قوانین پلمپ و فک پلمپ چیست؟

موضوع تعزیرات نوشته آناهیتا قاسمی10 دقیقه
قوانین پلمپ و فک پلمپ چیست؟
تصویر مقاله

فهرست عناوین مقاله

اشتراک گذاری مقاله:

پلمپ و فک پلمپ
 


اگر در مکانی، چه دفتر، چه رستوران یا مغازه و حتی خانه، اقدامی غیرقانونی صورت گیرد، مراجع قضایی در صورت نیاز میتوانند آن مکان را پلمپ یا مهروموم کنند، به این معنا که این مکان‌ها تا زمانی که قانون اجازه ندهد، بسته خواهند ماند و کسی اجازه عبور و مرور و استفاده از آن‌ها را ندارد و در صورت فک غیر قانونی پلمپ آن مکان، قانون ، مجازات سختی را برای فرد خاطی در نظر گرفته است .
 
 


علت پلمپ واحد‌های صنفی چه مواردی میتواند باشد ؟


در ادامه  گروه وکلا و مشاوران و کارشناسان حقوقی سایت وکیلوند اولین استارتاپ حقوقی ایران به این پرسش پاسخ خواهند داد که در جامعه معمولا علت پلمپ واحد‌های صنفی چه چیزهایی میتواند باشد ؟
 
علت  عمده پلمپ واحد‌های صنفی به این ترتیب است:
 
اگر یک واحد صنفی به شغلی غیر از آن‌چه برای آن پروانه کسب گرفته مشغول باشد
اگر بدون دلیل واضح و مشخصی یک واحد صنفی بیش از ۱۵ روز تعطیل باشد و تعطیلی آن، مصرف کننده را به دردسر اندازد.
اگر واحد صنفی حق عضویت را به اتحادیه مربوطه پرداخت نکند
اگر قوانینی که اتحادیه ابلاغ کرده است را رعایت نکند
اگر تکالیفی که قانون نظام صنفی مقرر کرده را انجام ندهد.
 


پلمپ مغازه توسط بهداشت


 پلمپ مغازه توسط نهاد های بهداشتی به معنای تعطیلی موقت یک واحد تجاری یا خدماتی است که به دلیل عدم رعایت استاندارد های بهداشتی و قانونی مرتبط با سلامت عمومی صورت می‌گیرد. این اقدام معمولاً به منظور حفاظت از سلامت مصرف‌ کنندگان و جامعه انجام می‌شود. 


دلایل اصلی پلمب مغازه‌ها شامل تخلفاتی مانند نگهداری نامناسب مواد غذایی، عدم رعایت تاریخ مصرف، آلودگی ظروف و تجهیزات، وجود حشرات و جوندگان، آلودگی آب و فاضلاب، نبود تهویه مناسب، عدم نظافت محیط کار و همچنین عدم رعایت پروتکل‌ های بهداشتی در شرایط خاص مانند شیوع بیماری‌ های واگیردار است. 


علاوه بر این، نبود مجوز های بهداشتی لازم برای فعالیت برخی مشاغل نیز می‌تواند منجر به پلمپ مغازه شود. نهاد های نظارتی بهداشتی با انجام بازرسی‌ های دوره‌ای و رسیدگی به شکایات مردمی، بر رعایت این استانداردها نظارت می‌کنند و در صورت مشاهده تخلف، اقدام به پلمپ مغازه می‌کنند.


توجه داشته باشید که پلمپ مغازه علاوه بر خسارت مالی، می‌تواند به اعتبار تجاری کسب‌ و کار نیز آسیب جدی وارد نماید. بنابراین، رعایت دقیق قوانین و استانداردهای بهداشتی برای تمامی واحدهای تجاری و خدماتی ضروری است.

 


 در صورت وقوع تخلف ، واحدهای صنفی چه مدت پلمپ خواهند شد ؟ و چگونه میتوان به آن اعتراض نمود ؟
در صورتی که هر کدام از بند‌ های بالا توسط واحد صنفی انجام گیرد به مدت ۱ هفته تا ۶ ماه پلمپ خواهد شد و در صورت تمام شدن مدت تعیین شده پلمب (که در متن حکم آمده)، واحد صنفی رفع پلمب میشود. 
قبل از پلمپ محل، به فرد صنفی ۱۰ تا ۲۰ روز مهلت داده میشود تا مکان مورد نظر را تخلیه کند. هر فرد صنفی در صورت تعطیلی واحد صنفی خود، مختار است که به کمیسیون نظارت شکایت کند و در صورتی که شکایتش پذیرفته شود و موجه به حساب آید، اتحادیه ملزم به جبران خسارت است برای ثبت شکایت همراهی یک وکیل میتواند مؤثر واقع  شود که گروه وکلا و مشاوران و کارشناسان حقوقی سایت وکیلوند به عنوان وکلای متخصص در این زمینه برای  ارائه خدمات به شما مخاطبان و کاربران گرامی در دسترس شما عزیزان می‌باشند .
 


 
اقدام لازم برای فک پلمپ 


برای فک پلمپ چه اقداماتی را لازم است شخص متضرر انجام دهد  ؟
 
در ادامه به بررسی اقدامات لازم برای فک پلمپ پرداخته ایم ؛
 
برای اولین اقدام مراجعه به اتحادیه‌ای است که در حوزه فعالیت شما صلاحیت دارد. با ارائه اطلاعات کامل و صحیح، درخواست تشکیل پرونده را ثبت نمایید. اتحادیه با توجه به قوانین و مقررات موجود، نسبت به بررسی درخواست شما و تشکیل پرونده اقدام خواهد کرد.
به منظور تایید وضعیت مالیاتی شما، ارائه گواهی مالیاتی معتبر که مطابق با مفاد ماده 186 قانون مالیات‌های مستقیم بوده و شامل اطلاعات مربوط به پرداخت کلیه مالیات‌های معوقه و جاری می‌باشد، الزامی است.
مدارک مربوط به صلاحیت نظامی و عدم سو پیشینه را برای صنوف مشمول ارائه کنید.
 جهت تکمیل پرونده، گواهی سلامت فردی مطابق با ضوابط بهداشتی و گواهی سلامت محیط کار مبنی بر رعایت استاندارد های بهداشتی محل کار را به پرونده خود اضافه کنید. این مدارک به عنوان بخشی از مستندات مورد نیاز جهت بررسی صلاحیت و توانایی شما در انجام وظایف محوله تلقی خواهد شد
پس از طی مراحل مذکور، پیرو درخواست شما مبنی بر رسیدگی به شکایت، کمیسیون نظارت به موجب مقررات مربوطه، جلسه ای را جهت بررسی موضوع در دستور کار خود قرار می‌دهد.
 
نکته: جلوگیری از پلمپ و یا رفع پلمپ واحد های صنفی، مشروط بر ارائه مدارک فوق برای اتحادیه ذیربط و ارسال تقاضای اتحادیه مذکور ( رفع پلمب یا جلوگیری از پلمپ) به اتاق اصناف خواهد بود.


مدارک مورد نیاز جهت رفع پلمپ واحد های صنفی 


جهت رفع پلمپ واحد صنفی خود، می‌بایست مدارک زیر را به همراه داشته باشید و به اتاق اصناف ارائه نمایید:
مدارک هویتی: ارائه اصل و کپی کلیه مدارک شناسایی مالک یا مدیر مسئول واحد صنفی (کارت ملی، شناسنامه و ...) الزامی است.
مدرک سکونت و فعالیت: ارائه مدرکی معتبر مبنی بر اینکه واحد صنفی در محل اعلام شده فعالیت می‌کند، مانند اجاره نامه رسمی، سند مالکیت، یا هر سند دیگری که نشان‌دهنده مالکیت یا اجاره محل باشد، ضروری است.
گواهی ماده 186 قانون مالیات‌های مستقیم: این گواهی نشان‌دهنده پرداخت به موقع مالیات‌ های واحد صنفی است و باید به همراه سایر مدارک ارائه شود.
گواهی عدم سوء پیشینه: ارائه گواهی عدم سوء پیشینه برای مالک یا مدیر مسئول واحد صنفی از سوی پلیس الزامی است.
مجوزها و صلاحیت‌ نامه‌ ها: ارائه تمامی مجوزها و صلاحیت‌ نامه‌ های لازم برای فعالیت در صنف مربوطه، از جمله پروانه کسب، جواز تاسیس و ... الزامی است.
گواهی سلامت و بهداشت محیط: در صورت نیاز، ارائه گواهی سلامت و بهداشت محیط از مراجع ذی‌ صلاح نیز ضروری است.
توجه داشته باشید که مدارک مورد نیاز رفع پلمپ واحد های صنفی به شرح فوق می باشد اما بر حسب مورد ممکن است مستندات دیگری نیز لازم باشد.
لازم به توجه است که تقاضای اتحادیه مذکور باید در مهلت مقرر به اتاق اصناف تسلیم گردد.
 

 

مجازات فک پلمپ به صورت غیر مجاز 


در قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات در ماده ۵۴۳ آن برای فک پلمپ به صورت غیر مجاز جرم انگاری شده است که برای مشاهده میزان مجازات آن باید به سراغ ماده مذکور برویم ؛
ماده ۵۴۳ مقرر می‌دارد ؛
طبق ماده ۵۴۳ قانون مجازات سلامی، «هرگاه محلی یا چیزی برحسب امر مقامات صالح رسمی مهر یا پلمب شده باشد و کسی عالما و عامدا آنها را بشکند یا محو کند یا عملی مرتکب شود که در حکم محو یا شکستن پلمپ تلقی شود مرتکب به حبس از سه ماه تا دو سال محکوم خواهد شد». پس اگر واحد صنفی شده توسط مراجع قضایی پلمب شد، هرگز دست به فک پلمپ خودسرانه نزنید.

 


  
اعتراض به پلمپ و مرجع رسیدگی به آن

 


در صورتی که یک واحد صنفی توسط مراجع ذی‌صلاح به دلیل تخلفاتی نظیر عدم رعایت قوانین، مسائل بهداشتی یا اخلاقی پلمب یا تعلیق فعالیت شود، صاحب کسب‌وکار می‌تواند برای احقاق حق خود و رفع این وضعیت، مراحل قانونی زیر را طی کند:


ابتدا، اعتراض خود را به اتحادیه مربوط به صنف خود یا مرجعی که مجوز فعالیت را صادر کرده است، اعلام می‌نماید. در صورت عدم رسیدگی مناسب یا عدم رفع مشکل توسط این مراجع، می‌تواند اعتراض خود را در مجامع صنفی بالاتر مطرح کند. چنانچه در این مرحله نیز به نتیجه نرسد، امکان طرح شکایت در کمیسیون نظارت وجود دارد. اگر با وجود طی تمامی مراحل فوق، پلمب یا تعلیق همچنان پابرجا باشد، صاحب کسب‌وکار می‌تواند به دیوان عدالت اداری مراجعه کرده و از تصمیمات مراجع قبلی شکایت نماید. دیوان عدالت اداری به عنوان عالی‌ترین مرجع رسیدگی به شکایات از تصمیمات و اقدامات ادارات و دستگاه‌های اجرایی، صلاحیت رسیدگی به این‌گونه پرونده‌ها را دارد.


نکته مهم: توصیه می‌شود که صاحب کسب‌وکار در تمامی مراحل، از مشاوره حقوقی وکیل متخصص در امور صنفی بهره‌مند شود تا بتواند به بهترین نحو از حقوق خود دفاع کرده و احتمال موفقیت در پیگیری قانونی را افزایش دهد.
 

 نمونه رای فک پلمپ 


 در آخر هم توجه شما را به یک نمونه رای فک پلمپ  جلب میکنیم ؛


✓ مشخصات پرونده
 
تاریخ رای نهایی: 1392/09/06 شماره رای نهایی: 9209970224801144 مرجع صدور: شعبه 48 دادگاه تجدیدنظر استان تهران رئیس شعبه 48 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه دادرس شعبه 1140 دادگاه عمومی جزایی تهران ـ حسینی
 
استنادات پرونده
 
اصل 37 قانون اساسی ماده 543 قانون مجازات اسلامی بند الف ماده 177 و بند الف ماده 257 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری
 
گردشکار پرونده
 
رأی دادگاه بدوی به‌موجب کیفرخواست صادره از دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه 18 تهران آقای الف.ح. فرزند ب.، 71 ساله، متأهل، فاقد سابقه کیفری متهم است به فک پلمب موضوع شکوائیه شهرداری منطقه ... تهران؛ دادگاه با عنایت به دفاعیات موجه متهم، ملاحظه اسناد و مدارک مالکیت رسمی و نیز ملاحظه اصل دو فقره پروانه کسب صادره به شماره ثبتی قانونی که حکایت از فعالیت مجاز و قانونی مشارالیه در املاک مورد تنازع را دارد و از طرفی صرف پلمب محل‌های مذکور که فاقد وجاهت قانونی می‌باشد و طبق اسناد ارائه‌شده از ناحیه متهم چنین استنباط می‌گردد که جهت تضییع حقوق حقه مشارالیه می‌باشد بر فرض فک پلمب از ناحیه متهم به دلیل غیرقانونی بودن پلمب صورت گرفته مشمول مقررات ماده 543 قانون مجازات اسلامی که تصریح و تأکید بر امر مقامات صالح رسمی دارد نمی‌گردد، لهذا با عنایت به‌مراتب معنونه مستنداً به اصل 37 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بند الف ماده 177 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری رأی بر برائت متهم صادر و اعلام می‌گردد. رأی صادره حضوری و ظرف بیست روز از ابلاغ، قابل‌اعتراض در محاکم محترم تجدیدنظر استان می‌باشد. دادرس شعبه 1140 دادگاه عمومی جزایی تهران ـ حسینی
 
رای دادگاه
 
رأی دادگاه تجدیدنظر تجدیدنظرخواهی شهرداری منطقه ... تهران نسبت به دادنامه شماره 00234 مورخ 1391/2/29 شعبه 1140 دادگاه عمومی جزایی تهران که به‌موجب آن رای بر برائت آقای الف.ح. از اتهام فک پلمپ موضوع شکایت مطروحه به شرح مندرجات رأی مذکور صادر شده است وارد نیست زیرا با توجه به محتویات پرونده و اوضاع‌واحوال منعکسه در آن از جمله دلایل و مبانی صدور رأی و مفاد تحقیقات معموله از جمله مفاد شکایت اعلام‌شده به نحو مطروحه و مندرجات لایحه تجدیدنظرخوانده و اظهارات و مدافعات وی و هم‌چنین مفاد اظهارات و انکار وی به عمل فک پلمپ انتسابی به وی در مرحله بدوی و در این مرحله ضمن صورت‌جلسه مورخ 1392/9/5 تنظیمی در محضر دادگاه تجدیدنظر و نظر به این‌که محتویات پرونده حکایتی از وجود دلیلی که به‌طورقطع و یقین دلالت بر تحقق ارکان متشکله اتهام منتسب به تجدیدنظرخوانده بنماید ندارد و با التفات به اصل لازم‌الرعایه برائت صدور رأی نتیجتاً مغایر مقررات مربوطه به نظر نمی‌رسد و نظر به این‌که از ناحیه تجدیدنظرخواه دلیلی که نقض رأی تجدیدنظر خواسته را ایجاب نماید اقامه نشده است، لذا به جهات مذکوره مستنداً به مدلول بند الف ماده 257 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری و رأی تجدیدنظرخواسته را تأیید می‌نماید. این رأی قطعی است. رئیس شعبه 48 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه


 هزینه فک پلمپ 


همانطور که در قسمت های قبل توضیح دادیم، مطابق  قانون نظام صنفی، در صورت تخلف واحد های صنفی، مقامات ذی‌ربط مجاز هستند نسبت به پلمپ واحد صنفی اقدام نمایند.
بر اساس ماده 81 قانون نظام صنفی، در صورت تخلف واحد های صنفی، علاوه بر پیگیری قانونی تخلف، از متصدی این واحدها مبلغی تحت عنوان هزینه بازرسی جهت فک پلمپ اخذ می‌شود.
همچنین این هزینه به منظور جبران هزینه‌ های ناشی از بازرسی‌ های مکرر، پیگیری تخلفات و یجاد بازدارندگی برای دیگر متصدیان واحد های صنفی در نظر گرفته شده است.
 لازم به ذکر است که میزان این هزینه و نحوه پرداخت آن، بر اساس آیین‌نامه‌ های اجرایی مصوب خواهد بود.

سخن پایانی

فک پلمب واحد صنفی، یک فرآیند حقوقی پیچیده است که مستلزم دانش تخصصی و تجربه کافی در حوزه قوانین تجاری و اداری می‌باشد. این فرآیند نه تنها بر فعالیت اقتصادی کسب‌ و کار شما تأثیرگذار است، بلکه می‌تواند به اعتبار و حیثیت شما نیز لطمه وارد کند. به همین دلیل، توصیه می‌شود برای رفع این مشکل به وکلای متخصص و مجرب مراجعه کنید. 

موسسه حقوقی وکیل وند با سال‌ها تجربه در ارائه خدمات حقوقی جامع، آماده است تا شما را در این مسیر همراهی کند. تیم کارشناسان ما با تسلط کامل بر قوانین و رویه‌ های قضایی، به صورت شبانه‌ روزی و به دو روش حضوری و آنلاین، پاسخگوی سوالات شما در خصوص فک پلمپ واحد صنفی و سایر امور حقوقی خواهند بود. با بهره‌گیری از خدمات تخصصی وکیل وند، می‌توانید در کمترین زمان ممکن و با اطمینان خاطر، مشکل پلمب واحد صنفی خود را حل کرده و به فعالیت خود ادامه دهید.

اشتراک گذاری مقاله:

دیدگاه کاربران

نظر و دیدگاه خود را در مورد این مقاله با ما در میان بگذارید.

0 کاراکتر

آخرین مقالات منتشرشده

آخرین مقالات منتشرشده

مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

در هر ساعت از شبانه روز و در هفت روز هفته می توانید با به صورت تلفنی و متنی از وکلای وکیل وند مشاوره دریافت کنید.

پشتیبانی و راهنمای خدمات: 91017949-021

شنبه تا پنجشنبه ساعت 9 الی 17

دیدگاه کاربران

نظر و دیدگاه خود را در مورد این مقاله با ما در میان بگذارید.

0 کاراکتر

خدمات حقوقی وکیل وند

وکیل وند طیف گسترده ای از خدمات حقوقی را در قالب های مختلف به شما ارائه می دهد، از جمله:

  • مشاوره حقوقی متنی و تلفنی در زمینه های مختلف
  • تنظیم و نگارش دادخواست، لایحه و سایر اوراق قضایی
  • وکالت در دعاوی حقوقی و کیفری
  • انجام امور قراردادها
  • و سایر خدمات حقوقی