در صورتیکه در رابطه با موضوع

مجازات ارتداد در قوانین ایران چیست + انواع ارتداد در قانون
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
10 شهریور 1400
3.69
مجازات ارتداد در قوانین ایران چیست + انواع ارتداد در قانون

مجازات ارتداد در قوانین ایران چیست + انواع ارتداد در قانون

شما در این مقاله میخوانید

یکی از موضوعات چالش برانگیز در اسلام موضوع خروج از دین شخصی مسلمان و مجازات آن است 
باظهور اسلام جمعی از اشخاص آن دوره که برای سود و منفعت به اسلام روی آورده بودند پس از آنکه تحت فشار قرار می گرفتند و منافع آنان تامین نمی گردید از اسلام خروج می کردند امااین میان گروه دیگری نیز وجود داشتند که به نوعی سعی بر انجام توطئه در راستای تضعیف کردن و منصرف کردن اشخاص از اسلام آوردن ، در ابتدا به اسلام روی آوردن و سپس به دیگران می گفتند چیزی در این دین نیافتند و خارج شده اند .
که در این مقاله سعی برآن شده تا ارتداد در قانون مجازات اسلامی و تمامی موضوعات آن مورد بررسی قرار گیرد.
 
تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند
 

مرتدکیست و انواع آن در اسلام

_ به طور کلی به هرشخص مسلمانی که پس از بلوغ از دین اسلام خارج شود به دین دیگری روی آورد و یا حتی دین دیگری را پذیرا باشدمرتد گفته می شود و مشمول مجازات ارتداد در قانون اسلامی می‌شود. فقها مرتد را به دو دسته تقسیم کرده اند دسته اول که به آن مرتد فطری گفته شده به اشخاصی اطلاق می گردد که در زمان انعقاد نطفه پدر ومادر وی مسلمان بوده اند و پس از آنکه شخصی به سن بلوغ رسیده است و عاقل شد اسلام را پذیرفته و پس از آن خارج شده است . دسته دوم که به آن مرتد ملی گفته می شودبه اشخاصی اطلاق می گردد که نطفه وی در زمانی منعقد گردیده است که پدر ومادر وی در کفر بوده اند و پس از رسیدن به سن بلوغ اسلام پذیرفته است و پس از آن خارج شده است. البته بهتر است اشخاص برای رسیدگی به این موارد از نظر قضایی، مشاوره حقوقی دریافت کنند.
همانطور که بیان شده در مرتد ملی پدر ومادر می بایست در زمان انعقاد نطفه کافر بوده باشند و از دیدگاه فقه کافر به چندین دسته تقسیم می شود و صرفاً شامل شخصی نخواهد بود که منکر خداوند است از دیدگاه اسلام گروه های زیر کافر محسوب می شوند .
1- کافر اصلی ( که در واقع همان شخصی است که منکر خداوند معاد ،پیامبری حضرت محمد یا یکی ازضررویات دین مانند روزه و نماز و....... ) 
2- کافر تبعی __ که در واقع می توان به فرزندان اسلام ناباوران اشاره کرد پدر ومادر خود کافر به حساب می آیند .
3- کافر کتابی __ که شامل تمامی پیروان ادیانی می شود که دارای کتاب هستند مانند زردتشتیان ، یهودیان و ........
4- کافر غیر کتابی __ همانند بهائیان و بوداییان و ......
5- کافر ذمی __ به اشخاصی گفته می شوند که مسلمان نیستند و پیرو دین دیگری هستند که دارای کتاب است اما برای حفظ جان و مالشان ناموسشان به حکومت اسلامی پناه آورده اند و در مقابل جزیه پرداخت می نماید .جزیه به معنای خراج و مالیاتی است که  حکومت اسلامی از اشخاص اهل کتاب گرفته می شود تاجان ومالشان حفظ گردد .
6- کافر حربی 
7- کافر حربی معاهد
8- کافر توحیدی 
9- کافر غیر توحیدی ( بی باوری به یکی از ضررویات دین به جزخدا )
 

مجازات ارتداد در قانون 

در قانون مجازات اسلامی قانونگذار هیچ گونه صحبتی در خصوص ارتداد و مجازات آن بیان نداشته است اما نکته ای که در مورد حکم ارتداد در ایران در قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 است تصویب ماده 220 آن می باشد که پیش از آن در قوانین مصوبه ما قبل وجود نداشته این ماده بیان می دارد : (( در مورد حدودی که در این قانون ذکر شده است قاضی محکمه می بایست بر اساس اصل 167 قانون اساسی اقدام نماید .)) در واقع می توان هدف از تصویب ماده 220 قانون مجازات اسلامی را اینگونه تفسیر نمود که قانونگذار قصدداشته با دادن این آزادی به محاکم از سکوت قانون در بسیاری از جرایم و مواردی که قانونگذار آنان را جرم انگاری نکرده است محافظت نماید تا مورد سوء استفاده اشخاص جامعه قرارنگیرد . اما از سوی دیگر این ازادی در تضاد با ماده 2 قانون مجازات اسلامی است چرا که این ماده بیان داشته است : (( هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل که در قانون برای آن مجازات تعیین شده است جرم محسوب می شود )) براساس این ماده قاضی محکمه تنها می تواند جرایمی را بداند که در قاون برای آن مجازات تعیین شده باشد اما متاسفانه این تضاد فاحش کمی سوال برانگیز است البته هدف قانونگذار از تصویب این ماده جوامع بین الملل و حقوق بشر باشد چرا که بر اساس قوانین حقوق بشری ارتداد جرم محسوب نمی شد و قانونگذاربرای آنکه نشان دهد قوانین حقوق بشر را رعایت و پاسداری می کند اقدام به نسخ کردن این ماده نکرده است هرچند که براساس ماده 220 قانون مجازات و احکام صادره در خصوص ارتداد در چندین سال اخیرسبب شده تا این وجه از قانونگذار به نمایش گذاشته شود که تابع قوانین حقوق بشری بصورت کامل نخواهد بود اما در رابطه با مجازات مرتد در قانون باید دانست که در اسناد بین المللی حقوق بشر شرایطی برای دولت ها پیش بینی شده است که می توانند در این شرایط آزادی بیان ( که رابطه مستقیمی با ارتداد می داند ) را محدود سازند و این شرایط 2 مقوله نظم عمومی و امنیت ملی است .
 
بیشتر بخوانید: مجازات تعزیری چیست؟
 
اصل 167 قانون اساسی بیان داشته که قاضی مکلف است جرم ارتکابی را از طریق قوانین مدونه جرم انگاری نماید ودر صورتی که موفق به تشخیص آن نشد می بایست به منابع معتبر اسلامی یا فتوای معتبر رجوع و کم قضیه را صادر نماید و این حق را نداشته که بدلیل سکوت یا نقض یا امجال یا تعارض قوانین مدونه از رسیدگی خودداری کند .
همچنین در ماده 8 قانون تشکیل دادگاه کیفری یک ودو تاکید بر اجرای اصل 167 قانون اساسی داشته است .
در خصوص اصل 167 قانون اساسی ذکر چند نکته ضروری است 
1- این اصل به دلیل استفاده قانونگذار از برخی اصطلاحات تخصصی حقوقی مانند ( دعوی ، منابع معتبر اسلامی و.......) به نحوی وضع گردیده است که تفسیر بردار باشد هرچند که شورای نگهبان تاکنون تفسیر رسمی از این اصل ارائه نکرده است اما می توان اینگونه برداشت کرد که قضات مجتهد می توانند به منابع معتبر اسلامی مانند کتاب جواهر ، مکاسب ، شرح شرح العمرو ....... مراجعه نمایند و قضاتی که مجتهد نیستند می توانند به فتوای معتبر استناد نمایند .
2- اصل 167 در واقع رجوع به فتاوای معتبر اسلامی را قانونی دانسته است اما از سوی دیگر این موضوع با اصل 36 قانون اساسی که تاکید برآن داشته که مجازات و اجرای آن تنها از طریق دادگاه صالح و به موجب قانون میسر است تعارضی داشته است اما باید توجه داشت که این تعارض ظاهری است و نه اصطلاحی و اصولی باید توجه داشت که اصل 167 حکم عام و اصل 36 حکم خاص است و بر اساس قاعده جمع عرضی(( الجمع مهما امکن اولی من الترک  )) عام را بر خاص حمل می کنیم و خاص را مقدم در نظر می گیریم .
3- در خصوص این موضوع که اصل 167 شامل امور مدنی یا کیفری است دکتر کاتوزیان بیان داشته این اصل فاجعه بر امور مدنی بوده چرا که اصل 167 با قانونی بودن مجازات ها در اصل 36 بیان شده است تعارض داشته و اصل 167 تنها مشمول زمانی است که قاضی بر اساس اصل 36 قانون اساسی حکم بر مجازات شخص مرتد نمی دهد .
 

عناصر جرم ارتداد 

همانطور که می دانیم ما تنها زمانی می توانیم بیان کنیم که جرمی صورت گرفته است که دارای 3 عنصر قانونی ، مادی و معنوی باشد در نتیجه برای اینکه بتوانیم عملی را ارتداد خطاب نماییم و مجازاتی را برای آن صادر نماییم باید این 3 عنصر را بررسی نماییم .
1- عنصر قانونی : بسیاری از موارد قانونی جرم ارتداد در مطالب فوق ذکر گردید که اصلی ترین آنها اصل 167 قانون اساسی ، ماده 220 قانون مجازات اسلامی ، ماده 8 قانون تشکیل دادگاه های کیفری یک و دو مصوب 1373 و ماده 29 قانون تشکیل دادگاه های کیفری یک و 2 مصوب 1368 می باشد همچنین مواد قانونی دیگری هم درخصوص آزادی بیان و ساب نبی بیان شده است مانند ماده 289 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1361 ماده 26 قانون مطبوعات مصوب 1374 ، ماده513 قانون تعزیرات مصوب 1375 
ماده 262 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 ماده 29 قانون شوراها مصوب 1375 
 
بیشتری بخوانید: مجازات شروع به جرم
 

عنصر مادی 

عنصر مادی به معنای ملموس ، خارجی می باشد که به سبب آن ارتداد عینیت می یابد به طور کلی 3 نوع ارتداد می توان متصور شد 
1- ارتداد با نیت و عزم صرف 
2- ارتداد قولی 
3- ارتدا فعلی 
آنچه که موجب مجازات شخص مرتد می شود ارتدادیست که در گفتار یا رفتار شخص نمایان شود به عنوان مثال دعوت مردم به خروج از اسلام در سخنرانی یا کتاب یا مقاله و ......... در واقع تا زمانی که ارتداد ابراز نشود جرم محسوب نمی شود و هر گونه فعل یل ترک فعلی می تواند سبب ابراز آن گردد اما باید توجه داشت که برای اثبات جرم ارتداد لازم است که رابطه سبیبت میان عمل و نتیجه حاصل شود بدین معنا که اگر شخصی مرتد شدن خود را در متون یا نوشته یا به صورت فریاد و............. 
بیان نماید و اما کسی متوجه ارتداد وی نشود نمی توان بیان داشت که عنصرمادی محقق شده وجرم صورت گرفته است .
عنصر معنوی 
ارتداد از جرایم عمدی محسوب شده و منظوراز عمدی بودن آن علم و آگاهی مرتکب به منکر بودن رفتار گفتار و نوشتار می باشد .سوء نیت عام ارتداد در واقع علم وآگاهی عمد وقصد مرتکب به منظور انکار ضروریات دین وسوء نیت خاص ارتداد ومرتد شدن فرد با انکار ضروریات دین است هر چند که این علم وآگاهی به صورت اجمالی باشد .
 
عکس میانی مقاله مجازات ارتداد در قوانین ایران چیست
 

نحوه اثبات ارتداد

اثبات ارتداد به سه طریق امکان پذیر می باشد: 1- ارتداد با گفتار (قول) 2- ارتداد با رفتار (فعل) 3- ارتداد با بینه (شهادت)

اثبات ارتداد از طریق گفتار به این شکل است که شخص مرتد به نحوی صحبت کند که نشان دهنده خروج او از دین اسلام باشد؛ مثلاً بگوید: خدایی وجود ندارد یا حضرت محمد (ص) پیامبر نیست یا دین اسلام، حق نیست!

اثبات ارتداد با رفتار به این شکل است که مرتد کاری کفر آمیز را با عمد و علم به کفر بودنش، مرتکب شود؛ مثلاً برای بت سجده به جا آورد یا به پرستش ماه، خورشید و... مشغول شود یا به مقدسات دین علناً اهانت کند.

اثبات ارتداد از طریق بینه یا شهادت نیز به این شکل است که دو مرد عادل باید به ارتداد فردی گواهی دهند؛ چنانچه کسی که دو شاهد بر ارتداد او گواهی داده اند، به اشتباه خود پی ببرد و آن را ابراز کند یا بگوید که مجبور به این کار شده است و قرینه ای نیز برای ادعای خود داشته باشد، سخن او پذیرفته می شود.

 

ارتداد و فسخ نکاح

فسخ نکاح یکی از مهم ترین آثار قانونی ارتداد است؛ چنانچه یکی از زوجین اعم از زوج یا زوجه مرتد شود و از تبعیت دین اسلام خروج کند، بر اساس نظر اکثر فقها زوجیت آن ها منفسخ خواهد شد و اگر زوج مرتد شده باشد، حق ولایت او بر فرزند مشترک ساقط می شود.

لازم به ذکر است که برای فسخ نکاحِ ناشی از ارتداد و اجرایی کردن سایر نتایج حاصل از آن، ابتدا باید ارتداد زوجین در مرجع قضایی مربوطه (دادگاه کیفری) به اثبات برسد؛ وگرنه دعوی فسخ نکاح به نتیجه مطلوب نمی رسد و توسط حکم رد دعوی صادر خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید: فسخ نکاح چیست؟

 

عوامل تحقق ارتداد

هرگاه یکی از امور کفر آمیز زیر توسط شخصی انجام شود، ارتداد محقق می شود و آن شخص مرتد محسوب خواهد شد:

انکار اصول دین: انکار وجود خداوند پروردگار عالم، انکار وحدانیت و یکتا بودن خدا، انکار رسالت حضرت خاتم الانبیاء، انکار معاد و زندگی بعد از مرگ؛ چنانچه هر یک از این موارد رخ دهد، کفر و ارتداد صورت می گیرد. به طور مثال اگر شخصی به خداوند متعال ایمان داشته باشد؛ ولی به پیامبر او ایمان نداشته باشد، کافر تلقی می شود.

انکار یکی از احکام ضروری اسلام: انکار وجوب و ضرورت نماز یا روزه؛ خداوند در دین اسلام نماز و روزه را جزء احکام ضروری قرار داده است. چنانچه شخصی به خدا و پیامبر او ایمان داشته باشد؛ اما ضرورت نماز را انکار کند، مرتد محسوب می شود.

انکار یکی از احکام قطعی اسلام: در صورتی که شخصی به طور آشکار بداند که روزه در عید فطر حرام است یا روزه مسافر مورد قبول نیست و... در عین حال منکر آن شود، مرتد به حساب می آید و دلیل آن نیز انکار رسول خدا می باشد؛ بنابراین اگر شخصی با رفتار و کردار خود حقانیت دین اسلام را زیر سوال ببرد، کافر است. به طور مثال به پیامبر دشنام دهد یا قرآن را آتش بزند و...

 

حکم توبه مرتد

شاید برای شما نیز این سوال به وجود آمده باشد که حکم توبه مرتد چیست و آیا توبه در این امر مورد قبول واقع می شود یا خیر؟

بر اساس آیات قرآن کریم، توبه بر فرد مرتد واجب است و اگر او خالصانه از پیشگاه خداوند متعال توبه کند، خداوند نیز توبه او را پذیرفته و عذاب آخرت را از او دور می کند؛ اما اگر توبه مرتد ظاهری باشد، مورد قبول واقع نمی شود.

البته لازم به ذکر است که توبه مرتد رافعِ آثار دنیوی و مجازات های ناشی از آن نخواهد بود؛ زیرا رفع تبعات دنیوی و قضایی ارتداد به جعل و تشریع شارع مقدس مترتب است و به خودی خود هیچ کدام از آثار مذکور را از بین نخواهد برد.

نظر فقهای اسلام بر این است که توبه مرتد ملی در دنیا نیز پذیرفتنی است و سایر آثار مربوط به آن نیز رفع می شود؛ اما مرتد فطری در صورت توبه نیز مستحق اعمال مجازات می باشد.

 

فلسفه مجازات مرتد

در رابطه با فلسفه و چرایی مجازات مرتد، موارد مختلفی وجود دارد که در این قسمت قصد بررسی آن ها را داریم. اولین مورد مربوط به اسلام و زیربنای سیاسی آن است؛ ارتداد و اظهار آن موجب تضعیف دین اسلام می شود و این امر زمینه فروپاشی نظام سیاسی اسلامی را فراهم می کند.

دومین مورد از فلسفه مجازات مرتد این است که چون اسلام عامل پیوند جامعه اسلامی می باشد؛ بروز ارتداد زمینه از هم گسیختگی سایر مسلمانان را ایجاد می کند و قوام و دوام جامعه اسلامی با آن متلاشی می شود.

سومین دلیل و چرایی مجازات ارتداد ایجاد آرامش و نظم عمومی در جامعه است؛ زیرا پذیرش اسلام و اظهار آن به معنای التزام به نظم جامعه و پذیرش هویت مطابق با آن است که ارتداد سرکشی در برابر آن محسوب می شود.

آخرین مورد از فلسفه مجازات مرتد، جلوگیری از تضعیف ایمان مردم می باشد، به این معنا که ممکن است مخالفان و دشمنان با قصد تضعیف ایمان مردم اسلام آورده و سپس از اسلام خارج شده و مرتد شوند؛ به همین دلیل اجرای مجازات های ارتداد از این قبیل مسائل پیشگیری خواهد کرد. شما می‌توانید برای اطلاعات تخصصی در این زمینه از مشاوره حقوقی رایگان با وکلای خبره وکیل وند استفاده کنید.

 

حکم اسلام برای مردان مرتد

دین اسلام جهت جلوگیری از آثار مخربی که از راه کفر و ارتداد در جامعه بروز می یابد، به طور آشکار دستور مجازات مردانی که مرتد هستند را داده است؛ نحوه مجازات مردان مرتد مطابق حکم اسلام در زیر ذکر می شود:

  • مرتد فطری مستحق مجازات است و باید اعدام شود.
  • مرتد ملی ابتدا باید به سوی توبه هدایت شود و در صورتیکه از آن خودداری کند، باید اعدام شود.

 

حکم اسلام برای زنان مرتد 

مطابق دین مبین اسلام، چنانچه زنی مرتد شود، مجازات های آسان تری در انتظار اوست؛ زیرا زنان مرتد (فطری یا ملی) اعدام نمی شوند و به سوی توبه هدایت می شوند:

  • اگر زن مرتد توبه کند، باید او را آزاد کرد.
  • اگر توبه نکرد، باید زندانی و در تنگنای معیشتی قرار داده شود.

 

فلسفه حکم ارتداد برای زنان

همانطور که بیان کردیم، اسلام برای زنان مرتد مجازات های آسان تری نسبت به مردان قرار داده است که مهم ترین فلسفه و دلیل این امر در ادامه بیان می شود:

زنان احساسی و عاطفی هستند: عدم توجه به این تفاوت، خلاف مصلحت شرع و جامعه است و از تحقق مصالح جامعه جلوگیری می کند؛ بنابراین چون زنان از لحاظ نوع سازوکار دفاعی و فکری با مردان فرق دارند و زودتر تحت تاثیر قرار می گیرند، کمتر از مردان مجازات می شوند.

 

سایر آثار ناشی از ارتداد

ارتداد دارای آثار مختلف حقوقی و فقهی است، در صورتیکه فردی مرتد شود و از دین اسلام خارج گردد، آثار زیر بر او مترتب خواهد شد:

نجاست و طهارت: فرد مرتد (ملی و فطری) نجس است و در صورت توبه و بازگشت به اسلام طاهر و پاک می شود.

عبادت و تکالیف دینی: فرد مرتد باید بعد از توبه نمازها و سایر عبادت های فوت شده خود در دوران ارتداد را (روزه، حج و...) به جا آورد.

تصرفات مالی: تصرف مرتد فطری در اموال در صورت پذیرفته نشدن توبه او صحیح و نافذ نیست و بعد از پذیرفته شدن توبه صحیح می شود. تصرف مرتد ملی در اموال، بعد از توبه صحیح و نافذ است و پیش از آن صحیح نیست.

تصرفات غیر مالی: تصرفات غیر مالی مرتد ملی مانع فقهی نداشته و در رابطه با جواز یا عدم جواز تصرفات غیر مالی مرتد فطری هیچ مطلبی ذکر نشده است!

ضمان و ارث: مرتد ملی یا فطری در صورت تلف مال، جان یا اعضاء فرد مسلمان، ضامن می باشد؛ در رابطه با ارث نیز لازم به ذکر است که مرتد از مسلمان ارث نخواهد برد.

لطفا کمی صبر کنید

میانگین 3.69 از 13 رای

مرتد کیست و انواع آن در اسلام کدام است؟

هر شخص مسلمانی که پس از بلوغ از دین اسلام خارج شود و به دین دیگری روی آورد و یا حتی دین دیگری را پذیرا باشد، مرتد است. انواع مرتد بر اساس نظر فقها شامل مرتد فطری و مرتد ملی می باشد. (اطلاعات بیشتر در متن مقاله)

ارتداد به چند طریق اثبات می شود؟

ارتداد به سه طریق اثبات می شود که شامل ارتداد با گفتار (قول) ارتداد با رفتار (فعل) و ارتداد با بینه (شهادت) می باشد.

اثر ارتداد بر روی نکاح چیست؟

فسخ نکاح یکی از مهم ترین آثار ارتداد است؛ چنانچه یکی از زوجین اعم از زوج یا زوجه مرتد شود و از تبعیت دین اسلام خروج کند، بر اساس نظر اکثر فقها زوجیت آن ها منفسخ خواهد شد و اگر زوج مرتد شده باشد، حق ولایت او بر فرزند مشترک ساقط می شود.

عوامل تحقق ارتداد کدام است؟

انکار اصول دین، انکار یکی از احکام ضروری اسلام و انکار یکی از احکام قطعی اسلام، عوامل تحقق ارتداد می باشد.

فلسفه مجازات مرتد چیست؟

اولین مورد مربوط به اسلام و زیربنای سیاسی آن است، همچنین ایجاد آرامش و نظم عمومی در جامعه، جلوگیری از تضعیف ایمان مردم و... از دلایل مجازات مرتد می باشد. (اطلاعات تکمیلی در متن مقاله)

فلسفه مجازات مرتد چیست؟

اولین مورد مربوط به اسلام و زیربنای سیاسی آن است، همچنین ایجاد آرامش و نظم عمومی در جامعه، جلوگیری از تضعیف ایمان مردم و... از دلایل مجازات مرتد می باشد. (اطلاعات تکمیلی در متن مقاله)

وضعیت عبادت و تکالیف دینی فرد مرتد چگونه است؟

فرد مرتد باید بعد از توبه نمازها و سایر عبادت های فوت شده خود در دوران ارتداد را به جا آورد.
آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

09 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

آیا امکان اعاده حیثیت وجوددارد؟

باسلام
مادر همسر من چندین ساله با تهمت و افترا با آبروی من بازی کرده
آ...

09 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

شکایت ضرب و جرح و توهین

اگر شکایت ضرب و جرح و آبرو ریزی و هتک حرمت انجام دهد دختر من چه شکای...

09 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

صلاحیت دادسرای محل وقوع جرم

سلام . با خانمی صیغه قانونی هستم ‌‌. دو روز قبل بین ما بگو مگو شد . شم...

08 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

سوال دارای ابهام است؟

فردی تو نبود من در شهر به یک شعبه بانک تجارت با برش و نفوزش جای من فر...

08 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

پیشگیری از وقوع جرم در فروش اینترنتی

سلام. وقتتون بخیر. من قصد فروش گوشی ام رو در سایت دیوار دارم. چطور اقد...

08 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

انتخاب وکیل تسخیری توسط دادگاه

یعنی شما میفرمایید حتی بدون مراجعه من به دادگاه وکیل تسخیری انتصاب میش...

08 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

عدم حضور در دادگاه کیفری و عدم معرفی وکیل

عرض ادب.
من یک پرونده کیفری دارم و آخرین ابلاغیه از سمت دادگاه این بود...

07 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

به کدام مرجع قانونی رجوع کنم تا زودتر ایشان دستگیر شود و به حق خودم بر...

سلام ضمن عرض تبریک سال نو حدود 2 سال پیش بابت دستگیری شخصی که از اقو...

07 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

شکایت از مرجع قضایی.

سلام یه شماره تلفنی رو میخواستم جهت اعتراض به رای قاضی چون یه پرونده ک...

06 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مجازات زنای غیرمحصن

سلام وقت بخیر
بنده سوالی داشتم بابت اینکه خانمی مطلقه با یک بچه 9 ماهه...