در صورتیکه در رابطه با موضوع

مطالبه مهریه بدون داشتن سند نکاحیه - مفقود شدن سند نکاحیه
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
مطالبه مهریه بدون داشتن سند نکاحیه - مفقود شدن سند نکاحیه

مطالبه مهریه بدون داشتن سند نکاحیه - مفقود شدن سند نکاحیه

شما در این مقاله میخوانید

مطالبه مهریه بدون داشتن سند نکاحیه

ما در این مقاله می خواهیم در خصوص اینکه اگر سند نکاحیه وجود نداشت یا در دسترس نباشد یا مفقود شده باشد آیا زن می تواند مهریه خود را مطالبه کند؟

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

 

هنگامی که فردی تصمیم به طرح شکایت در دادگاه دارد، ابتدا لازم است اسناد و مدارک مورد نیاز را به شعبه رسیدگی کننده تقدیم کند تا دادگاه با در نظر گرفتن آنها هویت او را احراز نماید؛ به طور مثال چنانچه زوجه دادخواست طلاق یا مهریه رد می ‌کند، باید در ابتدا شناسنامه و کارت ملی خویش را ضمیمه دادخواست طلاق نموده تا دادگاه به اینکه چه کسی خواهان است اطلاع پیدا کند و اینکه آیا حق طرح شکایت و شرایط کافی به منظور طلاق و اخذ مهریه را دارد یا خیر.

علاوه بر اسناد و مدارک شناسایی، خواهان دعوای طلاق یا مطالبه از جمله زوجه و یا زوج به منظور طرح دادخواست طلاق در دادگاه لازم است تا سند ازدواج و عقدنامه را نیز به دادگاه تسلیم نمایند. لزوم داشتن سند ازدواج برای طلاق و مطالبه مهریه به این خاطر است که دادگاه باید در مرحله نخست این مسئله را احراز کند که زوج و زوجه با یکدیگر دارای رابطه زوجیت هستند و در حقیقت بر اساس مقررات قانونی قبلا زوج و زوجه به عقد نکاح هم در آمده ‌اند.

بنابراین تا موقعی که رابطه زوجیت و عقد نکاح زوج و زوجه برای قاضی به اثبات نرسد، دادگاه هم قادر به صدور حکم طلاق نخواهد بود. بر همین اساس نداشتن سند ازدواج برای طلاق و مطالبه مهریه نزد دادگاه مورد پذیرش نبوده و بدون سند عقد ازدواج امکان طلاق وجود ندارد و مفقودی سند نکاح دلیل قابل قبولی نیست.

نه تنها سند نکاح به منظور احراز رابطه زوجیت و اثبات زوجیت الزامی است، بلکه در سند نکاح شرایط کلی در خصوص عقد ازدواج هم تعیین گردیده است و در مندرجات سند نکاحیه موارد مهمی از قبیل شرایط ضمن عقد که از طریق زوجه یا زوج عنوان گردیده است، قید شده و علاوه بر این میزان مهریه زوجه و شرایط تنصیف اموال بعد از طلاق هم مشخص گردیده است. تمامی این موارد در طلاق و مطالبه و محاسبه مهریه موثر بوده و چنانچه سند نکاح و مندرجات آن برای قاضی قابل مشاهده نباشد، قادر به صدور حکم طلاق و اخذ مهریه نخواهد بود.

نکته قابل توجهی که در رابطه با نداشتن سند نکاحیه برای طلاق و مطالبه مهریه وجود دارد این است که به صورت کلی اقامه دعوای مطالبه مهریه و دیگر دعاوی خانوادگی همچون طلاق، نفقه، اجرت المثل یا نحله زوجه را می‌توان با استناد به کپی سند نکاحیه هم اقامه کرد و فتوکپی برابر با اصل شده سند نکاح که از دفترخانه اسناد رسمی دریافت شده است هم کفایت می ‌کند.

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

اثبات رابطه زوجیت:

در صورتیکه زن بخواهد مهریه خود را مطالبه کند اما به کلی فاقد عقدنامه بوده، یعنی همسر او اقدام به ثبت واقعه ازدواج در دفاتر ازدواج ننموده باشد؛ باید بیان نمود که نه تنها این موضوع دارای عنوان مجرمانه ای برای مرد می باشد بلکه زن را نیز برای به اثبات رساندن این موضوع که در عقد نکاح تعیین مهریه وجود داشته یا خیر به زحمت می اندازد.

از این سو باید بیان داشت که زن در صورت مطالبه مهریه ای که بین خود و همسرش تعیین شده است در مرحله اول باید اثبات رابطه زوجیت و اثبات وقوع عقد نکاح فی مابین خود و همسرش را در دادگاه طرح نماید و بعد از آن به اثبات میزان تعیین شده مهریه در زمان عقد نکاح یا بعد از آن بپردازد.

 لذا در این خصوص زن نیاز به حداقل حضور 2 شاهد مرد در دادگاه یا اقرار خوانده (همسر) و یا سند کتبی که بیانگر رابطه زوجیت بین او و خوانده است باشد. باید بیان داشت که این اثبات رابطه زوجیت ممکن است گاهی از طرف مرد تقاضا شود.

با توجه به اینکه اثبات این موضوع امری تخصصی است که نیاز به دانش حقوقی می باشد لذا قبل از تنظیم دادخواست و انجام مراحل رسیدگی با وکلاء متخصص در سایت مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند مشاوره نمایید.

مطالبه مهریه بدون سند نکاحیه چگونه است؟

همانطور که در بالا بیان شد زن بعد از انجام مراحل فوق می تواند با در دست داشتن حکم دادگاه مبنی بر اثبات زوجیت و میزان تعیین شده مهریه اقدام به مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت محل عقد نکاح و در صورت عدم وجود مال خارج از مستثنیات دین به نام مرد از طریق دادگاه اقدام به مطالبه مهریه نماید.

نظر به اینکه مطالبه مهریه امری تخصصی می باشد حتما قبل از اقدام با وکلاء مجرب سایت وکیل وند مشاوره نمایید.

اگر سند نکاحیه مفقود شده باشد باید چه کار کرد؟

در صورتیکه سند نکاحیه مفقود شده باشد و یا یکی از زوجین از ارائه آن به دیگری امتناع کند، مرد یا زن می تواند با مراجعه به دفترخانه ازدواجی که در آن عقد نکاح دائم جاری شده است مراجعه نمایند و تقاضای صدور یک نسخه از رونوشت سند نکاحیه را از ایشان نمایند و با در دست داشتن این رونوشت که با سند نکاحیه برابر است اقدام به مطالبه مهریه از مرد یا الزام به تمکین زن نمایند.

 امکان مطالبه مهریه در ازدواج موقت وجود دارد؟

گاهی ازدواج موقت نیز بدون صدور سند نکاحیه و به صورت شفاهی فی مابین طرفین انجام می شود و گاهی نیز با مراجعه به دفاتر ازدواج اقدام به عقد موقت نموده و سند نکاحیه عقد موقت فی مابین طرفین صادر می شود.

در این خصوص نیز زن برای مطالبه مهریه خود اگر سند نکاحیه ای نداشته باشد باید با در دست داشتن سند کتبی و یا با شاهد عاقل و بالغ که مدت زوجیت و میزان مهریه را اطلاع دارند اقدام به اثبات رابطه زوجیت موقت به مدت معین و میزان مهریه معین و مطالبه آن کند

اما همانند عقد دائم اگر زن در عقد موقت سند نکاحیه داشته باشد و کلیه شرایط در آن درج شده باشد می تواند با مراجعه به دادگاه مهریه مشخص شده در عقد موقت را مطالبه نماید.

ازدواج مجدد بعد از گرفتن مهریه

چگونه می‌توان در صورت نداشتن سند ازدواج برای طلاق و مطالبه اقدام کرد؟

به استناد قانون حمایت خانواده، شوهر موظف شده است که در دفاتر ثبت ازدواج و طلاق، ازدواج دائم را به ثبت برساند که در صورت ثبت نکردن آن محکوم به مجازات جرم عدم ثبت ازدواج دائم یعنی جریمه نقدی درجه پنج و یا حبس تعزیری درجه هفت می‌ گردد. از نظر عرفی هم متداول است که زن و مرد به دفاتر ازدواج و طلاق مراجعه نموده و عقد ازدواج خود را در آنجا  به ثبت رسانند و سند ازدواج خود را دریافت می ‌نمایند.

بنابراین با در نظر داشتن اینکه سند نکاح در دفاتر ازدواج و طلاق ثبت گردیده است و با در نظر گرفتن اینکه در حال حاضر ثبت الکترونیکی نکاح در دفترخانه ‌ها الزامی است، در شرایطی که سند ازدواج گم شده باشد و یا اینکه یکی از زن و شوهر یا دیگری به منظور جلوگیری از اقدام به طلاق یا مطالبه مهریه سند ازدواج را مخفی کرده باشد و یا حتی اقدام به پاره کردن آن کرده باشد، می ‌توان به دفتر ثبت ازدواج و طلاقی که عقد ازدواج در آن ثبت شده مراجعه نمود، و با تقدیم تعرفه مربوطه به منظور صدور سند ازدواج که هر ساله اعلام می ‌گردد، درخواست صدور کپی سند ازدواج نمود.

با عنوان زمان عقد ازدواج از طریق شخص متقاضی، دفترخانه قادر خواهد بود نسبت به صدور کپی سند ازدواج اقدام کند که این کپی سند نکاح از کلیه قابلیت ‌های سند نکاح قبلی برخوردار بوده و مانند سند رسمی به حساب می ‌آید که بر اساس آن می ‌توان در دادگاه برای طلاق و مطالبه مهریه اقدام نمود.

در صورت طلاق از جانب زوجه به منظور مطالبه مهریه، نفقه و دیگر دعاوی خانوادگی هم می‌توان آن را به عنوان ضمیمه دادخواست طلاق به دادگاه تقدیم کرد. در شرایطی هم که سند ازدواج قدیمی باشد و سردفتر ازدواج و طلاق مربوطه فوت کرده باشد و یا امتیاز دفتر ازدواج از او سلب گردیده باشد، اصولا کفیل یا نماینده ‌ای برای او در نظر گرفته می شود که می‌ توان با مراجعه به آن سند ازدواج جدید دریافت نمود.

شایان ذکر است که می‌توان دفترخانه ‌ای که کارهای مرتبط با دفترخانه منحل گردیده را انجام می‌دهد، با مراجعه به ادارات ثبت احوال همان محل پیدا نمود و به آن مراجعه کرد.

لطفا کمی صبر کنید

میانگین 4 از 5 رای

آیا ارائه سند ازدواج یا قباله نکاح برای مطالبه مهریه و درخواست طلاق الزامی است؟

زن و شوهری که تصمیم می ‌گیرند دادخواست طلاق به دادگاه ارائه دهند، باید سند عقدنامه یا قباله نکاح خود را به دادخواست ضمیمه کنند و بدون آن صدور حکم طلاق ممکن نیست.

دلیل عدم امکان طلاق و دریافت مهریه بدون ارائه سند ازدواج چیست؟

ارائه سند ازدواج برای طلاق به این خاطر ضروری است که زوجیت زن و مرد پیش از صدور رای باید نزد دادگاه محرز شود. همچنین زن با سند نکاح می ‌تواند به شروط ضمن عقد استناد کند.

در صورت مفقود شدن سند ازدواج چگونه می‌توان برای دریافت مهریه و طلاق اقدام کرد؟

در صورت گم کردن سند ازدواج و یا مفقود شدن سند عقد باید به دفتر ازدواجی که عقد ازدواج در آن ثبت شده است مراجعه و کپی آن را تهیه کرد و به دادخواست طلاق ضمیمه نمود.

اگر سردفتر ازدواج و طلاق فوت کرده باشد باید چه کرد؟

در شرایطی که سند ازدواج قدیمی باشد و سردفتر ازدواج و طلاق مربوطه فوت کرده باشد و یا امتیاز دفتر ازدواج از او سلب گردیده باشد، معمولا سردفتر پیشین کفیل یا نماینده ‌ای برای خود در نظر گرفته می‌گیرد که می‌توان به او مراجعه و سند ازدواج جدید دریافت کرد.

پس از گم شدن سند ازدواج باید چه اقداماتی انجام داد؟

پس از آنکه سند ازدواج مفقد شد، ابتدا باید به مرجعی همچون شورای حل اختلاف و همچنین دفتر ثبت ازدواج و طلاقی که سند را تنظیم کرده بود اطلاع داد و سپس اقدام به تهیه رونوشت یا کپی از آن کرد.

آیا لازم است برای سند نکاحیه گم‌ شده، آگهی مفقودی چاپ کرد؟

خیر انتشار آگهی در روزنامه رسمی ضرورتی ندارد. اما اگر بخواهید می‌توانید برای احتیاط بیشتر، آگهی نیز چاپ کنید.

آیا لازم است برای سند نکاحیه گم‌ شده، آگهی مفقودی چاپ کرد؟

خیر انتشار آگهی در روزنامه رسمی ضرورتی ندارد. اما اگر بخواهید می‌توانید برای احتیاط بیشتر، آگهی نیز چاپ کنید.
آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

07 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

پرداخت هزینه حق الاجرا به عهده کیست؟

سلام وقتتون بخیر
مهریه رو گذاشتم اجرا یه سری از اموال توقیفی به مزاید...

07 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

آیا مستندات پرداختی وجه به حساب مادر همسرتان موجود است؟

سلام ،
من می‌خوام جدا بشم ، ب دلیل عدم داشتن تفاهم هیچجوره حرف همدیگه...

07 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

روند رسیدگی به دعوای مطالبه مهریه

سلام وقت بخیر حکم اجراییه مهریه ابلاغیش واسه هر دونفر میره وتا چند روز...

07 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

در حال حاضر دو دانگ سند به نام همسرتان منتقل شد یا صرفا درج در قباله ش...

سلام وقت بخیر
دو دانگ از خانه پدری به نام همسرم به عنوان مهریه امده در...

06 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

ازدواج فرد ایرانی با هندی

باعرض سلام و خسته نباشید
مدت 9 ماهه با فردی هندی ازدواج کردم. عقد شرعی...

06 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

راهکار قانونی در فرض سوال

سلام خداقوت. حکم اعسار مهریه اومده و دو سکه پیش هر نه ماه یک سکه هنوز...

06 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

تفسیر سکه در عقد نکاح

سلام
اگر توی مهریه نوشته شده باشه سکه بهار ازادی ولی معلوم نشده باشه ب...

06 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

دادخواست تعدیل اقساط مهریه

سلام و احترام.اینجانب شهریور سال قبل دادخواست تعدیل دادم ولی نپذیرفتنش...

06 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

پرداخت هزینه های دادرسی به عهده کیست؟

سلام من برای مهریم وکیل گرفتم وحق ولوکاله هم دادم الان برای هرکاری زنگ...

06 اردیبهشت 1403
کارشناس حقوقی

تعدیل مهریه باتوجه به کسر از حقوق زوج

سلام وقت بخیر دوساله درخواست طلاق دادم پرونده رفته دیوان رد شده شوهرم...