برای محاسبه حق الوکاله به صورت آنلاین فیلد های مورد نظر را انتخاب نمایید

برای دریافت راهنمایی بهتر و دقیق تر ،مشاوره تلفنی ما را امتحان کنید
سوالات متداول در رابطه با حق الوکاله

اشتراک گذاری جدول

سوال حقوقی

محاسبه حق الوکاله 

هنگام ایجاد مشکلات حقوقی، قضایی یا خانوادگی، افراد از وکلا خبره همچون وکیل کیفری، وکیل طلاق یا وکیل مالی کمک می‌گیرند تا بتوانند از طریق مشاوره حقوقی و.. پرونده و شکایت خود را به خوبی و با آگاهی از قوانین پیش ببرند. محاسبه حق الوکاله وکیل و پرداخت آن طبق تعرفه موضوعی است که مهم شمرده می‌شود. اطلاع در مورد محاسبه حق الوکاله کمک زیادی به شما می‌کند تا در خصوص گرفتن وکیل برای امور مختلف تصمیم بهتری بگیرید. افراد متخصص و کاربردی هستند که به محاسبه حق الوکاله می‌پردازند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از مشاوره حقوقی تلفنی فوری کارشناسان متخصص سایت وکیل وند بهره‌مند شوید.

 

تعرفه و فرمول محاسبه حق الوکاله 

محاسبه حق الوکاله آنلاین یا همان وکالت‌نامه، مبلغی است که وکیل برای انجام خدمات حقوقی به موکل خود از او دریافت می‌کند. محاسبه براساس فرمول محاسبه حق الوکاله و جدول محاسبه حق الوکاله انجام می‌شود. در بسیاری از موارد علاوه بر استفاده از مشاوره حقوقی رایگان فوری، لازم است مبلغی را جهت مشاوره با وکیل و طی کردن مراحل قانونی پرداخت کنید. تعرفه حق وکالت متفاوت بوده و بسته به نوع و میزان خدمات حقوقی مورد نیاز پرداخت می‌شود. به طور مثال نحوه محاسبه حق الوکاله اجراییه چک، محاسبه حق الوکاله مهریه، محاسبه حق الوکاله چک صیادی با یک‌دیگر متفاوت است. همچنین محاسبه حق الوکاله براساس تمبر مالیاتی و وکیل محاسبه حق الوکاله مرحله اجرای حکم با یکدیگر فرق دارند. 

 

نحوه محاسبه حق الوکاله 

نحوه محاسبه حق الوکاله با توجه به پارامترهای مختلفی انجام می‌پذیرد:

 

بر اساس قرارداد معتبر بین وکیل و موکل

آیین نامه حق الوکاله بر اساس قرارداد معتبر بین وکیل و موکل تعیین می‌شود. در صورت عدم وجود قرارداد، میزان تعرفه وکالت به عنوان معیار برای محاسبه حق الوکاله در مورد محکوم علیه مالیات و سهم تعاون معتبر خواهد بود.

اگر قرارداد حق الوکاله کمتر از میزان تعرفه وکالت باشد، مبلغ کمتر در قرارداد حق الوکاله به عنوان ملاک محاسبه مالیات و سهم تعاون در مورد محکوم علیه اعتبار خواهد یافت. همچنین در صورتی‌که حق الوکاله مازاد بر تعرفه باشد، وکیل موظف است این اختلاف را در وکالتنامه ذکر کند. در غیر این صورت، عملکرد وکیل ممکن است موجب پیگیری‌های قانونی شود. بنابراین، در وکالتنامه باید مقادیر دقیق و مطابق با تعرفه و فرمول‌های مربوطه ذکر شود تا ابهامات حاصل از تفاوت حق الوکاله و تعرفه وکالت جلوگیری شده و عدالت در محاسبات حاکم شود. این اصول و ضوابط در آیین نامه حق الوکاله به منظور ایجاد شفافیت و عدالت در روابط حقوقی بین وکلای حقوقی و موکلان تعریف شده‌اند.

 

 

سابقه کار وکیل

سابقه کار وکیل همچون سنوات خدمت قضایی، وکالت و عضویت هیات علمی نیز تاثیر مستقیمی بر میزان حق الوکاله دارد. به ازای هر سال 1% از مبلغ پایه و حداکثر تا 30 سال سابقه، 20% از مبلغ پایه به حق الوکاله افزوده می‌شود. همچنین در مورد محل شغلی وکلا نیز تفاوت‌هایی وجود دارد. برای وکلای شاغل در استان تهران و مراکز استان، تا 10% از مبلغ پایه به حق الوکاله افزوده می‌شود. اما برای وکلای شاغل در شهرهای بزرگ، این میزان به حداکثر 5% از مبلغ پایه محدود می‌شود. 

 

چگونگی محاسبه حق الوکاله در سال 1402

در محاسبه حق الوکاله سال 1402، مقدار این حق بر اساس تحصیلات و سابقه کار وکلای حقوقی تعیین می‌شود. مطابق این آیین‌نامه، تحصیلات وکلای حقوقی نقش مهمی در تعیین تعرفه حق الوکاله دارد. وکلا با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد تا 5% و دارندگان مدارک دکترا تا 10% از مبلغ پایه به حق الوکاله افزوده می‌شوند.

 

چگونگی پرداخت حق الوکاله

درصد حق الوکاله به دو مرحله تقسیم می‌شود. شصت درصد حق الوکاله در مرحله نخست و چهل درصد باقی‌مانده در مرحله تجدیدنظر قرار دارد. پس از اتمام هر مرحله، لازم است حق الوکاله به وکیل پرداخت شود. در مواردی که دعوی به یکی از چهار نتیجه ذیل منتهی شود، میزان حق الوکاله به ترتیب زیر تعیین می‌شود:

  1.  برای قرار ابطال دادخواست پیش از پاسخ و دفاع از دعوی، ربع حق الوکاله در مرحله نخستین به وکیل پرداخت می‌شود.

  2. برای قرار ابطال دادخواست پس از پاسخ و دفاع از دعوی، نصف حق الوکاله در مرحله نخستین به وکیل پرداخت می‌شود.

  3.  برای قرار سقوط دعوی تجدید نظر قبل از پاسخ و دفاع از دعوی، ربع حق الوکاله در مرحله تجدید نظر به وکیل پرداخت می‌شود.

  4. برای قرار سقوط دعوی تجدید نظر پس از پاسخ و دفاع از دعوی، نصف حق الوکاله در مرحله تجدید نظر به وکیل پرداخت می‌شود.

این سیستم تعیین میزان حق الوکاله، از یک سو به وکلای حقوقی انگیزه ارائه خدمات حقوقی با کیفیت را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر، بر اساس نتیجه‌گیری و اقدامات طرفین در دعوا، به انصاف و عدالت در تعیین میزان حق الوکاله می‌پردازد.

 

محاسبه حق الوکاله در وکیل وند

افراد در امور مختلف به گرفتن وکیل در زمینه‌های مختلف می‌پردازند. محاسبه حق الوکاله موضوعی است که باید به آن توجه داشت. این موضوع دغدغه افرادی است که وکیل می‌گیرند. با توجه به اینکه محاسبه حق الوکاله آنلاین بر اساس فاکتورهای مختلفی انجام می‌شود، ممکن است این کار برای افراد سخت باشد شما می‌توانید برای محاسبه حق الوکاله به سایت وکیل مند مراجعه کنید و از کارشناسان این مجموعه کمک بخواهید.