با وارد کردن سال و ماه سررسید و پرداخت و مبلغ ٬ میتوانید مبلغ خسارت تاخیر و تادیه را به صورت آنلاین حساب کنید
برای دریافت مشاوره بیشتر از وکلای ما کلیک کنید.
ایکون ترازو

سوالات متداول

خسارت تاخیر تادیه سفته و برات از چه زمانی اغاز میشود ؟

خسارت تاخیر تادیه سفته یا برات از روزی حساب می شود که به آن اعتراض کنند و به این ترتیب اولین روز، روزی است که واخواستنامه در دفتر دادگاه ثبت می شود.در جواب این سوال باید پاسخ داد که در صورتی که فرد دین خود را به موقع پرداخت کند نیازی به پرداخت هزینه جداگانه نیست. اما در صورتی که پرداخت دین به تاخیر بیفتد لازم است که نسبت به تاخیر تادیه چک یا سفته اقدام نماید

اگر دین با تاخیر پرداخت شود آیا میشود از فرد خسارت دریافت کرد

در جواب این سوال باید پاسخ داد که در صورتی که فرد دین خود را به موقع پرداخت کند نیازی به پرداخت هزینه جداگانه نیست. اما در صورتی که پرداخت دین به تاخیر بیفتد لازم است که نسبت به تاخیر تادیه چک یا سفته اقدام کرد. در رابطه با میزان هزینه پرداختی تاخیر تادیه چک و سفته در دعاوی به شکلی ویژه به آن رسیدگی می شود تا فرد زیان دیده بیش از حد ممکن دچار ضرر نشود. در صورتی که فردی تعهد به پرداخت خسارت کرده است در صورت توانایی مالی از پرداخت آن امتناع کند، دادگاه با توجه به تناسب شاخص سالانه که توسط بانک مرکزی تعیین می شود میزان خسارت تاخیر تادیه چک را مشخص می کند و به این ترتیب از ضرر بیشتر وارده بر فرد زیان دیده که ممکن است در طول مدت زمان به وجود آید تا حدی جلوگیری می کند.

خسارت تاخیر تادیه چک از چه زمانی اغاز میشود ؟

در رابطه با زمانی که برای گرفتن خسارت تاخیر تادیه چک گمانه زنی هایی وجود دارد که به صورت زیر است: ۱- افرادی معتقدند که خسارت تاخیر تادیه سفته یا چک از زمان تاریخ سررسید مدرک قابل محاسبه و مطالبه است. چرا که فرد باید در این زمان نسبت به پرداخت بدهی اقدام می کرد. ۲- خسارت تاخیر تادیه چک از زمانی که فرد اقدام به برگشت زدن چک قابل مطالبه می کند قابل محاسبه است. در واقع برگشت زدن چک را مساوی با اعتراض فرد می داند. ۳-آخرین مورد آن است که فرد همزمان با برگشت زدن چک مورد مطالبه، اقدام به مطالبه نیز کند تا از این جهت بتواند به خواسته خود برسد.

شرایط مطابه خسارت تاخیر تادیه چیست و در کدام ماده قانونی تبیین شده است ؟

ماده ۵۲۲ در قانون آیین دادرسی مدنی مشعراست : در دعاوی که موضوع آن دین و از نوع وجه رایج بوده و یا مطالبه، با مطالبه داین و تمکن مدیون، مدیون امتناع از پرداخت نموده، در صورت تغییر فاحش قیمت سالانه از زمان سر رسید تا هنگام پرداخت نموده، وپس از مطالبه طلبکار، دادگاه با رعایت تناسب تغییر شاخص سالانه که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می گردد، محاسبه و مورد حکم قرار خواهد داد مگر این که طرفین به نحوه دیگری مصالحه نمایند

در مورد تغییر فاحش قیمت در خسارت تاخیر تادیه ملاک تعیین آن چیست ؟

از شرایط پذیرش خسارت تاخیر تادیه، تغییر فاحش قیمت هاست . با توجه به اینکه این معیار قانونی کاملا نسبی است . (شاخص قیمتها شاخصی است که توسط بانک مرکزی اعلام می شود). بر فرض بانک مرکزی میگوید در سال ۸۹ میزان تورم ۱۸ درصد بوده است . تغییر شاخص به این معناست که سبد کالاها را مورد محاسبه قراردهند و یک میانگین از آن بگیرند و این شاخص که بدست آمد ملاک مقایسه خواهد بود . اما نکته ای که قانونگذار به آن اشاره کرده است، تغییر فاحش است . قانون، واژه فاحش را توضیح نداده است بر این اساس دادگاه ها از حیث تشخیص ملاک فاحش بودن تغییر شاخص قیمت ها ممکن است دچار اشکال شوند، خوشبختانه رویه دادگاه ها در مورد برخی از این شروط از جمله تمکن مالی مدیون، زیاد سختگیرانه نیست در نهایت وقتی که محاکم وجود دین را احراز میکنند، بدنبال آن به پرداخت آن نیزحکم می دهند .
ایکون ترازو

مشاوره های مرتبط با این موضوع

06 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مطالبه خسارت تاخیر در انجام تعهد

با سلام بنده از یک صافکار در تاریخ 1402/11/1 یک ماشین پراید خریدم و طب...

02 اردیبهشت 1403
کارشناس حقوقی

خسارت تاخیر تادیه چک

باسلام
نحوه محاسبه تاخیر تادیه چک ماهانه هست یا سالانه و درصورتی که م...

02 اردیبهشت 1403
کارشناس حقوقی

خسارت تاخیر تادیه چک

سلام وقت بخیر
ایا خسارت تاخیر تادیه برای چک به بازه ی زمانی کمتر از یک...

01 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

دریافت خسارت تاخیر و کرایه

بسمی تعالی 1402/07/15
مورد معامله یک دسگاه سی ان سی استوک سایز...

31 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

محاسبه ی خسارت تاخیر تادیه

میزان تاخیر خسارت چقدره سال 72 به مبلغ 3500000ریال بوده

30 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مطالبه خسارت تاخیر در انجام تعهد

سلام بنده ساختمان پیش خرید کروم بد مدتی کوتاه فروختم خریدار بنده به دل...

30 فروردین 1403
کارآموز وکالت

امکان تعلق خسارت تاخیر تادیه نسبت به چک امانی

سلام و خسته نباشید ببخشید جناب ما یه شکایت داشتیم طرف رفته روی چک های...

26 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

خسارت تاخیر تادیه در پرونده

سلام روزبخیر، درخسارت مالی که طرف محکوم شده تاخیر دیر کرد از چه زمانی...

ایکون ترازو

مقاله های مرتبط با این موضوع