در صورتیکه در رابطه با موضوع

اعسار از پرداخت دفعی مهریه – قسط بندی مهریه
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
23 بهمن 1402
5
اعسار از پرداخت دفعی مهریه – قسط بندی مهریه

اعسار از پرداخت دفعی مهریه – قسط بندی مهریه

شما در این مقاله میخوانید

اعسار در لغت به معنای عدم توان پرداخت دیون به علت عدم داشتن مال یا عدم دسترسی به مال است. برابر با ماده ششم قانون، نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، معسر به شخصی گفته می‌شود که به علت نداشتن مالی به جز مستثنیات دین، توانایی پرداخت دیون خود را ندارد. در این مطلب کاربردی با مفهوم اعسار از پرداخت مهریه ( قسط بندی مهریه )، اعسار از پرداخت دفعی مهریه و شرایط اعسار از پرداخت مهریه آشنایی پیدا کرده و از اهمیت تقسیط مهریه و قانون جدید اعسار مهریه اطلاعات جامع و مفیدی را کسب خواهید کرد.

اعسار مهریه زن به چه معنا است؟

شرایط درخواست مهریه زن همانند چک سفید است؛ به این معنا که هر وقت زوجه بخواهد می‌تواند حق مهریه خود را از زوج مطالبه کند. به واسطه مهریه‌ای که در سند ازدواج درج می‌شود، زوجه می‌تواند مهریه خود را در هر زمان و بدون نیاز به دلیل، از طریق دادگاه یا اداره ثبت اسناد درخواست نماید. 

در دعوای تقابل اعسار از پرداخت مهریه چنانچه زوج بخواهد از پرداخت مهریه امتناع کند با رای قطعی دادگاه محکوم به پرداخت مهریه می‌شود. در این شرایط اگر زوج امکان پرداخت یکباره مهریه را دارا نباشد، می‌بایست با خدمات حقوقی الکترونیکی در ارتباط بوده و مطابق بند قانون جدید، درخواست تقسیط مهریه را ارائه دهد. در چنین شرایطی استفاده از تجارب وکیل اعسار و وکیل نفقه زن اقدام مناسبی تلقی خواهد شد. 

آشنایی با مراحل اعسار از پرداخت مهریه

در دعاوی مربوط به مطالبه مهریه، دادگاه اغلب به نفع زوجه رای صادر کرده و زوج را مکلف به پرداخت مهریه می‌نماید. در این شرایط، شخص مدیون ( زوج ) خواهد توانست که پس از قطعیت دادنامه، دادخواست اعسار از پرداخت دفعی مهریه را به دادگاه تقدیم کرده و مدعی عدم توانایی در پرداخت مهریه شود. در این صورت فرد مدیون مطابق با ماده 8 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، می‌بایست اطلاعات کلیه اموال خود را به همراه مشخصات دقیق حساب‌ها، اموال منقول و غیر منقول و لیست کلیه نقل و انتقالاتی که در طی 1 سال گذشته داشته و همچنین مطالباتی که از اشخاص ثالث دارد را ضمیمه درخواست کند. ضمن موارد فوق، مدعی اعسار مهریه می‌بایست شهادت‌نامه کتبی حداقل 2 نفر از اشخاصی که نسبت به وضعیت معیشتی وی اطلاع کافی داشته باشند را ضمیمه کند. 

شرایط و مدارک لازم برای درخواست اعسار از پرداخت مهریه

در این قسمت مهم‌ترین مدارک لازم برای طرح دعاوی اعسار خواهان از پرداخت دفعی مهریه را مشاهده خواهید نمود:

  • ارائه مدارک شناسایی معتبر نظیر کارت ملی و شناسنامه

  • ارائه عقدنامه

  • ارائه حداقل 2 شاهد عاقل و بالغ با شرایط ذکرشده

  • ارائه لیست کلیه اموال شامل اموال منقول و غیر منقول، حساب‌های بانکی، مطالبات از اشخاص ثالث، لیست کلیه نقل و انتقالات در 1 سال قبل از طرح دادخواست موردنظر

  • دادنامه محکومیت مهریه

مهلت زمان ارائه دادخواست اعسار از پرداخت دفعی مهریه

مهلت ارائه دادخواست قسط‌بندی مهریه از زمانی خواهد بود که اجرائیه صادر و ابلاغ می‌شود. در شرایطی که پس از قطعیت دادنامه مهریه، دادخواست اعسار از پرداخت مهریه به دادگاه مربوطه تقدیم نشود، زوجه می‌تواند از دادگاه تقاضای جلب زوج را کند. در این صورت زوج نیز قادر خواهد بود که وثیقه یا کفالت بسپارد و بعد از قبولی وثیقه، تا صدور حکم اعسار و قبولی آن از حکم حبس رهایی یابد. شما می‌توانید با کاوش در اینترنت نمونه دادخواست اعسار از پرداخت مهریه توسط وکیل و نمونه رای اعسار از پرداخت مهریه را ملاحظه کنید.

اعسار مهریه چقدر طول خواهد کشید؟

صدور حکم به اعسار از پرداخت مهریه به موارد متعددی بستگی دارد. به طور مثال، در برخی از شرایط دادگاه و زوجه نیازی به استعلام از اموال و دارایی‌های زوج نمی‌بیند. در برخی موارد دیگر نیز قاضی به درخواست زوجه، فرآیند استعلام از حساب های بانکی، اداره ثبت اسناد و املاک و یا اداره راهنمایی و رانندگی و مواردی از این دست را آغاز می‌نماید. به همین دلیل نمی‌توان بر حسب موارد ذکرشده پیش‌بینی کرد که تا چه زمانی تصمیم‌گیری درباره تقسیط مهریه طول می‌کشد.

مراحل رسیدگی به درخواست تقسیط مهریه
پس از صدور و دریافت اجراییه، زوج می‌بایست برای ثبت دادخواست اعسار از پرداخت مهریه اقدام کرده و مراحل قسطی کردن مهریه را آغاز کند. زوج قادر خواهد بود تا در این مرحله از راهنمایی‌های وکیل اعسار و وکیل حقوقی رایگان استفاده کرده و برای ثبت دادخواست مذکور اقدام کند. پس از ثبت دادخواست مذکور در دفاتر خدمات الکترونیک قضائی، مدیر دفتر دادگاه در طی 2 روز پرونده را به سمع و نظر قاضی مربوطه خواهد رساند.

چنانچه قاضی مربوطه شهادت شهود را ضروری تلقی کند، به زوج احضاریه‌ای را ارسال کرده و از وی می‌خواهد که برای حضور شهود اقدام کند. در شرایطی که دادگاه تشخیص دهد مدعی اعسار نمی‌تواند مهریه را به صورت یکجا پرداخت کرده و قادر است که اعسار را به صورت تدریجی پرداخت کند، اقساط مهریه را بر مبنای وضعیت معیشتی وی تعیین و تنظیم می‌نماید. در ادامه مراحل پروسه مذکور را به صورت مختصر مشاهده خواهید کرد:

  1. ایجاد و تنظیم استشهادیه اعسار توسط زوج

  2. تهیه فهرست مربوط به اموال و دارایی‌ها

  3. رجوع به دفاتر خدمات قضایی و تقدیم دادخواست اعسار

  4. شرکت در جلسه رسیدگی دادگاه

  5. انجام استعلام‌های لازم توسط قاضی پرونده

  6. پیگیری حکم بدوی اعسار مهریه

  7. تجدیدنظرخواهی و درخواست رسیدگی مجدد در صورت عدم رضایت از حکم

  8. اجرای حکم و اعمال آن از سوی زوجه

 

مهم ترین نکات اعسار از پرداخت مهریه

در این قسمت به مهم‌ترین نکات طرح اعسار از پرداخت مهریه اشاره کرده و به این مسئله می‌پردازیم که در چه صورت اعسار مهریه رد میشود. این موارد عبارتند از:

  • چنانچه فردی مطابق قانون تجارت تاجر تلقی شود، اعسار از وی پذیرفته نخواهد شد؛ مگر آن‌ که امکان اعلام و اثبات ورشکستگی وجود داشته باشد.

  • زمان ثبت دادخواست اعسار از پرداخت دفعی مهریه بعد از قطعیت دادنامه مبنی بر محکومیت مهریه خواهد بود.

  • چنانچه زوج بخواهد زوجه را طلاق دهد و توان پرداخت یکباره مهریه را نداشته باشد، می‌تواند دادخواست اعسار از پرداخت مهریه بدهد.

  • هنگامی‌که زوج دارای 1 ماشین و 1 خانه است، یک خانه جزء مستثنیات دین محسوب شده و خودروی وی قابل توقیف خواهد بود.

  • این دعوی به صورت خارج از نوبت رسیدگی شده و مرجع صالح برای رسیدگی، دادگاه صادرکننده رای خواهد بود.

  • دعاوی مرتبط با قسط بندی مهریه در همان دادگاه رسیدگی می‌شوند که به اصل دعوا رسیدگی کرده است.

  • در دعاوی اعسار از پرداخت مهریه، برای استفاده از وکیل دادگستری محدودیتی وجود ندارد. بهره‌گیری از وکلای مجرب در این زمینه می‌تواند بسیار مفید باشد.

چگونگی اثبات اعسار از پرداخت مهریه

دادگاه در شرایطی دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را می‌پذیرد که زوج فاقد شرایط مالی لازم باشد. برای این منظور زوج ملزم به ارسال مدارکی نظیر اطلاعات کلیه اموال، اطلاعات حساب‌های بانکی، اموال منقول و غیر منقول، لیست کلیه نقل و انتقالات 1 سال گذشته، مطالبات از اشخاص ثالث و مواردی از این دست خواهد بود. علاوه بر موارد فوق، زوج می‌بایست فرم استشهادیه که شامل 2 نفر است را به دادگاه ارائه کند. 

این شهود می‌بایست به طور کامل از وضعیت معیشتی مرد و میزان درآمد مرد آگاهی داشته باشند. این شهود همچنین می‌بایست آمادگی حضور در دادگاه را داشته باشند. شما می‌توانید با استفاده از مشاوره حقوقی آنلاین فوری و شماره وکیل مهریه و مشاوره وکیل تلفنی 24 ساعته رایگان مراحل ارائه دادخواست اعسار از پرداخت دفعی مهریه را جویا شده و برای این پروسه آمادگی‌های لازم را کسب کنید. همچنین می‌توانید با کاوش در فضای مجازی، نمونه دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را مشاهده کنید.

پس از دریافت حکم قطعی اعسار مهریه چه باید کرد ؟

یکی از رایج‌ترین سوالاتی که مراجعین مطرح می‌سازند این است که بعد از حکم قطعی اعسار مهریه چه باید کرد؟ در این راستا باید اشاره داشت که اعتراض به حکم اعسار مهریه هم از سوی زوج و هم از طرف زوجه امکان‌پذیر است. چنانچه زوجه نسبت به حکم صادره اعتراض داشته باشد، می‌تواند با تنظیم فهرست اموال و دارایی‌های زوج، تمکن وی را نسبت به پرداخت مهریه اثبات کند. از سوی دیگر، زوج هم قادر خواهد بود که نسبت به میزان اقساط اعلام شده اعتراض کرده و به دادگاه اثبات کند که از تمکن مالی جهت پرداخت مبلغ تعیین‌شده، برخوردار نیست. از این‌رو توصیه می‌شود که پیش از اعتراض به رای دادگاه، با مراجعه به وکیل طلاق توافقی و وکیل اعسار از نحوه و چگونگی تنظیم این اعتراض، اطلاعات کافی را کسب کنید.

اصطلاحات رایج در دعاوی اعسار

در این قسمت با رایج‌ترین اصطلاحات حقوقی در دعاوی اعسار آشنا خواهید شد:

دارایی منقول و غیر منقول

دارایی منقول مالی است که به راحتی قابل جابجایی است. این موارد در صورت جابجایی خراب نمی‌شوند؛ اما در مقابل، اموال غیر منقول نوعی دارایی هستند که قابل جابجایی نیستند. به طور مثال اتومبیل، میز، صندلی و اثاثیه منزل شامل دارایی‌های منقول می‌شوند.

معسر

معسر لغتی است که از عبارت عسر و حرج گرفته شده است. معسر به شخصی اطلاق می‌شود که از لحاظ مادی و اقتصادی در سختی و تنگنا قرار دارد.

تقسیط

منظور از تقسیط، همان قسطی کردن بدهی و مهریه است.

صورت اموال

شخصی که می‌خواهد برای پرداخت مهریه دادخواست اعسار بدهد، می‌بایست صورت کلیه اموال خود را در اختیار دادگاه قرار بدهد.

استشهادیه

متقاضی اعسار از پرداخت دفعی مهریه می‌بایست وضعیت مالی خود را حداقل با استشهاد 2 شاهد عاقل و بالغ اثبات کند.

کلام آخر

در طول این مطلب کاربردی با مفهوم و نحوه ارائه درخواست اعسار از پرداخت دفعی مهریه آشنا شده و روند درخواست اعسار مهریه در اجرای ثبت را مشاهده کردید. همچنین اطلاعات لازم درباره اصطلاحات رایج، اقدامات لازم، مدارک و شرایط لازم برای این دادخواست‌ها را دریافت کردید. اعسار و تقسیط مهریه شامل مراحل متعددی بوده و این مسیر می‌تواند شما را با برخی از ابهامات مواجه سازد. برای این منظور وکلای مجرب موسسه حقوقی ما (وکیل وند) آماده پاسخگویی به ابهامات و پرسش‌های شما بوده و می‌توانند شما را در این مسیر حقوقی همراهی کنند. استفاده از مشاوره و تجربه وکلای مجرب می‌تواند کلید موفقیت پرونده شما باشد.

لطفا کمی صبر کنید

میانگین 5 از 2 رای

مدارک لازم برای درخواست اعسار از پرداخت مهریه کدام موارد هستند؟

شناسنامه و کارت ملی، لیست کلیه اموال منقول و غیر منقول، حساب‌های بانکی و مطالبات از اشخاص ثالث، جزو مهم‌ترین مدارک محسوب می‌شوند.

حکم ادعای اعسار خلاف بر حقیقت چه خواهد بود؟

چنانچه زوج اموال خود را پنهان ساخته و ادعای اعسار خلاف حقیقت را ارائه سازد، دعوای اعسار وی رد شده و به حبس 3 تا 6 ماه محکوم می‌گردد.

برای اثبات اعسار از پرداخت مهریه به چند شاهد نیاز خواهد بود؟

برای این منظور استشهاد 2 شاهد که از وضعیت معاش مدعی اعسار اطلاعات کافی داشته باشند، کافی خواهد بود.

مهلت زمان ارائه درخواست قسط بندی کردن مهریه چقدر است؟

طرح درخواست اعسار از پرداخت مهریه، می‌بایست تا 1 ماه پس از دریافت ابلاغ اجرائیه صورت گیرد.

حداقل پیش قسط مهریه در قانون چقدر تعیین شده است؟

در قانون میزان پیش پرداخت اقساط مهریه تعیین نشده است. قاضی پرونده با توجه به شرایط و اموال زوج این مبلغ را تعیین می‌کند.
آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

27 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

تعدیل اقساط مهریه پس حکم

سلام من یک بار برای مهریه اعسار زدم ولی باز مبلغ درخواستی برای دادرسی...

15 فروردین 1403
کارشناس حقوقی

اعسار از هزینه دادرسی پرونده

درود. بنده معلمی هستم با تقریبا حقوق ماهی 10 میلیون تومان. قصد به اجرا...

25 اسفند 1402
وکیل پایه یک دادگستری

خارج شدن مستثنیات از دین

باسلام و احترام،اگر بعد از اینکه زوجه منزل را ترک کرده و بحالت قهر به...

11 اسفند 1402

سوال در مورد مهریه و قبولی اعسار از پرداخت محکوم به و تقسیژ

با سلام و احترام
بنده همسرم 120 سکه مهریه هند المطالبه داره, و من در...

10 اسفند 1402
وکیل پایه یک دادگستری

نحوه تقسیط مهریه و فاصله ی بین اقساط

حداقل(کف) قسط بندی مهریه هر چند ماه یکباره؟ من دانشجوم و چیزی به اسمم...

06 اسفند 1402
وکیل پایه یک دادگستری

امکان طرح دادخواست مجدد تعدیل اقساط مهریه

سلام وقت بخیر همسرم دوماه پیش تعدیل مهریه زده و دادگاه رد کرد الان دوب...

03 اسفند 1402
کارشناس حقوقی

تعدیل مهریه وپرداخت اقساط

خسته نباشید
من دادخواست تعدیل سکه مهریه دادم و یک جلسه هم شورای حل ا...

29 بهمن 1402
وکیل پایه یک دادگستری

پیگیری دادخواست اعسار از پرداخت مهریه

با سلام خدمت وکلا و اساتید ارجمند،
1-دادخواست اعسار اینجانب (زوج) از پ...

25 بهمن 1402
وکیل پایه یک دادگستری

تعدیل و اعسار از پرداخت مهریه

سلام بنده محکوم شدم به پرداخت مهریه 4عدد پیش و 8ماه یک سکه در تجدید ن...

21 دی 1402
وکیل پایه یک دادگستری

درخواست مشاوره متنی از کاربر

سلام وقت بخیر ببخشید من اشتباهن مشاوره تلفنی رو زده بودم هزینه روهم پ...