در صورتیکه در رابطه با موضوع

تعدیل نفقه | نحوه تعدیل نفقه زن و تعدیل نفقه فرزند
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
تعدیل نفقه | نحوه تعدیل نفقه زن و تعدیل نفقه فرزند

تعدیل نفقه | نحوه تعدیل نفقه زن و تعدیل نفقه فرزند

شما در این مقاله میخوانید

تعدیل نفقه

همانطور که میدانید دریافت نفقه جزو حقوق زن و فرزندان به حساب می آید که پرداخت آن بر عهده مرد است. قانون قوانینی را در حوزه پرداخت نفقه برای مرد در نظر گرفته است که در آن ها مرد را مجاب می کند نفقه را مانند دینی بر گردن خود بداند و نسبت به پرداخت آن کوتاهی نکند.

در قانون به این مسئله اشاره شده است، در صورتیکه  مرد از پرداخت نفقه به زوجه و فرزندان (با رابطه مشروع یا غیر مشروع) خودداری کند متهم بوده و دریافت کنندگان نفقه حق پیگیری قانونی برای دریافت نفقه را دارند.

در برخی مواقع ممکن است مرد پس از حکم اجرایی، توانایی پرداخت نفقه را به دلیل مشکلات پیش آمده نداشته باشد که قصد داریم در ادامه به اطلاعاتی درباره این شرایط اشاره کنیم.

 

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

 

تعدیل به چه معناست؟

اگر بخواهیم تعدیل را از نظر لغوی بررسی کنیم باید بگوییم این کلمه به معنای برقرار کردن نظم و عدالت است که در اصطلاحات حقوقی نیز این کلمه با همین معنا به کار گرفته می شود

هنگامی که در قوانین از تعدیل یاد می شود می توان اینگونه نتیجه گرفت که شرایطی ایجاد شده تا طرفین دعوا از حقوقی برخوردار شوند که نسبت به هیچ یک بی عدالتی دیده نشود.

در مسائل حقوقی تعدیل زمانی به کار گرفته می شود که دادگاه بخواهد حکمی را به نحوی صادر کند که در حق هیچ یک از طرفین دعوا اجحافی صورت نگیرد. برای صدور حکم به این نحو دادگاه تمام شرایط و مدارک موجود مبنی بر وضعیت شخص را بررسی کرده و سپس حکم صادر می کند.

 

تعدیل نفقه

نفقه به محض جاری شدن صیغه دائم بین زوجین جزو حقوق زن و پرداخت آن جزو وظایف مرد به حساب می آید

در برخی مواقع مرد در طول زندگی از پرداخت نفقه خودداری می کند. در این صورت زن یا فرزندان می توانند به دادگاه مراجعه کرده و درخواست دریافت نفقه را مطرح کنند

از آنجایی که وضعیت زندگی از نظر اقتصادی، مالی و جسمی نامشخص است امکان دارد اتفاقی برای مرد رخ دهد که نتواند نفقه را طبق حکم دادگاه بپردازد.

در این صورت مرد می تواند به دادگاهی که حکم اجرایی نفقه را صادر کرده مراجعه کند و درخواست تعدیل نفقه بدهد. البته لازم به ذکر است این درخواست از سوی زوجه یا فرزندان نیز می تواند مطرح شود.

پس از درخواست زوجین مبنی بر تعدیل نفقه، دادگاه شرایطی را که طرفین ارائه داده‌ اند را بررسی کرده و درباره مدارک ارائه شده تحقیق می کند. در صورتی که نظر فرد مبنی بر کاهش میزان نفقه و یا تغییر حکم، بر حق باشد دادگاه می تواند حکم خود را تغییر و با تعدیل نفقه موافقت کند.

 

تعدیل نفقه زن

وقتی سخن از تعدیل نفقه و خصوصیات آن مطرح می شود ممکن است سوالاتی همچون این که چگونه می توان درخواست تعدیل نفقه زن را مطرح کرد برای افراد پیش بیاید.

در جواب این سوال باید بگوییم پس از آنکه حکم دادگاه مبنی بر تعیین میزان نفقه صادر شد مرد باید به دادگاهی که حکم صادر شده مراجعه کند و مدارک و اسنادی را که برای موافقت کارشناسان مربوطه نیاز است را به دادگاه تحویل دهد.

مدارک و اسنادی که از سوی زوج تحویل داده می شود باید بتواند در جلسه رسیدگی، کارشناسان را ملزم سازد تا با درخواست تعدیل نفقه موافقت کنند

همچنین در این جلسه مرد تلاش می کند دلایل خود را به اثبات برساند و در صورتی که در این کار موفق باشد دادگاه می تواند حکم خود را با توجه به شرایط زندگی زوجین و مدارکی که به اثبات رسیده است تغییر دهد.

لازم است اشاره کنیم درخواست تعدیل نفقه و موافقت با آن برای کسانی که محکوم به پرداخت نفقه هستند کمی سخت تر خواهد بود. این افراد باید درخواست خود را به دادگاهی ارائه دهند که در آن به پرداخت نفقه محکوم شده اند و پس از آن لازم است تمام اموال، دارایی و حساب هایی که به نامشان هست را به دادگاه معرفی کنند.

بعد از آن با ارائه دلایل محکمه پسند مبنی بر نداشتن توانایی مالی برای پرداخت نفقه می توان درخواست تعدیل نفقه را بیان کرد.

 

درخواست تعدیل نفقه از سوی زوجه

برخی تصور می کنند زن نمی تواند درخواست تعدیل نفقه را بیان کند در صورتی که این گونه نیست. زن نیز مانند مرد می تواند به دادگاه مراجعه کرده و درخواست تعدیل نفقه را بیان کند؛ به این صورت که در دادگاه ادعا کند میزان نفقه کم بوده و کفاف زندگی او را نمی دهد.

همچنین در صورتی که زن با خبر شود که مرد از دارایی بیشتری برخوردار است و یا وضع مالی او بهتر شده می تواند درخواست مذکور را مطرح کند و خواهان افزایش میزان نفقه خود باشد. البته زوجه نیز باید بتواند همراه با ارائه درخواست خود مدارک و اسنادی برای اثبات سخنانش ارائه دهد.

 

تعدیل نفقه فرزند

تعدیل نفقه فرزند نیز مانند تعدیل نفقه زن است و درخواست آن ها چندان تفاوتی با یکدیگر ندارد. در صورتی که مرد توانایی پرداخت نفقه تعیین شده را نداشته باشد می تواند به دادگاهی که در آن حکم صادر شده مراجعه کرده و درخواست تعدیل نفقه فرزند را بیان کند.

در صورتی که مدارک ارائه شده از سوی پدر به اثبات برسد با درخواست او موافقت خواهد شد.

همچنین فرزندان نیز می تواند درخواست تعدیل نفقه را بیان کنند. لازم به ذکر است در صورتی که هنوز فرزندان به سن قانونی نرسیده باشند مادر آن ها می تواند به نمایندگی از فرزندان؛ درخواست تعدیل را بیان کرده و آن را پیگیری کند.

 همچنین در ارائه این درخواست فرقی میان دختر یا پسر بودن فرزندان وجود ندارد.

 

عکس میانی مقاله تعدیل نفقه

 

مدارک مورد نیاز برای درخواست تعدیل نفقه

برای آنکه بتوانید درخواست تعدیل نفقه را در دادگاه بیان کرده و دلایل خود را به اثبات برسانید لازم است مدارکی را ضمیمه پرونده خود کنید.

ارائه همه مدارک مذکور الزامی بوده و بدون هر یک از آن ها، با درخواست شما موافقت نخواهد شد. این مدارک به عبارت زیر هستند.

•    اصل و کپی شناسنامه
•    اصل و کپی سند ازدواج
•    ارائه کارت ملی برای احراز هویت
•    کارت اعتباری برای پرداخت مبلغ دادرسی
•    دادنامه ای که در ضمن آن فرد ملزم به پرداخت نفقه باشد
•    مدارک و اسنادی که اثبات کند درخواست شما برای تعدیل نفقه بر حق است

لازم است ذکر کنیم از آنجایی که وجود مدارک و اسناد برای اثبات دلایل تعدیل نفقه الزامی است در صورتی که نتوانستید مدارک و اسناد مورد نیاز را تهیه کنید باید از طریق یکی از موارد زیر ادعاها و سخنان خود را به اثبات برسانید.

•    تحقیقات محلی
•    جلب نظر کارشناس
•    ارائه درخواست استعلام
•    شماره پرونده استنادی
•    شهادت شاهدان
•    سایر دلایل

 

نمونه ای از درخواست تعدیل نفقه

ریاست محترم دادگاه خانواده ...../ شورای حل اختلاف ویژه خانواده

با سلام و احترام

به استحضار می‌رساند در تاریخ……… توافقنامه‌ای بین اینجانب و خوانده، تنظیم و امضا گردید و مقرر شد نفقه بنده و فرزند مشترک از قرار ماهیانه ………..میلیون ریال توسط مشاور الیه پرداخت شود.

با توجه به آنکه نفقه تعین شده موضوع دادنامه/ توافقنامه تنظیمی که ماهانه…….. ریال تعیین شده است به لحاظ تغییر شرایط و هزینه‌های جاری زندگی می بایست تعدیل و افزایش/ کاهش یابد لذا رسیدگی و صدور حکم به افزایش نفقه مندرج در توافقنامه با توجه به اینکه مبلغ مذکور حتی برای پرداخت اجاره ماهیانه منزل نیز کفایت نمی‌کند، در این خصوص مورد استدعاست.

با تشکر فراوان

 

سخن آخر

در این مقاله تلاش کردیم شما را با تعریف تعدیل و مسائلی چون تعدیل نفقه، تعیین نفقه زن، درخواست تعدیل نفقه از سوی زوجه، تعدیل نفقه فرزند، مدارک مورد نیاز برای درخواست نفقه و همچنین نمونه ای از درخواست تعدیل نفقه آشنا کنیم.

اشاره کردیم درخواست تعدیل نفقه می تواند هم از سوی زن، هم از سوی مرد و هم از سوی فرزندان صورت بگیرد و برای این کار نیاز به مدارک خاصی است که اثبات کند شخصی که درخواست را مطرح کرده بر حق است.

 امیدواریم مطالب مذکور توانسته باشد اطلاعات مفیدی در زمینه تعدیل نفقه به شما ارائه دهد.

لطفا کمی صبر کنید

میانگین 4.71 از 7 رای

تعدیل به چه معناست؟

از نظر لغوی تعدیل به معنای برقرار کردن نظم و عدالت است و در اصطلاحات حقوقی به این معناست که حکم قاضی طوری صادر شود که در حق هیچ یک از طرفین اجحاف صورت نگیرد.

در چه صورت تعدیل نفقه اتفاق می افتد؟

در صورتی که مرد یا زن به دادگاه مراجعه کرده و درخواست خود را مبنی بر تعدیل نفقه بیان کنند این اتفاق صورت می گیرد. دلیل مرد برای این درخواست می تواند کم بودن وسع مالی و درخواست زن کفاف نکردن میزان نفقه برای زندگی باشد.

تعدیل نفقه چگونه صورت می گیرد؟

پس از درخواست زوجین مبنی بر تعدیل نفقه دادگاه درباره شرایط طرفین تحقیق کرده و مدارک را بررسی می کند و در صورت بر حق بودن خواست درخواست کننده، با تعدیل نفقه موافقت می کند.

آیا زوجه نیز می تواند درخواست تعدیل نفقه بیان کند؟

بله؛ زوجه نیز با ارائه درخواست تعدیل نفقه با وجود تغییر شرایط اقتصادی و یا بهتر شدن وضعیت مالی زوج، می تواند خواهان افزایش نفقه شود.

چه مدارکی برای درخواست تعدیل نفقه نیاز است؟

مدارکی چون کارت اعتباری، کارت ملی، اصل و کپی شناسنامه، دادنامه، اصل و کپی سند ازدواج و اسنادی که اثبات کند درخواست شما بر حق است نیاز خواهد بود.

اگر مدارکی برای اثبات درخواست تعدیل نفقه وجود نداشت از چه طریقی می توان آن را اثبات کرد؟

با استفاده از تحقیقات محلی، جلب نظر کارشناس، ارائه درخواستاستعلام، شماره پرونده استنادی، شهادت شاهدان، سایر دلایل می توان دلایل درخواستتعدیل نفقه را اثبات کرد.
آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

26 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

میزان نفقه ی فرزند دختر

سلام 12 سال قبل از همسرم جدا شدم دخترم با خانواده پدرش زندگی می‌کنه ال...

23 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

آیا همسر باید نفقه فرزند را به مادرش پرداخت کند؟

باسلام
شوهرم به تازگی متوجه شده که همسر سابقش ازدواج کرده( مادر فرزندش...

22 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

شکایت مزاحمت و ورود به عنف

سلام من هشت ساله جدا شدم پسر ده ساله دارم ک چندین سال با پدرش و خانواد...

21 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

نفقه زن مطلقه در طلاق رجعی

سلام بعدازثبت مرحله اولیه طلاق رجعی به همسرم نفقه طلق میگردیانه

21 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

نفقه زن در دوران عده طلاق رجعی

سلام بعداز ثبت اولیه مرحله طلاق رجعی به همسرم نفقه طلق میگیره یانه

18 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

میزان نفقه یک خانم لیسانسه در سال 1403

سلام و عرض ادب
میزان نفقه یک خانم لیسانسه جهت سال 1403 حدودا چقدر هست

17 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

الزام به پرداخت نفقه زندگی مشترک

با سلام و خسته نباشید.خانمم درخواست نفقه داده . و وکیلش استناد کرده به...

17 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

دادخواست تعدیل افزایش نفقه

سلام..وقت بخیر...من دادخاست تعدیل و افزایش نفقه دادم ولی رد شد ..میگه...

16 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

اخطار مقوم نمودن خواسته

سلام.وقت بخیر...من دادخاست تعدیل و افزایش نفقه دادم ولی ابلاغیه اومد ک...

16 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

نفقه فرزند با مادری که حضانت را بر عهده دارد هست یا خیر

من حضانت دخترم رو موقع طلاق به عهده گرفتم فقط نگهداریش به عهده منه ی...