آیا میتوان از دو جا بیمه گرفت؟ - دو بیمه همزمان تامین اجتماعی

آیا میتوان از دو جا بیمه گرفت؟ - دو بیمه همزمان تامین اجتماعی
تصویر مقاله

فهرست عناوین مقاله

اشتراک گذاری مقاله:

 

آیا می توان از دو جا بیمه گرفت؟

 

بیمه، به عنوان یکی از مفاهیم حیاتی در جوامع مدرن، نقش بسیار مهمی در حفظ و تضمین امنیت مالی و زندگی افراد ایفا می ‌کند. بیمه نه تنها برای افراد بلکه برای شرکت ‌ها و جوامع نیز اهمیت فراوانی دارد. این ابزار به افراد اجازه می ‌دهد تا با پرداخت مقادیر نسبتاً کمی به صورت منظم (حق بیمه)، بتوانند از جبران خسارت ‌ها و پوشش هزینه ‌های ناشی از وقوع خطرات مختلف در زندگی خود مطمئن شوند.

 

برخی افرد به جای مشغول بودن در یک شرکت، همزمان در دو کارگاه به کار می پردازند. در این صورت ممکن است ابهاماتی درباره حق بیمه و داشتن دو بیمه همزمان تامین اجتماعی برای افراد وجود داشته باشد. با مطالعه مقاله زیر می توانید پاسخ سوالاتی از قبیل آیا می شود از دو جا بیمه رد کرد و فردی که چند جا مشغول به کار است چگونه بیمه اش محاسبه می شود را به دست آورید.

 

قوانین مربوط به رد شدن بیمه از دو یا چند کارگاه

 

طبق ماده 34 قانون حق بیمه، کارگران حق دارند که حداقل حقوق و دستمزد خود را دریافت کنند و هرگونه کاهش یا رد شدن بیمه از آن ‌ها بدون داشتن اساس معقول (مانند اضافه کاری) غیرمجاز است. این قانون برای کارگرانی که در چندین کارگاه به صورت پاره وقت مشغول به کار هستند نیز حفاظت ارائه می ‌دهد. حتی کارگرانی که در بیش از یک مکان کار می‌ کنند، از این حق محروم نمی ‌شوند، با این شرط که شرایط لازم برای دریافت حقوق و بیمه معین شده باشد. کارگران جدید که نام آن‌ ها در لیست حقوقی ثبت نشده باشد، ممکن است از این حق مستثنی شوند، اما پس از ثبت نام و دریافت حقوق اولیه، حق بیمه برای آن ‌ها فراهم خواهد شد، طبق توضیحات مفصل قانونی که در ماده 34 حقوق بیمه ذکر شده است.

 

یکی از جوانب مهم قانون رد شدن بیمه از دو جا، عدم اضافه شدن به تعداد روزهای پرداخت حق بیمه است. به عنوان مثال، فردی به مدت 26 روز در یک کارگاه فعالیت کرده است. این مدت فعالیت، در محاسبه حق بیمه او، به افزایش تعداد روزهای دریافتی کمکی نمی ‌کند. حق بیمه تنها برای روزهای کاری محاسبه می ‌شود و تعداد روزهای کاری بیش از 31 روز، از دو کارگاه، بهبودی در شرایط حق بیمه ایجاد نخواهد کرد. 

 

🔹 مطلب مرتبط: قانون بازخرید در بیمه تامین اجتماعی چگونه است؟ 🔹


مزایای رد شدن بیمه از دو کارگاه

 

رد شدن بیمه از دو شرکت در سنین بازنشستگی، بهترین فرصت برای بهره‌ گیری از این حق است. افزایش حق بیمه در سنین قبل از بازنشستگی می ‌تواند یک پشتوانه قوی برای آینده شما باشد. در زمان بیکاری یا بیماری، امکان دسترسی به پشتوانه ‌های بیشتری برای دوره بازنشستگی فراهم می ‌آید.

شما می ‌توانید به سادگی از تمامی مزایای کوتاه ‌مدت یا بلند مدت داشتن دو بیمه همزمان بهره‌ مند شوید. مزیت بلند مدت این است که به شما این امکان را می‌ دهد که پس ‌اندازی برای روزهای پس از بازنشستگی داشته باشید. همچنین، مزیت کوتاه‌ مدت آن نیز در دسترسی به حق بیمه در زمان بیماری یا نیاز به پرداخت غرامت قرار دارد.

 

شرایط دریافت حق بیمه از دو کارگاه:

 

اگر از دو جا بیمه رد شود در زمان وقوع هر نوع حادثه و از کار افتادگی، به افراد کمک زیادی خواهد کرد. در صورت وقوع حادثه جزئی یا کلی که منجر به از کارافتادگی شود، تغییراتی در میزان حق بیمه شما اعمال خواهد شد. حقوق و دستمزد هر فرد در کارگاه محاسبه شده و درصد مناسبی از آن به عنوان حق بیمه اختصاص داده می ‌شود. پس از وقوع این گونه حوادث، بخشی از حق بیمه شما هزینه ‌های لازم را تأمین خواهد کرد.

شرایط دریافت حق بیمه از دو کارگاه

 

 

وضعیت سابقه کاری با رد شدن بیمه از دوجا

 

 

یکی از مسائل اساسی که کاربران امروزه با آن روبرو هستند، عدم شناخت وضعیت سابقه کاری در موقعیتی که بیمه از دو کارگاه رد شود، است. رد شدن بیمه از دو کارگاه، هیچ مجوزی برای افزایش سابقه کاری شما نخواهد داشت. تنها سابقه کاری شما در یک محل شغلی لحاظ خواهد شد. بیمه‌گری از دو کارگاه، مزیت افزایش میزان خدمات و درآمدهای دریافتی برای بیمه ‌گیران را داراست. این نوع بیمه ‌گری در افزایش سابقه کاری هیچ تأثیری ندارد. برای مثال، 50 روز سابقه کاری در یک ماه هیچ مزیتی برای افراد ایجاد نمی‌ کند و نمی ‌تواند میزان درآمد یک کارگر را افزایش دهد. برای افزایش درآمد، لازم است که بیش از یک ماه سابقه کاری را بهبود بخشید.

 

🔸 یک کلیک تا مشاوره با بهترین وکیل 🔸

 

محاسبه بیمه برای افراد مشغول به کار در چند کارگاه

 

فردی که در چند جا مشغول به کار است، بیمه ‌اش به شکل زیر محاسبه می ‌شود:

مطابق قوانین سازمان تامین اجتماعی، افراد می ‌توانند از چند کارگاه برای خود بیمه رد کنند و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. مهم ‌ترین نکته در این جا این است که فرد باید شرایط دریافت حداقل دستمزد را از کارگاه اصلی خود رعایت کند.

 

اگر حقوق و دستمزد در کارگاه اصلی به اندازه سقف مشخص شده برای سال، پرداخت شود، دیگر نیازی به پرداخت حق بیمه در کارگاه‌های دیگر نخواهد بود. اما اگر حقوق و دستمزد در کارگاه اصلی کم تر از سقف مشخص شده باشد، در آن صورت فرد باید در کارگاه‌ های دیگری که مشغول به کار است، حق بیمه را پرداخت کند.

به عنوان مثال، فرض کنید یک کارگر پس از کار در کارگاه اصلی خود، به مدت دو ساعت در یک مطب پزشکی و سپس سه ساعت در یک رستوران مشغول به کار است. در این حالت، کارگر به طور پاره ‌وقت در مکان ‌های دوم و سوم فعالیت دارد. بنابراین، در این دو کارگاه، رعایت حداقل حقوق و دستمزد لازم نیست و کارفرما می ‌تواند به اندازه دریافتی کارگر، لیست بیمه را برای او رد کند.

 


رعایت سقف دستمزد فرد بیمه شده

 

طبق ماده ۳۴ قانون تامین اجتماعی، افراد امکان رد شدن بیمه خود را از دو یا چند کارگاه دارند. محاسبه سهم بیمه بر اساس حداقل و حداکثر دستمزدی است که سازمان تامین اجتماعی هر سال اعلام می ‌نماید. در صورتی که فرد حداقل دستمزد را دریافت و حق بیمه خود را پرداخت نماید، در زمان بازنشستگی از حقوق حداقل سازمان تامین اجتماعی برخوردار خواهد شد.

اگر فرد بیش از حداقل حقوق دریافتی داشته باشد و حق بیمه خود را بر اساس آن پرداخت کند، سازمان تامین اجتماعی بر اساس دو سال آخرین مزد او حقوق بازنشستگی را محاسبه و پرداخت خواهد کرد. در صورتی که فرد در مکانی کار کند که سقف بیمه برای او پرداخت شود، نیازی به کار در جای دیگر ندارد.

اما اگر فرد در مکانی کار کند که سقف حقوق و دستمزد را ندارد، می ‌تواند به کار در کارگاه دیگری مشغول شود و این مبلغ را به سقف مورد نظر برساند. این امکان به فرد این اجازه را می‌ دهد که در کارگاه ‌های دیگر حق بیمه را پرداخت کند، زیرا اگر بیمه پرداختی به سقف مورد نظر نرسد، کارگاه دوم یا سوم موظف به پرداخت حق بیمه و سهم خود هستند.

این شرایط برای بازنشستگی افراد بسیار مفید است، زیرا به آن ها امکان می ‌دهد تا حقوق و مزایای بیشتری را از سازمان تامین اجتماعی دریافت نمایند. پرداخت بیمه از دو یا بیشتر کارگاه، از این نظر نیز مزیت‌ های بسیاری دارد.

رعایت سقف دستمزد فرد بیمه شده

 

مزایای پرداخت بیمه از دو کارگاه

 

افراد در زمان از کار افتادگی و بیکاری نیز می ‌توانند از دستمزد و یا غرامت بیشتری برخوردار شوند. به طور کلی، افراد می ‌توانند از تمام مزایای کوتاه مدت و بلند مدت بر اساس جمع حقوق و دستمزد دو یا چند کارگاه بهره ببرند.

برای مثال، فرض کنید فردی در کارگاه اول به مدت ۲۵ روز و در کارگاه دوم به مدت ۱۵ روز مشغول بوده است، جمعا ۴۱ روز در ماه برای هر دو کارگاه کار کرده است. در این شرایط باید اشاره کرد که حق بیمه تنها برای همان سی و یک روز یعنی یک ماه در نظر گرفته می‌ شود و نه بیشتر. بنابراین، پرداخت بیمه از دو یا چند کارگاه، تاثیری در روزهای پرداختی حق بیمه و سابقه افراد ندارد و باعث افزایش آن نمی ‌شود.

 

بیمه را می توان به عنوان یک تضمین برای آینده دانست چرا که انسان هنگامی که پا به سن می گذارد توان انجام بسیاری از کارها را نداشته و در این زمان است که بیمه می‌تواند به داد او برسد و یا زمانی که فرد دچار امراض و یا مشکلات پزشکی می‌شود بیمه می تواند  کمک حال او باشد.
حال این سوال پیش می‌آید که آیا فردی می تواند از دو جا بیمه شود؟ و یا اینکه پرداخت بیمه از دو جا می تواند برای فرد مزایایی داشته باشد ؟
در این مقاله سعی داریم با پرسش به این سوالات از این موضوعات رفع ابهام کنیم.
برای پاسخ به این سوال که آیا فرد میتواند از دو جا بیمه شود ابتدا باید به ماده ۳۴ قانون تامین اجتماعی مراجعه کنیم.
 

ماده ۳۴ قانون تامین اجتماعی:

 

«در صورتی که بیمه شده برای دو یا چند کارفرما کار کند هر یک از کارفرمایان مکلفند به نسبت مزد یا حقوقی که می‌پردازند حق بیمه سهم‌بیمه شده را از مزد یا حقوق او کسر و به انضمام سهم خود به سازمان پرداخت نمایند.»
از مفاد این ماده بر می‌آید که امکان بیمه شدن فرد از دو جا ممکن میباشد البته این دستوری است که فرد برای دو یا چند کارفرما به طور جداگانه کار کند و هیچ یک از کارفرماها مکلف هستند که به نسبت حقوق و مزایایی که به کارگر خود می دهند سهم بیمه شدن را نیز پرداخت کنند.
مبنای محاسبه سهم بیمه شده همان حداقل و حداکثر است که هر ساله بیمه تامین اجتماعی برای حقوق بیمه شدگان تعیین می کند که مطابق آن سقف و کف کارفرمایان مکلف هستند سهم خود از بیمه را مطابق حقوقی که به کارگر خود می‌دهند پرداخت نمایند.
 
 
توضیح بیشتری که می توان دمای حداقل حداکثر حقوق داد این است که اگر فرد حداقل دستمزد را دریافت نمایند و مطابق آن حداقل بیمه را پرداخت نماید هنگام بازنشستگی حقوقی که دریافت می کند حداقل حقوقی که سازمان تامین اجتماعی به بازنشستگان پرداخت می نماید.
و اگر فرد بیش از حداقل حقوق دریافت کند و مطابق آن بیمه بیشتری پرداخت نماید سازمان تامین اجتماعی با محاسبه ۲ سال آخر مزد او، حقوق بازنشستگی  پرداخت می نماید.
با توجه به مواردی که بیان شد می توان گفت که اگر فرد در مکانی کار کند که سقف بیمه برای او پرداخت شود دیگر نیازی به کار در جای دیگری ندارد اما اگر جایی که کار میکند سقف حقوق و دستمزد را دریافت نکند میتواند با کار در کارگاه دیگر این مبلغ را به سقف موردنظر برساند چرا که اگر بیمه پرداختی به سقف تعیین شده نرسیده باشد کارگاه دوم و یا حتی یک سوم موظف به پرداخت حق بیمه و سهم خود می باشند، که این مورد می‌تواند در هنگام بازنشستگی، برای کارگر بسیار مفید باشد. چرا که فرد پس از بازنشستگی می تواند حقوق و مزایای بیشتری را از تامین اجتماعی دریافت نماید.
 
 
همچنین از مزایای دیگر پرداخت بیمه در حالت سقف می توان به مزایای آن در هنگام از کار افتادگی و بیکاری اشاره کرد که کارگر دستمزد و غرامت بیشتری را دریافت می نماید.
در پایان باید به این نکته اشاره کرد که پرداخت بیمه از دو جا موجب نمی شود که تعداد روزهای بیشتری برای فرد به عنوان بیمه ثبت شود برای مثال اگر فرد در مدت یک ماه ۲۵ روز برای یک کارگاه و ۱۵ روز برای کارگاه دیگری کار کند و در مجموع چهل روز در یک ماه کار کرده باشد و حق بیمه پرداخت کرده باشد برای او تنها و در نهایت سی و یک روز یعنی نهایت روز ‌های یک ماه، بیمه می شود و این پرداخت بیمه از دو جا باعث افزایش تعداد روزهای پرداختی حق بیمه نمی شود.
 
 
و همچنین چیزی که بسیار مسلم است فرد می تواند همزمان هم دارای بیمه تامین اجتماعی و هم دارای یکی از بیمه های خصوصی باشد و این امر هیچگونه  اختلالی ایجاد نمی کند.
پس به طور خلاصه می‌توانیم بگوییم دریافت‌بیمه از دو جا در صورتی می‌تواند مفید باشد که فرد در جای اولی که کار می کند حقوق دریافتی او حداکثر حقوق تعیین شده توسط بیمه تامین اجتماعی نباشد و بر این اساس بیمه ای که پرداخت میکند به سقف خود نرسد وگرنه در غیر این صورت پرداخت بیمه از دو جا برای فرد نمی تواند مزایای خاصی را به دنبال داشته باشد.
 

سخن پایانی 

 

در پایان، پرداخت بیمه از دو یا چند کارگاه، یک امکان مفید برای افراد است که به آن ها اجازه می‌ دهد تا از مزایای مختلفی در طول دوره فعالیت شغلی خود بهره ‌مند شوند. این شامل بهره‌ مندی از حقوق و مزایای بیشتر در دوران بازنشستگی، تامین بیمه در صورت از کار افتادگی و دریافت دستمزد یا غرامت بیشتر در زمان بیکاری می ‌باشد. با رعایت مفاد قانونی و شرایط مربوطه، این امکان به افراد این اطمینان را می ‌دهد که بهترین استفاده را از سیستم بیمه و تأمین اجتماعی برای محافظت از خود و خانواده ‌شان دارند، همچنین از مزایای مالی و اقتصادی بیشتری برخوردار می ‌شوند.

اشتراک گذاری مقاله:

دیدگاه کاربران

نظر و دیدگاه خود را در مورد این مقاله با ما در میان بگذارید.

0 کاراکتر

آخرین مقالات منتشرشده

آخرین مقالات منتشرشده

مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

در هر ساعت از شبانه روز و در هفت روز هفته می توانید با به صورت تلفنی و متنی از وکلای وکیل وند مشاوره دریافت کنید.

پشتیبانی و راهنمای خدمات: 91017949-021

شنبه تا پنجشنبه ساعت 9 الی 17

دیدگاه کاربران

نظر و دیدگاه خود را در مورد این مقاله با ما در میان بگذارید.

0 کاراکتر

خدمات حقوقی وکیل وند

وکیل وند طیف گسترده ای از خدمات حقوقی را در قالب های مختلف به شما ارائه می دهد، از جمله:

  • مشاوره حقوقی متنی و تلفنی در زمینه های مختلف
  • تنظیم و نگارش دادخواست، لایحه و سایر اوراق قضایی
  • وکالت در دعاوی حقوقی و کیفری
  • انجام امور قراردادها
  • و سایر خدمات حقوقی