در صورتیکه در رابطه با موضوع

انواع سرقت و مراحل مراحل ثبت شکایت
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
21 آبان 1399
4.67
انواع سرقت و مراحل مراحل ثبت شکایت

انواع سرقت و مراحل مراحل ثبت شکایت

شما در این مقاله میخوانید

سرقت : 

به موجب ماده 267 مصوب 1392 قانون مجازات اسلامی سرقت عبارت است از ربودن مال متعلق به غیر همچنین سرقت یک جرم علیه اموال و مالکیت اشخاص محسوب می شود .

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

برای تحقق جرم سرقت باید 3 رکن صورت پذیرد:

الف) عنصر مادی : عمل مخفیانه ای که از طرف شخص سارق جهت ربودن مال صورت می گیرد را عنصر مادی جرم سرقت گویند در عنصر مادی عمل ربایش باید مخفیانه و بدون رضایت صاحب مال انجام شود. 

ب) عنصر معنوی: سارق باید در انجام عمل سرقت (قصد ) عمل ربایش را داشته باشد یعنی قصد در سرقت مال (سوءنیت عام) و قصد مالک شدن مال (سوءنیت خاص) و تصمیم خود را جهت به سرقت بردن مال گرفته باشد .

پ) عنصر قانونی : برای عملی که شخص سارق انجام داده در قانون مجازات پیش بینی وتعیین شده باشد زیرا بر اساس عنصر قانونی است که می توان مجرم را مجازات نمود .

شرایط تحقق سرقت

برای تحقق سرقت وجود شرایطی که در قانون پیش بینی شده است، الزامی می باشد؛ قانون گذار در ماده 651 قانون مجازات اسلامی شرایط مذکور را تصریح نموده و مجازات آن را نیز معادل 5 تا 20 سال حبس و تا 74 ضربه شلاق برای فرد مرتکب در نظر گرفته است که در ادامه شرایط آن را مشاهده می کنید:

  • سرقت در شب و در هوای تاریک اتفاق افتاده باشد.
  • تعداد سارقین دو نفر یا بیشتر باشد.
  • یک یا چند نفر از سارقین حامل سلاح ظاهر یا مخفی باشند، چه از آن استفاده کنند و چه نکنند. (تبصره این ماده موارد مورد نظر سلاح را شامل انواع اسلحه گرم از قبیل تفنگ و نارنجک، انواع اسلحه سرد از قبیل قمه، شمشیر، چاقو و... انواع اسلحه سرد جنگی مانند سرنیزه، کارد سنگری، انواع اسلحه شکاری از قبیل تفنگ های ساچمه زنی، تفنگ ویژه بیهوشی یا شکار و... دانسته است)
  • سارق یا سارقین از دیوار بالا رفته باشند یا حرز (قفل) را شکسته یا حتی از کلید ساختگی استفاده کرده باشند، از عنوان یا لباس مستخدمین دولت سوءاستفاده کرده و خود را به دروغ مامور معرفی نموده باشند یا در جایی که محل سکونت است سرقت کرده باشند.
  • در حین سرقت موجب آزار کسی شده یا او را تهدید کرده باشند.

-انواع سرقت: 

-بر حسب میزان مجازات و ماهیت جرم ،سرقت به اشکال مختلف تقسیم میشود : 

سرقت حدی:

-  سرقت حدی خود دو نوع است : 

الف) سرقت با شرایط خاص:

  در سرقت حدی باید یکسری شرایط خاص رعایت شود تا مجازات حد شامل این نوع سرقت شود یعنی به نحوی سرقت صورت بگیرد که صاحب مال از ربودن آن بی اطلاع باشد (سرقتی که با اطلاع صاحب مال انجام شود مجازات حد ندارد) همچنین مال باید از محل خود خارج شود (به اصطلاح حقوقی هتک حرز شود) مورد بعد اینکه در سال قحطی سرقت صورت نگرفته باشد یعنی سارق اگر برای تامین معاش خانواده سرقت کرده باشد در سال قحطی مجازات حدی ندارد .

ب) راهزنی

به موجب ماده 281 قانون مجازات اسلامی راهزنی با ایجاد رعب و وحشت و دست به سلاح بردن موجب به هم ریختن آرامش و سلب امنیت می گردد محارب محسوب می شوند و مجازات حدی شامل آنها می شود .

مجازات محاربه: 

نفی بلد : (تبعید شخص به مکان دیگر با سختگیری )

قطع دست راست و پای چپ 

به دار آویختن 

سرقت تعزیری :

 بطور کلی میتوان گفت زمانیکه سرقت شرایط حد را نداشته باشد ،تعزیری است که خود سرقت تعزیری هم دارای دو حالت است: 

الف)سرقت تعزیری ساده: ربودن مال غیر به صورت مخفیانه و بدون علم و اطلاع صاحب مال که مجازات آن کمترین نوع مجازات یعنی 3 ماه و یک روز تا3 سال حبس و تا 74 ضربه شلاق در نظر گفته شده است.

ب) سرقت تعزیری مشدد: درماده ی 651 تا 660 قانون مجازات اسلامی عوامل تشدید مجازات را بیان نموده  و مجازات آن از 5 تا 20 سال حبس و تا 74 ضربه شلاق می باشد که بطور خلاصه به آن می پردازیم: 

1- سرقت در شب ،سرقت مسلحانه،بالا رفتن از دیوار، شکستن حرز (در و ...) استفاده از لباس مستخدمین دولتی و نظامی ،سرقت از محل مسکونی ،سرقت با آزار و تهدید ،کیف زنی ،جیب بری ، سرقت آب ،برق،گاز،تلفن ،سرقت در شب ،سرقت در مناطق بحرانی ،شاگرد یا کارگر سارق بودن .

نحوه اثبات سرقت

برای اثبات سرقت و مجازات مرتکبین آن راه های مختلفی وجود دارد که شامل: اقرار فرد متهم، شهادت شاهدان، سوگند و علم قاضی می باشد؛ البته مطابق ماده 208 قانون مجازات اسلامی هیچ یک از سرقت های حدی یا تعزیری به واسطه سوگند اثبات نمی شوند و مرتکبین صرف سوگند یاد کردن نمی توانند عدم ارتکاب به سرقت و بی گناهی خود را ثابت نمایند.

بهترین و سریع ترین راه برای اثبات سرقت اقرار فرد متهم است که مجرمیت سارق را قطعی می کند و شرط اعتبار شرعی آن نیز بر اساس تبصره ماده 218 ق.م.ا این گونه بیان شده: اقرار باید در محکمه و نزد قاضی صورت بگیرد.

شهادت شهود و ارائه گزارشی دقیق از لحظه وقوع سرقت یکی دیگر از روش های اثبات سرقت می باشد که باید توسط دو مرد عادل، عاقل و بالغ انجام شود. همچنین شاهدانی که فاقد شرایط لازم برای شهادت در دادگاه هستند، شهادت آن ها مورد پذیرش واقع نمی شود.

علم قاضی نیز یکی از رایج ترین راه های اثبات جرائمی همچون سرقت است که در قانون آن را "یقینِ حاصل از مستندات" می نامند؛ مستنداتی که به قضات کمک می کنند شامل نظر کارشناس، تحقیقات محلی، گزارش ضابطین دادگستری و... می باشد.

مراحل ثبت شکایت کیفری از سرقت : 

در صورتیکه قصد شکایت کیفری از فردی به جرم دزدی را داشته باشید میتوانید مراحل زیر را انجام دهید.

شما میتوانید برای شکایت کیفری، با وکیل سرقت به صورت تلفنی مشورت کنید.

تماس با وکیل پایه یک

به دلیل اینکه شکایت کیفری دزدی نیاز به تنظیم شکوائیه دارد، اگر اطلاعات کافی برای تنظیم شکوائیه ندارید میتوانید به صورت حضوری با وکیل پایه یک سرقت مشورت کنید.

شما میتوانید در صورتیکه تمایلی برای حضور در دادگاه و یا وقت کافی برای شکایت ندارید، به وکیل متخصص سرقت وکالت بدهید که شکایت را انجام دهد.

در صورتیکه قصد داشتید تا وکیل شکایت دزدی را انجام دهد مدارک زیر را همراه داشته باشید.

مدارک لازم برای شکایت سرقت

اثبات جرم سرقت بدون داشتن مدارک غیر ممکن است؛ زیرا اصل بر بی گناهی و برائت افراد می باشد. برای پیگیری و مجازات سارقین وجود مستنداتی همچون فیلم، عکس، گزارش کارشناسان (انگشت نگاری) به همراه شهادت شاهدان (به شرط عادل و بالغ بودن آن ها) قابل استفاده است؛ در صورتیکه اماراتِ مذکور موجب اطمینان قاضی از وقوع جرم شود، به عنوان مدرک قابل استناد بوده و به تسریع روند رسیدگی کمک زیادی خواهد کرد.

 

بیشتر بخوانید: اثر انگشت روی چه چیزهایی می ماند

 

اثبات سرقت با دوربین مداربسته

دوربین مداربسته یکی دیگر از اماراتی است که به کسب علم قاضی و اطلاع از وقوع جرم کمک می کند؛ چنانچه فیلم ضبط شده دوربین های مداربسته محل وقوع سرقت موجب اطمینان قاضی از ارتکاب آن شود، زمینه اثبات سرقت فراهم می شود.

لازم به ذکر است که استفاده از فیلم دوربین های مداربسته در مواردی که دلیلی مبنی بر عدم صحت آن وجود داشته باشد، قابل استناد برای اثبات سرقت نخواهد بود؛ همچنین وجود امارات دیگری مانند شهادت شهود تکمیل کننده مدرک مذکور است.

نحوه پیگیری قانونی سرقت

برای پیگیری قانونی سرقت اولین اقدام لازم ثبت شکایت از جانب فرد مال باخته می باشد؛ در طرح شکوائیه لازم است موارد زیر حتما به طور کامل و دقیق ذکر شوند:

  • مشخصات فرد شاکی یا مال باخته
  • مشخصات جزئی و دقیق مال مورد سرقت
  • محلی که مال مورد سرقت برای آخرین بار در آن رویت شده
  • مدت زمانی که شاکی از مال خود غافل بوده
  • اطلاعات ظاهری سارق (در صورت رویت)
  • افراد مظنون و مورد شکِ شاکی
  • و...

بعد از ثبت موارد مذکور و نهایی شدن شکایت در نخستین مرحله پرونده سرقت برای بررسی های بیشتر و دقیق تر به دادسرا ارجاع داده می شود. چنانچه متهم دستگیر و مال مسروقه پیدا شود، آن را به شاکی تحویل داده و در صورت امکان رضایت او جلب می شود.

اگر دادسرا مجرمیت متهم را در نظر داشته باشد، در دومین مرحله پرونده به دادگاه فرستاده می شود و در آن جا امکان در خواست تجدید نظر برای طرفین دعوی وجود دارد.

سرقت مسلحانه

سرقت مسلحانه که معمولاً از مکان هایی مانند بانک ها، صرافی ها یا طلا فروشی انجام می شود دارای مجازات های خاصی در قانون می باشد؛ در ماده 652 قانون مجازات اسلامی آمده است:

هر گاه سرقت مقرون به آزار باشد و یا سارق مسلح باشد، به حبس از 3 ماه تا 10 سال و شلاق تا 74 ضربه محکوم می شود و اگر جرحی نیز واقع شده باشد، علاوه بر مجازاتِ جرح به حداکثر مجازات مذکور در همین ماده محکوم می شود.

سرقت خودرو

سرقت خودرو یکی از شایع ترین مواردی است که هر روزه شکایت های زیادی در کلانتری ها برای آن طرح می شود. اولین اقدامی که بعد از سرقت اتومبیل لازم است انجام شود، مراجعه به کلانتری محل وقوع جرم و اعلام سرقت می باشد که موجب تشکیل پرونده و رسیدگی در دادسرای می شود.

ماده 722 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات و مجازات های بازدارنده در این رابطه بیان می دارد: چنانچه وسیله موتوری یا پلاک آن سرقت یا مفقود شود، شخصی که وسیله در اختیار و تصرف او بوده است اعم از آن که مالک بوده یا نبوده، پس از اطلاع مکلف است بلافاصله مراتب را به نزدیک ترین مرکز نیروی انتظامی اعلام کند؛ متخلف از این ماده به جزای نقدی از 5 تا 10 میلیون ریال محکوم خواهد شد.

لطفا کمی صبر کنید

میانگین 4.67 از 3 رای

سرقت چیست و انواع آن کدام است؟

ماده 267 قانون مجازات اسلامی سرقت را این گونه تعریف می کند: سرقت عبارت است از ربودن مال متعلق به غیر که یک جرم علیه اموال و مالکیت اشخاص محسوب می شود و دارای انواعی همچون سرقت حدی و تعزیری می باشد که هر یک از آن ها نیز شامل موارد دیگری می شود.

شرایط تحقق سرقت چیست؟

ماده 651 قانون مجازات اسلامی شرایط تحقق جرم سرقت را اینطور بیان می کند: سرقت در شب باشد، دو یا چند نفر باشد، یک یا چند نفر از سارقین سلاح داشته باشد، موجب آزار یا تهدید شود، با بالا رفتن از دیوار، شکستن حرز یا استفاده از کلید ساختگی همراه باشد.

روش های اثبات سرقت کدام است؟

برای اثبات سرقت روش های مختلفی همچون اقرار فرد متهم، شهادت شاهدان، سوگند و علم قاضی قابل استناد است.

نحوه پیگیری قانونی سرقت چگونه است؟

پیگیری قانونی سرقت به این نحو است که ابتدا شاکی باید شکایت خود را تنظیم نماید و در آن اطلاعات لازم را به طور دقیق ذکر کند، سپس پرونده سرقت برای بررسی های بیشتر و دقیق تر به دادسرا ارجاع داده شده و چنانچه متهم دستگیر و مال مسروقه پیدا شود، آن را به شاکی تحویل می دهند.

مدارک مورد نیاز برای اثبات سرقت چیست؟

مستنداتی همچون فیلم، عکس، گزارش کارشناسان (انگشت نگاری) به همراه شهادت شاهدان (به شرط عادل و بالغ بودن آن ها) قابل استفاده است؛ در صورتیکه اماراتِ مذکور موجب اطمینان قاضی از وقوع جرم شود، به عنوان مدرک قابل استناد می باشد.

مجازات سرقت مسلحانه چیست؟

طبق مفاد ماده 652 ق.م.ا: هر گاه سرقت مقرون به آزار باشد و یا سارق مسلح باشد، به حبس از 3 ماه تا 10 سال و شلاق تا 74 ضربه محکوم می شود و اگر جرحی نیز واقع شده باشد، علاوه بر مجازاتِ جرح به حداکثر مجازات مذکور در همین ماده محکوم می شود.
آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

25 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

سرقت کارت عابر بانک

سلام وقت بخیر کارت عابر دزدیده شده و مبالغی کسر شده از حساب با گرفتن پ...

24 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

سرقت تعزیری و اثبات آن

سلام من در یک جایی به عنوان آشپز کار میکردم و بعد سر حقوق باهاشون به ت...

20 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

اشتباه در رای صادر شده

سلام بابت رای اشتباهی که تو پرونده سرقت داده شده توسال 94 نوشته شده تض...

14 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

اعلام گذشت نسبت به جرم ارتکابی

سلام من یک شکایت اعلام سرقت مبایل داشتم و لایه اعلام گذشت رو به دادیار...

12 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

آیا در فرض سوال اثبات اینکه مال مسروقه هست وجوودارد؟

سلام من کارم ضایعات و چندین مرتبه از اقایی که برام ضایعات قیچی خورد...

11 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

جرم انتسابی در خارج از کشور

سلام خوبین من خواهرم 5 سال پیش در کشور ترکیه به جرم برداشتن گوشی گرفتن...

09 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مجازات سرقت تعزیری ساده

سلام وقت بخیر من برادرم 18 سالشه و از خونه همساده یه سری لوازم دزدیده...

08 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

اثبات جرم سرقت

سلام اگر کسی خودش اعتراف کنه که از منزل دیگری عکس و فیلم گرفته و بعد ص...

06 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

آیا فیلم و عکسبرداری آنها خود گواه بر سرقت هست یا باز شاهد احتایج دارم

با عرض سلام و احترام. من منزل ویلایی دارم که پنجشنبه و جمعه‌ها چون در...

05 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

نحوه شکایت سرقت صبط خودرو

سلام خسته نباشید خدمت شما
بنده از همسایه ظبط خودروی خریداری کردم به مب...