در صورتیکه در رابطه با موضوع

شرایط و تعریف قرارداد صلح
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
26 آبان 1399
4
شرایط و تعریف قرارداد صلح

شرایط و تعریف قرارداد صلح

شما در این مقاله میخوانید

صلح نامه چیست؟

در اصطلاح حقوقی، صلح به معنای توافق بر چیزی است، خواه تصرف در چیزی باشد، یا اسقاط حقوق یا دین. صلح در لغت به معنای آشتی، دوستی، توافق و سازش است. از نظر حقوقی دایره عقد و قرارداد صلح به قدری وسیع و گسترده است که قانونگذار در ماده 758 قانون مدنی می گوید: ((صلح از حیث معاملات هر چند نتیجه معامله ای را که در جای خود واقع شده است می دهد، ولی خاصه. شرایط و مفاد این معامله را ندارند....)) در نهایت، این نوشته قانونگذار نشان می دهد که صلح نه تنها به هر عقد معینی اجازه می دهد که هدف و اثر خود را محقق کند، بلکه قراردادهای آزاد را که مشمول ماده 10 قانون مدنی است، کاملاً در بر می گیرد. باید گفت که قرارداد خاصي مانند نکاح كه فقط از طريق تشريفات و جريان صيغه خاص و بين دو همجنس بدون مانع نکاح حاصل مي شود از اين قاعده كلي خارج است.

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

انواع قرارداد صلح

1-صلح عمری

هدف از توافقنامه قرارداد صلح عمری جلوگیری از بروز اختلافات است. با این صلح مالکیت املاک و مستغلات مانند زمین، خانه و غیره و همچنین دارایی هایی مانند اتومبیل برای اقوام و سایر اقوام نزدیک یا هر شخصی محفوظ است. اما در طول عمر انتقال دهنده، حق استفاده از اموال و دارایی ها برای انتقال دهنده یا شخص ثالث باقی می ماند.

2- صلحنامه رقبی

یک دارایی یا ملک می تواند برای مدتی مشخق توسط مالک آن به شخص دیگری منتقل شود. این حق پس از انقضای مدت تعیین شده به طور خودکار از بین می رود.

3- صلحنامه سکنی

شخصی می تواند در صورت داشتن آپارتمان، خانه یا باغ، حق سکونت را برای مدت معینی به شخص دیگری واگذار کند. که این نوع صلح را صلح‌نامه سکنی می‌گویند.

موارد بطلان حق صلح

برای توضیح لایحه ابطال صلح نامه ابتدا باید بدانید که طبق قانون 760 قانون مدنی صلح قابل ابطال نیست و قانونگذار شرایطی را برای ابطال آن مشخص کرده است. صلح با دو شرط در این قانون قابل ابطال است. اولاً صلح باید با توافق دو طرف باطل شود و ثانیاً باید صلح اقاله و خیار و شرایطی وجود داشته باشد. در نتیجه، لایحه ابطال صلح نامه مستلزم کار حقوقی کامل و استخدام یک وکیل خوب است که با تقدیم یک لایحه ابطال صلح نامه می تواند دادگاه را متقاعد کند که صلح باطل شده است و پرونده خواهان باید به عنوان یک پرونده مدنی رسیدگی شود.

موارد دادخواست لایحه ابطال صلح می تواند از نظر حقوقی بسیار پیچیده باشد، در صورتی که صلح نامه فاقد ارکان قرارداد باشد، می توان آن را با دادخواست لایحه ابطال صلح نامه باطل کرد. شرایط قانونی نیز باید به گونه ای باشد که این موضوع باعث ایجاد نظریه های مختلف بین دادگاه ها و قضات و همچنین اختلاف نظر بین آنها شود. صلح یک قرارداد در امور حقوقی محسوب می شود و از نظر قانون و حقوقدانان قرارداد معین است. صلح عقود و معاملات می تواند شامل هبه و عقد جایز باشد ولی با دادخواست لایحه ابطال صلح نیز قابل ابطال است. در نزاع نیز می توان قرارداد صلح برقرار کرد، اما در صورتی که طرفین به تعهدات خود عمل نکنند و شرایط صلح را اجرا نکنند، می توانند از دادگاه تقاضای ابطال صلح نامه کنند. بدیهی است که یک قرارداد صلح باید توسط هر دو طرف امضا شود، به موضوع صلح پرداخته شود و هر دو طرف صلاحیت داشته باشند.

صلح در مواد 752 تا 762 قانون مدنی از جهات متعددی مقرر شده است. تعریف صلح مبتنی بر حل تنازع احتمالی و اهلیت معاملات در صلح و نیز نافذ بودن صلح شرعی است. عدم نافذ بودن صلح غیر شرعی و صلح منکر اختلاف نیز جایز است و حقوق خصوصی ناشی از جرم نیز با صلح محفوظ است. صلح رایگان و بدون پیش پرداخت نیز جایز است، اما اگر حق شفعه در بیع باشد، صلح وجود ندارد، در صورت وقوع اشتباه در صلح بین دو طرف، صلح باطل خواهد بود. با توجه به مطالب فوق، بدیهی است که لایحه ابطال صلح نامه و نیز متقاعد ساختن دادگاه به ابطال صلح نامه، کار آسانی نیست و تحقق آن نیازمند کار حقوقی سنگینی است. چون در صورت امضای قرارداد صلح و درخواست از دادگاه مبنی بر بطلان قرارداد، به یک وکیل مجرب و قوی نیاز است. طبق ماده ۲۶۳ قانون مدنی صلح در صورت اکراه طرفین نافذ نیست و صلح باطل است که طرفین در معامله باطل دعوا کنند. اگر بعد از صلح معلوم شود که موضوع صلح رد شده است، صلح باطل است.

صلح نامه ملک چیست؟

قرآن و سنت از اصطلاح عقد صلح برای میانجی گری و پایان دادن به دعوا استفاده می کند. صلح در لغت به معنای سازش، آشتی و توافق است. برای استفاده از صلح نامه نیازی به اختلاف نیست، بلکه می توان از صلح نامه و عقد صلح برای اجاره یا معاملات نیز استفاده کرد:

اقسام عقد صلح

بر این اساس2 نوع عقد صلح را می توان به دو نوع تقسیم کرد:

  1. عقد صلحی برای پایان دادن به دعوی از طریق توافق و سازش بین طرفین استفاده می شود.
  2. یک عقد صلحی که معمولاً جایگزین قراردادهای دیگر مانند بیع (نقل و نتقال) یا اجاره می شود.

ارکان صلح نامه

همانطور که در بالا اشاره شد ارکان صلح نامه شامل: 1- مصالح 2- متصالح 3- مورد صلح 4- مال الصلح می باشد.

نکته: حل و فصل دعوا و نزاع بین طرفین در معاملات املاک و مستغلات از طریق عقد صلح نامه می تواند مفید باشد. در این صورت عقد صلح نامه ملکی بین دو طرف برای حل و فصل دعوا و اختلاف است نه اینکه یکی از طرفین حق خود را مطالبه یا مطالبه نکرده باشد و در نتیجه افراد پس از دادن امتیاز به یکدیگر و در حضور مرجع قانونی (دادگاه یا شورای حل اختلاف) برای حل و فصل اختلافات ملکی به سازش و توافق می رسند.

انواع صلح نامه ملکی 

  • خرید و فروش املاک و مستغلات صلح نامه ملکی است
  • به جای قرارداد استیجاری، از عقد صلح نامه برای اجاره ملک استفاده می شود
  • صلح نامه ملکی برای انتقال منافع ملکی: مانند صلح سرقفلی مغازه
  • عقد صلح نامه مبنی بر انصراف از تملیک یک ملک یا بدهی

موارد فوق را می توان بدون رد و بدل شدن پول (یا هرگونه معاوضه خاص) با ملک صلح شده انجام داد.  

قرارداد صلح چیست : 

صلح در لغت : به معنای سازش ، دوستی و توافق می باشد .

تعریف صلح در قانون : به موجب ماده ی 752 قانون مدنی : (( صلح ممکن است در مورد رفع تنازع و یا جلوگیری از تنازع احتمالی در مورد معامله و غیر آن واقع شود .
علت اصلی عقد صلح در مواقع بروز اختلاف و یا پیشگیری از آن است و در شرایط رفع درگیری بین طرفین قرارداد به کار برده می شود .

برای ایجاد عقد صلح در معامله چه شرایطی باید ایجاد شود : 

برای ایجاد عقد صلح باید شرایط ماده190 قانون مدنی رعایت شود این شرایط عبارتند از : 

اهلیت طرفین در معامله : منظور عاقل و رشید بودن طرفین در تصرف صلح است یعنی طرفین ورشکسته نباشند 

قصد و رضایت طرفین در معامله 

معین بودن موضوع 

مشروع بود مورد معامله  

اصول مهم و کاربردی در عقد صلح کدام است ؟

شرایط و ویژگی عقد صلح : 

در قرارداد صلح 4 رکن وجود دارد که صلح را جایز می کند : 

الف) مصالح : کسی که مال خود را به عنوان صلح به دیگری می دهد بطور مثال (شما 1 دانگ از ملک خود را به عنوان مصالحه به دیگری می دهید )

ب) وجود متصالح : کسی که مال مصالحه را قبول می کند (کسی که 1 دانگ را قبول کرده ) 

پ) مورد صلح : مالی که مورد قرارداد صلح قرار می گیرد (1 دانگ خانه ) 

د) مال الصلح : پول یا مالی که یک طرف در برابر پذیرش پیشنهاد صلح از طرف دیگر می گیرد . 

- همچنین می توان مالی گران قیمت را در برابر مالی با ارزش کمتر صلح کمتر صلح کرد مثلا یک خانه را در برابر یک خودروی کم ارزش به دیگری صلح کند که به این صلح (صلح محاباتی ) می گویند .

به موجب ماده 753 دو طرف صلح دارای اهلیت باشند و شرایط انعقاد قرارداد را دارا باشند مثلا سفیه یا صغیر غیر ممیز یا ورشکسته نباشند.

موضوعی که قرار است در مورد آن صلح شود باید مشروع باشد و یا مالیت داشته باشد در غیر اینصورت باطل است مثلا صلح در مورد مال موقوفه باطل و یا صلح درباره ی قمار خانه باطل است.

اگر فریب در خصوص مال مورد صلح رخ دهد ، حق از بین بردن مال مصالحه را می توان دارا بود .

مورد صلح ( مالی که مورد قرارداد صلح قرار می گیرد ) موجود باشد و اگر بعد از انعقاد قرارداد مشخص گردد مال موجود نیست یا از بین رفته صلح باطل است . 

آیا قرارداد صلح بعد از فوت طرفین معامله هم پا برجا می ماند ؟ 

صلح یک قرارداد لازم است و پابر جاست (مطابق ماده 760 قانون مدنی ) و قراردادی است که به راحتی نمی توان آن را بر هم زد و جزء قرارداد هایی است که بعد از فوت طرفین در معامله هم پابرجاست و بعد از فوت ( مصالح ) و یا ( متصالح ) هم باقی می ماند .

به عنوان مثال : اگر شخصی اتومبیل خود را به عنوان مورد صلح به دیگری بدهد و فوت کند هیچ کس نمی تواند این قرارداد را برهم بزند .

شرایط فسخ قرارداد صلح : 

همانطور که در مقاله ذکر شد صلح عقودی لازم و پابرجاست ، اما در خصوص فسخ آن دو گزینه وجود دارد که با تراضی به آنها می توان قرارداد صلح را فسخ نمود که عبارتند از : 

فسخ به خیار :

به موجب ماده 764 قانون مدنی در صلح می گویند : تدلیس در عقد صلح موجب خیار فسخ است این بدین معنی است که اگر متصالحین (طرفین قرارداد صلح ) حقیقت امر را در قرارداد پنهان کنند و موضوع را خلاف واقع شرح دهند بدین جهت می توانند قرارداد صلح را فسخ نمایند ( از تمام خیارات می توان در فسخ قرارداد استفاده کرد به جز خیار حیوان ،خیار مجلس و ثمن ) که مختص عقد بیع می باشند .

فسخ به اقاله :

افراد در اداره ی امور مالی خود می توانند آزادانه عمل کنند و اختیار کامل در حقوق مالی خود دارند و محدود کردن آن فقط تحت اختیار دستگاه قضا می باشد .

در ماده ی 283 قانون مدنی در این خصوص اشاره شده بعد از معامله طرفین می توانند به تراضی قرارداد صلح را اقاله و فسخ کنند ((عموماً اقاله زمانی رخ می‌دهد که دو طرف عقدی را منعقد کرده‌اند و سپس قصد دارند به توافق هم، عقد مذکور را برهم بزنند. به همین دلیل مانند فسخ نیاز به سبب خاصی برای برهم زدن عقد، در اقاله نیست و صرف توافق منعقدکنندگان عقد، برای برهم زدن آن کافی است.))

صلح نامه بدون شاهد

در اینجا اطلاعات حقوقی در مورد صلح نامه بدون شاهد پیدا خواهید کرد. با مرور سوالات حقوقی صلح نامه بدون شاهد می توانید از مشاوره حقوقی رایگان در مورد صلح نامه بدون شاهد از وکیل وند بهره مند شوید. سؤالات حقوقی زیر و پاسخ ‌های سایر افرادی که در مورد صلح نامه بدون شاهد سؤال دارند را بخوانید تا بینش بیشتری در مورد صلح نامه بدون شاهد به دست آورید. اگر این سؤالات کافی نیست، برای پرسیدن سؤالات در مورد صلح نامه بدون شاهد به سایت وکیل وند مراجعه نمایید.

اکنون با 2 سوال و پاسخ در مورد صلح نامه بدون شاهد، شما عزیزان را بیش تر با این موضوع آشنا خواهیم کرد.

سوال1: اگر صلح نامه ای که دست نویسی شده باشد و بین پدر و پسر امضا و اثر انگشت باشد و پدر فوت کرده باشد و صلح نامه شاهد ندارد، به نظر شما این صلح نامه معتبر خواهد بود؟

پاسخ: بله در صورتی معتبر است که دلیلی بر بطلان آن وجود نداشته باشد.

سوال 2: جرم سند صلح نامه های دست نویس (بدون شاهد و و محضری) و جعل امضای متوفی در صلح نامه چیست؟ در رابطه با صلح نامه دست نویس و جعل امضای پدرم آیا اجازه دارم شکایت کنم و نظر کارشناسی بخواهم؟

پاسخ: تنظیم دستی پیش نویس صلح نامه غیر محضری و بدون شاهد جرم نخواهد بود. جعل سند می تواند منجر به حبس یا جزای نقدی شود

لطفا کمی صبر کنید

میانگین 4 از 1 رای

آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

31 فروردین 1403
کارآموز وکالت

نحوه پرداخت مهریه از طرف روج

سلام منو همسرم بعد 18سال به مشکلات بزرگی دچار شدیم با دو بچه
اگر بنده...

31 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مطالبه ی مهریه در دوران عقد

سلام
ببخشید وقتی مرد در دوران عقد درخواست طلاق میده باید مهریه رو بصو...

30 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

دادخواست طلاق به واسطه ی عسر و حرج

سلام وقت بخیر
همسرم زندانی و اعتیاد دارد بد دهن و دست بزن دارد
درخو...

30 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

چطور می تونم مهریه رو به اجرا بذارم و مانع از خروجش بشم؟

سلام
من عقد دائم کردم در محضر اما همسرم شناسنامه ها را از دفتر دار گر...

30 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مطالبه مهریه و سایر حقوق مالی

با عرض سلام از شوهرم جدا میشوم یه خونه قولنامه ای داشتیم که آن...

28 فروردین 1403
کارشناس حقوقی

ایا امکان دریافت مهریه وجود دارد؟

سلام شوهر من فوت شده چیزی بنام خودش نیس
راهی هس که من بتونم مهریمو بگ...

27 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

پرداخت مهریه توسط زوج

سلام من 2تا واحد اقساطی خرید کردم .یکیش بنام خودم و یکیش شوهرم.الانم...

26 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

توقیف مهریه از طریق واحد اجرای ثبت

سه دانگ از یک آپارتمانی که در حال حاظر در او زندگی می کنیم توسط خانم ا...

26 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

راهکار قانونی در فرض سوال

با سلام و احترام.
مردی دارای دوهمسر در قید حیات است و خود مرد(زوج) فوت...

26 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

آیا امکان درخواست تعدیل وجوددارد؟

سلام بنده سال 1401 طلاق گرفتم و اعسار هم قطعی شد و محکوم به پرداخت 13...