23 اردیبهشت 1401

تعمیر اساسی عین مستاجره برعهده مالک یا مستاجر

دسته بندی : حقوقی | موجر ومستاجر
سوال کاربر :

سلام بنده دانشجو هستم با صاحب صاحب خانه عددی را برای تمدید قرارداد تعیین کردیم وقتی به آژانس املاک رفتم ,املاک برای هماهنگی با موجر تماس گرفته اما ایشان گفتند شرط تمدید تعمیر کف حمام می‌باشد بنده اعتراض کردم اما راهی جز تمدید نداشتم و در قرارداد چنین جمله ای با دست نوشتم:
توجه: اینجانب _______قرار شد که تعمیر حمام را به عهده گرفته و آن را انجام دهم
الان متوجه شدم که کف حیاط مسقف نیاز به تعمیر اساسی دارد که روبروی حمام است و به دیوار ها نم زده
من تا ۳ ماه دیگر مجبورم در این خانه بمانم به دلیل شرایطم و حمام و کف را با اطلاع موجر و عدم قبول هزینه ها تعمیر جزئی و فقط کاربران انداز کردم و فاکتور گرفتم و موجر حاضر به تعمیرات نیست خواستم بدانم میتوانم خانه را به دلیل این نوع مشکلات اساسی که کم نیستند و صاحب خانه به هیچ عنوان حاضر به تعمیر نیست فسخ کنم و جدا از گرفتم هزینه فاکتورها خواستار گرفتن خسارت یا به نوعی تعدیل اجاره به خاطر سالم نبودن خانه و مناسب نبودن این اجاره با شرایط این خانه باشم

پاسخ وکیل

در قوانین موجر و مستاجردرباره هزینه‌های مربوط به تعمیرات آمده است:« در صورتی که در ملک اجاره داده شده عیبی به وجود آید قانون مدنی پرداخت هزینه های تعمیرات را به دو قسمت تقسیم کرده است که شامل تعمیرات جزیی یا فرعی و تعمیرات کلی یا اساسی می شود. هزینه تعمیرات جزیی یا فرعی به عهده مستاجر است و هزینه تعمیرات کلی و اساسی به عهده موجر است. تشخیص هزینه های جزیی یا فرعی از هزینه های کلی و اساسی، تابع عرف است؛ بنابراین با در نظر گرفتن مکان و زمان قابل تشخیص است. به عنوان مثال هزینه های مرتبط با سرویس سالیانه شوفاژ و تعمیرات جزیی آن به عهده مستاجر است و هزینه های مرتبط با مشکلات جدی در موتورخانه قطعا بر عهده مالک قرار دارد.»در صورتی که موجر از تعمیر ملک استیجاری خودداری کند ابتدا مستاجر به صورت محترمانه از مالک درخواست تعمیر بنا را می‌کند، در صورتی که موجر در تعمیر بنا کوتاهی کند اگر هزینه تعمیرات بالا باشد و مشکل ایجاد شده در بنا زیاد باشد به طوری که مانع استفاده مستاجر از ملک مذکور شود؛ موضوع باعث «فسخ قرارداد» می‌شود و موجر مستحق اجاره بها نخواهد بود. اما در چنین شرایطی به هیچ عنوان مستاجر حق کاهش اجاره در قبال تعمیراتی را که به عهده موجر بوده و خودش پرداخت کرده است را ندارد. اگر در بنا مشکلی جدی ایجاد شود که هزینه تعمیر آن به عهده موجر است و مستاجر هزینه تعمیر آن را متقبل شده باشد موجر به مستاجر بدهکار می شود و مستاجر باید به دادگاه اطلاع دهد. در این صورت دادگاه شورای حل اختلاف با استفاده از کارشناس مبلغ را بررسی و صورت جلسه می کند.

ایکون ترازو

سوالات حقوقی مشابه

04 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

آیا ممکنه ملک را به دو نفر اجاره داد ؟

سلام وقت بخیر
همسرم با بردارش یه نمایشگاه خودرو باز کرده بودن و مغازه...

02 اردیبهشت 1403
کارشناس حقوقی

رابطه موجر و مستاجر در قرارداد اجاره

بحث بین مالک و مستاجر،
مالک سر موعد پول پیش را نداشته و بدون تمدید مست...

01 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

موجر و مستاجر

باسلام. برادر من میخواهد ملکی را اجاره نماید و مستاجر خواهد بود، آبا م...

01 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

فسخ قرارداد اجاره

سلام وقت بخیر
ملکی رو اجاره کردم برای سکونت بعد از یک هفته مالک تصمیم...