در صورتیکه در رابطه با موضوع

قوانین همجنسگرایی در ایران چیست؟
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
قوانین همجنسگرایی در ایران چیست؟

قوانین همجنسگرایی در ایران چیست؟

شما در این مقاله میخوانید

وضعیت همجنسگرایی در قوانین ایران

یکی از موضوعات جزائی که از دیربازمورد توجه ادیان و قانونگذاران بوده است موضوع همجنس گرایی بین مردان وزنان می بلشد.همجنس گرایی با میل برقراری رابطه عاطفی یا جنسی درماده237قانون مجازات اسلامی مصوب سال1392جرم انگلاری شده است که در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

 

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

 

مفهوم همجنس گرایی

هجنس گرایی یا هموسکشول((Homosexual))ازترکیب2کلمه«همجنس»و«گرا»می باشد.

کلمه همجنس به معنای دوچیزی که از یک جنس ساخته شده اند و یا دوچیز که دارای صفات و روحیات یکسانی هستند،می باشد و کلمه گرا به معنای گرایش،تمایل،رغبت بوده در نتیجه می توان گفت کلمه همجنس گرایی به معنای تمایل ورغبت عاطفی ویا جنسی بین2جنس همسان می باشد در این حالت باید توجه داشته باشیم که مفهوم همجنس گرایی را باهمجنس بازی یکی ندانیم چراکه همجنس بازی برپایه روابط عاطفی برقرار

نشده است  بلکه برقراری رابطه جنسی با همجنس است که رکن اصلی برقراری این ارتباط می باشد.درصورتی که در همجنس گرایی گرایش عاطفی محض، ملاک تشخیص این رابطه است هرچند که در این میان رابطه جنسی هم صورت میگیرد.

 

بررسی همجنس بازی در قوانین ایران

ماده237قانون مجازات اسلامی بیان داشته است«:همجنس گرایی مذکربه غیراز لواط و تفخیذ(قرار دادن آلت بین ران و نشیمنگاه) از قبیل تقبیل(بوسیدن)و ملاسه(لمس کردن)که از روی شهوت باشد،مجازات آن31الی 74ضربه شلاق تعزیری درجه شش می باشد هچنین این ماده در خصوص روابطه مؤنث نیز حاکم خواهد بود و حکم این ماده شامل مواردی که شرعا مستوجب حد است،نخواهد شد.»

نکته حائزاهمیت در خصوص ماده فوق ذکر اصلاح همنجس گرایی در متن قانون است موضوعی که تا کنون در هیچ یک از قوانین جزایی قبل از سال92بیان نشده بود و تنها قانون گذار مصادیقآن را بیان کرده بود.

اما موضوع مهمی که دراین میان مطرح است که قانون گذار تنها بیان کرده است»تقبیل(بوسیدن)و ملاسه(لمس کردن)از روی شهوت...»و هیچ گونه معیاری برای تشخیص آن بیان نکرده است در واقع نمی توان فرق بوسیدن یا لمس کردن از روی شهوت را با بوسیدن یا لمس کردن از روی خوشحالی یا ناراحتی یا هیجان...تشخیص داد و این خودیک ایراد  بزرگ است.

قانون گذار تا قبل از سال 1392و تصویب قانون مجازات جدید بطور کلی نهادی تحت عنوان همجنس گرایی را قبول نداشت و این موضوع با بررسی مواد قانون مجازات سال1370تائید خواهد شد چرا که در تمامی موارد تنها از کلمه همجنس بازی سخن به عمل آورده شده بود و هانطور که می دانیم فرق بسیاری میان همجنس بازی و همجنس گرایی است و این موضوع در قانون جدید دستخوش تغییراتی شد و قانون گذار به نوعی تصریحی به نهاد همجنس گرایی داشته است به عنوان مثال در ماده127سابق قانون گذار بیان کرده بود)):مساحقه،همجنس بازی زنان است با اندام تناسلی.))ولی در قانون جدید با حذف واژه همجنس بازی درماده238قانون مجازات1392بیان داشته)):مساحقه عبارت است از این که انسان مؤنث،اندام تناسلی خودرا به اندام تناسلی همجنس خودقرار دهد.))

 

حم دخول کامل بین دوهمجنس

در قانون سابق در مواد109،110،11مجازات فاعل و مفعول در لواط را اعدام می دانست اما قانونگذار در قانون جدید میان مجازات فاعل و مفعول تفکیک قائل شده است و در ماده234قانون مجازات اسلامی تنها در صورتی مجازات اعدام را برای فاعل در نظر گرفته است که یکی از شرایط(عنف،اکراه یا دارا بودن شرایط احصان)محزر شود در غیر این صورت فاعل محکوم به مجازات100ضربه شلاق خواهد شداما در خصوص مفعول حتی در صورتی که شرایط احصان وجود نداشته باشدهم مجازات اعدام در نظر گرفته شده است.درخصوص اصطلاح«احصان»باید بیان داشت که براساس تبصره ماده234 قانون مجازات اسلامی محصن کسی است که دارای همسر دائمی و بالغ باشد و همچنین در حالی که بالغ و عاقل است از طریق قُبُل(واژن)باهمان هسر در حال بلوغ رابطه نزدیکی کرده باشد و هر زمانی که بخواهد این امکان برای وی از همان طریق مسیر باشد

 

اثرات گرایش به هم نوع

همجنس گرایی پیامد‌های منفی بسیار زیادی برای افراد به دنبال خواهد داشت:

·        افسردگی

·        اختلال‌های رفتاری و اضطراب

·        سوء مصرف مواد مخدر

·        مشکلات عفونی

·        احساس تنهایی و انزوا طلبی

·        سردرگمی و...

در دین اسلام همجنس گرایی به انواع گوناگونی تقسیم‌بندی می‌شود که همین امر نیز موجب گردیده است تا مجازات‌های گوناگونی برای انواع متعدد آن مورد پیش بینی قرار گیرد. در ماده ۲۳۳ قانون مجازات اسلامی، در رابطه با تعریف همجنس گرایی در مردان چنین آمده است که: «لواط عبارت از دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه در دبر انسان مذکر است.»

لازم به ذکر است که در قوانین جمهوری اسلامی به وضوح دیده می‌شود که همجنس گرایی و جرم آن به نقش هر دو شریک جنسی (فاعل یا مفعول) بستگی دارد.

 

همجنسگرایی در مردان

در شرایط کلی لازم است بدانید که حد لواط برای فاعل در حالی که شرایط زیر وجود داشته باشد، اعدام خواهد بود:

·        عنف

·        اکراه

·        برخورداری از شرایط احصان

نکته: در شرایطی که سه حالت فوق به صورت کامل وجود نداشته باشد، مجازات لواط در بهترین حالت ۱۰۰ ضربه شلاق خواهد بود. مجازات جهت مفعولی که در جرم همجنس گرایی مشارکت دارد، تحت هر حالتی اعدام بوده و به هیچ شرط و شروطی نیازی ندارد. در تبصره‌های ۱ و ۳ ماده‌ ۲۳۴ به نکات زیر اشاره شده است:

در شرایطی که فاعل غیر مسلمان و مفعول مسلمان باشد، حد فاعل اعدام خواهد بود. احصان عبارتند از اینکه مرد دارای همسر دائمی و بالغ باشد و ضمن اینکه عاقل و بالغ بوده با همان همسر در حالت بلوغ او جماع نموده باشد و هر زمان بخواهد امکان جماع به همان طریق با او داشته باشد.

 

تفخیذ چیست؟

تفخیذ نام گونه‌ای دیگر از همجنس گرایی است.

تفخیذ به معنی قرار گرفتن اندام تناسلی مردانه در بین ران‌های شریک جنسی و یا نشیمن‌گاه وی است. سوالی که امکان دارد در این بین مطرح گردد این است که دخول تا چه میزان در دین اسلام به عنوان تفخیذ به حساب می‌آید و آیا مجازات آن مشمول همجنسگرایان می‌شود؟

به منظور پاسخ به این سوال لازم است تا به قوانین اسلامی و فقهی مراجعه نماییم. در قوانین شرعی بیان شده است که در مواردی که دخول در میان دو شریک هم جنس انجام پذیرد و اندازه آن از ختنه گاه کمتر باشد، در واقع تفخیذ انجام شده است و هر دو نفر مشمول مجازات خواهند شد.

در عمل تفخیذ هم حدی که به جهت فاعل و مفعول مورد پیش بینی قرار می‌گیرد، ۱۰۰ ضربه شلاق است و در این شرایط بین محصن و غیرمحصن و عنف و غیرعنف هیچ تفاوتی نخواهد بود.

در خصوص مجازات این گونه از همجنس گرایی هم در تبصره قانون ۲۳۶ به نکته‌ای در رابطه با مسلمان بودن اشخاص اشاره شده است.

تبصره ماده ۲۳۶ در شرایطی که فاعل غیر مسلمان و مفعول مسلمان باشد، حد فاعل اعدام خواهد بود.

 

حدود در قانون مجازات اسلامی

به مجازاتی حد گفته می‌شود که نوع ، میزان و کیفیت اجرای آن در شرع پیش بینی شده باشد و قاضی به منظور اعمال مجازات چنین جرائمی هیچ اختیاری از خود ندارد.

 جرائم حدی قابل تعویق، تعلیق، تخفیف نبوده و عفو شامل آنها نمی‌گردد و تنها ممکن است توبه بتواند مانع از اجرای مجازات حدود گردد.

از جمله حدودی که در قانون مجازات اسلامی نام برده شده است می‌توان به قوادی، سب النبی، قذف، زنا، تفخیذ، لواط و مساحقه اشاره داشت.

 

تعریف مساحقه

مساحقه در لغت به معنا عملی است که زن مبتلی به حکم شرمگاه با یکدیگر انجام دهند و به گونه‌ای روی یکدیگر قرار بگیرند که پشت شرمگاه یکی بر پشت شرمگاه دیگری قرار گیرد و سپس آنها را به همدیگر بسایند.

 مساحقه در قانون مجازات اسلامی هم چنین تعریف می‌شود که زن اندام تناسلی خود را بر روی اندام تناسلی زنی دیگر قرار دهد.

مساحقه در قانون مجازات اسلامی در فصل حدود تعریف شده است. از این رو به این معنا است که در زمره حدود بوده و مجازات آن در شرع مقدس پیش بینی شده و قطعی و غیر قابل تغییر خواهد بود

 

همجنس گرایی در زنان

همجنسگرایی در زنان نیز همچون همجنس گرایی در بین مردان جزو پدیده‌هایی است که ممکن است در جوامع متعدد مشاهده شود و به خاطر فسادی که ایجاد می‌کند از نظر دین اسلام حرام شناخته شده است و جزو مجازات‌هایی به شمار می‌رود که دارای حد است و به هیچ وجه برای آنان امکان جایگزین کردن مجازات همچون جرائم تعزیری وجود ندارد.

در قانون مجازات ایران هم که برگرفته از احکام شرع می‌باشد در رابطه با این موارد مجازات‌های اسلامی در نظر گرفته شده است. به همجنس گرایی که در میان زنان صورت می‌پذیرد، اصطلاحا مساحقه گفته می‌شود. مساحقه در لغت به معنای آن است که دو شریک جنسی مونث، اندام جنسی خود را روی یکدیگر قرار دهند.

ماده ۲۳۸ و ۲۳۹ قانون مجازات اسلامی به تعریف مساحقه و مجازات آن اشاره گردیده است. در دین اسلام، مجازات انجام عمل مساحقه ۱۰۰ ضربه شلاق است و برخلاف مجازات همجنس گرایی در مردان که مسلمان بودن فعل یا مفعول بودن در تعیین حد اثر گذار یود، در مساحقه در تعیین حد هیچ یک از آنها موثر نیوده و فاعل و مفعول (مسلمان یا غیر مسلمان) در محاکم اسلامی محکوم به ۱۰۰ ضربه شلاق خواهند بود.

 ماده ۲۳۹ صراحتاً به مجازات مساحقه اشاره داشته است: «حد مساحقه، صد ضربه شلاق است.»

در ماده 240 نیز آمده است: «در حد مساحقه، تفاوتی میان فاعل و مفعول و مسلمان و غیرمسلمان و محصن و غیرمحصن و عنف و غیرعنف نمی‌باشد.»

 

نکات حقوقی اثرات گرایش به هم نوع

ماده ۲۳۷ قانون مجازات اسلامی به انواع دیگری از همجنس گرایی و مجازات آن در شریکان هم جنس (مذکر یا مونث) اشاره داشته است.

به موجب ماده ۲۳۷: «همجنس گرایی انسان مذکر در غیر از لواط و تفخیذ از قبیل تقبیل و ملامسه از روی شهوت،  موجب سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش است.»

با استناد به این ماده می‌توان به خوبی دریافت که در دین اسلام لازمه انجام عمل همجنس گرایی صرفا دخول نبوده و هر نوع رفتار همجنس گرایانه که نشات گرفته از شهوت انسانی باشد از مجازات حدی برخوردار خواهد بود.

در قانون مجازات اسلامی به طور صریح به این نکته اشاره شده است که در صورتی که دلایل واضح و مستحکم مبتنی بر وقوع جرم منافی عفت مانند همجنس گرایی وجود نداشته باشد، هر نوع تحقیق و بررسی بدون استناد به مدارک لازم به منظور کشف امور مخفی و مستور از انظار، ممنوع است.

نکته: موارد ذیل در حکم ارتکاب به عنف بوده و جزو استثناها به شمار می‌روند:

·        احتمال ارتکاب با عنف

·        احتمال ارتکاب اکراه

·        احتمال ارتکاب آزار

·        احتمال ارتکاب ربایش یا اغفال

·        هر موردی که نشان دهد شخص در انجام جرم از خود هیچ اراده‌ای نداشته است.

 

وضعیت همجنس گرایی در ایران

در ایران ۴ تا ۷ درصد جمعیت را همجنس گراها تشکیل می‌دهند؛ حدودا این ۴ تا ۷ درصد به ۴ میلیون نفر جمعیت می‌رسند. به دلیل اینکه همجنس گرایی در ایران مطرود است، مخفی و پنهان کردن آن غیر طبیعی نیست.

در ایران همجنسگرایان دچار تضاد های مختلفی هستند و به افسردگی‌های شدیدی مبتلا می‌گردند. به این خاطر که هنوز نمی.دانند که وضعیتی که در آن قرار گرفته‌اند یک بیماری است یا خیر؟ و مدام در خود احساس گناه دارند.

 متاسفانه در ایران هیچ نوع بسترسازی و فرهنگ سازی در رابطه با این مسئله نشده است. اغلب همجنس گرایان در ایران از سوی خانواده‌های خود طرد می‌شوند و خانواده‌ها نمی‌توانند آنها را  بپذیرند.

لطفا کمی صبر کنید

میانگین 4.9 از 5 رای

پیامدهای منفی همجنس گرایی چیست؟

· افسردگی · اختلال‌های رفتاری و اضطراب · سوء مصرف مواد مخدر · مشکلات عفونی · احساس تنهایی و انزوا طلبی · سردرگمی و...

انواع همجنس گرایی چیست؟

همجنس گرایی در زنان که به آن مساحقه می‌گویند و همجنس گرایی در مردان که تفخیذ شناخته می‌شود.

تفخیذ چیست؟

تفخیذ به معنی قرار گرفتن اندام تناسلی مردانه در بین ران‌های شریک جنسی و یا نشیمن‌گاه وی است.

مساحقه چیست؟

مساحقه در قانون مجازات اسلامی هم چنین تعریف می‌شود که زن اندام تناسلی خود را بر روی اندام تناسلی زنی دیگر قرار دهد.

اصطلاح احصان به چه معنا است؟

به موجبماده ۲۳۴ قانون مجازات اسلامی محصن کسی است که دارای همسر دائمی و بالغ باشد وهمچنین در حالی که بالغ و عاقل است از طریق قُبُل (واژن) باهمان هسر در حال بلوغرابطه نزدیکی کرده باشد و هر زمانی که بخواهد این امکان برای وی از همان طریق مسیرباشد.

مجازات همجنس گرایی در قانون مجازات اسلامی چیست؟

در شرایطی که سه حالت عنف‌، اکراه و احصان به صورت کامل وجود نداشته باشد، مجازات لواط در بهترین حالت ۱۰۰ ضربه شلاق خواهد بود. مجازات جهت مفعولی که در جرم همجنس گرایی مشارکت دارد، تحت هر حالتی اعدام بوده و به هیچ شرط و شروطی نیازی ندارد.
آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

علت تردید به فرزند اصلی خانواده نبودن را بفرمایید؟

سلام از كجا ميتونم متوجه بشم كه من يا فرزند خوانده هستم يا فرزند اصلي...

04 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

استرداد هدایای دوران نامزدی

سلام وقت بخیر. نامزدی من تمام شده .و الان نامزد سابقم میخواد شکایت بک...

04 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مطالبه اموال زوج از زوجه در زندگی مشترک

سلام علیکم
همسرم از خانه زده بیرون در مجاورت خیابان خودمان در منزل پدر...

03 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

رفع اثر ممنوع الخروجی زوجه

سلام خسته نباشید من 5سال پیش خانومم رو بخاطر اینکه مهریش رو گذاشته بود...

03 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مشکلات و اختلافات خانوادگی

سلام وقت بخیر
من یکسال ازدواج کردم
زمان خواستگاری خانواده همسرم ذکر کر...

03 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

ضرب و جرح زوجه توسط زوج

سلام خسته نباشید من دوازدهم خرداد 1402 ازدواج کردم همسرم فردا عقد منو...

31 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

قیمومیت و‌شرایط تحت تکفل بودن

سلام.شوهر من فوت شده دخترم 12سالشه پدر شوهر ندارم
اگر مادر شوهرم قیم ب...

30 فروردین 1403
کارآموز وکالت

ممانعت از ورود زوج به منزل توسط زوجه

با این که منزل به نام من هست نمیتونم مانع ورود این فرد بشم؟ میتونم در...

30 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

ممنوعیت ورود به منزل مشترک

با سلام
من با همسر خود مشکل دارم ولی جدا نشدم منزل اجاره ای به نام ب...

29 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

آگاهی از شرایط دریافت وام ازدواج

سلام وقتتون بخیر
سوالم درمورد وام ازدواج هستش میخاستم بپرسم میخام وا...