22 مهر 1400

برای مطالبه وجه سفته با تامین خواسته چگونه می توانم به ظرفیت همسرم اقدام نمایم.

دسته بندی : حقوقی | پولی وبانکی
سوال کاربر :

درود بر شما.

مشکل و سوال بنده در مورد سفته هست.

شرح ماجرا:

چندی پیش طبق توافق شفاهی با همسرم ، قرار گذاشتیم از هم جدا بشیم.

بنده در دفترخونه حق طلاق مدت دار و حضانت دائم فرزند به ایشون دادم
ایشون هم مهریه و نفقه و سایر حقوق خودشون رو رسمن ابراُء کردند.

منزل مسکونی که داشتم چندین ماه قبل از این توافق به نام ایشون سند زده بودم تا شاید زندگیمون بهتر بشه اما نشد. هنگام توافق برای جدایی شفاهن قرار شد ایشون منزل رو بفروشن و مبلغ ۲۲۰ میلیون تومان به بنده بدن.
این مبلغ بابت ۱۲۰ میلیون تومان پول نقدی بود که بنده در حساب ایشون داشتم و ۵۰ میلیون تومان بابت وسایل خانه که خریده بودم و ۵۰ میلیون تومان هم به ازای قسط منزل که بنده هر ماه پرداخت میکردم.
منتهای مراتب این توافقات مالی ما توافقات شفاهیِ بین خودمون بوده و بابتش کاغذی ننوشتیم . فقط بابت این ۲۲۰ میلیون تومن از ایشون سفته گرفتم .

ایشون چند وقت پیش منزل رو فروختن که بدهی من رو بدن، منتها مبلغ ۱۲۰ تومن دادن و بقیه رو گفتن که چون خونه ‌ی جدید خریدم ، پول اضافی نیومده و فعلن ندارم که بدم و تا سال بعد فرصت خواست.

بنده هم ۱۲۰ تومن رو گرفتم و سفته ی قبلی رو پس دادم و یک سفته ۱۰۰ میلیونی ازشون گرفتم بدون تاریخ پرداخت. و شفاهن قبول کردم که سال بعد بگیرم.

اما اخیرن بنده از طریق بانک و مشاوره املاکی متوجه شدم که ایشون به من دروغ گفته و مبلغ ۱۰۰ میلیون تومن اضافه در حسابش هست و عمدن بدهی خودشو به بنده نداده و میخواد از این ۱۰۰ میلیون من سود بانکی دریافت کنه و قصد دادن این مبلغ رو نداره.

حالا من قصد دارم اقدام قانونی بکنم.

با توجه به شرحی که دادم چند تا سوال دارم:

سوال۱- آیا اگر سفته رو اجرا بزارم ، دادگاه از بنده مدرکی چیزی میخواد که بدونه این سفته بابتِ چی هست یا خیر؟ چون توافق ما قالبن شفاهی بوده مسلمن ایشون زیر توافق میزنن و ثابت کردنش سخته چون شاهدی هم نبوده

سوال۲- آیا اگر واخواست بزنم و تامین خواسته بزارم دادگاه سریعن حساب ایشون رو مسدود میکنه یا نه زمان میبره

سوال۳- آیا دادگاه بصورت مستقیم و فوری از حسابشون پول رو برداشت میکنه تا به من بده یا نه جلسه دادگاه باید تشکیل بشه و زمان بر خواهد بود


بطور کلی با توجه به شرحی که دادم، مراحل کار اجرای این سفته با تامین خواسته رو اگر ممکنه توضیح بدید تا ببینم آبا خطری وجود داره که کار طولانی بشه یا نتونم به حقم برسم.
در ضمن سفته بدون تاریخ پرداخت هست و میتونه عندالمطالبه باشه

همچنین تاکید دارم اگر اقدام قانونی به صرفه باشه حتمن به دلایلی از طریق دادگاه شخصن یا از طریق وکیل اقدام کنم و سفته رو به واسط با شرخر ندم

ممنون میشم توضیح مفصل و کاملی بدید .

پاسخ وکیل

با توجه به اینکه ابتدا مبلغ ۱۲۰ تومان به شما پرداخت گردیده حکایت از مراودات مالی فی مابین و وجود توافق دارد . می توانید دادخواست مطالبه وجه سفته با تامین خواسته را مطرح و حساب ایشان را توقیف نمایید ولیکن باید منتظر تشکیل جلسه و صدور رای قطعی باشید تا پس از آن وجه سفته به شما پرداخت شود.

ایکون ترازو

سوالات حقوقی مشابه

03 اردیبهشت 1403
کارشناس حقوقی

درخواست پرداخت قسط وام

سلام من یک وام ازدواج 220 میلیونی گرفتم و قرار بر این بود من پول رو به...

01 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

شکایت اخلال در نظام اقتصادی کشور

با سلام
بنده یک سال پیش مقداری پول نزد یک طلا فروش گذاشتم تا ایشون با...

01 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

عدم ثبت چک صیادی به نام فرد

سلام بنده از بنده خدا خریدی کردم تاریخ چک که آمد حواسم نبود و برگه کرد...

31 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

محاسبه ی خسارت تاخیر تادیه

میزان تاخیر خسارت چقدره سال 72 به مبلغ 3500000ریال بوده