در صورتیکه در رابطه با موضوع

مالیات قطعی - اعتراض به مالیات قطعی و نحوه اعتراض
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
مالیات قطعی - اعتراض به مالیات قطعی و نحوه اعتراض

مالیات قطعی - اعتراض به مالیات قطعی و نحوه اعتراض

شما در این مقاله میخوانید

مالیات قطعی و نحوه ی اعتراض به مالیات قطعی

بسیاری از کسبه و مدیران شرکت های مختلف و فعالان اقتصادی در هنگام مواجه با مالیات قطعی اطلاعات دقیقی ندارند در صورتی که مالیات قطعی میتواند سبب آثار بسیاری در مجموعه ی فعالیتی شما شود و در صورت عدم توجه به این مالیات ممکن است خسارات زیان باری متوجه مجموعه کاری شما شود. بر این اساس در این مطلب قصد داریم شما را به صورت دقیق با مالیات قطعی و نحوه ی اعتراض به این نوع مالیات و آثار عدم توجه به مالیات قطعی آشنا کنیم.

 

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

مالیات قطعی مالیاتی ثبت شده و حکمی قانونی است که در اولین فرصت باید پرداخت شود.

هنگامی که مالیاتی برای یک شرکت یا مجموعه تعیین میشود در ابتدا غیرقطعی و ثبت نشده میباشد و پس از اعلام آن، پرداخت کننده میتواند از میزان آن با خبر بشود البته باید ذکر کرد که میزان مبلغی که سازمان امور مالیاتی تعیین میکند مطابق با اظهار نامه ای که پرداخته کننده قبلاً تکمیل کرده است، میباشد.

مالیات تعیین شده به شکل نامه ی تشخیص مالیاتی به پرداخت کننده ابلاغ میشود اما همچنان قطعی نمیباشد و پرداخت کننده میتواند نسبت به آن به هیأت اختلاف مالیاتی شکایت کند و تا زمان بررسی این شکایت، مالیات قطعی نمیباشد.

مؤدی میتواند اظهار نامه ی مالیاتی خود را طبق آخرین تغییرات اصلاح کند و در هنگام و یا قبل از شکایت به اداراه امور مالیاتی بدهد.

در شرایطی که مؤدی به برگه ی مالیات تعیین شده هیچ گونه اعتراضی نداشته باشد، حکم ابلاغی به صورت قطعی در پرونده ی مجموع ثبت میشود.

از آنجا که مالیات قطعی در واقع حکمی قانونی است، مؤدی موظف است در اولین فرصت نسبت به پرداخت آن اقدام کند.در صورت عدم پرداخت این حکم سازمان امور مالیاتی این امکان را دارد که مطابق با قانون با شخص پرداخت کننده یا مجموعه مورد نظر برخورد کند. از جمله این اقدامات میتوان به بلوکه کردن حساب شخص پرداخت کننده اشاره کرد.

 

چه کسانی موظف به پرداخت مالیات هستند؟

مطابق با اصل 51 قانون اساسی جمهوری اسلامی ، هر نوع مالیاتی ابتدا باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و مطابق با تصویب مجلس هر ارگان و مجموعه ای که مجلس تعیین کند موظف به پرداخت مالیات هستند.

همچنین لازم به ذکر است که اساس محاسبه ی مالیات ، قوانین مالیات بر ارزش افزوده و مالیات مستقیم و بودجه سنواتی می باشد.

 

در چه شرایطی مالیات قطعی میشود؟

  • هنگامی که شخص پرداخت کننده مالیات در موعد مقرر به برگه ی مالیات تعیین شده اعتراض نکند مالیات قطعی میشود.
  • زمانی که شخص مؤدی نسبت به برگ مالیات تعیین شده اعتراض کند و این اعتراض در هیئت اختلاف مطرح شود، زمانی که پرداخت کننده و سازمان مالیات رأی هیأت اختلاف را بپذیرد مالیات تعیین شده قطعی خواهد شد.
  • در هر مرحله از رسیدگی به مالیات اگر پرداخت کننده و سازمان امور مالیاتی، مالیات تعیین شده را بپذیرد مالیات قطعی خواهد شد.
  • رای شورای عالی مالیاتی، برای مراجع ذی نفع قطعی و لازم به اجراست و اگر مورد قبول مؤدی نیز آن را بپذیرد و نسبت به آن شکایتی نداشته باشد، رأی داده شده منتهی به برگ مالیات قطعی میشود.
  • ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیات های مستقیم، قطعی و مالیات موضوع آن نیز سبب رأی قطعی هیأت میشود.

 

اعتراض به مالیات قطعی چیست؟

همانطور که گفته شد مالیات تعیین شده بر اساس اظهارت مؤدی خواهد بود،زمانی که ابلاغیه مالیات به فرد مؤدی داده میشود این برگه، برگه ی تشخیص مالیات نام دارد که مؤدی پس از دریافت این فایل  تا 30 روز فرصت اعتراض و اقدام برای بازبینی این برگه را دارد پس به اعتراض علیه برگه ی تشخیض مالیات قطعی اعتراض به مالیات قطعی گفته میشود.

 

نحوه ی اعتراض به مالیات قطعی

با توجه به ماده 257 قانون مالیات های مستقیم شورای عالی مالیاتی پس از بررسی موضوع شکایت شده باید یک برگه از رأی صادر شده را به هیأت انتظامی بفرستد. این رای اگر هنگام بررسی در هیأت حل اختلاف دچار ابهام و ایراد باشد، شورای عالی مالیاتی موظف به رسیدگی به آن است. لازم به ذکر است که اعتراض به مالیات میتواند دو طرفه باشد به این صورت که هم میتواند توسط کارشناس مالیاتی و هم توسط فرد پرداخت کننده اجرا شود.

 

در چه شرایطی میتوان به برگه ی تشخیص مالیاتی اعتراض کرد؟

مطابق با ماده 238 مؤدی اگر نسبت به برگه ی تشخیص مالیات اعتراض دارد باید ظرف مدت سی روز این اعتراض را به صورت کتبی به اداره ی مالیات اعلام کند اگر طی موعد مقرر ظرف مدت سی روز اعتراض خود را به ثبت نرساند برگه ی تشخیص وی قطعی خواهد شد. با توجه به موارد فوق پس فرد مؤدی موظف است برای اعلام اعتراض خود 2 شرط را رعایت کند:

 

  1. اولاً اعتراض خود را ظرف مدت 30 روز اعلام کند.
  2. ثانیاً فرد معترض یا مؤدی معترض باید اعتراض خود را به صورت کتبی به اداره ی مالیات مربوطه برساند در غیر این صورت اعتراض وی بررسی نمیشود.

 

اگر مؤدی  طی 30 روز پس از ابلاغ اولیه برگه ی تشخیص مالیاتی اعتراض نکند و مهلت وی به اتمام برسد با 2 حالت مواجه خواهد شد:

 

  1.  هنگامی که برگه ی تشخیص به صورت واقعی ابلاغ شده باشد، این برگه ی تشخیص مالیاتی قطعی خواهد شد و دیگر فرد قادر به اعتراض نخواهد بود.
  2. در شرایطی که برگه ی تشخیص مالیاتی  به صورت قانونی ابلاغ شده باشد فرد پرداخت کننده؛ خود به خود به عنوان معترض شناخته میشود و پرونده ی وی به هیأت حل اختلاف فرستاده میشود.

 

لازم به ذکر است که اگر برگه ی تشخیص مالیاتی به صورت قانونی به مؤدی ابلاغ شود در این صورت چه مؤدی اعتراض داشته باشد چه نداشته باشد برگه ی تشخیص مالیاتی به هیأت حل اختلاف فرستاده خواهد شد.

پرونده ی مالیات در صورتی قطعی و مختومه خواهد شد که پرونده به هیأت حل اختلاف فرستاده نشود و فرد پرداخت کننده نامه ای مبنی بر تمکین به برگه ی تشخیص مالیات به رئیس اداره ی مالیات فرستاده و پذیرش خود را اعلام کند.

 

مالیات قطعی - وکیل وند

 

آشنایی با سامانه ثبت اعتراض به مالیات قطعی

در رابطه با سامانه ثبت اعتراض به مالیات قطعی و نحوه راه اندازی آن باید گفت، سازمان امور مالیاتی بعد از شیوع ویروس کرونا، به منظور رفاه بیشتر و جلوگیری از حضور فیزیکی افراد برای انجام امور اداری، این سامانه را راه اندازی نمود و به این ترتیب امکان ثبت غیر حضوری درخواست اعتراض به مالیات نیز از این طریق فراهم شد.

آدرس اینترنتی سامانه مذکور tax.gov.ir  می باشد؛ تمامی مشمولان مالیات می توانند با مراجعه به این آدرس نسبت به ثبت اعتراض های مالیاتی خود اقدام نمایند.

 

نحوه استعلام گیری و اعتراض به مالیات قطعی

متقاضیان محترم برای استعلام گیری مالیات قطعی خود می توانند با مراجعه به سایت رسیدگی به اعتراض مودیان مراجعه نموده و با وارد کردن اطلاعات مورد نیاز، برگه تشخیص مالیات خود را مشاهده نمایند و در صورت اعتراض، طبق مراحلی که در ادامه شرح داده ایم، اقدام نمایند.

همان طور که بیان کردیم، مودی یا اداره مالیاتی، می توانند طی یک ماه از تاریخ ابلاغ رای قطعی هیات حل اختلاف مالیاتی، به شورای عالی مالیات، شکایت و درخواست نقص رای و تجدید رسیدگی کنند. البته لازم به ذکر است، این درخواست در صورتی است که قوانین و مقررات موضوعه رعایت نشود یا رسیدگی ناقص باشد؛ در این صورت، ارائه دلایلِ کافی ضروری است.

علاوه بر موارد فوق، یک نکته بسیار مهم در رابطه با اعتراض به مالیات، ضمانت است؛ به این معنا که اگر مؤدیان از آراء صادر شده شکایتی داشته باشند، باید به میزان مالیات قید شده، به صورت نقدی، ضمانت بانکی، وثیقه ملکی یا ضامنی که مورد قبول سازمان امور مالیاتی باشد، سپرده باشند تا اجرای رای تا رسیدگی شورای عالی مالیاتی متوقف شود؛ البته این نکته مربوط به زمانی است که رای قطعی، به تازگی ابلاغ شده و فرصت یک ماهه برای اعتراض به این رای با مدارک و مستندات کافی وجود داشته باشد.

این مهلت یک ماهه آخرین مرحله برای قطعی و لازم الپرداخت شدن مالیات عملکرد سال مؤدیان است؛ اما اگر این مهلت به اتمام رسیده باشد یا پس از آن، مدارکی مبنی بر تغییر رای به نفع مودی وجود داشته باشد، یک راه دیگر وجود دارد و این است که اگر مؤدیان مالیات های مستقیم یا غیر مستقیم قطعی شده که در مرجع دیگری قابل طرح نیست، با ادعای غیر عادلانه بودن مالیاتی و با ارائه مدارک و دلایل کافی مستند، شکایت و درخواست تجدید نظر کنند، وزیر اقتصاد و دارایی می تواند پرونده را به هیئتی مرکب از سه نفر به انتخاب خود جهت رسیدگی ارجاع نماید. (ماده 251 مکرر، قانون مالیات های مستقیم)

 

مراحل ثبت اعتراض برای برگه مالیات قطعی

برای آشنایی با مراحل ثبت اعتراض به برگه مالیات قطعی، لطفا به مراحلی که در زیر ذکر شده است، توجه کنید:

 

 -ابتدا درخواست خود را طی نامه ای به وزیر اقتصاد و دارایی مبنی بر شکایت و تقاضای تجدید رسیدگی ارائه دهید، وزیر اقتصاد و دارایی با اختیارات خود پرونده را به هیئتی مرکب از سه نفر به انتخاب خود، جهت رسیدگی ارجاع خواهد داد.

 

 -به منظور ارائه تقاضا و اعتراض به حکم قطعی مالیاتی، باید فرم پیوستی را تکمیل و مستندات را ضمیمه نمایید و آن را به دبیرخانه تسلیم کنید.

 

 -بعد از ارائه فرم پیوست و نامه به دبیرخانه، مدارک بررسی می شود و در صورت وجود نواقص، ظرف دو هفته، مراتب را به مودی اعلام می کنند. در صورتیکه فرم پیوست به طور صحیح تکمیل و ارائه نشود یا مستندات کافی نباشد، دبیرخانه موضوع را بلا اقدام تلقی کرده و مختومه اعلام می کند.

 

 -هیئت مذکور مدارک ارائه شده شما را مجددا بررسی نموده و رای آن ها به اکثریت آرا، قطعی و لازم الاجرا می باشد و جای هیچ گونه اعتراض و بررسی دیگری وجود نخواهد داشت.

 

نمونه متن اعتراض به برگه مالیات قطعی

در این قسمت، یک نمونه متن اعتراض به برگه مالیات قطعی را جهت آشنایی بیشتر شما همراهان گرامی ذکر کرده ایم:

 

مشخصات شخص حقیقی: نام و نام خانوادگی/ نوع فعالیت/ نام پدر/ تاریخ تولد/ محل تولد/ شماره شناسنامه/ محل صدور/ شماره ملی/ شماره پستی/ شماره اقتصادی/ نشانی

مشخصات شخص حقوقی: نام شخص حقوقی/ نوع فعالیت/ نوع شخص حقوقی/ شماره ثبت/ تاریخ ثبت/ محل ثبت/ شماره اقتصادی/ نشانی/ تلفن/ شماره پستی

مشخصات نماینده قانونی: نام و نام خانوادگی/ نام پدر/ تاریخ تولد/ محل تولد/ شماره شناسنامه/ محل صدور/ شماره ملی/ شماره پستی/ شماره اقتصادی/ نشانی/ تلفن

منبع مالیاتی: اشخاص حقوقی/ مشاغل/ حقوق/ تکلیفی/ نقل و انتقال املاک/ حق واگذاری محل/ اجاره املاک/ ارث/ کالا و خدمات/ درآمد اتفاقی/ مالیات بر ارزش افزوده/ نقل و انتقال سهام/ سایر

 

به دلایل مشروحه زیر:

نسبت به برگ تشخیص مالیات شماره ...... تاریخ صدور ...... تاریخ ابلاغ ...... اعتراض و تقاضای رسیدگی مجدد دارد.

نسبت به برگ مطالبه مالیات تکلیفی شماره ...... تاریخ صدور ...... تاریخ ابلاغ ...... اعتراض و تقاضای رسیدگی مجدد دارد.

نسبت به برگ مطالبه/ استرداد مالیات و عوارض ارزش افزوده شماره ...... تاریخ صدور ...... تاریخ ابلاغ ...... اعتراض و تقاضای رسیدگی مجدد دارد.

نسبت به رای هیات حل اختلاف مالیاتی بدوی شماره ...... تاریخ صدور ...... و تاریخ ابلاغ ......اعتراض و تقاضای رسیدگی مجدد دارد. ضمنا مقدار مالیات مورد قبول به مبلغ ................... ریال برابر تاییدیه شماره ...... تاریخ ...... پرداخت گردید.

 

مدارک ذیل ضمیمه می باشد:

 

1.      مشروح شکواییه به همراه مستندات مربوط

2.      تصویر برگ/ برگ های تشخیص مالیات

3.      تصویر رای هیات حل اختلاف مالیاتی

4.      تصویر برگ مطالبه مالیات تکلیفی، برگ مطالبه/ استرداد مالیات وعوارض ارزش افزوده

5.      اصل یا تصویر روزنامه رسمی شامل اسامی آخرین مدیران صاحبان امضا مجاز

6.       اصل یا تصویر وکالتنامه (در صورت مراجعه وکیل)مدارک مربوط به ابطال تمبر

7.      و...

 

نکات قابل توجه در اعتراض به مالیات قطعی

در رابطه با اعتراض به مالیات قطعی بهتر است به نکات مهمی که در ادامه آن ها را ذکر می کنیم، توجه ویژه ای داشته باشید:

 

الف)  در صورت تحویل مدارک، امکان اضافه کردن مدارک و حتی لایحه به پرونده وجود نخواهد داشت، بنابراین به این نکته حتما توجه کنید.

 

ب)  مراجع مربوطه فقط به شکایاتی رسیدگی می کنند که از تاریخ ابلاغ آن ها بیش از یک ماه سر رسید نشده باشند، پس لازم است شکایت خود را در مهلت مقرر تقدیم نمایید.

 

پ)  در صورتیکه اعتراض به صورت پستی ارسال می شود، باید توسط پست جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شود، بنابراین آن را با سایر شرکت های حمل و نقل (هوایی و غیره) ارسال نکنید که غیر قابل قبول است.

 

ت)  بهتر است اعتراض خود را به صورت خلاصه بیان کنید و از بیان توضیحات اضافی و غیر ضروری خودداری نمایید.

 

ث)  لحن نامه اعتراضی نباید به هیچ وجه موجب اساعه ادب باشد، بنابراین از الفاظ و عبارات غیر رسمی استفاده نکنید.

لطفا کمی صبر کنید

میانگین 5 از 1 رای

مالیات قطعی چیست؟

مالیات قطعی، مالیاتی ثبت شده و حکمی قانونی است که در اولین فرصت باید پرداخت شود و میزان مبلغی که سازمان امور مالیاتی برای آن تعیین می کند، مطابق با اظهار نامه ای که پرداخت کننده قبلا تکمیل کرده، می باشد.

در چه شرایطی مالیات قطعی می شود؟

هنگامی که مؤدیدر موعد مقرر به برگه مالیات تعیین شده اعتراض نکند یا بعد از اینکه اعتراض کرد واعتراض او در هیئت اختلاف مطرح شد، زمانی که پرداخت کننده و سازمان مالیات رای هیات اختلاف را بپذیرد، مالیات تعیین شده قطعی می شود.

در چه شرایطی می توان به برگه تشخیص مالیاتی اعتراض کرد؟

اولا مؤدی باید اعتراض خود را ظرف مدت 30 روز اعلام کند، ثانیا مؤدی معترض باید اعتراض خود را به صورت کتبی به اداره مالیات مربوطه برساند، در غیر این صورت اعتراض او بررسی نمی شود. (اطلاعات بیشتر در متن مقاله)

آیا امکان ثبت اعتراض به مالیات قطعی به صورت غیر حضوری نیز وجود دارد؟

بله، سازمان امور مالیاتی بعد از شیوع ویروس کرونا، به منظور رفاه بیشتر و جلوگیری از حضور فیزیکی افراد برای انجام امور اداری، سامانه ثبت اعتراض به مالیات قطعی را راه اندازی نمود و به این ترتیب امکان ثبت غیر حضوری درخواست اعتراض به مالیات نیز از این طریق فراهم شد.

نحوه استعلام گیری از مالیات قطعی چگونه است؟

متقاضیان محترم برای استعلام گیری مالیات قطعی خود می توانند با مراجعه به سایت رسیدگی به اعتراض مودیان مراجعه نموده و با وارد کردن اطلاعات مورد نیاز، برگه تشخیص مالیات خود را مشاهده نمایند.

آیا در صورت اتمام مهلت اعتراض به مالیات قطعی باز هم امکان شکایت وجود دارد؟

بله، اگر مؤدیان مالیات های مستقیم یا غیر مستقیم قطعی شده که در مرجع دیگری قابل طرح نیست، با ادعای غیر عادلانه بودن مالیاتی و با ارائه مدارک و دلایل کافی مستند، شکایت و درخواست تجدید نظر کنند، وزیر اقتصاد و دارایی می تواند پرونده را به هیئتی مرکب از سه نفر به انتخاب خود جهت رسیدگی ارجاع نماید.
آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

14 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

راهکار قانونی در فرض سوال

سلام عرض ادب
من جایی حسابداری کار کردم که چک اون شخصو میبردم بانک البت...

14 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

بدهی مالیاتی مال منقول در معاملات

سلام من یماشین نیسان وانت خریدم و کالت گرفتم و بعد فروختم
خریدار پلا...

12 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

پرداخت مالیات خودرو

سلام وقت شما بخیر باشه
سال نو مبارک شما و دوستان
جسارتاً سوالی داشتم ر...

26 اسفند 1402
وکیل پایه یک دادگستری

تنظیم متن درخواست نامه اداری

احتیاج به متن یک درخواست از معاونت مالیات ارزش افزوده دارم که یک تائید...

17 اسفند 1402
وکیل پایه یک دادگستری

مسدود شدن حساب برای واریزی وجه

سلام قراره یه مبلغ 7 تا 8 میلیاردی بیاد به حسابم
قبلش باید چه کاری انج...

13 اسفند 1402
وکیل پایه یک دادگستری

مالیات بر واریز به حساب تجاری

سلام،وقتتون به خیر،بنده در بازار بورس ایران فعال هستم و گاها واریزی ها...

13 اسفند 1402
وکیل پایه یک دادگستری

آیا درآمد حاصل از طریق ازر های دیجیتال مشمول مالیات میشود

سلام،وقتتون به خیر،بنده در بازار ارز دیجیتال فعالیت میکنم،میخواستم ببی...

12 اسفند 1402
وکیل پایه یک دادگستری

سوال در مورد مالیات بر ارث

با سلام ، ببخشید ما یک باب مغازه که متعلق به مادرم بوده در پاساژی در ر...

09 اسفند 1402
وکیل پایه یک دادگستری

سوال در مورد مالیات بر ارث

سلام. به من ارثی رسیده حدود 2 میلیارد. اگه این مبلغ به حسابم واریز بشه...

08 اسفند 1402
وکیل پایه یک دادگستری

میزان مالیات تعیینی

سلام وقتتون بخیر
یک سوال داشتم اینکه افراد بیکار و فاقد شغل در سال می...