در صورتیکه در رابطه با موضوع

قذف و مجازات ان در قانون چگونه است
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
04 شهریور 1400
5
قذف و مجازات ان در قانون چگونه است

قذف و مجازات ان در قانون چگونه است

شما در این مقاله میخوانید

قَذْف نوعی دشنام و به معنای متهم کردن شخصی به زنا یا لواط استو در فقه اسلامی و حقوق کیفری ایران جرم دانسته می‌شود. فقهای شیعه به‌طور اجماع بر اساس آیه ۴ سوره نور قذف‌کننده را مستحق مجازات، به میزان هشتاد ضربه شلاق دانسته‌اندآنان شرایط قذف را در «کتاب حدود» مقرر کرده‌اند، قانون مجازات اسلامی ایران نیز به پیروی از آن و با ترجمه عبارات کتب فقهی مواد 245 تا 261 خود را (کتاب دوم حدود، بخش دوم جرائم موجب حد، فصل چهارم قذف) به این موضوع اختصاص داده‌است.
ماده ۲۴۵ قانون مجازات اسلامی
مطالبق ماده ۲۴۵ قانون مجازات اسلامی ،قذف عبارت است از نسبت دادن زنا یا لواط به شخص دیگر هرچند مرده باشد.
 
تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

شرایط قذف 

شرایط قذف براساس ماده ۲۴۶ قانون مجازات اسلامی بر شمرده شده است ؛
ماده ۲۴۶ قانون مجازات اسلامی
قذف باید روشن و بدون ابهام بوده، نسبت دهنده به معنای لفظ آگاه و قصد انتساب داشته باشد گرچه مقذوف یا مخاطب در حین قذف از مفاد آن آگاه نباشد.
تبصره- قذف علاوه بر لفظ با نوشتن، هرچند به شیوه الکترونیکی نیز محقق می شود.
 

سوال ؛اگر شخصی به فرزند خود بگوید تو فرزند من نیستی ،چه کسی را قذف کرده است ؟

⬅️ ماده ۲۴۷ قانون مجازات اسلامی
هرگاه کسی به فرزند مشروع خود بگوید «تو فرزند من نیستی» و یا به فرزند مشروع دیگری بگوید «تو فرزند پدرت نیستی»، قذف مادر وی محسوب می شود.
 

مجازات قذف چیست ؟

سوالی که مطرح است اینکه مجازات قذف چیست ؟
آیا مجازات آن حبس خواهد بود؟
آیا مجازات آن جزای نقدی است ؟
برای پاسخ به این سوال باید به سراغ ماده ۲۵۰ قانون مجازات اسلامی برویم .
ماده ۲۵۰ قانون مجازات اسلامی
حد قذف، هشتاد ضربه شلاق است.
مجازات قذف ۸۰ ضربه شلاق حدی است اما برای اعمال همین ۸۰ ضربه شلاق حدی شرایطی وجود دارد که  این شرایط را بررسی می کنیم؛
قذف در صورتی موجب حد می شود که قذف شونده در هنگام قذف، بالغ، عاقل، مسلمان، معین و غیرمتظاهر به زنا یا لواط باشد.
هرگاه قذف شونده، نابالغ، مجنون، غیرمسلمان یا غیرمعین باشد قذف کننده به سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش محکوم می‌شود لکن قذف متظاهر به زنا یا لواط، مجازات ندارد.
 قذف کسی که متظاهر به زنا یا لواط است نسبت به آنچه متظاهر به آن نیست موجب حد است مثل نسبت دادن لواط به کسی که متظاهر به زنا است.
کسی که به قصد نسبت دادن زنا یا لواط به دیگری، الفاظی غیر از زنا یا لواط به کار ببرد که صریح در انتساب زنا یا لواط به افرادی از قبیل همسر، پدر، مادر، خواهر یا برادر مخاطب باشد، نسبت به کسی که زنا یا لواط را به او نسبت داده است، محکوم به حد قذف و درباره مخاطب اگر به علت این انتساب اذیت شده باشد، به مجازات توهین محکوم می گردد.
هرگاه کسی زنا یا لواطی که موجب حد نیست مانند زنا یا لواط در حال اکراه یا عدم بلوغ را به دیگری نسبت دهد به سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش محکوم می شود.
نسبت دادن زنا یا لواط به کسی که به خاطر همان زنا یا لواط محکوم به حد شده است، قبل از توبه مقذوف، مجازات ندارد.
 

قذف جرمی قابل گذشت است یا غیر قابل گذشت ؟

⬅️ حالا که میزان مجازات قذف را فهمیدیم باید به سراغ بررسی سوال دیگری برویم مبنی بر اینکه قذف جرمی است قابل گذشت یا غیر قابل گذشت ،حق الناس یا غیر حق الناس ؟
بر اساس ماده ۲۵۵ قانون مجازات اسلامی
حد قذف حق الناس است و تعقیب و اجرای مجازات منوط به مطالبه مقذوف است. در صورت گذشت مقذوف در هر مرحله، حسب مورد تعقیب، رسیدگی و اجرای مجازات موقوف می شود.
 

قذف چند نفر 

اگر شخصی چند نفر را قذف کند ،مجازات ان چگونه قابل تعیین است ؟
کسی که چند نفر را به طور جداگانه قذف کند خواه همه آنها با هم، خواه جداگانه شکایت کنند، در برابر قذف هر یک، حد مستقلی بر او جاری می شود.
 کسی که چند نفر را به یک لفظ قذف نماید هر کدام از قذف شوندگان می تواند جداگانه شکایت نماید و در صورت صدور حکم محکومیت، اجرای آن را مطالبه کند. چنانچه قذف شوندگان یکجا شکایت نمایند بیش از یک حد جاری نمی شود.
 

فوت شدن مقذوف 

 اگر مقذوف( کسی که مورد قذف واقع شده )فوت کند آیا ورثه می‌توانند اجرای مجازات را مطالبه کنند ؟
گر مقذوف فوت کند حد قذف اگر اجراء نشده و مقذوف نیز گذشت نکرده باشد به همه ورثه به غیر از همسر منتقل می گردد و هریک از ورثه می تواند تعقیب و اجرای آن را مطالبه کند هر چند دیگران گذشت کرده باشند.
 در صورتی که قاذف، پدر یا جد پدری وارث باشد، وارث نمی تواند تعقیب متهم یا اجرای حد را مطالبه کند.
 

موارد سقوط حد قذف

مواردی که حد قذف ساقط میشود یعنی نمیشود اجرای آن را درخواست کرد در ماده ۲۶۱ قانون مجازات اسلامی احصا شده است ؛
ماده ۲۶۱ قانون مجازات اسلامی
در موارد زیر حد قذف در هر مرحله از مراحل تعقیب، رسیدگی و اجراء ساقط می شود:
الف- هرگاه مقذوف، قاذف را تصدیق نماید.
ب- هرگاه آنچه به مقذوف نسبت داده شده با شهادت یا علم قاضی اثبات شود.
پ- هرگاه مقذوف و درصورت فوت وی، ورثه او، گذشت کند.
ت- هرگاه مردی زنش را پس از قذف به زنای پیش از زوجیت یا زمان زوجیت لعان کند.
ث- هرگاه دو نفر یکدیگر را قذف کنند، خواه قذف آنها همانند، خواه مختلف باشد.
تبصره- مجازات مرتکبان در بند(ث)، سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش است.
 
عکس میانی مقاله قذف و مجازات ان در قانون چگونه است
 

ارکان جرم قذف

چنانچه شخصی در یک دعوا به شخص دیگری به ناروا نسبت زنا یا لواط دهد، به جرم قذف مرتکب گردیده است.

این جرم به گونه‌ای از جنس توهین می‌باشد. لیکن قانون‌گذار از نظر نوع توهین و تاثیری که بر شرف و آبروی فرد توهین شونده دارد، آن را مجزا کرده است و مجازاتی که برای آن در نظر گرفته است در مقایسه با توهین ساده بسیار سخت‌تر است.

در رابطه با این جرم بایستی در نظر داشت که تفاوتی ندارد که شخص مقذوف در قید حیات است یا فوت نموده. همچنین جرم مزبور موقعی محقق خواهد شد، که عبارت گفته شده به صراحت بیان کننده نسبت ناروای زنا و یا لواط باشد. 

علاوه بر این شخص قاذف می‌بایست معنی عبارتی را که مورد استفاده قرار داده است را بداند. ولی لزومی ندارد که شخص مقذوف هم معنای آن را بداند. همچنین، این جرم به صورت کلامی و یا نوشتاری از جمله چت، پیامک، ایمیل و نیز قابل تحقق خواهد بود.

لازم به ذکر است که به منظور تحقق جرم قذف، لازم است شخص قاذف و مقذوف دارای شرایط زیر باشند:

1.    شخص قاذف، بایستی عاقل و بالغ بوده و با آگاهی از عبارات بیان شده، به صراحت نسبت ناروای زنا یا لواط دهد.

2.    شخص قذف شونده هم لازم است عاقل، بالغ و مسلمان باشد. در غیر این حالت، در رابطه با قاذف مجازات حدی اجرا نمی‌گردد. بلکه مجازات او شلاق تعزیری که حدود ۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق است، خواهد بود. علاوه بر این مقذوف نبایستی به عمل زنا یا لواط متظاهر و یا مشهور باشد. چرا که در این شرایط قاذف مجازات نخواهد شد.

 

مجازات حد قذف

ابتدا لازم است این نکته را بیان داشت که جرم قذف، شامل مجازات حدی است. مجازات حدی به مجازاتی گفته می شود که مقدار آن در شرع تعیین شده است و اعمال آن ربطی به قاضی نخواهد داشت. بلکه قاضی موظف خواهد بود مجازاتی که در شرع و به تبعیت از آن در قانون بیان شده است را با وجود شرایط ، دقیقا بر مرتکب اعمال کند.

در ضمن ماده 250 قانون مجازات اسلامی، حد قذف یا مجازات جرم قذف  مقرر گردیده است. 

طبق این ماده: «حد قذف 80ضربه شلاق است.» با وجود این اجرای حد قذف بر مرتکب بر اساس قانون مجازات اسلامی دارای شرایطی می‌باشد که در ذیل به آن اشاره خواهیم کرد:

·        جرم قذف تحت شرایطی منجر به اعمال مجازات حدی مذکور ( ۸۰ ضربه شلاق ) بر قذف کننده یا قاذف می‌گردد که قذف شونده در زمان قذف بالغ، عاقل ، مسلمان، معین و غیر متظاهر به زنا یا لواط بوده باشد؛ بنابراین در صورتی که به طور مثال قذف نسبت به یک کودک نابالغ انجام شده باشد و یا آنکه او در عمل به زنا یا لواط تظاهر داشته باشد، مجازات حد قذف اعمال نخواهد گردید.

·        البته در صورتی که قذف شونده نابالغ، مجنون و غیر مسلمان یا جمعیت غیر معینی باشند، قذف کننده نه به حد قذف، اما محکوم به ۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق تعزیری درجه ۶ خواهد شد؛ ناگفته نماند که قذف نسبت به فرد متظاهر به زنا یا لواط هیچ مجازاتی در پی ندارد.

·        در شرایطی که فردی به دیگری نسبت زنا یا لواطی را بدهد که انجام آنها سبب حد نیست، مثل تهمت زنا با وجود اکراه و یا زنا در صورت عدم بلوغ داده باشد، به حد قذف که همان 80 ضربه شلاق است، محکوم نشده بلکه تنها به ۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق تعزیری محکوم خواهد شد.

·        در شرایطی هم که پدر یا جد پدری، فرزند و نوه خود را قذف کنند به ۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق تعزیری محکوم خواهند شد.

·        در شرایطی که دو شخص یکدیگر را قذف نمایند، اعم از اینکه قذف ایشان مثل هم باشد یا فرق داشته باشد، حد قذف از هر دوی ایشان ساقط می‌گردد اما به ۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهند شد.

·        در شرایطی که قذف یا تهمت زنا یا لواط به واسطه شهادت یا علم قاضی به ثابت رسیده باشد و یا آنکه مقذوف اقرار کند که چنین بوده است، اعمال حد قذف میسر نبوده و قاذف به مجازات قذف محکوم نخواهد شد.

·        با این حال چنانچه فرد پیش از این ۳ مرتبه نسبت به قذف دیگری اقدام نموده باشد و محکوم به مجازات قذف  گردیده باشد، برای مرتبه چهارم محکوم به اعدام خواهد شد.

 

موارد سقوط حد

در پاره‌ای از موارد قانون‌گذار حد قذف را ساقط و تبدیل به تعزیر کرده است که از قرار زیر است:

·        در صورتی که پدر یا جد پدری، فرزند یا نوه خویش را قذف کنند، محکوم به مجازات درجه ۶ تعزیری که ۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق است، خواهند شد.

·        در صورتی که شخص مقذوف، گفته‌های قاذف را مورد تایید قرار دهد، قاذف با شلاق تعزیری مجازات خواهد شد.

·        در صورتی که شخص مقذوف و یا وراث او بعد از فوت وی از قاذف گذشت نمایند، مجازات حدی ساقط خواهد شد.

·        در صورتی که موارد ادعایی قاذف نسبت به مقذوف بر حسب علم قاضی و یا دلیل دیگری به اثبات برسد، مجازات حدی اجرا نخواهد شد.

·        در صورتی که شخص مقذوف نابالغ، غیر مسلمان، غیر معین و مجنون باشد، قاذف محکوم به ۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق خواهد شد.

·        در صورتی که شخص قاذف، لواط یا زنای با اکراه و یا در شرایط عدم بلوغ را به شخصی دیگر نسبت دهد، شلاق تعزیری درجه ۶ در انتظار او خواهد بود.

·        در صورتی که دو فرد یکدیگر را مورد قذف قرار دهند، هر کدام محکوم به ۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق تعزیری خواهند شد.

 

نحوه شکایت از جرم قذف

به موجب ماده 255 قانون مجازات اسلامی، حد قذف به نوعی حق الناس محسوب می‌شود و تعقیب و اعمال مجازات قانونی قذف بسته به این خواهد بود که شاکی آن را درخواست نموده باشد.

در شرایطی که فرد مقذوف طی هر مرحله از شکایت خویش گذشت کند، رسیدگی به جرم قذف و اعمال مجازات قذف ساقط خواهد شد.

به منظور شکایت از جرم قذف، شاکی بایستی به یکی از دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی مراجعه نموده و بعد از انجام ثبت نام در سامانه ثنا دادخواست خود را مبنی بر جرم قذف تقدیم نماید.

نکته مهمی که در رابطه با نحوه شکایت از جرم قذف وجود دارد این می‌باشد که ضمن شکایت از جرم قذف لازم است ادله کافی در خصوص جرم هم تسلیم گردد. جرم قذف را می‌توان بر اساس شهادت شهود و یا اقرار مرتکب به اثبات رساند.

با وجود این همانگونه که بیان شد در شرایطی که شاکی طی هر مرحله از تعقیب، رسیدگی و اعمال حکم گذشت نماید، رسیدگی به جرم قذف و اعمال  مجازات آن متوقف خواهد شد. ولی حد قذف در صورتی که اعمال نگردیده باشد و مقذوف نیز گذشت نکرده باشد، این حق به وراث وی ( به غیر از همسرش ) منتقل خواهد شد و هر کدام از ورثه وی حق دارند نسبت به شکایت از جرم قذف اقدام کنند.

 

نحوه رسیدگی به جرم قذف

در مطالب فوق توضیح داده شد که نحوه شکایت از جرم قذف به روش الکترونیکی و از طریق سامانه ثنا صورت می‌پذیرد و با مراجعه نمودن به دفاتر خدمات قضایی بایستی اقدام به شکایت از جرم قذف نمود. بعد از اقامه دعوا  و تقدیم شواهد و مدارک مورد نیاز، دادخواست یا شکایت از جرم قذف به دادسرا ارجاع داده خواهد شد.

دادسرا مقدمات اولیه نسبت به رسیدگی به این جرم  را انجام داده و در شرایطی که اسناد و مدارک و شواهد تقدیم شده از طریق شاکی در رابطه با جرم قذف به تشخیص مقامات دادسرا کافی باشند، برای مرتکب قرار مجرمیت یا قرار جلب به دادرسی صادر خواهد شد که در این شرایط این قاضی دادگاه است که بایستی به جرم رسیدگی نماید.

ولی در شرایطی که ادله اثبات جرم قذف کافی نباشد، دادسرا قرار منع تعقیب صادر خواهد کرد که در این شرایط ، شاکی حق دارد حداکثر ظرف مدت 20 روز به دادگاه کیفری نسبت به این قرار اعتراض نماید که در این حالت دادگاه کیفری به اعتراض رسیدگی نموده و در صورتی که آن را وارد بداند، این مرتبه جرم قذف را تحت رسیدگی قرار می‌دهد و در شرایطی که موقعیت اثبات جرم قذف محیا باشد، مرتکب یا قاذف را محکوم به مجازات قانونی یا حد قذف نموده و این حکم اعمال خواهد شد.

 

نکات حقوقی

•    بررسی جرم قذف بسته به اقامه دعوا از جانب شاکی خصوصی می‌باشد.
•    چنانچه شخصی به صورت جداگانه در یک دعوا به چند نفر نسبت ناروای زنا و یا لواط دهد، نسبت به هر یک از آنها به طور جداگانه محکوم به مجازات خواهد شد. در صورتی که تمامی مجازات‌ها حدی باشد، تمامی آنها اعمال خواهند شد.
•    در صورتی که شخصی به مادر یا پدر، خواهر یا برادر فردی دیگر قذف کند، عمل قاذف در مقابل آن فرد توهین و نسبت به مخاطب اصلی فحاشی و قذف خواهد بود.
•    در صورتی که شخصی به سه مرتبه حد قذف محکوم گردد و هر سه مرتبه حد بر او جاری گردد، مجازات مرتبه چهارم اعدام خواهد بود.

 

 

 در ادامه نمونه لایحه جرم قذف برای مخاطبان و کاربران گرامی سایت وکیلوند اولین استارتاپ حقوقی ایران آورده شده است ؛

 
بسمه تعالی
 
ریاست محترم شعبه .... دادگاه جزایی مجتمع قدوسی
 
با سلام
 
احتراما اینجانب مسعود محمدی به وکالت از متهم پرونده خانم (ف) ...... در خصوص وقت رسیدگی اتهام قذف و افترا در جهت تشخیذ ذهن آن مقام قضایی مراتب زیر را به استحضار می رسانم :
 
1- موکل خانم (ف) .... ، جراح و متخصص زنان و زایمان با شماره نظام پزشکی ..............می باشند که از سال ..........تاکنون با 25 سال سابقه درخشان و سالم کاری نسبت به معاینه ، تشخیص و درمان بیماری های زنان اعم از امور مربوطه به مسائل دستگاه تناسلی و بیماری های مربوط به آن با مجوز و تحت نظارت معاونت درمان فعالیت می نمایند.
 
2- اواسط سال 96 شاکی محترم به جهت بیماری خود به مطب موکل مراجعه نمودند و پس از معاینه و اظهار نظر تخصصی ایشان ضمن پذیرش تشخیص دکتر با امضای فرم مخصوص بیماران نسبت به درمان توسط خانم دکتر اعلام رضایت می نمایند و توسط خانم دکتر درمان می شوند.
 
3- پس از گذشت بیش از یکسال از درمان شاکی توسط موکل ، شاکی مجددا به مطب خانم دکتر مراجعه نموده و خواستار درمان بیماری جدید خود می شوند. پس از معاینه شاکی توسط دکتر ، خانم دکتر با ملاحظه علائم و ظاهر آن قسمت از بدن شاکی بیماری جدید شاکی را ناشی از دستکاری قسمت مقعد تشخیص می دهند که علت آن را یا به دلیل مداخله پزشکی دیگر یا ارتباط جنسی مقعدی احتمال می دهند و این نکته را با بیمار خود (شاکی) در میان می گذارد که شاکی محترم که ظاهرا اینبار از تشخیص پزشک رضایت نداشته اند اقدام به شکایت علیه خانم دکتر به استناد قصور پزشکی می نمایند.
 
4- با مراجعه به کمیسیون رسیدگی به تخلفات پزشکی و پزشکی قانونی میزان 3 درصد دیه برای شاکی تعیین می گردد.
 
5- شاکی محترم که ظاهرا به حق خود راضی نبوده ، اقدام به طرح دعوای افترا و تهمت علیه موکل می نماید که بموجب دادنامه شماره ..........مورخ ..........صادره از شعبه 48 تجدیدنظر استان تهران حکم قطعی بر برائت موکل صادر می گردد.
 
6- پس از صدور رای قطعی مبنی بر برائت موکل نسبت به شکایت افترا و تهمت طرح شده توسط شاکی ، مجددا شاکی محترم اقدام به طرح شکایت مجدد افترا می نماید که موضوع پرونده حاضر می باشد.
 
با عنایت به شرح آنچه بین موکل و شاکی محترم گذشته است در مقام دفاع از موکل نسبت به کیفرخواست صادره تحت عنوان " نسبت ارتباط جنسی مادون زنا " مطالب زیر را به استحضار می رسانم :
7- در خصوص نامه موکل خطاب به دادیار شعبه ... ناحیه ... که مستند شکایت شاکی محترم در این پرونده قرار گرفته است : اولا تمامی صحبت ها و اظهار نظرهای موکل صرفا در مقابل کمیسیون پزشکی و نزد مدعی العموم (که مطمئن ترین نهادها برای رسیدگی و اظهار نظر می باشند) و در مقام پاسخ گویی به سوالات ایشان در خصوص بیماری شاکی محترم و نحوه درمان وی توسط موکل بوده است.
 
8- موکل در جهت دفاع از شکایت شاکی در خصوص تقصیرات پزشکی انتسابی به ایشان و صرفا در مقام پاسخگویی به سوالاتی که از سوی کمیسیون و مراجع قضایی از وی پرسیده شده است اظهار نظر تخصصی و تشخیص خود را از معاینه و بررسی شاکی محترم اعلام نموده است و نه در برابر عموم یا افراد دیگر ، نسبتی به شاکی دهد. حتی در مراجع انتظامی و کلانتری هم به هیچ عنوان اعلام نظری ننموده است و به جهت رعایت رازداری پزشکی بیماری و مسائل مربوط به بیمار خود را افشا ننموده است و فقط در جایی که به حکم قانون در مقابل مقام دادسرا و پزشکی قانونی، ملزم به پاسخ گویی بوده است در خصوص بیماری شاکی اظهار نظر نموده است.
 
9- این شکایت چندمین شکایت شاکی محترم با همین عنوان افترا علیه موکل در طی سال جاری می باشد و شاکی محترم سابق بر این پرونده ، همین شکایت را علیه موکل طرح نمود که بموجب دادنامه ..... صادره از شعبه ... دادگاه تجدید نظر استان تهران منتهی به صدور حکم برائت موکل گردید  و دارای اعتبار مختوم می باشد.
 
10- جهت جلوگیری از لطمه بیش از این به اعتبار و حیثیت شغلی موکل و حفظ آبروی وی و عدم استمرار شکایات واهی متعدد و شاکی محترم صدور حکم بر برائت موکل مستدعی می باشد.
 
11- اینکه پزشک متخصص در مقام اظهار نظر پزشکی ، احتمالات علت بروز بیماری و عارضه ای را مطرح نماید مانند اینکه پزشک داخلی احتمال دهد آسیب شدید کبدی احتمال دارد از افراط در مشروبات الکلی ناشی شود به معنی نسبت دادن عمل به بیمار نمی باشد و صرفا پزشک دلایل احتمالی بروز چنین عارضه ای را با بررسی بالینی و معاینه بیمار مطرح می نماید . چنانچه در خصوص موضوع این پرونده نیز موکل ( پزشک متخصص زنان می باشد ) علت بیماری شاکی را پس از مراجعه شخصی شاکی به مطب ایشان و معاینه وی و ملاحظه آسیب دیدگی های موضع بیمار و در پی سوالاتی که از شاکی می پرسد ناشی از درمان نادرست توسط پزشک دیگر یا ارتباط جنسی مقعدی تشخیص داده است.
 
12- شاکی محترم به جهت بیماری و مشکلی که در ناحیه مقعدی داشته است به موکل مراجعه نموده است و پزشک (موکل) پس از معاینه شاکی و ملاحظه شدت آسیب دیدگی محل معاینه ، علت بروز این عارضه را مراجعه به پزشک دیگر و یا ارتباط جنسی مقعدی تشخیص داده اند. و موکل در مقام یک پزشک متخصص زنان که بیش از 25 سال است با مسائلی مربوط به زنان سرو کار دارد در مورد شخصی قضاوت یا اظهار نظر نمی نماید بلکه در خصوص آسیبی و عارضه ای که مشاهده نموده نظر می دهد.
 
13- اینکه شاکی محترم مکررا در شکواییه و اعتراض به قرار منع تعقیب اظهار می نماید که با وجود اینکه من باکره هستم ایشان به من این نسبت را داده اند که لازم به ذکر است که اولا ارتباط جنسی مقعدی هیچ منافاتی با باکره بودن شخص ندارد چرا که رابطه جنسی مقعدی اصولاً لطمه ای به بکارت شخص وارد نمی کند.ثانیاً موکل در مقام پزشک متخصص که خود شاکی جهت تشخیص و درمان به ایشان مراجعه نموده است به این تشخیص رسیده اند و تشخیص احتمال رابطه جنسی مقعدی هیچ ملازمه ای با نسبت دادن زنا یا حتی ارتباط جنسی دون زنا ندارد چرا که شخص می تواند با ازدواج اعم از موقت یا دائم شرعا و قانونا با دیگران ارتباط جنسی اعم از مقعدی یا غیر آن داشته باشد بدون اینکه زنا باشد ( مضافا اینکه به موجب ماده ..........قانون مجازات قذف ، نسبت دادن عمل زنا یا لواط به دیگری است و مستندا به تبصره ماده 221 همان قانون در تعریف عمل زنا ، میزان ارتباط جنسی مدنظر قانونگذار باید تحقق یابد. در حالی که هیچ یک از عناصر قانونی مادی و معنوی مندرج در قانون مجازات در موضوع پرونده ما تحقق نیافته است چرا که در وارد کردن افترا و تهمت باید صراحت وجود داشته باشد ولی موکل هرگز نسبت صریح مبنی بر زنا یا رابطه ی نامشروع به شاکی نداده است و احتمال رابطه جنسی به هرکسی ممکن است ولو اینکه فرد سالم و مومنی باشد ولو اینکه دوشیزه باشد ممکن است طبق مقررات دین مبین اسلام و در قالب ازدواج دائم یا موقت صورت گرفته باشد ولو اینکه پزشک اگر در خصوص زن متاهلی یا مجردی این اهتمال را مطرح می کرد باز هم هیچ جرمی محقق نشده است.
 
با عنایت به موارد فوق و با عنایت به فقدان عناصر سه گانه تحقق جرم نسبت روابط نامشروع دون زنا و افترا اعم از عنصر مادی ( موکل هرگز داشتن رابطه ی نامشروع اعم از زنا یا دون زنا را به شاکی نسبت نداده است ) و عنصر معنوی ( موکل در مقام اظهار نظر پزشکی و تخصصی نسبت به بیماری شاکی و در جایگاه پاسخگویی به مقام قضایی ( شعبه بازپرسی ) تشخیص خود را از معاینه شاکی بیان نموده است ) و عنصر قانونی ( اگر قرار باشد هر شخصی به پزشک مراجعه نماید و از تشخیص بیماری خود توسط پزشک ناراضی باشد علیه پزشک اقدام به طرح شکایت افترا نماید دیگر پزشکان از ترس شکایت بیماران و اطمینانی نسبت به معاینه و تشخیص بیماری و علل آن اظهار نظر نمایند.
 
نظر به مراتب مذکور صدور حکم بر برائت موکل و رد شکایت واهی شاکی محترم مورد استدعا می باشد.
 
با تشکر و تجدید احترام
لطفا کمی صبر کنید

میانگین 5 از 2 رای

جرم قذف به چه معنا است ؟

جرم قذف به معنای این است که فردی به شخصی دیگر تهمت بزند که عمل زنا یا لواط را مرتکب گردیده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه می‌توانید متن مقاله را مطالعه نمایید .

مجازات قذف و حد قذف چیست؟

قذف دیگران یک مجازات حدی به دنبال خواهد داشت که عبارت است از ۸۰ ضربه شلاق ولی در پاره‌ای از موارد استثنائی حد قذف ساقط می‌گردد و به جای آن مجازات تعزیری از ۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق اعمال می‌گردد که به منظور آشنایی با موارد آن می‌توانید مقاله را ملاحظه نمایید .

نحوه شکایت از جرم قذف و رسیدگی به آن به چه صورت است ؟

به منظور شکایت از جرم قذف می‌بایست در دفاتر خدمات قضایی دادخواستی تنظیم کرد و بعد از آنکه دادسرا رسیدگی مقدماتی را انجام داد و با در نظر گرفتن مدارک جرم را محقق دانست پرونده به دادگاه کیفری ارجاع داده خواهد شد تا حکم قانونی لازم صادر گردد که جزییات این مطلب در متن مقاله بیان شده است .

در شرایطی که ادله اثبات جرم قذف کافی نباشد، حکم چه خواهد بود؟

در شرایطی که ادله اثبات جرم قذف کافی نباشد، دادسرا قرار منع تعقیب صادر خواهد کرد که در این شرایط ، شاکی حق دارد حداکثر ظرف مدت 20 روز به دادگاه کیفری نسبت به این قرار اعتراض نماید که در این حالت دادگاه کیفری به اعتراض رسیدگی نموده و در صورتی که آن را وارد بداند، این مرتبه جرم قذف را تحت رسیدگی قرار می‌دهد.

آیا جرم قذف قابل گذشت است یا خیر؟

حد قذف حق الناس است و تعقیب و اجرای مجازات منوط به مطالبه مقذوف است. در صورت گذشت مقذوف در هر مرحله، حسب مورد تعقیب، رسیدگی و اجرای مجازات موقوف می شود.

موارد سقوط حد قذف کدامند؟

· هرگاه مقذوف، قاذف را تصدیق نماید. · هر گاه آنچه به مقذوف نسبت داده شده با شهادت یا علم قاضی اثبات شود. · هرگاه مقذوف و درصورت فوت وی، ورثه او، گذشت کند. · هرگاه مردی زنش را پس از قذف به زنای پیش از زوجیت یا زمان زوجیت لعان کند. · هرگاه دو نفر یکدیگر را قذف کنند، خواه قذف آنها همانند، خواه مختلف باشد.
آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

30 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

ثبت شکایت از شهر های دیگه ایران

سلام آیا می‌شود مثلا در تهران از کسی که در یک استان دیگه هست شکایت کنی...

30 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

تودیع وثیقه و آزادی زندانی

باسلام
چند سال پیش پدرم برای ازادی فرد دیگری سند خونه رو توی رهن بازدا...

30 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

راهکار قانونی در فرض سوال

سلام ،پسری رو با دختری بگیرن بعد خانواده دختر پسر رو کتک بزنن و به عنو...

30 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

شکایت برای مطالبه دیه در تصادف

سلام خسته نباشید من تصادف کردم 8-1401و رای دادگاه صادر شد برام تقریبا...

30 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

اقدام به ضرب و جرح عمدی

سلام موقع رد شدن از خیابون دوتا ماشین به طرز وحشتناکی سمتم گرفتم درواق...

29 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

وثیقه قرارادادن در دادگاه کیفری

سلام من وثیقه میخوام بزارم برای ی پرونده کیفری ایا سند اوقافی ششدانگ ر...

30 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

اعتبار شهود از نظر خویشاوندی

درپیرو سوال قبلی درمورد ضرب وشتم .ادعا دارن که دست ایشان کبود شده وفاک...

29 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

عدم رعایت ایمنی و هشدار های لازم

سلام وقتتون بخیر ببخشید من یک ساختمان 4طبقه نیم کاره دارم یک نفر ساعت...

29 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

آیا امکان طرح دعوا وجوددارد؟

درود وقت بخیر
من در اینستا پیج تست غذای مجموعه های غذایی رو دارم و جاه...

29 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

جواز می‌خوان برای آزادیشون سند می‌خوان گفتم خدمت شما عارض بشم که آیا و...

سلام و عرض ادب ،خسته نباشید ،بزرگوار بنده همراه با چند تا از دوستام شر...