در صورتیکه در رابطه با موضوع

مجتمع ویژه جرایم اقتصادی - آدرس و شماره تماس آن
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
10 بهمن 1401
4.75
مجتمع ویژه جرایم اقتصادی - آدرس و شماره تماس آن

مجتمع ویژه جرایم اقتصادی - آدرس و شماره تماس آن

شما در این مقاله میخوانید

مجتمع ویژه جرائم اقتصادی

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که به مشکل یا یا اختلافی بر بخورید اما ندانید که باید به کدام یک از مراجع قانونی مراجعه کنید. قانون آیین دادرسی کیفری به این مسئله اشاره می کند که هر یک از جرایم باید در مرجع مرتبط به خود مورد پیگیری قرار بگیرند.

برای رسیدگی به مشکلات و اختلافات، دادگاه کیفری یک و دو، دادسرای بانکی، دادسرای جرایم پولی و... آماده خدمت رسانی به شما هستند. مجتمع ویژه جرائم اقتصادی نیز یکی از مراجعی است که وظیفه دارد به برخی از جرایم و مشکلات خاص رسیدگی کند. در ادامه قصد داریم درباره این مجتمع، وظایف و جرائمی که در آن مورد رسیدگی قرار می گیرند اطلاعات بیشتری بیان کنیم.

 

مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

مجتمع ویژه جرائم اقتصادی چیست؟

در قانون به وضوح اشاره شده افراد برای رسیدگی به مشکلات و اختلافات خود لازم است به مرجعی مراجعه کنند که آن مرجع بتواند مشکلات آن ها را به طور تخصصی پیگیری و بررسی کند.

 ماده ۵۶۶ قانون آیین دادرسی کیفری می گوید پرونده های کیفری باید در شعبی که تخصص رسیدگی به آن ها را دارند بررسی شوند. یکی از این مراجع قضایی برای رسیدگی به دعاوی مختلف، مجتمع ویژه جرائم اقتصادی است که وظیفه دارد به حل مسائل اقتصادی جامعه و جلوگیری از گسترش فساد و جرایم در جامعه کمک کند.

مجتمع ویژه جرائم اقتصادی با جرایمی چون اختلاس مبارزه می کند و در تلاش است از سیاست های کیفری که با این جرایم مقابله کرده و از آن ها جلوگیری می کنند حمایت کند. همچنین این مجتمع موافق سرمایه گذاری های سالم است

به طور کلی می توان هدف تاسیس مجتمع ویژه جرائم اقتصادی را افزایش دادن سرعت رسیدگی به جرایمی چون فساد، پولشویی و... دانست. همچنین این مجتمع میخواهد افرادی که به این جرایم مرتکب شده اند سریع تر به جزای کار خود برسند.

این کار تا حدودی به کاهش میزان جرم در جامعه کمک خواهد کرد. برای بسیاری از افراد این سوال مطرح می‌شود که این مجتمع دارای چه ارکانی است؟ در جواب این سوال باید بگوییم مجتمع ویژه جرائم اقتصادی از رئیس مجتمع، شورا، دادگاه های ویژه و... تشکیل شده است.

 

جرایمی که مجتمع ویژه جرائم اقتصادی به آن ها رسیدگی می کند

در بخش قبل به اطلاعاتی درباره مجتمع ویژه جرائم اقتصادی پرداختیم؛ اما در این قسمت می خواهیم بدانیم این مجتمع چه وظایفی دارد و به چه جرایمی رسیدگی می کند. مجتمع ویژه جرایم اقتصادی از وظایف زیادی برخوردار است و به مسائل مختلفی رسیدگی می کند. از جمله مسائلی که در این مجتمع به آن ها رسیدگی می شود را می توان موارد زیر دانست.

 

  • اختلال در نظام اقتصادی کشور
  • پولشویی و اختلاس
  • دریافت وجه غیرقانونی
  • قاچاق ارز و کالا
  • رشا و ارتشاء
  • تدلیس در معاملات
  • کلاهبرداری از شرکت های دولتی، موسسات و نهادهای عمومی، بانک ها و...
  • تبانی در معاملات
  • تصرف خارج از قانون در اموال دولتی و عمومی و یا آسیب به آن ها
  • دخالت وزرا کارمندان دولت، نمایندگان مجلس و... در معاملات کشوری و دولتی
  • نفوذ خارج از حق و مخالف قانون در هنگام تحصیل اموال به دست مجرمان
  • تمام جرائمی که در فصل ششم قانون بازار اوراق بهادار به آن ها اشاره شده
  • ...

 

جالب است بدانید مجتمع ویژه جرائم اقتصادی تنها به جرایمی همچون قاچاق که اموال قاچاق شده بیش از ۵۰ میلیارد ریال ارزش داشته باشد و جرائم دیگری که بیش از ۱ میلیارد ریال دارای ارزش باشند، رسیدگی می کند. البته لازم به ذکر است برای تعدد جرایم ارزش اموال به صورت جمعی محاسبه خواهد شد.

 

اصلی ترین جرائم اقتصادی که در مجتمع ویژه جرایم اقتصادی مورد بررسی قرار می گیرند

امروزه حدود ۲ هزار جرم وجود دارند که جزو جرایم کیفری به حساب می آیند و تعدادی از این جرائم جزء اصلی ترین جرایم اقتصادی هستند. مبارزه با این جرائم در بهبود نظم اقتصادی تاثیر بسیار زیادی دارد. اصلی ترین و بارزترین جرائم اقتصادی به عبارت زیر هستند.

 

  • ارتشا و رشا
  • پولشویی
  • قاچاق کالا و ارز
  • جرائم بورسی
  • اختلال در توزیع کالاهای عمومی
  • قاچاق ثروت ملی و میراث فرهنگی
  • فرار مالیاتی
  • اختلال در تولید کالا
  • تشکیل شرکت هرمی
  • تشکیل شرکت های مضاربه ای و صوری
  • رباخواری
  • اختلال در نظم ارزی و پولی کشور

 

نحوه رسیدگی به جرایم در مجتمع ویژه جرائم اقتصادی

حال که دانستیم مجتمع ویژه جرائم اقتصادی به چه جرایمی رسیدگی می کند و چه وظایفی دارد قصد داریم به نحوه رسیدگی به جرائم در این مجتمع بپردازیم. مرحله اول برای رسیدگی به جرائم در این مجتمع طرح شکایت توسط شاکی و یا تحقق جرم و کشف آن توسط ماموران نیروی انتظامی، دادگستری و قضایی است.

شکایت از این افراد و پرونده آن ها به دادسرای جرائم اقتصادی منتقل خواهد شد. در مرحله بعد جرایم در دادسرای ویژه جرایم اقتصادی مورد بررسی قرار می گیرد. پس از آنکه جرایم بررسی شدند در صورتی که دلایل ارائه شده کافی نباشند و یا مورد قبول واقع نشوند، قرار منع تعقیب برای متهم صادر خواهد شد؛ در صورتی که این گونه نشود ممکن است با دادرسی قرار جلب صادر شود. بعد از آن پرونده به دادسرا منتقل شده و کیفرخواست صادر خواهد شد.

بعد از صدور پرونده به دادسرا تا نهایت ۳ روز کیفرخواست صادر می شود. بعد از صدور کیفرخواست پرونده به دادسرای کیفری ارسال شده و مورد پیگیری های بیشتر قرار می گیرد. در نهایت قاضی، جلسه رسیدگی تشکیل داده و در دادگاه کیفری به اظهارات و ادعای طرفین دعوا گوش می دهد.

پس از شنیدن این اظهارات قاضی رای صادر کرده و پرونده را به بخش اجرای حکم مجتمع ویژه جرائم اقتصادی ارسال خواهد شد. در این بخش رای صادره به اجرا در خواهد آمد.

 

مجتمع ویژه جرایم اقتصادی - وکیل وند

 

شماره تماس و آدرس مجتمع ویژه جرائم اقتصادی

در مطالب قبل به شناخت مجتمع ویژه جرایم اقتصادی و نحوه رسیدگی به جرائم در این مجتمع پرداختیم. در ادامه قصد داریم به آدرس و شماره تماس این مجتمع اشاره کنیم تا شما بتوانید در صورت نیاز به این مرکز مراجعه و یا با کارکنان این مجتمع تماس بگیرید.

مجتمع ویژه جرایم اقتصادی در تهران، خیابان خیام شمالی و در ضلع شمالی مجتمع قضایی امام خمینی قرار دارد. همچنین شما در صورت نیاز به ارتباط برقرار کردن با این مجتمع، می توانید با شماره   021 - 39916تماس بگیرید.

 

دادسرا ویژه جرائم اقتصادی

دادسرای ویژه جرایم اقتصادی از اصلی ترین ارکان مجتمع ویژه جرایم اقتصادی به حساب می آیند؛ به همین خاطر قصد داریم این رکن از مجتمع ذکر شده را بیشتر بشناسیم. دادسرا این مجتمع خود از چند شعب دادیاری، بازپرسی، اجرای احکام، اظهار نظر، قرار معاون دادستان و... تشکیل شده است.

هر یک از این بخش ها انجام وظایف خاصی را برعهده دارند و می توانند انواع قرارها را صادر کرده و دستور تعقیب متهم، اجرای حکم و... را صادر کنند. دادسرا دارای رئسا است که رئیسه این بخش معاون دادستان محسوب می شود و می تواند پس از ارجاع پرونده دستور دهد تا رسیدگی به پرونده آغاز شود.

هنگامی که قرار جلب صادر شد پرونده به دادگاه کیفری ارسال شده و کیفرخواست صادر خواهد شد. همانطور که گفته شد هنگام کشف جرایم و یا رسیدگی به شکایات پرونده به دادسرا فرستاده شده و پس از ارسال پرونده به دادگاه کیفری ارسال خواهد شد. در نهایت نیز رای صادره توسط بخش اجرای احکام به اجرا در خواهد آمد.

 

سخن آخر

در این مقاله تلاش کردیم شما را با یکی از مراجع رسیدگی به مشکلات و اختلافات، یعنی مجتمع ویژه جرایم اقتصادی آشنا کنیم. در مطالب مذکور چیستی مجتمع ویژه جرایم اقتصادی، جرایمی که در این مجتمع بررسی می شوند، اصلی ترین جرایم اقتصادی، نحوه رسیدگی به جرایم در این مجتمع، شماره تماس و آدرس و همچنین دادسرای ویژه جرایم اقتصادی به شما معرفی شد.

همانطور که گفته شد فقط جرایم خاصی که اغلب امنیت اقتصادی مردم را به خطر می اندازند، در این مجتمع مورد بررسی قرار می گیرند و سایر جرائم در شعبه ها و مراجع دیگر مورد بررسی قرار خواهند شد. امیدواریم مطالب مذکور برایتان مفید واقع شده باشد.

 

چنانچه نیاز به مشاوره متنی در این زمینه دارید میتوانید به سایت مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند مراجعه نمایید.

لطفا کمی صبر کنید

میانگین 4.75 از 4 رای

مجتمع ویژه جرائم اقتصادی چیست؟

مجتمع ویژه جرائم اقتصادی یکی از مراجع قضایی است که برای رسیدگی به دعاوی مختلف و جلوگیری از گسترش فساد و جرایم اقتصادی در جامعه فعالیت می کند.

مجتمع ویژه جرائم اقتصادی به چه جرایمی رسیدگی می کند؟

مجتمع ویژه جرایم اقتصادی به جرایمی همچون قاچاق که اموال قاچاق شده بیش از ۵۰ میلیارد ریال ارزش داشته و جرائم دیگری که بیش از ۱ میلیارد ریال ارزش گذاری می شوند، رسیدگی می کند.

اصلی ترین جرائم اقتصادی که در مجتمع ویژه جرایم اقتصادی بررسی می شوند چی هستند؟

از اصلی ترین جرائمی که در مجتمع ویژه جرایم اقتصادی مورد بررسی قرار می گیرند می توان به رباخواری، پولشویی، اختلاس، اختلال در توزیع کالا و تولید کالا و سایر مواردی که در متن بیان شد، اشاره کرد.

نحوه رسیدگی به جرایم اقتصادی مجتمع ویژه جرائم اقتصادی چگونه است؟

پس از طرح شکایت و یا کشف جرم، پرونده به دادسرای جرایم اقتصادی انتقال یافته و سپس مورد بررسی قرار می گیرد. پس از صدور پرونده به دادسرا، تا ۳ روز بعد کیفرخواست صادر شده و روند بررسی و صدور رای ادامه خواهد داشت.

شماره تماس و آدرس مجتمع ویژه جرایم اقتصادی چیست؟

مجتمع ویژه جرائم اقتصادی در تهران، خیابان خیام شمالی و در ضلع شمالی مجتمع قضایی امام خمینی قرار دارد. برای ارتباط با این مجتمع می توانید با شماره 39916 - 021 تماس بگیرید.

وظایف دادسرای ویژه جرایم اقتصادی چیست؟

دادسرای ویژه جرایم اقتصادی قرارها را صادر کرده و دستور اجرا حکم، تعقیب متهم و... را صادر می کند. همچنین این بخش وظایف دیگری نیز دارد که در متن به آن ها اشاره شده است.
آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

06 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

ذینفع بودن خواهان در طرح دعوا

وقت بخیر
در رابطه با امتیاز مسکن ملی یکی از مالکین امتیازش رو از طریق...

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

سوال دارای وصف حقوقی می باشد؟

سلام کارت حقوقی پدرم باطل شده و ایشون برای دریافت کارت بانگیشون هیچ اق...

05 اردیبهشت 1403
کارشناس حقوقی

عدم انتقال خودرو به خریدار بعلت بدهی مالیاتی

سلام ...من تهران ماشین خریدم و وکالت فروش دارم و برگ سبز و مدارک ماشین...

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

راهکار قانونی در فرض سوال

سلام وقتتون بخیر
ما یه پرونده کیفری داشتیم، رای بدوی علیهمون ابلاغ میش...

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

تصرف عدوانی

سلام در دعوای تصرف عدوانی حقوقی با اثبات سبق تصرف خواهان ولحوق تصرف خو...

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مهلت صدور و ابلاغ رای دادگاه

سلام بزرگوار بنده حدود 11روز پیش جلسه دادگاه داشتم طی این 11روز هیچ اب...

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مهلت اعتراض به نظر کارشناسی

سلام منظور از وقت مقرر اعتراض به نظر کارشناسی چه زمانی هست؟؟؟
درضمن عر...

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

تعهد به عدم خروج از کشور

سلام خدمت شما
آیا دو نفر طبق یک قرارداد مالی ( فروش امتیاز وام ) میتون...

05 اردیبهشت 1403
کارشناس حقوقی

اعتراض به ثبت جهت مزایده ملک انتقال یافته

سلام وقت بخیر . بنده و همسرم یک ملک قول نامه ایی داریم کرج به صورت 3 د...

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

محکومیت خوانده به پرداخت خسارات دادرسی

باسلام وکیل از 96 تا اکنون پای پرونده بوده پرونده ملکی است اکنون قاضی...