در صورتیکه در رابطه با موضوع

حق حبس زوجه و ازدواج مجدد + آثار استفاده از حق حبس
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
02 بهمن 1399
4.33
حق حبس زوجه و ازدواج مجدد + آثار استفاده از حق حبس

حق حبس زوجه و ازدواج مجدد + آثار استفاده از حق حبس

شما در این مقاله میخوانید

حق حبس زوجه در زمان اعسار زوج

 یکی از حقوق قانونی و شرعی زوجه استفاده از حق حبس(امتناع از وظایف زناشویی) تا زمان دریافت مهریه می باشد و این حق بر اساس ماده 1085 قانون مدنی برای زوجه به رسمیت شناخته شده است بر اساس این ماده زوجه می تواند تا زمانی که زوج مهریه را به وی تسلیم نکرده است از انجام وظایف زناشویی در مقابل مرد امتناع نماید به شرط آنکه مهریه وی حال باشد .حال اگر زوج معسر باشد آیا همچنان این حق برای زوجه قابل تصور و قانونی است؟
 

حق حبس چیست؟

در اصطلاح حقوقی حق حبس به معنای حق امتناع طرفین در انجام تعهدات خود در برابر شخص مقابل تا زمان دریافت حق و حقوق خود می باشد. این حق هم در ماده 388 قانون مدنی برای عقد بیع و همچنین در ماده 1085 قانون مدنی برای عقد نکاح به رسمیت شناخته شده است.
 
اجرای قانون مهریه

 

اعسار زوج و حق حبس زوجه

 چنانچه زوج معسر باشد و زوجه بخواهد از حق حبس خود برای دریافت مهریه استفاده نماید، تکلیف چه خواهد بود؟

در این خصوص قوانین مستقیمی وضع نشده است و از سوی دیگر میان فقها اختلاف نظرهایی وجود داشته.
از دیدگاه فقها
در خصوص حق حبس زوجه در صورت اعسار زوج نظرات فقها به سه دسته تقسیم می شوند:
دیدگاه اول- نظر این گروه از فقها که نظر مشهور می باشد معتقد به بقای حق حبس زوجه در زمان اعسار زوج می باشند.
دیدگاه دوم-  فقهای این گروه بر این باور هستند که به هیچ عنوان نمی توان برای زوجه حق حبسی در نظر گرفت چراکه می گویند در روابط زناشویی هر یک از زوجین وظایفی را بر عهده دارند، مرد موظف به پرداخت مهریه و زن مکلف به انجام وظایف زناشویی و این وظایف هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشته.
دیدگاه سوم- فقها این گروه معتقد هستند باید میان فرض توانایی مالی زوج و اعسار زوج تفاوت قائل شد، چنانچه فرض بر تمکن مالی مرد باشد زن می تواند از حق حبس خود استفاده نماید و در صورتی که معسر بودن زوج ثابت شود حق حبس زوجه سقوط خواهد کرد.
 

حق حبس از دیدگاه قانون چیست؟

با بررسی ماده 1085 قانون مدنی اینگونه برداشت می شود که حق حبس زوجه تا پرداخت کامل مهریه برقرار خواهد بود و عبارت «تا مهریه به او تسلیم نشده» در ماده فوق تایید اعتبار حق حبس زوجه حتی در زمان اعسار زوج  می باشد.
رای دادگاه 
از سوی دیگر دیوان عالی کشور در رای شماره 708 مورخ 22/5/1387 با صدور رای در خصوص حق حبس زوجه در شرایط اعسار زوج، این حق را در زمان اعسارزوج معتبر شناخته است و دلیل آن هم، حال بودن مهریه در عقد نکاح بیان گردیده و زوجین نیز حال بودن مهریه را در عقد نامه با یکدیگر توافق کرده اند.بر اساس این رای حق حبس  زوجه حتی در زمان معسر بودن زوج ، برقرار خواهد بود.
 

حق حبس در نکاح

به موجب ماده 1085 قانون مدنی: «زن حق دارد تا مادامی که مهریه به وی تسلیم نشده است از انجام تکالیفی که در مقابل شوهر دارد امتناع نماید.»

بر همین اساس بهره‌ گیری از حق حبس در نکاح نیز امکان پذیر بوده و زن قادر به استفاده از این حق است. بهره‌گیری از حق حبس علی رغم عقود معوض، در عقد نکاح نیز ممکن می ‌باشد.

از نظر حقوقی، مهریه به گونه ای عوض عقد ازدواج است، بنابراین زوجه حق دارد پیش از وصول مهریه از انجام تکالیف زناشویی خود اجتناب نماید. بهره‌گیری از حق حبس در نکاح مبتنی بر احکام فقهی نیز می ‌باشد.

در فقه، حق حبس برای زن با این عبارت بیان شده است که زوجه حق دارد از رابطه زناشویی خودداری کند تا موقعی که مهریه خود را دریافت کند. این مهریه بایستی حال باشد نه مدت‌دار.

با وجود این بهره‌گیری از حق حبس در نکاح مستلزم وجود شرایطی بوده که تنها با وجود این شرایط زوجه قادر خواهد بود تا مادامی که مهریه خود را دریافت نکرده، از تمکین خاص و تمکین عامی که در مقابل شوهرش برعهده دارد خودداری کند. به طور مثال بایستی مهریه زوجه حال باشد نه مدت دار. همچنین، در شرایطی که زوجه با خواست خود تکالیف زناشویی را انجام داده باشد دیگر قادر به استفاده از حق حبس نخواهد بود.

 

آثار استفاده از حق حبس

طبق ماده فوق الذکر از قانون مدنی زوجه این حق را دارد که تا پیش از تسلیم مهریه به وی، از انجام وظایفی که در مقابل شوهر دارد خودداری کند. البته مهریه وی باید حال باشد و همچنین این خودداری حق نفقه را ساقط نخواهد بود. از این رو، زوجه می‌ تواند تا موقعی که مهریه به وی پرداخت نشده است، از انجام تکالیف زناشویی خود خودداری نماید.

چنین به نظر می ‌رسد که امتناع از تکالیف زناشویی یا همان تمکین تنها شامل تمکین خاص یا اعمال زناشویی نمی ‌باشد. بلکه زوجه حق دارد از زندگی مشترک با شوهر تا موقع اخذ مهریه خودداری کند. بنابراین از جمله موارد مجاز عدم تمکین، بهره‌گیری از حق حبس زوجه باکره است. 

همچنین از جمله آثاری که بهره‌گیری از حق حبس دارد این است که استفاده زوجه از حق حبس موجب نمی‌گردد که زن حق نفقه خود را از دست بدهد. لذا زوجه با بهره‌گیری از حق حبس همچنان از حق نفقه برخوردار خواهد بود و قادر به تسلیم دادخواست حقوقی مطالبه نفقه به دادگاه است.

 

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

 

آیا حقحبس زوجه مانع از دریافت نفقه است؟

بهره‌گیری از حق حبس زن منجر به از بین رفتن نفقه نخواهد شد. به بیانی بهتر زوجه استفاده کننده از حق حبس با وجود این که تمکین نمی ‌کند ولی مستحق اخذ نفقه از شوهر خواهد بود و در صورتی که مرد از پرداخت نفقه خودداری کند از موجبات طلاق زن خواهد بود.


موارد سقوط حق حبس

تا به اینجا در رابطه با مفهوم حق حبس به صورت کلی صحبت کردیم ولی سوالی که مطرح می‌ گردد این است که چه مواردی موجب سقوط این حق خواهد شد ؟

بایستی در جواب بگوییم که موارد سقوط حق حبس شامل دو مورد می‌شود :

1- تمکین خاص که اشاره به همان تکالیف زناشویی و نزدیکی زن و مرد دارد و این اعمال چه پیش از مراسم عروسی و چه پس از آن موجب سقوط حق حبس زن خواهد شد.

2- تمکین عام که زندگی در منزل و محل سکونت در نظر گرفته شده توسط مرد را شامل می ‌شود و هر چند که از نظر استنباطی صحیح به نظر نمی رسد اما رای وحدت رویه این امر را نیز از موجبات سقوط حق حبس به شمار آورده است.

در اینجا اشاره به چند نکته ضرورت دارد. نخست اینکه در حالی که به موجب قانون و شرع اسلام به زوجه‌ای که از شوهر خود تمکین نکند، نفقه تعلق نخواهد گرفت. لیکن حق حبس بر این قاعده یک استثنا بوده و به زوجه‌ای که به دلیل برخورداری از حق حبس از تمکین خودداری کرده، نفقه تعلق خواهد گیرد و شوهر مکلف به پرداخت نفقه خواهد بود.

دومین موردی که اشاره به آن ضرورت دارد این است که زوجه‌ای که پس از عقد نکاح از شوهر خود تمکین به عمل آورد نیز قادر به مطالبه مهریه خود می ‌باشد و این دو موضوع تناقضی با هم ندارند. علاوه بر این در شرایطی که مهریه تقسیط گردیده و پرداخت آن مدت برای مدت طولانی زمان می ‌برد، همچنان امکان استفاده از حق حبس تا پرداخت کامل مهریه وجود خواهد داشت.

 

آیا اعسار شوهر مسقط حق حبس است؟

اعسار مرد موجب سقوط حق حبس زوجه نمی ‌‌شود. چرا که علی رغم اینکه در چنین شرایطی مطالبه و دریافت مهریه از شوهر امکان‌ پذیر نیست ولی امكان دریافت مهریه با بهره‌گیری از حق حبس ملازمه‌ای نخواهد داشت.

همچنین اینکه نبایستی گمان داشت که احکام تقسیط مهریه در حکم تعیین اجل جهت پرداخت مهریه می ‌باشد. چرا که اجلی كه به این صورت بر زن تحمیل می ‌شود، حاکی از اراده وی بر سقوط حق حبس نیست.

لازم است بدانید که امکان دریافت مهریه با بهره‌گیری از حق حبس ملازمه‌ای ندارد. همچنين در شرایطی که دادگاه يا اجرای ثبت به تقاضای مرد و به علت اعسار وی مهلت عادله می‌دهد و يا قرار اقساط می ‌گذارد، نبایستی مهر را موجل تصور کرد.

 

علم زوجه بر اعسار مرد

در همه عقود رضايی که بر اساس توافق دو طرف منعقد می‌ گردد، طرفين با توافق هم امکان برهم زدن آن ها را داشته و حتی می‌ توانند آثار آن ها را زایل نمایند. ولی انحلال زندگی مشترک نیازمند تبعیت از قواعد و تشريفاتی بوده که دادگاه با هدف ممانعت از پاشیده شدن خانواده آنها را پیش بینی نموده است و حتی با انحلال ازدواج، آثار بر جای مانده از نکاح همچون انتساب فرزند مشترک به والدين را نمی ‌توان از بين برد.

 رابطه عليت بین مهریه و پيوند زناشويی وجود نداشته و نبایستی عقد و نکاح را با خرید و فروش يا عقود معوض دیگر مقايسه نمود. علی ‌رغم اينكه در مواد 1081و1100و1087 قانون مدنی قانون‌گذار مقرراتی را وضع نموده است که حاکی از آن است که شرایط مهریه ربطی با اصل طلاق و نکاح ندارد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی  و اطلاعات بیشتر در زمینه طلاق و اعسار  و سایر دعاوی می توانید به بخش طرح سوال حقوقی بروید و سوال خود را بپرسید  

لطفا کمی صبر کنید

میانگین 4.33 از 3 رای

آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

27 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

تعدیل اقساط مهریه پس حکم

سلام من یک بار برای مهریه اعسار زدم ولی باز مبلغ درخواستی برای دادرسی...

15 فروردین 1403
کارشناس حقوقی

اعسار از هزینه دادرسی پرونده

درود. بنده معلمی هستم با تقریبا حقوق ماهی 10 میلیون تومان. قصد به اجرا...

25 اسفند 1402
وکیل پایه یک دادگستری

خارج شدن مستثنیات از دین

باسلام و احترام،اگر بعد از اینکه زوجه منزل را ترک کرده و بحالت قهر به...

11 اسفند 1402
وکیل پایه یک دادگستری

سوال در مورد مهریه و قبولی اعسار از پرداخت محکوم به و تقسیژ

با سلام و احترام
بنده همسرم 120 سکه مهریه هند المطالبه داره, و من در...

10 اسفند 1402
وکیل پایه یک دادگستری

نحوه تقسیط مهریه و فاصله ی بین اقساط

حداقل(کف) قسط بندی مهریه هر چند ماه یکباره؟ من دانشجوم و چیزی به اسمم...

06 اسفند 1402
وکیل پایه یک دادگستری

امکان طرح دادخواست مجدد تعدیل اقساط مهریه

سلام وقت بخیر همسرم دوماه پیش تعدیل مهریه زده و دادگاه رد کرد الان دوب...

03 اسفند 1402
کارشناس حقوقی

تعدیل مهریه وپرداخت اقساط

خسته نباشید
من دادخواست تعدیل سکه مهریه دادم و یک جلسه هم شورای حل ا...

29 بهمن 1402
وکیل پایه یک دادگستری

پیگیری دادخواست اعسار از پرداخت مهریه

با سلام خدمت وکلا و اساتید ارجمند،
1-دادخواست اعسار اینجانب (زوج) از پ...

25 بهمن 1402
وکیل پایه یک دادگستری

تعدیل و اعسار از پرداخت مهریه

سلام بنده محکوم شدم به پرداخت مهریه 4عدد پیش و 8ماه یک سکه در تجدید ن...

21 دی 1402
وکیل پایه یک دادگستری

درخواست مشاوره متنی از کاربر

سلام وقت بخیر ببخشید من اشتباهن مشاوره تلفنی رو زده بودم هزینه روهم پ...