21 مرداد 1401

سوال ۵۱ در خصوص مرور زمان تعقیب و شکایت

دسته بندی : کیفری | سایر دعاوی
علیرضا فضلی
وکیل پایه یک دادگستری
سوال کاربر :

سلام آقای وکیل عزیز.روز جمعه شما بخیر .البته ببخشید مزاحم اوقات شما شدم .مطلبی رو با بررسی های ابعاد مختلف به نظرم رسید گفتم با شما هم که همیشه در این تحقیق کنارم بودید در میان گذاشته و نظرخواهی کنم که البته برای من ارزشمند است .کوتاه عرض میکنم .ابتدا مقنن در ماده ۱۰۵ مرور زمان تعقیب را کلی برای همه جرایم تعزیری مقرر کرد. سپس ماده ۱۰۶ به عنوان مخصص ماده ۱۰۵ البته فقط از نظر مرور زمان تعقیب مقرر گردید .یعنی اگر مثلا ۳ الی ۱۵ سال مهلت تعقیب داشته باشیم در مورد جرم قابل گذشت بدون توجه به ماده ۱۰۵ به یکسال کاهش می یابد و مابقی مهلت تعقیب محاسبه نمیشود چون یکسال حکمی خاص است .ولی نکته اینجاست که همیشه مرور زمان ۳ الی ۱۵ سال نیست که بدلیل قابل گذشت بدون به یکسال تقلیل یابد. بلکه گاهی از مرور زمان تعقیب حتی کمتر از یکسال باقی می ماند که از یکسال کمتر و گاهی حتی قبل از زمان اطلاع است که قانونگذار دیگر در ماده کلی ۱۰۵ که عام است مطرح نکرد و نمیتوانست مقرر کند که هم ماده ۱۰۵در شرایطی مختص ۱۰۶ هست و هم در شرایطی مختص ۱۰۶ نیست چون یکسال ۱۰۶ را به عنوان تخصیص قرارداده بود. مثل جرایم امنیتی و مواد مخدر که نمیتوانست در ماده ۱۰۵ یکجا ذکر کند و در ۱۰۹ جداگانه تخصیص زد.بنابراین در تبصره ماده ۱۰۶ این را به عنوان تبصره قرار داد که درست است که مهلت یکسال، تخصیص مهلت ۳ الی ۱۵ سال ماده ۱۰۵ است ولی این در شرایطی است که مرور زمان تعقیب بیشتر از یکسال باقی مانده باشد .

پاسخ وکیل پایه یک دادگستری :

سلام با توجه به مواردی که سابقاً ذکر شد ماده ۱۰۵ ماده آن با فلسفه مرور زمان تعقیب و ماده ۱۰۶ ماده های خاص در خصوص مورد زمان جرایم قابل گذشت است البته این موضوع برخی از جرایم مشمول مرور زمان نمیشود مثل جرم قاچاق مواد مخدر نیز قابل امعان نظر است

اگر نیاز به مشاوره بیشتر با علیرضا فضلی دارید کلیک کنید

ایکون ترازو

سوالات حقوقی مشابه

06 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

راهکار قانونی در فرض سوال

سلام وقت بخیر
دیروز برام ابلاغیه اومده (حضور درشعبه برای دفاع از اتها...

06 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

عدم درج طول درمان در دادنامه

سلام دو ماه طول درمان منو با وجود دادن لایحه به قاضی حساب نکرده چکار ک...

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

شکایت کیفری به دلیل تشابه اسمی یا کد ملی اشتباه

سلام خسته نباشید
واسه بنده یک ابلاغیه مبنی بر این که ضرب و شتم با چاق...

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

آیا از متقلبانه بودن فعالیت این گروه اطلاعی داشتید؟

از کجا بدونم واقعا شکایت کردن یا نه بعد کسی که شماره ملی و مشخصات حتی...

سلام، من علیرضا فضلی هستم وکیل پایه یک دادگستری حقوقی. در صورتیکه نیاز به مشاوره با من داشتی می تونی خدمت مشاوره تلفنی رو انتخاب کنی .

آخرین وضعیت آنلاین:
آنلاین
علیرضا-فضلی
علیرضا فضلی ۰.۱ وکیل پایه یک دادگستری رزرو مشاوره
خدمت ارائه شده 7,564
هزینه مشاوره 248,000
امتیاز کاربران به وکیل 4.25/5