25 اردیبهشت 1401

دعوی موجر و مستاجر و حکم تخلیه چگونه است؟

دسته بندی : حقوقی | موجر ومستاجر
محمد بابایی فیشانی
کارشناس حقوقی
سوال کاربر :

سلام
از سال حدودا 92 تا 99 یک بابا مغازه پدرم در اختیار شخصی بوده . و به دلیل مجاورت با یک باب مغازه همان شخص و با اجازه پدرم به صورت دستی قرار بر این شد تا مقداری از دیوار مابین این دو مغازه برداشته شه و در روز پس دادن ملک با هزینه خودشون دیوار دوباره کشیده شه . در سال 99 با درخواست پدرم ملک مذکور به صورت قولنامه ای به من واگذار گردید به عنوان ارث . پس اخرین قرار داد اجاره اینبار با نام من نوشته شد و هیچ گونه اشاره ای به برداشتن دیوار بین نکردیم . الان بعد از گذشت حدودا 7 کرایه ندادن به بنده یک چک جدید دادن و از من رسید گرفتن ولی اقدام به ثبتش نمیکنه (مستاجر) . سوال اول اینجاست که ایا من میتوانم به دلیل پرداخت نکردن اجاره این مدت و با اینکه رسید دریافت چک دادم اقدام کنم تا از شورای حل اختلاف حکم تخلیه بگیرم؟
سوال بعدی اینجاست که ایا میتوانم حالا که ایشان قصد بر اذیت و ازار بنده داره من هم به عنوان مالک جدید از انجایی که با من توافقی جهت برداشتن دیوار مابین مغازه ها نشده شکایت کرده و حکم فسخ قرار داد و در نهایت تخلیه بگیرم ؟
و مورد سوم با فرض بر اینکه قاضی در دو مورد بالا هیچ گونه حقی برای من قائل نشود و من برای جبران خسارات این مدت این کار را انجام بدم = با توجه به اینکه مدت قرار داد مثلا 3 ماه دیگه به اتمام میرسه اگر بنده با مستاجری (جدید) قرار دادی ببندم و در اون قرار داد توافق کنم اگه ملک را در زمان معین که پایان قرار داد قبلیست ، تحویل ندهم باید روزانه مبلغ 500 هزار توان جریمه بدهم و اگر مستاجر قبلی من ملک را در زمان پایان قرار داد تحویلم ندهد که مطمعنم نمیدهد ایا امکان شکایت از مستاجر قبلی رو دارم تا این ضرر و زیان مستاجر جدید رو ازش بگیرم یا خیر . با تشکر از صبرتان

پاسخ کارشناس حقوقی :

بااحترام کاربر محترم بهتر بود که از تماس تلفنی استفاده تا نتیجه مطلوب تری دریافت نمایید با این حال اول اینکه قرارداد شما با طرف مقابل ربطی به دیوار بر داشتن دیواره وسط ندارد اما شما می‌توانید بدوا با ارسال اظهارنامه نسبت به ثبت چک از وی بخواهید تا اقدام لازم را انجام دهد در غیر این صورت به علت اجور معوقه میتواند حکم تخلیه ای را بخواهید نگران رسید نباشید چون نمیتواند ادعای در مورد رسید نماید چون چک ثبت نگردیده است پس رسید منتفی و بدون اعتبار میشود اما در مورد قرارداد جدید در اظهارنامه نیز قید نمایید در صورت اتمام قرارداد تخلیه از سوی مستاجر انجام نگیر با توجه به قرار داد با مستاجر جدید خسارت را باید پرداخت نماید شما تا زمانی که قرارداد مستاجر قبلی به پایان نرسیده است مبهتر است قرارداد جدید تنظیم ننمایید

اگر نیاز به مشاوره بیشتر با محمد بابایی فیشانی دارید کلیک کنید

ایکون ترازو

سوالات حقوقی مشابه

04 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

تخلیه عین مستاجره پس از توافق

سلام بنده برای یک مستاجر که داشتم دستور تخلیه گرفتم طرف ارازل بود سه ط...

04 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

تخلیه عین مستاجره تجاری

سلام سال نومبارک.
ببخشید من داخل یه گاراژی که همشون هم تعمیر کار ماشین...

03 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

استرداد ودیعه اجاره منزل

سلام و ارادت
بنده مستاجر هستم و 6 ماه زودتر از اتمام قرارداد به دلیل ص...

29 اسفند 1402
وکیل پایه یک دادگستری

مطالبه اجاره بها قبل از پایان اجاره

سلام وقت بخیر
آیا در صورت تخلیه پیش قبل از پایان قرارداد مستاجر باید...

سلام، من محمد بابایی فیشانی هستم کارشناس حقوقی حقوقی. در صورتیکه نیاز به مشاوره با من داشتی می تونی خدمت مشاوره تلفنی رو انتخاب کنی .

آخرین وضعیت آنلاین:
آنلاین
محمد-بابایی-فیشانی
محمد بابایی فیشانی ۰.۱ کارشناس حقوقی رزرو مشاوره
خدمت ارائه شده 12,483
هزینه مشاوره 198,000
امتیاز کاربران به وکیل 4.29/5