برخورد سنگی که از طرف یکی از هواداران به سوی او پرتاب شد درگذشت.

✓ آنتونیو پوئرتا (انگلیسی: Antonio Puerta‎؛ ۲۶ نوامبر ۱۹۸۴ – ۲۸ اوت ۲۰۰۷) یک بازیکن فوتبال اهل اسپانیا بود.وی همچنین در تیم ملی فوتبال اسپانیا بازی کرده است.وی در زمین بازی در مقابل ختافه هنگام حمله به دروازه تیم مقابل مورد حمله قلبی قرار گرفت و دقایقی بعد درگذشت.

✓ ارنان گاویریا (Hernan Gaviria زادهٔ ۲۷ نوامبر ۱۹۶۹) یک بازیکن فوتبال اهل کلمبیا بود که در حین بازی درگذشت.

✓ مارک ویویان فو (به انگلیسی: Marc-Vivien Foé)، بازیکن تیم ملی فوتبال کامرون و باشگاه فوتبال منچستر سیتی بود. او بسیاری از شهرت خود را هنگامی به دست آورد، که در سن ۲۸ سالگی، در میانهٔ یک بازی از جام کنفدراسیون‌ها، در زمین فوتبال، جان سپرد.از صحنه مرگ وی در حین بازی به عنوان یکی از دلخراش ترین لحظه های تاریخ فوتبال یاد می شود. پس از مرگ وی، باشگاه منچسترسیتی برای همیشه شماره ۲۳ خود را بازنشسته کرد.

✓ میکلوش فهر (به انگلیسی: Miklós Fehér)، (زاده:۲۰ ژوئیه ۱۹۷۹ - درگذشته:۲۵ ژانویه ۲۰۰۴) بازیکن فوتبال اهل کشور مجارستان بود که در سال ۲۰۰۴ میلادی زمانی که برای تیم بنفیکای پرتغال بازی می‌کرد در حین بازی به علت حمله‌ی قلبی از دنیا رفت.

✓ پیرماریو موروسینی (به ایتالیایی: Piermario Morosini) (زاده ۵ ژوئیه ۱۹۸۶ - ۱۴ آوریل ۲۰۱۲) بازیکن سابق فوتبال اهل ایتالیا بود.موروسینی سابقه بازی در تیم‌هایی همچون اودینزه، رجینا و لیورنو و رده‌های سنی تیم ملی فوتبال ایتالیا را در کارنامه دارد.وی در دقیقه ۳۱ بازی دو تیم لیورنو و پسکارا (مسابقات سری بی فوتبال ایتالیا) در تاریخ ۱۴ آوریل ۲۰۱۲ بر اثر ایست قلبی در زمین مسابقه و قبل از رسیدن به بیمارستان درگذشت.بر اثر این اتفاق تمامی مسابقات آن هفته فوتبال ایتالیا لغو شد.


 ماجرای بیهوش شدن اریکسن ستاره تیم ملی دانمارک در حین بازی چیست؟
دانمارک و فنلاند از گروه دوم مسابقات یورو به مصاف یکدیگر رفتند که در اواسط بازی کریستین اریکسن، هافبک تیم ملی دانمارک در بازی این تیم مقابل فنلاند بیهوش شد و وضعیت او نگران کننده به نظر می رسید پس از این که دقایقی نگران‌کننده را با بیهوش شدن کریستین اریکسن همه سپری کردند، احیای او در زمین بازی ثمربخش بوده و هنگام بیرون رفتن از زمین بازی، این ستاره دانمارکی به هوش آمده است.به نظر می‌رسد ایست لحظه‌ای قلبی برای اریکسن اتفاق افتاده، ولی خطر مرگ را پشت سر گذاشت. با این حال اریکسن در ساعات و روزهای آتی تحت مراقبت پزشکان خواهد بود تا وضعیتش به طور کامل ثابت شود.یوفا هم دقایقی بعد رسماً اعلام کرد شرایط این بازیکن پایدار است و مشکلی ندارد. او به بیمارستان منتقل شده تا مراحل درمانی را پشت سر بگذارد.
در بازی روسیه و فنلاند در همین جام یعنی رقابت های یورو ۲۰۲۰ برخورد شدیدی بین دو بازیکن ایجاد شد و ضربه شدیدی با استوک به سر یکی از بازیکنان برخورد کرد.

✓ حالا سوالی که مطرح است اینکه مسولیت ناشی از از این برخوردها به عهده کیست؟
✓آیا این قبیل برخوردها جرم انگاری شده است و ضمانت اجرای کیفری دارد؟
✓ درصورت فوت بازیکنان آیا به آن ها دیه تعلق می‌گیرد ؟
✓ در صورت تعلق دیه مسولیت پرداخت آن با کیست ؟
برای رسیدن به پاسخ این سوال ها با ما همراه باشید که  در ادامه این مقاله به بررسی آنها پرداخته ایم

مسئولیت های قانونی در ورزش

 درفرهنگ لغت مسئولیت به معنی پرسیده شده و خواسته شده آمده است و غالباً به مفهوم تکلیف و وظیفه آن چه که انسان عهده دارد و مسئول آن باشد تعریف شده است  
 از نظر حقوقی مسئولیت عبارت است از التزام شخص به پاسخگویی اعمال و رفتار زیانبار در قبال مردم ،بر این اساس می‌توان به دو دسته از مسولیت در ورزش اشاره کرد ؛
۱_مسولیت مدنی در ورزش 
۲_مسولیت کیفری در ورزش 

مسئولیت مدنی در ورزش

مسئولیت مدنی شامل تمام کسانی است که در رابطه با فعالیت های ورزشی به طور مستقیم یا غیر مستقیم وظایفی را به عهده دارند و در صورت بروز حادثه بر حسب مورد ممکن است مسئول شناخته شوند این افراد به دو گروه عمده تقسیم می‌شوند.

گروه اول شامل مربی، سرمربی ،مربی بدنساز ،ناجی غریق ،داور، پزشک تیم و امثال آنها هستند.

گروه دوم  عبارتند از کسانی که بر فعالیت‌های ورزشی نظارت فنی نداشته ولی بلافاصله پس از گروه اول با ورزشکاران و با وسایل تجهیزات و اماکن ورزشی و مدیران گروه اول مرتبط هستند این گروه شامل سرپرستان، ورزشگاه ها و اردوهای ورزشی ،کارشناسان مسئول ورزشی ،مدیران کل تربیت بدنی ،روسای فدراسیون‌ها ،هیئت ها و انجمن های ورزشی می شود.

ماده یک قانون مسئولیت مدنی 

ماده یک قانون مسئولیت مدنی مقرر می دارد ؛ «هر کس بدون مجوز قانونی عمداً یا در نتیجه بی احتیاطی به جان یا سلامتی یا مال یا آزادی یا حیثیت و شهرت تجاری یا هر حق دیگر که به موجب قانون برای افراد تعیین گردیده لطمه‌ای وارد نماید که موجب ضرر مادی یا معنوی دیگری می شود مسئول جبران خسارت ناشی از عمل خود خواهد بود»

بنابراین از نظر حقوقی تجاوز به حقوق دیگران معمولاً از طریق ارتکاب عملی است که تجلی خارجی پیدا کرده و به سهولت مشهود و محسوس است ضمن آنکه ترکیب فعلی نیز می تواند واجد همین خصوصیت باشد منتها خودداری کننده می بایست به موجب قانون یا قرارداد موظف به انجام کاری باشد.
 مربیان و سرپرستان ورزش مکلف به مراقبت از ورزشکاران خود می باشند و در صورت استنکاف آنان از انجام این وظیفه چنانچه موجب حادثه شوند پاسخگو خواهند بود.
 صرف انجام عملی که منتهی به ضرر غیر شود موجب مسئولیت ورزشی نخواهد بود بلکه فعل ارتکابی میبایست بدون مجوز قانونی( نامشروع) باشد مثلاً اگر ورزشکاری با رعایت جمعی مقررات ورزش موجب صدمه حریف مقابل گردد چون عمل او منطبق بر قانون ارتکاب یافته است مسئولیتی نخواهد داشت.

مسئولیت کیفری در ورزش

 رشته های گوناگون ورزشی چه از نظر نوع فعالیت و چه از نظر مقررات با یکدیگر تفاوت دارند ولی علی‌رغم این تفاوت ها کلیه فعالیت‌های ورزشی همواره با حوادث گوناگونی روبرو بوده است هنگامی می توان مرتکب را مسئول فعل مجرمانه قلمداد نمود که میان آن فعل و جرم یک رابطه علت و معلولی پیدا کرد ضمن آنکه مجرم می باید با برخورداری از خصوصیات و شرایط تکلیف و صلاحیت انتساب مسئولیت مانند بلوغ ،عقل، اختیار و علم و آگاهی مرتکب جرم شود تا بتوان او را مسئول شناخت.

از نظر حقوق جزا برای تحقق جرم وجود سوء نیت و قصد مجرمانه یا تقصیر جزایی از ناحیه مرتکب جرم برای اثبات مسئولیت کیفری در تمامی جرایم از عمدی و شبه عمد ضروری است به طور مثال از نظر مقررات ورزش فوتبال پشت پا زدن به حریف خطا محسوب می‌شود اگر بازیکن در حین مسابقه فوتبال به دیگری پشت پا بزند و در نتیجه سقوط او به زمین دچار شکستگی دست گردد جرم شکستن عضو محقق شده است و ورزشکار خاطی مطابق ماده قانون مجازات اسلامی مسئولیت جزایی اش محرز و مستوجب مجازات است.
لطفا کمی صبر کنید

میانگین 5 از 1 رای

آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

06 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

ذینفع بودن خواهان در طرح دعوا

وقت بخیر
در رابطه با امتیاز مسکن ملی یکی از مالکین امتیازش رو از طریق...

06 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

قاضی تحکیم چه کسی است؟

سلام وقت بخیر 00 یه سوال داشتم قاضی تحکیم ویا داور قضایی به جه کسی گف...

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

سوال دارای وصف حقوقی می باشد؟

سلام کارت حقوقی پدرم باطل شده و ایشون برای دریافت کارت بانگیشون هیچ اق...

05 اردیبهشت 1403
کارشناس حقوقی

عدم انتقال خودرو به خریدار بعلت بدهی مالیاتی

سلام ...من تهران ماشین خریدم و وکالت فروش دارم و برگ سبز و مدارک ماشین...

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

راهکار قانونی در فرض سوال

سلام وقتتون بخیر
ما یه پرونده کیفری داشتیم، رای بدوی علیهمون ابلاغ میش...

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

تصرف عدوانی

سلام در دعوای تصرف عدوانی حقوقی با اثبات سبق تصرف خواهان ولحوق تصرف خو...

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مهلت صدور و ابلاغ رای دادگاه

سلام بزرگوار بنده حدود 11روز پیش جلسه دادگاه داشتم طی این 11روز هیچ اب...

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مهلت اعتراض به نظر کارشناسی

سلام منظور از وقت مقرر اعتراض به نظر کارشناسی چه زمانی هست؟؟؟
درضمن عر...

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

تعهد به عدم خروج از کشور

سلام خدمت شما
آیا دو نفر طبق یک قرارداد مالی ( فروش امتیاز وام ) میتون...

05 اردیبهشت 1403
کارشناس حقوقی

اعتراض به ثبت جهت مزایده ملک انتقال یافته

سلام وقت بخیر . بنده و همسرم یک ملک قول نامه ایی داریم کرج به صورت 3 د...