طلاق به دلیل بیماری همسر

موضوع خانواده نوشته سعیده پیربداقی5 دقیقه
طلاق به دلیل بیماری همسر
تصویر مقاله

فهرست عناوین مقاله

اشتراک گذاری مقاله:

طلاق به دلیل بیماری همسر 

نحوه طلاق به دلیل بیماری همسر ، به این صورت است که زوجه ، باید به استناد یکی از بیماریهای صعب العلاج که سبب مختل شدن زندگی مشترک شود ، به دادگاه دادخواست طلاق دهد که البته مرد نیازی به استناد به این بیماریها برای طلاق دادن زوجه را ندارد .

لیست بیماری های صعب العلاج در قانون بیان نشده ؛ اما منظور هر بیماری است که طولانی مدت بوده و درمان آن مشکل باشد و زندگی مشترک را مختل نماید طلاق ، می تواند به صورت طلاق توافقی ، طلاق از طرف زن و طلاق از جانب مرد باشد که هر کدام از آنها ، شرایط مخصوص به خود را دارند . به عنوان نمونه ، مرد هر زمان که بخواهد می تواند همسر خود را طلاق بدهد . اما زن ، برای اینکه بتواند از شوهرش جدا شود ، حتما باید حق طلاق داشته یا به دلیل موجهی برای طلاق استناد کند .

 

لذا سوالی که مطرح می شود ، این است که آیا بیماری همسر نیز ، دلیل موجهی برای طلاق هست و در صورت مثبت بودن پاسخ ، شرایط و نحوه این نوع طلاق ، چگونه است ؟ 

از آن جهت که گاهی بیماریهای صعب العلاج ، سبب ایجاد مشکلاتی در روابط زوجین می شود ، می بایست آثار این بیماری ها در مورد طلاق از طرف زن و مرد را مورد بررسی قرار داده تا در صورت لزوم ، هر یک از آنها بتوانند به استناد این بیماری ها ، از همسر خود جدا شوند .

به همین مناسبت ، در ادامه به بررسی شرایط و نحوه طلاق به دلیل بیماری همسر پرداخته و آثار آن را خواهیم گفت . در ادامه نیز ، لیست بیماری های صعب العلاج برای طلاق را شرح داده و تکلیف مهریه در این نوع از طلاق را روشن خواهیم کرد . در خاتمه نیز ، طلاق به علت بیماری ام اس و حکم طلاق زن وسواسی را نیز شرح خواهیم داد .

 شرایط طلاق به دلیل بیماری همسر قبل از اینکه شرایط و نحوه طلاق به دلیل بیماری همسر را بررسی کنیم ، باید متذکر شویم که بر اساس قانون ایران ، حق طلاق اصولا با مرد است و مرد ، هر زمان که بخواهد می تواند اقدام به طلاق دادن زوجه نماید . به همین دلیل ، محدودیتی برای طلاق دادن زوجه نداشته و به صرف پرداخت حقوق مالی زن ، می تواند وی را از طریق قانونی ، طلاق بدهد . اما خانم ها ، تنها در صورتی می توانند از شوهر خود جدا شوند که یکی از دلایل موجه قانونی را داشته باشند . مثلا حق طلاق داشته باشند ، در زندگی مشترک دچار عسر و حرج شده باشند ، یکی از شروط ضمن عقد ازدواج نقض شده باشد و یا اینکه مرد ، به بیماری صعب العلاجی مبتلا باشد که زوجه به استناد آن ، درخواست طلاق کند . لذا همانطور که مشاهده می شود ، استناد به بیماریهای صعب العلاج ، در طلاق از طرف زن از اهمیت بیشتری برخوردار است .

 

 شرایط طلاق از طرف زن به دلیل بیماری همسر

 شرایط طلاق از طرف زن به دلیل بیماری همسر ، ضمن بند 5 ماده 1130 قانون مدنی ذکر شده است که بر اساس آن ، ابتلای مرد به بیماریهای صعب العلاج روانی یا ساری یا هر بیماری صعب العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل کند ، منجر به ایجاد عسر و حرج برای زوجه شده و زن ، به استناد آن می تواند تقاضای طلاق کند . بنابراین ، بر خلاف مردان که حتی در صورت بیمار نبودن زن نیز ، شرایط طلاق دادن را دارند ، زوجه در صورتی می تواند به دلیل بیماری شوهر از وی جدا شود که مرد ، به یک بیماری جسمی ، روانی یا هر بیماری دیگری که درمان آن دشوار بوده ، مبتلا گشته و همچنین ، این بیماری ، باید منجر به مختل شدن زندگی مشترک شده باشد ؛ در غیر این صورت ، نمی توان به استناد آن عسر و حرج را اثبات کرده و طلاق گرفت .

 

چگونگی طلاق بخاطره بیماری همسر

 نحوه طلاق به دلیل بیماری همسر را در قسمت قبل ، توضیح دادیم که شرایط طلاق به دلیل بیماری همسر چیست . بر اساس قانون مدنی ، بیماری ای منجر به ایجاد حق طلاق برای زن می شود که صعب العلاج بوده و نتوان به آسانی آن را درمان کرد و این بیماری ، سبب مختل شدن زندگی مشترک شود . اما سوالی که مطرح می شود ، این است که نحوه طلاق به دلیل بیماری همسر چگونه است ؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که زن ، برای طلاق گرفتن از همسر بیمار خود ، می بایست دادخواست طلاق تنظیم کرده و با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و پرداخت هزینه های دادرسی ، آن را به ثبت برساند . البته ، کلیه اسناد و مدارکی که دال بر بیماری صعب العلاج شوهر می باشد نیز در صورت دسترسی، باید ضمیمه این دادخواست شود . نحوه طلاق از طرف مرد به دلیل بیماری همسر نیز ، به این صورت است که مرد ، دادخواست طلاق خود را به دادگاه ارائه داده و پس از اینکه مراحل طلاق از طرف مرد از جمله مشاوره های طلاق و غیره انجام شد ، گواهی عدم سازش دریافت کرده و با مراجعه به دفترخانه ازدواج و طلاق ، زوجه را طلاق می دهد . البته ، در خصوص نحوه طلاق به دلیل بیماری همسر ، باید به این نکته نیز اشاره کرد که در برخی شرایط ، به دلیل بیمار بودن همسر ، می توان عقد نکاح را فسخ هم کرد که آثار فسخ نکاح با طلاق ، متفاوت است .

بر اساس قانون مدنی ، عدم اطلاع از یک سری از بیماری های جسمی و یا روانی در همسر که حین عقد وجود داشته ، می تواند حق فسخ نکاح را به زن یا مرد نیز بدهد . در این حالت ، نحوه فسخ نکاح به دلیل بیماری همسر ، به این صورت است که شخصی که حق فسخ ازدواج را دارد ، می بایست به صورت فوری ، حق خود را اعمال کرده و مثلا ، با ارسا ل اظهارنامه به طرف مقابل بگوید : نکاح را فسخ کردم . البته فسخ نکاح به دلیل بیماری همسر نیز ، نیازمند مراجعه و طرح دعوی در دادگاه می باشد و دادگاه می بایست شرایط فسخ نکاح را احراز نماید .

اشتراک گذاری مقاله:

دیدگاه کاربران

نظر و دیدگاه خود را در مورد این مقاله با ما در میان بگذارید.

0 کاراکتر

آخرین مقالات منتشرشده

آخرین مقالات منتشرشده

مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

در هر ساعت از شبانه روز و در هفت روز هفته می توانید با به صورت تلفنی و متنی از وکلای وکیل وند مشاوره دریافت کنید.

پشتیبانی و راهنمای خدمات: 91017949-021

شنبه تا پنجشنبه ساعت 9 الی 17

دیدگاه کاربران

نظر و دیدگاه خود را در مورد این مقاله با ما در میان بگذارید.

0 کاراکتر

خدمات حقوقی وکیل وند

وکیل وند طیف گسترده ای از خدمات حقوقی را در قالب های مختلف به شما ارائه می دهد، از جمله:

  • مشاوره حقوقی متنی و تلفنی در زمینه های مختلف
  • تنظیم و نگارش دادخواست، لایحه و سایر اوراق قضایی
  • وکالت در دعاوی حقوقی و کیفری
  • انجام امور قراردادها
  • و سایر خدمات حقوقی