در صورتیکه در رابطه با موضوع

هر آنچه که باید در مورد برات بدانید
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
هر آنچه که باید در مورد برات بدانید

هر آنچه که باید در مورد برات بدانید

شما در این مقاله میخوانید

برات چیست

 برات سند تجاری است که به موجب آن صادر کننده با صدور و تقدیم آن به دارنده برات او  را برای دریافت مبلغی پول به سوی شخص دیگری به نام برات گیر یا محال علیه میفرستد ؛بدین نحو که اگر برات گیر ،برات را قبول کند ،دارنده برات میتواند با ارائه برات به برات گیر ،مبلغی پول از او دریافت کند .
در قانون تجارت برات در مواد ۲۴۱ تا ۲۴۴ قانون تجارت مورد بررسی قرار گرفته است .
 
تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند
 

انواع برات

سند تجاری برات در اهداف متعددی کاربرد دارد و با توجه به آن ها مورد استفاده قرار می گیرد، این سند دارای انواع مختلفی است که شامل: برات تضمینی، برات وصولی و برات خریداری می باشد.

برات تضمینی: نوعی کارت الکترونیکی است که در ارتباط با قراردادهای خرید و فروش کالا یا خدمات در فعالیتهای تولیدی، بازرگانی، خدماتی و... مورد استفاده قرار می گیرد و واسطه ضمانت غیر قابل برگشت در پرداخت دینِ اشخاصِ حقیقی یا حقوقی می باشد. بانک ها ضامن پرداخت مبلغ مندرج در اسناد برات در زمان سررسید یا بعد از آن هستند.

برات وصولی: نوع دیگری از اسناد تجاری است که برای خرید و فروش در بین بدهکار و طلبکاری که در دو کشور مختلف هستند، مورد استفاده قرار می گیرد. اگر شخص بدهکاری برات وصولی را قبول و تایید کند، موظف به تحویل وجه برات در تاریخ مشخص به طلبکار یا نماینده او خواهد شد.

این نوع از برات ها در سیستم بانکی بین المللی مورد نقل و انتقال واقع می شوند و از هزینه نسبتا کم و امنیت مناسبی برخوردارند.

برات خریداری: این نوع از برات ها ضمن انجام معاملات تجاری در بین اشخاص رد و بدل می شوند و یا در رابطه با دین و بدهکاری حقیقی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

کارکرد برات امروزه چیست ؟

 برات وسیله پرداخت در زمان آینده است؛ یعنی بدهکار در مقابل طلبکار با صدور برات، تعهد می‌کند که در زمان معینی، مبلغ مندرج در آن را شخص ثالثی، به طلبکار یا هر کس دیگری که دارنده برات باشد بپردازد. اینجاست که تفاوت برات با چک مشخص می‌شود چون چک وسیله پرداخت حال است؛ اما برات وسیله پرداخت در زمان آینده.
 البته امروز مردم از چک هم برای پرداخت در زمان آینده استفاده می‌کنند که متاسفانه قانونگذار نیز از این موضوع حمایت کرده و امکان چنین کاری را تقویت کرده است، همین‌جا باید پیشنهاد کرد که چک و برات هر کدام به کارکرد اصلی خود برگردند و توجه ویژه به چک در مقایسه با سایر اسناد تجاری کمتر شود.
 

طرفین برات چه کسانی هستند ؟

طرفین و کسانی که با برات ارتباط پیدا میکنند ،شامل ؛
  • برات کش یا صادر کننده برات یا برات دهنده ؛
شخصی که برات را صادر میکند و آن را به دیگری میدهد تا این شخص وجه برات را از شخص دیگری دریافت کند.
 
  • دارنده برات
شخصی که در حال حاظر برات در اختیار اوست و میتواند با رجوع به محال علیه وجه برات را دریافت کند .
 
  • ظهرنویس؛
شخصی که سابقا دارنده برات بوده و او برات را به شخص دیگری منتقل کرده و در حال حاظر دارنده برات نیست .
 
  • برات گیر یا محال علیه ؛
همان شخص ثالث یا محال علیهی است که در برات برای پرداخت مبلغ برات تعیین شده است .
 

شرایط شکلی برات چیست و برات باید حاوی چه نکاتی باشد ؟

در پاسخ به این سوال میگوییم که برات باید حاوی مفاد ذیل باشد ؛
قانون‌گذار، آنچه را که در هنگام صدور، باید در ورقه‌ی برات قید شود، در ماده‌ی 223 قانون تجارت ذکر نموده است؛ و این موارد عبارت هستند از:
  •  قید کلمه‌ی «برات» در روی ورقه
  • تاریخ نوشتن ورقه‌ی برات
  •  اسم شخص که باید مبلغ برات را بپردازد. (براتگیر)
  • تعیین مبلغ برات
  • تاریخ پرداخت مبلغ برات
  •  مکان پرداخت وجه برات
  • اسم شخصی که وجه برات باید به وی پرداخته شود (دارنده‌ی برات)
 
 تصریح به اینکه ورقه حاضر، نسخه‌ی چندم برات است. به موجب ماده‌ی 226 ق.ت، در صورتی که برات متضمن یکی از موارد مذکور در بندهای 2 الی 8 ماده 223 نباشد، مشمول مقررات راجعه به بروات تجارتی نخواهد بود. معنا و مفهوم این جمله این است که در صورت فقدان یکی از شرایط مذکور، ورقه‌ی برات دیگر از امتیازاتی که قانون‌گذار برای یک برات بعنوان سندی تجاری مقرر فرموده است، برخودار نخواهد بود و تنها می‌تواند در حد یک سند عادی غیر تجاری، کارایی داشته باشد.
 
 
آیا صادر کننده برات ممکن است ،دارنده برات واقع شود؟
 بله ،صادر کننده برات ،میتواند دارنده برات واقع شود ؛ یعنی شخصی میتواند به نفع خودش براتی صادر کند .
 
آیا صادر کننده برات میتواند ،برات گیر واقع شود ؟
خیر ،چرا که این حالت همان صدور سفته است و دیگر برات تلقی نمی‌شود .
 

 اقسام وعده برات 

  •  اولین مورد وعده برات، به رویت (عندالمطالبه یا بی وعده) است: در این صورت اگر براتگیر برات را قبول داشته باشد، باید وجه برات را فورا و در زمان رویت پرداخت کند.
در ماده 242 قانون تجارت، منظور از «برات بی وعده» همین برات به رویت است.
به چنین براتی، «برات دیداری» نیز گفته می شود.
  •  دومین مورد وعده برات، به وعده از رویت است: این وعده ممکن است یک یا چند روز یا یک یا چند ماه از روزی باشد که برات به رویت براتگیر می رسد.
برای مثال در سر رسید براتی چنین درج می گردد: «به وعده دو ماه از رویت».
موعد پرداخت برات به وسیله تاریخ قبولی یا درصورت عدم قبولی، به وسیله تاریخ اعتراض قابل محاسبه است. یعنی برات در هر زمان که به رویت براتگیر برسد، در صورتی که توسط او قبول شود، باید پس از مدت مقرر وجه برات توسط او پرداخت گردد.
همچنین در صورت نکول، تاریخ نکول در اعتراض نامه نکول قید می شود که سررسید پرداخت برات توسط صادرکننده و ظهرنویسان، پس از مدت مقرر از همان تاریخی است که در اعتراض نامه نکول درج شده است.
  •  سومین مورد وعده برات به وعده از تاریخ صدوراست: این وعده ممکن است یک یا چند روز یا یک یا چند ماه از صدور برات توسط صادرکننده برات باشد، برای مثال سررسید برات چنین درج می گردد: «به وعده دو ماه از تاریخ صدور».
  •  چهارمین مورد وعده برات، تاریخ معین است:  در این صورت روز معینی، به عنوان زمان تادیه وجه برات در نظر گرفته می شود، برای مثال سررسید برات چنین درج می گردد: « سررسید: یکم بهمن ماه سال هزار و سیصد و نود و شش».

 

مزایای برات

اسناد تجاری برات دارای مزیت های خاصی هستند که در زیر تعدادی از آن ها را مشاهده می کنید:

•    امضا کنندگان برات مسئولیت تضامنی دارند: طبق مفاد ماده 249 قانون تجارت، برات دهنده و کسی که برات را قبول کرده و ظهر نویس ها در برابر دارنده برات مسئولیت تضامنی دارند. 

دارنده برات در صورت عدم تادیه و اعتراض می تواند به هر کدام از آن ها که بخواهد منفردا یا به چند نفر یا به تمام آن ها جمیعا رجوع کند. همین حق را هر یک از ظهر نویس ها نسبت به برات دهنده و ظهر نویس های ماقبل خود دارد.

•    امکان تقدیم قرار تامین خواسته وجود دارد: دارنده برات پیش از آغاز روند رسیدگی می تواند قرار تامین خواسته خود را به دادگاه تقدیم نماید و تقاضای توقیف اموال بدهکار را داشته باشد. این مزیت سند برات باعث احقاق حق دارندگان آن می شود. 

ماده 292 قانون تجارت در همین رابطه بیان می دارد: پس از اقامه دعوی، محکمه مکلف است به مجرد تقاضای دارنده براتی که به علت عدم تادیه اعتراض شده است، معادل وجه برات را از اموال مدعی علیه به عنوان تامین توقیف نماید.

•    اسناد برات قابلیت نقل و انتقال دارند و امکان انتقال طرفین آن (طلبکار و بدهکار) در امور بازرگانی متعدد وجود دارد

•    سایر مزیت های اسناد برات شامل: در معاملات مختلف به جای پول نقد مورد استفاده قرار می گیرند و وسیله انتقال وجوه یا اعتبار در میان تجار هستند. برات ها همچنین زمینه ایجاد مشاغلی همچون صرافی (خرید و فروش برات) و معاملات برواتی را ایجاد می کنند.

 

تفاوت برات با سفته و چک

اسناد تجاری برات، سفته و چک که در معاملات مورد استفاده قرار می گیرند، تفاوت هایی با یکدیگر دارند؛ در رابطه با تفاوت برات با سفته باید گفت:

معامله با برات دارای سه شرکت کننده می باشد که شامل محیل (برات دهنده) محال له (برات گیرنده یا دارنده برات) و محال علیه (پرداخت کننده وجه برات) است؛ اما در سفته فقط دو شرکت کننده یعنی متعهد و متعهد له وجود دارد.

در معاملاتی که با برات شکل می گیرند، مکان و نحوه پرداخت وجه مهم است و در صورت اعتراضِ گیرنده وجه برات، آثاری وجود خواهد داشت؛ ولی در سفته فقط پرداخت وجه در موعد مقرر اهمیت دارد و محل پرداخت مهم نیست.

همچنین در برات باید نام طلبکار حتما قید شود و این از شروط اصلی آن است؛ اما در سفته امکان صدور بدون قید نام نیز وجود دارد.

نکته: صدور برات عملی تجاری محسوب می شود؛ اما صدور سفته فقط در مواردی که طرفین آن تاجر یا صراف یا بانکدار باشند، تجاری خواهد بود.

در رابطه با تفاوت های برات با چک باید گفت:

در صدور برات الزامی به وجود وجه مورد نظر نیست و امکان تامین وجه آن بعد از صدور برات نیز وجود دارد؛ ولی برای صدور چک باید حتما وجه مورد نظر از قبل در بانک موجود باشد تا صادر کننده بتواند چک خود را در آن وجه صادر نماید.

برات وسیله اعتبار است؛ اما چک اینطور نیست و تنها وسیله ای برای دریافت و پرداخت می باشد که به جای پول نقد کاربرد دارد.

تفاوت دیگری که میان این دو سند تجاری وجود دارد این است که برات را می توان به صورت مدت دار صادر نمود؛ اما چک قانونا نباید مدت دار باشد.

 

شرایط ماهوی صدور برات

صدور برات علاوه بر شروط شکلی، نیازمند شروط ماهوی نیز می باشد و باید در هنگام انجام معاملات از وجود و صحت آن شرایط اطمینان حاصل نمود. شرایط ماهوی صدور برات شامل موارد زیر است:

1.      اهلیت صادر کننده برات: صادر کننده برات باید از توانایی قانونی برای دارا شدن حق (اهلیت تمتع) یا اجرای حق (اهلیت استیفاء) برخوردار باشد؛ امکان دارا شدن حق تقریبا در اکثر افراد وجود دارد؛ ولی برای اجرای حق وجود شرایطی همچون بالغ، عاقل و رشید بودن الزامی است و کسی که این شروط را ندارد، فاقد اهلیت انجام معامله و عمل حقوقی می باشد.

2.      رضایت صادرکننده برات: یکی از مهم ترین شرایط صدور برات، وجود رضایت در صادر کننده است و عدم رضایت او موجب بی اعتباری سند برات می شود؛ امضاء صادر کننده نشان دهنده رضایت او می باشد.

3.      جهت یا دلیل صدور برات: اسناد تجاری برات باید به دلیل انجام معاملات صادر شوند و معمولا بر اساس طلب یا بدهی که صادر کننده (به جهت خرید کالا یا مالی) به دارنده برات (طلبکار) دارد، صدور می یابد.

 

حقوق و وظایف دارنده برات

دارنده برات بر اساس آنچه که در قانون آمده، حقوق و وظایف خاصی را بر عهده دارد؛ در ادامه تعدادی از آن ها را خاطر نشان خواهیم کرد:

قانون گذار در ماده 279 قانون تجارت تصریح کرده است: دارنده برات باید روز وعده، وجه برات را مطالبه کند.

مطابق مفاد ماده 274 ق.ت: نسبت به برواتی که وجه آن باید در ایران به رویت یا به وعده از رویت تادیه شود، اعم از اینکه برات در ایران صادر شده باشد یا در خارجه، دارنده برات مکلف است پرداخت یا قبولی آن را در ظرف یک سال از تاریخ برات مطالبه نماید و الا حق رجوع به ظهر نویس ها و همچنین به برات دهنده که وجه برات را به محال علیه رسانیده است، نخواهد داشت.

در ماده 276 ق.ت آمده است: اگر ظهر نویسی برای تقاضای قبولی مدتی معین کرده باشد، دارنده برات باید در مدت مزبور تقاضای قبولی نماید و الا در مقابل آن ظهر نویس نمی تواند از مقررات مربوطه به بروات استفاده کند.

همچنین ماده 281 همان قانون بیان می دارد: امتناع از تادیه وجه برات باید ظرف ده روز از تاریخ وعده به وسیله نوشته که اعتراض عدم تادیه نامیده می شود، معلوم گردد.

 

مرور زمان در برات مطابق قانون

مبحث مرور زمان یکی از مهم ترین مباحث قانونی است و در رابطه با اسناد تجاری همچون برات نیز این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد و بر اساس قانون تجارت، تمامی اسناد تجاری باید در مهلت های معین واخواست شوند. ماده 318 قانون تجارت در این رابطه بیان داشته است:

دعاوی راجع به برات و فته طلب و چک که از طرف تجار یا برای امور تجارتی صادر شده، پس از انقضای پنج سال از تاریخ صدور اعتراض نامه و یا آخرین تعقیب قضایی در محاکم مسموع نخواهد بود؛ مگر اینکه در ظرف این مدت رسما اقرار به دِین شده باشد که در این صورت مبدا مرور زمان از تاریخ اقرار محسوب می شود.

در صورت عدم اعتراض، مدت مرور زمان از تاریخ انقضاء مهلت اعتراض شروع می شود.

لطفا کمی صبر کنید

میانگین 4.83 از 6 رای

کارکرد برات امروزه چیست؟

برات وسیله پرداخت در زمان آینده است، یعنی بدهکار در مقابل طلبکار با صدور برات تعهد می کند که در زمان معینی مبلغ مندرج در آن را شخص ثالثی به طلبکار یا هرکس دیگری که دارنده برات باشد، بپردازد.

شرایط شکلی برات چیست و برات باید حاوی چه نکاتی باشد؟

قید کلمه برات در روی ورقه، تاریخ نوشتن ورقه برات، اسم شخصی که باید مبلغ برات را بپردازد، تعیین مبلغ برات، تاریخ پرداخت مبلغ برات، مکان پرداخت وجه برات و اسم شخصی که وجه برات باید به وی پرداخت شود.

مزایای برات چیست؟

وجود مسئولیت تضامنی برای امضا کنندگان برات، وجود امکان تقدیم قرار تامین خواسته، برخورداری از قابلیت نقل و انتقال، قابل استفاده به جای پول نقد در معاملات و ایجاد مشاغلی همچون صرافی از مزایای برات محسوب می شود.

شرایط ماهوی صدور برات چیست؟

اهلیت صادر کننده برات، رضایت صادرکننده برات و جهت یا دلیل صدور برات از جمله شرایط ماهوی صدور این اسناد تجاری می باشد.

وضعیت درج نام طلبکار در اسناد برات و سفته چگونه است؟

در برات باید نام طلبکار حتما قید شود و این از شروط اصلی آن است؛ اما در سفته امکان صدور بدون قید نام نیز وجود دارد.

برات تضمینی چیست؟

نوعی کارت الکترونیکی است که در ارتباط با قراردادهای خرید و فروش کالا یا خدمات در فعالیت‌های تولیدی، بازرگانی، خدماتی و... مورد استفاده قرار می گیرد و... (اطلاعات بیشتر در متن مقاله)
آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

24 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

محاسبه تاخیر تادیه چک

سلام خسته نباشید

بنده سال 94 یک چک به مبلغ 10 میلیون گرفتم اما پاس...

24 فروردین 1403
کارشناس حقوقی

دادخواست ابطال عملیات اجرایی چک

سلام وقت بخیر من‌دست یکی چک دادم صیادی برگشت خورد ولی چک فقط امانت بود...

17 فروردین 1403
کارشناس حقوقی

شکایت بابت دریافت وجه چک

سلام از من صفته گرفتند که داخلش چیزی ننوشته بود فقط من انگشت زدم حس...

17 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

ابطال تعهد نامه و معوض نمودن ضامنین

سلام به تعهد محضری جهت حسن انجام کار دادیم که دو تا ضامن داره منم یکی...

15 فروردین 1403
کارشناس حقوقی

شکایت کلاهبرداری بابت عدم ثبت چک

سلام یه چک صیادی به من دادن بابت خرید چند تکه وسایل برقی ازم که چک صیا...

27 اسفند 1402
وکیل پایه یک دادگستری

مطالبه وجه چک حامل

سلام خسته نباشید بنده یک چک دارم در وجه حامل که مدت 4 سالی از تاریخش م...

26 اسفند 1402
وکیل پایه یک دادگستری

ابطال اجرائیه چک منتهی به صدور گواهی عدم پرداخت

سلام . ببخشید سوالی داشتم شوهر من از دست چک من چکی را خودش امضا زده و...

23 اسفند 1402
وکیل پایه یک دادگستری

مطالبه خسارت تاخیر تادیه چک

با سلام پدر بنده 9 ماهه فوت شده و در 15 سال پیش چکی بابت پولی که از طل...

17 اسفند 1402
وکیل پایه یک دادگستری

خسارت تاخیر تادیه چک

با درود مادر بنده 50سال پیش بابت فروش زمینش توسط پدرم یک چک به مبلغ 30...

15 اسفند 1402
کارشناس حقوقی

مطالبه وجه چک دریافتی بابت قرعه کشی خانگی

سلام بنده قرعه کشی خانگی شرکت کردم از طرف مقابل چک صیادی گرفتم به تاری...