در صورتیکه در رابطه با موضوع

توقیف ارث از طریق اجرای ثبت برای مطالبه مهریه | توقیف اموال پدری از ثبت
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
توقیف ارث از طریق اجرای ثبت برای مطالبه مهریه | توقیف اموال پدری از ثبت

توقیف ارث از طریق اجرای ثبت برای مطالبه مهریه | توقیف اموال پدری از ثبت

شما در این مقاله میخوانید

توقیف اموال پدری از طریق اجرای ثبت - توقیف ارث برای مطالبه مهریه

مهریه چه به لحاظ قانونی و چه شرعی حق مسلم زنان است؛ پرداخت مهریه به دو نحوِ عندالمطالبه و عندالاستطاعه قابل انجام است که در زمان عقد نسبت به این موضوع تصمیم گیری می شود. پس از جاری شدن صیغه نکاح، پرداخت مهریه طبق روش تعیین شده بر مرد واجب می شود.

دعاوی مربوط به مطالبه مهریه از پرتکرار ترین مواردی است که در دادگاه ها به چشم می خورد؛ زیرا در برخی موارد اختلافاتی بین زوجین بروز می یابد و مشکلاتی را برای مطالبه مهریه به وجود می آورد؛ طبق قانون عدم پرداخت مهریه توسط زوج حقوقی را برای زوجه ایجاد می کند و راه های مختلفی را برای مطالبه این حق پیش روی وی می گذارد که یکی از این راه ها توقیف سهم الارث است.

در ادامه این مقاله طریقه توقیف ارث برای مطالبه مهریه را بررسی می کنیم و مراحل انجام این کار از طریق اجرای ثبت را نیز بیان خواهیم کرد؛ اگر شما هم سوال و ابهامی درباره این موضوع دارید، حتما تا انتها همراه ما باشید.

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

توقیف ارث برای مطالبه مهریه

مطالبه مهریه حق قانونی زن در عقد دائم یا موقت است؛ اما شرایط آن در این دو مورد دارای تفاوت هایی می باشد که در زیر ذکر شده اند:

1- مطالبه مهریه در عقد دائم:

در این نوع از عقد طبق نوعِ زمانِ معین شده (عندالمطالبه...) زوجه حق دریافت مهریه خود را دارد و در صورت عدم توانایی زوج برای پرداخت آن یا در صورتی که اموال او شامل مستثنیات دین باشد، مهریه قسط بندی می شود. در چنین شرایطی چنانچه ارثی به زوج برسد، زوجه حق مطالبه مهریه خود از طریق توقیف ارث را خواهد داشت.

2- مطالبه مهریه در عقد موقت:

در عقد موقت نیز پرداخت مهریه بر ذمه زوج می باشد و حق قانونی زوجه محسوب می شود؛ اگر زوجه مهریه خود را از زوج مطالبه کند و او توانایی پرداخت آن را نداشته باشد، در این صورت حتی اگر ارثی به زوج برسد، قابل توقیف (برای مطالبه مهریه) نخواهد بود. به طور کلی در عقد موقت زوجه از زوج ارث نمی برد، البته استثنائی نیز در این مورد وجود دارد که شامل وصیت قانونی زوج برای ارث بردن همسر خود است.

شاید این سوال برایتان ایجاد شده باشد که آیا زوجه می تواند مهریه خود را از پدر شوهرش مطالبه کند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت: خیر پدرشوهر هیچ گونه وظیفه ای در این مورد ندارد، مگر در شرایطی که این مسئله در زمان عقد توسط پدرشوهر به صورت کتبی عنوان شده باشد، در این صورت زوجه می تواند مهریه خود را از او مطالبه کند و او نیز طبق قانون وظیفه پرداخت آن را خواهد داشت.

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

طریقه توقیف سهمیه ارث همسر برای مهریه

برای توقیف سهمیه ارث همسر در خصوص مطالبه مهریه اولین اقدام لازم تنظیم دادخواست مطالبه مهریه است و در مرحله بعد امکان ثبت درخواست توقیف سهم الارث زوج فراهم می شود که برای این کار زوجه می تواند به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند و درخواست مذکور را ثبت نماید.

دادگاه صالح نیز بررسی های لازم را در این خصوص به عمل آورده و درصورتی که سهم الارثی برای زوج وجود داشت، امکان مزایده و فروش آن برای زوجه فراهم می شود؛ البته مفروز بودن مالِ سهم الارث به روند انجام عملیات فروش سرعت می بخشد و در صورتی که مفروز نباشد این روند کمی طولانی تر خواهد شد.

همچنین طبق بخشنامه ای که قوه قضاییه صادر نموده، در صورتی که طی دو ماه پس از تنظیم درخواست توقیف اموال زوج برای مطالبه مهریه زوجه، اداره ثبت نتوانسته باشد لیست اموال قابل توقیف او از جمله سهم الارث را شناسایی و نسبت به آن اقدام کند، امکان دریافت گواهی مورد نظر از اجرای ثبت و مراجعه به دادگاه خانواده جهت مطالبه مهریه برای زوجه مهیا می شود.

توقیف ارث از طریق اجرای ثبت برای مطالبه مهریه

توقیف ارث از طریق اجرای ثبت برای مطالبه مهریه طی مراحل قانونی خاصی قابل انجام می باشد که با ثبت دادخواست مطالبه مهریه توسط زوجه و نیز تنظیم درخواست توقیف سهم الارث زوج همراه است؛ در زیر مراحل توقیف اموال پدری از طریق اجرای ثبت به ترتیب و به طور کامل بیان شده است:

  • رجوع زوجه به دفترخانه ثبت عقد نکاح خود و تنظیم درخواست صدور گواهی اجراییه از آن جا.
  • مراجعه به اداره ثبت و ارائه گواهی اجراییه، اسناد و مدارک لازم (شناسنامه، کارت ملی و سند ازدواج) جهت تشکیل پرونده.
  • ارسال اجراییه مذکور برای زوج و اعطا مهلت 10 روزه به وی جهت پرداخت مهریه به زوجه یا معرفی اموال، دارایی ها و سهم الارث خود (در صورت وجود) به اجراییه ثبت و امکان توقیف اموال یا ارث او توسط زوجه در صورت خودداری از معرفی دارایی و سهم الارث خود.
  • شناسایی و توقیف اموال زوج شامل منقول و غیر منقول پس از توقیف سهم الارث او ( به استثنای اموالی که جزء مستثنیات دین می باشند).
  • ارائه اطلاعات اموال و دارایی های شناسایی شده زوج به اداره ثبت جهت توقیف آن ها و آغاز روند مزایده گذاشتن اموال او جهت فروش سهم الارث و وصول مهریه زوجه.
  • پرداخت هزینه های لازم جهت توقیف سهم الارث برای مطالبه مهریه از طریق اجراییه ثبت (یک بیستم از ارزش مهریه زوجه).

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

توقیف ارث و مطالبه مهریه در نظر قانون

توقیف ارث برای مطالبه مهریه در قوانین مدوّن کشور دارای شرایط خاصی است؛ در ادامه تعدادی از مواد قانونی مرتبط با این موضوع را ذکر خواهیم کرد:

ماده 1082 قانون مدنی: بعد از جاری شدن صیغه عقد زوجه به عنوان مالک مهریه خود تلقی می شود و می تواند به هر نحوی که می خواهد آن را تصرف کند.

ماده 1 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی: اگر کسی طبق حکم و رای دادگاه محکوم به اعطای هر نوع مالی به شخص دیگری باشد، در صورتی که از انجام این کار سر باز بزند و پرهیز کند، عین معین آن مال اخذ شده و به آن شخص تقدیم می شود و اگر تسلیم عین مال ممکن نباشد یا حکم تسلیم عین مال صادر نشده باشد، اموال محکوم به جز مستثنیات دین طبق قوانین توقیف می شود و از این طریق چیزی معادل آن یا ارزش و قیمت آن به طرف مقابل تقدیم می شود.

ماده 2 همان قانون: مرجع مجری رای شامل دادگاه صدور اجراییه یا مجری نیابت موظف است که درخواست مدعی را طبق قوانین پیگیری کند و اقدام به شناسایی اموال محکوم و توقیف آن ها (به میزان معین شده) نماید.

سخن نهایی

مطالبه مهریه حق قانونی و مسلم زن است و در صورتی که همسر از پرداخت آن خودداری کند، اختیارات قانونی مختلفی برای زوجه وجود دارد تا بتواند حق خود را از او بگیرد؛ یکی از این اختیارات توقیف ارث برای مطالبه مهریه است.

توقیف ارث از طریق اجرای ثبت برای مطالبه مهریه دارای مراحل و شرایط خاصی می باشد که در این مقاله آن ها را به طور کامل ذکر نمودیم؛ امیدواریم با مطالعه این مطالب پاسخ تمامی سوالات خود را دریافت کرده باشید.

لطفا کمی صبر کنید

میانگین 3 از 2 رای

توقیف ارث برای مطالبه مهریه چیست؟

توقیف ارث برای مطالبه مهریه یکی از اختیاراتی است که قانون برای حمایت از حقوق زنان و وصول مهریه آنان در نظر گرفته است که دارای شرایط خاصی نیز می باشد. برای اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه شود.

آیا در صورت فوت زوج و وجود سهم الارث پدری برای او امکان توقیف اموال وی وجود دارد؟

بله طبق قانون امکان وصول مهریه زوجه از ما ترک زوج وجود دارد و در صورت لزوم امکان توقیف آن نیز وجود دارد؛ زیرا مهریه جزء دیون واجب است.

مطالبه مهریه توسط زوجه چه زمانی ممکن است؟

مهریه زوجه بنابر نوعی که در زمان عقد انتخاب نموده اعم از عندالمطالبه و عندالاستطاعه هر زمان که بخواهد قابل مطالبه است.

آیا امکان توقیف سهم الارث همسر برای مطالبه مهریه در عقد موقت وجود دارد؟

خیر، در عقد موقت امکان توقیف سهم الارث همسر برای مطالبه مهریه زوجه وجود ندارد. برای اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه شود.

توقیف ارث برای مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت چگونه است؟

برای توقیف ارث و مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت اولین اقدام لازم مراجعه زوجه به دفترخانه ثبت عقد و تنظیم درخواست صدور گواهی اجراییه می باشد و بعد... برای اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه شود.

میزان هزینه لازم برای مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت چقدر است؟

هزینه لازم برای مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت، یک بیستم از ارزش مهریه زوجه می باشد.
آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مطالبه مهریه و توقیف ملک

سلام
برای مهریه آیا ملکی که مرد در آن کسب و کار میکند هم قابل نوقیف ا...

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

آیا وکیل میتواند به صورت تدریجی حق الوکاله دریافت نماید؟

سلام من برای مهریه وکیل گرفتم مبلغ 25 میلیون دحق الوکاله ازمن گرفتن ح...

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

به اجرا گذاشتن مهریه توسط زوجه

سلام من دانشجوام و زن گرفتم 100 تا مهریه شه الان اگه بزاره اجرا تقریبا...

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مطالبه مهریه و توقیف خودرو

سلام
خانمم رفته بخاطر مهریه ماشین منو توقیف کرده چند روز زمان میبره م...

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مطالبه مهریه از ثالث

سلام خدمت وکلای عزیز یک تعهد نامه داریم در رابطه با ضامن مهریه .نوشته...

04 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

حق حبس زوجه در مطالبه ی مهریه

با سلام...بنده حدود سه ماه با خانومی عقد بودم بعد متوجه بیماری صرع ایش...

04 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مطالبه مهریه و شرایط تقسیط آن

سلام من اسفند پارسال بخاطر اینکه سه سال بود درو قفل کردبود روم من اومد...

03 اردیبهشت 1403
کارآموز وکالت

ابطال معامله به قصد فرار از دین برای مطالبه مهریه

با سلام وقت بخیر،بنده در سال 98 مهریه رو به اجرا گذاشتم و همسرم در هما...

03 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

آیا امکان مطالبه مهریه در فرض سوال وجوددارد؟

سلام وقت بخیر. من جداشدم والان میخوام مهریه ام رو بگیرم ک وکیلم میگه ب...

03 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

محاسبه مهریه به نرخ روز

با عرض سلام و خسته نباشید.
مهریه مادرم که در سال 55عقد نموده سی هزار...