09 تیر 1401

سوال در خصوص مرور زمان و مجازات

دسته بندی : کیفری | سایر دعاوی
علیرضا فضلی
وکیل پایه یک دادگستری
سوال کاربر :

سلام جناب آقای فضلی عزیز. متخصص محترم. شب تون بخیر. البته ببخشید مطلبی شاید تکراری رو خدمتتون عرض میکنم. مطالب برای بنده بر اساس مطالعه چندین مرتبه مطالب ارزشمند شما قابل درک شده. من نتیجه گیری رو عرض میکنم لطفا ببینید درسته؟به نظر بنده و به قول درست جنابعالی در حالت غیر عادی و غیر بعید، اکثرا اول مرور زمان شکایت اتفاق می افتد و بعد مرور زمان تعقیب(به غیر از عدم اطلاع که در چند جرم خاص که پنهان می مانند ،اتفاق میافتد) و علت آن این است که در روند معمول ، قریب به اتفاق جرمهای قابل گذشت آشکار هستند و پنهان نمیمانند، قانونگذار در هر دو ماده ۴۸ قانون ۱۳۵۲ و صدر ماده ۱۰۶ قانون ۱۳۹۲ فرض نگارش را بر بررسی حق شکایت و مرور زمان شکایت،قبل از مرور زمان تعقیب و در حالت امکان تعقیب قرارداده است.و به همین دلیل قانونگذار در ماده ۴۸ سابق چون فکر کرده شکایت بعد از زمان اطلاع و شکایت ورثه بعد از فوت شاکی متوفی که حداکثر ۶ ماهه مطلع شده بود احتمالا و حتما به مرور زمان تعقیب نمیرسد که در خود ماده قید و شرط مرور زمان تعقیب را برایشان قرار نداده و فکر کرده که اگر قرار باشد موردی به مرور زمان تعقیب برسد مورد تحت سلطه و دلیل خارج از اختیار است که برایشان شرط عدم شمول مرور زمان در خود ماده را گذاشت.ولی قانونگذار در سال ۱۳۹۲ با اشکال یابی قوانین قدیم به این مهم دست یافت که فقط آن ۲ مورد نیست که احتمال شمول مرور زمان را دارند و دیر مطلع شدن یا اصلا مطلع نشدن یا دیر مطلع شدن متوفی و مطلع نشدن متوفی ،همه از عوامل دیگری میباشند که اینها هم ممکن هست مشمول مرور زمان شوندحتی اگر احتمال بوجود آمدن آنها کم باشد ‌‌.به همین جهت چون از نظر نگارشی نادرست بود که برای هر یک از موارد تک تک در خود صدر ماده ۱۰۶ شرط مرور زمان تعقیب قرار دهد،با فاکتور گرفتن کل آنها در قالب یک تبصره شرایط شمول مرور زمان را تبیین کرد .

ولی فرض کلی هر دو ماده بررسی مرور زمان شکایت و حق شکایت در حالت عادی و معمول قبل از مرور زمان تعقیب است.
و فرض تبصره، طولانی شدن زمان اطلاع(اینقد طولانی که شاید دیر مطلع شود) با طولانی شدن دلایل خارج از اختیار و ... و رسیدن به مرور زمان تعقیب است. به همین دلیل منظور از کلمه حق شکایت در ماده ۴۸ و یا ۱۰۶ فقط ثبت معمولی دعوی نیست و فرض امکان تعقیب و رسیدگی است .

پاسخ وکیل پایه یک دادگستری :

با سلام‌ بله ببینید حتی در رویه عملی شما آقای به دفاتر خدمات قضایی رجوع کنید هر شکایتی با هر زملن وقوع ثبت می‌کنند به فرض وجود سایر شرایط و حتی در دادسرا نیز پرونده برای رسیدگی به شعب دادیاری با بازپرسی ارجاع می‌شود ولی نهایتا در ختم تحقیقات ، قرار موقوفی به خاطر سلول مرور زمان صادر می‌شود

اگر نیاز به مشاوره بیشتر با علیرضا فضلی دارید کلیک کنید

ایکون ترازو

سوالات حقوقی مشابه

05 اردیبهشت 1403
کارشناس حقوقی

خرید مال مسروقه بدون اطلاع از مسروقه بودن

با سلام بنده یه دستگاه موتور سیکلت به قیمت 55 میلیون که به شرط مزایده...

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

اتاق استراحت مشترک خانم‌ها و آقایان

با سلام و وقت بخیر
آیا بیمارستان از نظر حقوقی و شرعی امکان درنظر گرفتن...

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

تحصیل مال نامشروع و طرح دعوای کیفری

سلام،چکی که برای دوست برادرم بودبنابه این که ایشان بخاطردوربودن مسیرکه...

05 اردیبهشت 1403
کارشناس حقوقی

ادعا مالکیت بر ملک و طرح دعوی مزاحمت ملکی

سلام.همسر بنده دارای دو فقره ملک میباشد که طی 20 سال گذشته به دلیل اخ...

سلام، من علیرضا فضلی هستم وکیل پایه یک دادگستری حقوقی. در صورتیکه نیاز به مشاوره با من داشتی می تونی خدمت مشاوره تلفنی رو انتخاب کنی .

آخرین وضعیت آنلاین:
آنلاین در 2 ساعت پیش
علیرضا-فضلی
علیرضا فضلی ۰.۱ وکیل پایه یک دادگستری رزرو مشاوره
خدمت ارائه شده 7,564
هزینه مشاوره 248,000
امتیاز کاربران به وکیل 4.25/5