کلاهبرداری از طریق اینترنت و کلاهبرداری اینترنتی چیست

موضوع جرایم سایبری نوشته احمد جمشیدوند10 دقیقه
کلاهبرداری از طریق اینترنت و کلاهبرداری اینترنتی چیست
تصویر مقاله

فهرست عناوین مقاله

اشتراک گذاری مقاله:

کلاهبرداری از جمله جرائمی است که علیه اموال اشخاص صورت میگیرد و مرتکب به قصد بردن مال شخص شروع به انجام کارهایی که متقلبانه و فریب دهنده می باشد میکند نکته قابل توجه در کلاهبرداری این است که شخص به جهت به دست آوردن اموال یا منافع دیگران شروع به کارهای متقلبانه کرده و بعد از حصول و جلب اعتماد بزهدیده (شخص مورد نظر) شخص فریب خورده با میل و اراده خود اموال خود را در اختیار مرتکب قرار می دهد.
 
تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند
 

کلاهبرداری از طریق اینترنت:

کلاهبرداری اینترنی یا همان کلاهبرداری رایانه ای ( از طریق رایانه) فرق بسیاری با کلاهبرداری رایانه ای دارد از آنجا که مردم تصور میکنند که هرکس از طریق رایانه یا گوشی موبایل یا هر وسیله ای که به اینترنت متصل می شود اموال آنها را میبرد کلاهبرداری رایانه ای انجام شده اما تفاوت هایی میان کلاهبرداری رایانه و کلاهبرداری از طریق اینترنت یا همان کلاهبرداری ساده وجو دارد.
 

کلاهبرداری اینترنتی چیست؟

از جمله جرایمی که در قانون مجازات اسلامی و قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری در نظر گرفته شده است، جرم کلاهبرداری می‌باشد. به صورت کلی می‌توان چنین گفت که جرم کلاهبرداری به معنای این است که فردی از راه فریب و تقلب و با بهره‌گیری از وسایل غیر قانونی برای خود مال و یا منفعتی را کسب کند و این تحصیل مال از طریق فریب دادن سایرین صورت گرفته باشد.

ولی مشخص است که در حال حاضر، کلاهبرداری تنها در دنیای حقیقی جامعه صورت نمی‌گیرد و امروزه با در نظر گرفتن زیادی بهره‌گیری عموم افراد از اینترنت و فضاهای مجازی این جرم هم به این عرصه راه پیدا کرده است و با توجه به اینکه مرتکبین در فضای مجازی به نوع بهتری قادر به پنهان کردن هویت خود هستند و می‌توانند از مجازات کلاهبرداری فرار کنند، اقدامات مجرمانه خود را به روش اینترنتی انجام می‌دهند .

بر همین اساس، در قانون جرایم رایانه‌ای مصوب سال 1388 هم مجازات به خصوصی در رابطه با کلاهبرداری‌هایی که از طریق اینترنت صورت می‌گیرند، در نظر گرفته شده است . به موجب ماده 13 این قانون که در ماده 741 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 هم منعکس گردیده است، جرم کلاهبرداری اینترنتی و مجازات جرم کلاهبرداری رایانه‌ای به ترتیب ذیل در نظر گرفته شده است:

«هرکس به طور غیرمجاز از سامانه های رایانه‌ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده‌ها یا مختل کردن سامانه، وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند علاوه بر رد مال به صاحب آن به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از پنجاه میلیون ریال تا دویست و پنجاه میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. » 

از این رو، جرم کلاهبرداری اینترنتی به نوعی همان کلاهبرداری به روش سنتی یعنی فریب دیگران جهت ربودن اموال آنها است که از طریق اینترنت صورت می‌پذیرد. مضاف بر این ماده، در ماده 67 قانون تجارت الکترونیکی عنصر قانونی جرم کلاهبرداری هم به ترتیب ذیل مورد پیش بینی قرار گرفته است:

«هرکس در بستر مبادلات الکترونیکی با سوء استفاده و یا استفاده غیر مجاز از داده پیام‌ها ، برنامه‌ها و سیستم‌های رایانهای و وسایل ارتباط از راه دور و ارتکاب افعالی نظیر ورود ، محو، توقف داده پیام، مداخله در عملکرد برنامه یا سیستم رایانه‌ای و غیره دیگران را بفریبد و یا سبب گمراهی سیستم‌های پردازش خودکار و نظایر آن شود و از این طریق برای خود یا دیگری وجوه اموال یا امتیازات مالی تحصیل کند و اموال دیگران را ببرد مجرم محسوب و علاوه بر رد مال به صاحبان اموال به حبس از یک تا سه سال و پرداخت جزای نقدی معادل ماخوذه محکوم می‌شود. »

نکته مهمی که در رابطه با جرم کلاهبرداری اینترنتی وجود دارد این بوده که این مدل از کلاهبرداری‌ها ممکن است از طریق برداشت غیرقانونی وجه از حساب سایرین یا فیشینگ انجام گردند و علاوه بر این فروشگاه‌های آنلاین هم گاها امکان دارد به چنین جرمی مرتکب گردند که ضروری است کاربران توجه کافی را به منظور جلوگیری از وقوع کلاهبرداری‌های اینترنتی مبذول نمایند.

 

تفاوت های کلاهبرداری اینترنتی با کلاهبرداری رایانه ای

1- در کلاهبرداری اینترنی شخص مرتکب با استفاده از دستگاه های رایانه ای شروع به انجام کار های متقلبانه نموده و از طریق کامپوتر یا تلفن همراه سعی بر آن دارد که از شخص مورد نظر اموالی بدست آورد که در اینجا فرد یعنی یک انسان گول خورده و اموال خود را به مرتکب داده است اما کلاهبرداری رایانه این انسان نیست که فریب میخورد بلکه رایانه یا دستگاه های مخابراتی هستند که فریب خورده اند 
2- کلاهبرداری رایانه ای با اعمالی که در ماده 741 قانون مجازات اسلامی آمده است انجام می شود و به محض تحصیل کردن اموال یا منفعت یا امتیاز، جرم محقق می شود اما در جرم کلاهبرداری که در ماده 1 قانون تشدید مجازات مرتکبین  ارتشاء اختلاس وکلاهبرداری قانون گذار تحصیل کردن را جرم تام ندانسته بلکه مرتکب بعد از تحصیل مال باید مال را نیز ببر یعنی از محدوده اختیارات بزهدیده خارج کند 
3- شروع به جرم کلاهبرداری سنتی به موجب قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس، کلاهبرداری جرم انگاری شده لکن شروع به جرم کلاهبرداری رایانه ای مطابق ماده ١٢٢ قانون مجازات اسلامی جرم می باشد.
4- به موجب رای وحدت رویه، جرم کلاهبرداری رایانه ای در مورد حساب بانکی در محل بانکی که بزه دیده در حوزه آن افتتاح حساب نموده است به وقوع می پیوندد و دادگاه محل افتتاح حساب قربانی صالح به رسیدگی می باشد.


ماده قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء اختلاس و کلاهبرداری 

هر کس از راه حیله و تقلب مردم را به وجود شرکتها یا تجارتخانه های یا کارخانه ها یا موسسات موهوم یا به داشتن اموال واختیارات واهی فریب دهد یا به امور غیر واقع امیدوار نماید یا از حوادث و پیش آمدهای غیر واقع بترساند و یا اسم و یا عنوان مجعول اختیار کند و به یکی از وسایل مذکور و یا وسایل تقلبی دیگر وجوه و یا اموال یا اسناد یا حوالجات یا قبوض یا مفاصا حساب و امثال آنها تحصیل کرده و از این راه مال دیگری را ببرد کلاهبردار محسوب و علاوه بر رد اصل مال به صاحبش، به حبس از یک تا ۷ سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است محکوم می شود .
در صورتیکه شخص مرتکب بر خلاف واقع عنوان یا سمت ماموریت از طرف سازمانها و موسسات دولتی یا وابسته به دولت یا شرکتهای دولتی یا شوراها یا شهرداریها یا نهادهای انقلابی و بطور کلی قوای سه گانه و همچنین نیروهای مسلح و نهادهاو موسسات مامور بخدمت عمومی اتخاذ کرده یا اینکه جرم با استفاده از تبلیغ عامه از طریق وسائل ارتباط جمعی از قبیل رادیو ، تلویزیون، روزنامه و مجله یا نطق در مجامع و یا انتشار آگهی چاپی یا خطی صورت گرفته باشد یا مرتکب از کارکنان دولت یا موسسات و سازمانهای دولتی یا وابسته به دولت یا شهرداریها یا نهادهای انقلابی بخدمت عمومی باشد علاوه بر رد اصل مال به صاحبش به حبس از ۲ تا ده سال و انفصال ابد از خدمت دولتی و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است محکوم می شود.
 
تبصره ۱- در کلیه موارد مذکور در این ماده در صورت وجود جهات و کیفیات مخففه دادگاه میتواند با اعمال ضوابط مربوط به تخفیف ، مجازات مرتکب را فقط تا حداقل مجازات مقرر در این ماده (حبس) وانفصال ابد از خدمات دولتی تقلیل دهد ولی نمیتواند به تعلیق اجرای کیفر حکم دهد.
 
تبصره ۲- مجازات شروع به کلاهبرداری حسب مورد حداقل مجازات مقرر در همان مورد خواهد بود و درصورتی که نفس عمل انجام شده نیز جرم باشد، شروع کننده به مجازات آن جرم نیز محکوم میشود.
مستخدمان دولتی علاوه بر مجازات مذکور چنانچه در مرتبه مدیر کل یا بالاتر یا هم‌طراز آنها باشند به انفصال دائم از خدمات دولتی و در صورتی که در مراتب پائین تر باشند به شش ماه تا سه سال انفصال موقت از خدمات دولتی محکوم می شوند.
 
نکته اینکه: در کلاهبرداری نحوه ی ارتکاب جرم موضوعیت دارد و تحصیل مال حتماً باید با توسل به وسایل متقلبانه باشد و اگر مرتکب مال را بدون توسل به وسایل متقلبانه گرفته باشد کلاهبرداری محقق نمی شود
نکته: توسل به وسایل متقلبانه باید مقدم بر بردن مال باشد یعنی قبل از بردن مال شخص اقدام به توسل به وسایل متقلبانه کند
جرم کلاهبرداری رایانه ای در ماده 741 قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده مطابق این ماده هرکس به طور غیرمجاز از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده‎ها یا مختل کردن سامانه، وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند علاوه بر رد مال به صاحب آن به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون(۲۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال تا یکصد میلیون (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.
نتیجه اینکه جرم کلاهبرداری رایانه ای توسط مرتکبی که شخص حقیقی است صورت میگیرد اما شخص فریب خورده انسان نیست و رایانه است که فریب میخورد و مرتکب منفعت یا مال یا امتیازی از این طریق تحصیل میکند
 
عکس میانی مقاله کلاهبرداری از طریق اینترنت و کلاهبرداری اینترنتی چیست
 

مصادیق جرم کلاهبرداری رایانه‌ای

در مواد 13 قانون جرائم رایانه‌ای مصوب 1388 و ماده 67 قانون تجارت الکترونیک مصوب 1382 قانون‌گذار به موضوع کلاهبرداری اینترنتی پرداخته است. در این مواد قانونی مصادیق کلاهبرداری رایانه‌ای بیان شده‌اند که از قرار زیر هستند:

ماده 13 قانون جرائم رایانه‌ای بر طبق ماده 741 قانون تعزیرات : «هر کس به طور غیر مجاز از سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل محو، ایجاد یا متوقف کردن داده‌ها یا مختل کردن سامانه وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند علاوه بر رد مال به صاحب آن به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. »

براساس ماده 67 قانون تجارت الکترونیک : «هر کس در بستر مبادلات الکترونیکی با سوءاستفاده و یا استفاده غیر مجاز از داده پیام‌ها ، برنامه‌ها و سیستم‌های رایانه‌ای و ابزار ارتباط از راه دور و ارتکاب افعالی نظیر ورود، محو، توقف داده پیام، مداخله در عملکرد برنامه یا سیستم رایانه‌ای و... دیگران را فریب دهد و یا موجب گمراهی سیستم‌های پردازش خودکار و نظایر آن گردد و از این طریق برای خود یا دیگری وجوه اموال یا امتیازات مالی تحصیل کند و اموال دیگران را برباید مجرم محسوب شده و علاوه بر رد مال به صاحبان اموال به حبس از یک تا سه سال و پرداخت جزای نقدی معادل ماخوذه محکوم می‌گردد. »

همانطور که ملاحظه می‌شود قانون‌گذار اعمالی که از طریق آنها جرم کلاهبرداری اینترنتی محقق می‌گردد را مطرح نموده است که به تفکیک به شرح زیر هستند:

  1. ورود: مقصود از ورود، وارد کردن اطلاعات در رایانه به منظور پردازش می‌باشد. به عنوان مثال وارد نمودن اطلاعات به سیستم کامپیوتری بانک و موسسات مالی و اعتباری و واریز یا انتقال وجه به حساب خود و غیر.
  2. محو: محو به معنای از بین بردن و حذف داده‌ها و اطلاعات می‌باشد. به عنوان مثال فردی با دسترسی یافتن به اطلاعات بانکی اسناد بدهی خود را در بانک نابود کند. 
  3. ایجاد: در اینجا منظور از ایجاد کسب اطلاعاتی بوده که وجود نداشته است. به عنوان مثال فردی اطلاعات خود را به صورت غیر قانونی به سامانه طرح ترافیک وارد می‌کند.
  4. متوقف کردن: متوقف کردن در اینجا به مفهوم ایجاد وقفه و قطع روند دسترسی به اطلاعات می‌باشد. به عنوان مثال فردی در هنگام انتقال وجه با قطع جریان دسترسی و ایجاد وقفه در هنگامی که وجه در حال واریز به حساب دیگری می‌باشد، پول را به حساب خود وارد کند.
  5. ایجاد اختلال در سامانه: منظور از ایجاد اختلال در سامانه مختل کردن غیر قانونی کار سیستم کامپیوتری و کسب منفعت برای خویش در بازه زمانی که اختلال رخ داده است.
    مواردی که در فوق به آنها اشاره گردید، تماما جزو مصادیق ارتکاب کلاهبرداری اینترنتی هستند. در شرایطی که عمل مجرمانه‌ای با هر یک از مصادیق ذکر شده مطابقت داشته باشد جرم کلاهبرداری رایانه‌ای محقق گردیده است.

 

مرجع و چگونگی ثبت شکایت از کلاهبرداری اینترنتی

نخستین اقدامی که در مواجهه با کلاهبرداری رایانه بایستی انجام داد مراجعه به دادسرای جرائم رایانه ای می‌باشد. این دادسرا موظف به رسیدگی جرائمی که در فضای مجازی و رایانه انجام شده خواهد بود. پس از آنکه پرونده مربوطه تشکیل گردید و رسیدگی به جریان افتاد، دادسرا به منظور بررسی بیشتر مسئله آن را به پلیس فتا ارجاع خواهد داد.

پلیس فتا موظف است تا امنیت و مقابله با جرایمی همچون کلاهبرداری‌های اینترنتی، جعل داده‌ها و عناوین، سرقت اطلاعات، تجاوز به حریم خصوصی افراد و گروه‌ها، هک و نفوذ به سامانه‌های رایانه‌ای و اینترنتی، هرزه نگاری و جرائم اخلاقی و پاره‌ای از جرایم سازمان یافته اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را تامین نماید.

با وجود این راهکار ساده‌تری نیز در خصوص نحوه شکایت از کلاهبرداری اینترنتی وجود دارد. در شرایطی که جرمی در فضای مجازی علیه شما صورت گرفته می‌توانید به سایت اینترنتی پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) مراجعه و بر آیکون ارتباطات مردمی کلیک نمایید. 

در این قسمت مشخصات ، آدرس و شماره شما ثبت می‌شود و پلیس فتا در اسرع وقت با شما تماس می‌گیرد و مسئله را مورد بررسی قرار می‌دهد. علاوه بر این می‌توانید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و شکایت خود را از این طریق تنظیم نمایید.

در صورتی که فروشگاه اینترنتی نسبت به دریافت وجه از خریداران و عدم تحویل کالا یا تحویل کالای معیوب اقدام کند، اما شرایط وقوع جرم کلاهبرداری مهیا نباشد، می‌توان از طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیکی enamad.ir  هم شکایت را پیگیری نمود.

 

مجازات و دادگاه صالح به منظور رسیدگی

بر اساس ماده 67 قانون تجارت الکترونیک مصوب 1382 مجازات جرم کلاهبرداری رایانه‌ای یک تا سه سال حبس و رد مال به صاحب آن و پرداخت جریمه نقدی معادل مال تحصیل شده است. از این رو مجازات این جرم حبس، رد مال و پرداخت جریمه نقدی را دربرمی‌گیرد.

 در خصوص دادگاه صالح جهت رسیدگی به جرم کلاهبرداری اینترنتی هم بایستی بگوییم که از نظر رای وحدت رویه شماره ۷۲۹ مورخ ۱/۱۲/۱۳۹۱ هر زمان تهیه مقدمات و نتیجه به دست آمده از آن در حوزه های قضایی گوناگون انجام شده باشد دادگاهی که بانک افتتاح کننده حساب شخص زیان دیده از بزه که پول به صورت متقلبانه از آن برداشت گردیده در حوزه آن قرار دارد صالح به رسیدگی خواهد بود.

اشتراک گذاری مقاله:

دیدگاه کاربران

نظر و دیدگاه خود را در مورد این مقاله با ما در میان بگذارید.

0 کاراکتر

آخرین مقالات منتشرشده

آخرین مقالات منتشرشده

مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

در هر ساعت از شبانه روز و در هفت روز هفته می توانید با به صورت تلفنی و متنی از وکلای وکیل وند مشاوره دریافت کنید.

پشتیبانی و راهنمای خدمات: 91017949-021

شنبه تا پنجشنبه ساعت 9 الی 17

دیدگاه کاربران

نظر و دیدگاه خود را در مورد این مقاله با ما در میان بگذارید.

0 کاراکتر

خدمات حقوقی وکیل وند

وکیل وند طیف گسترده ای از خدمات حقوقی را در قالب های مختلف به شما ارائه می دهد، از جمله:

  • مشاوره حقوقی متنی و تلفنی در زمینه های مختلف
  • تنظیم و نگارش دادخواست، لایحه و سایر اوراق قضایی
  • وکالت در دعاوی حقوقی و کیفری
  • انجام امور قراردادها
  • و سایر خدمات حقوقی