در صورتیکه در رابطه با موضوع

شورای ملی رقابت - اعضای این شورا - نحوه ثبت شکایت
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
شورای ملی رقابت - اعضای این شورا - نحوه ثبت شکایت

شورای ملی رقابت - اعضای این شورا - نحوه ثبت شکایت

شما در این مقاله میخوانید

شورای ملی رقابت

شاید تاکنون نام شورای ملی رقابت به گوش شما رسیده باشد؛ اما شناختی از مفهوم و چیستی آن نداشته باشید، این شورا در واقع یک نهاد مستقل و مجزا از سایر قوه ها است و اعضای آن شامل تعدادی متخصص رشته اقتصاد می باشد

رسالت و هدف اصلی تشکیل شورای ملی رقابت، دفاع از حقوق رقابت بوده که این امر را به واسطه تعیین مقررات و ایفای نقش شبه قضایی در موضوعات ضد رقابتی و تخلفات مربوط به انحصار در بازار، جهت حفظ حقوق مصرف کننده و جلوگیری از تضییع حق یک طرف در مقابل طرف دیگر، ایفا می کند.

در این مقاله ابتدا به مفهوم حقوق رقابت می پردازیم و در ادامه آن، شورای ملی رقابت، اعضای آن و نحوه شکایت در آن را بررسی می کنیم؛ پس لطفاً از این صفحه خارج نشوید و تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

 

حقوق رقابت

در رابطه با حقوق رقابت باید گفت، حقوقی است که از مصرف کننده در برابر انحصار در بازار حمایت می کند؛ به این معنا که یک شرکت یا کارخانه یا یک بنگاه اقتصادی، به گونه ای بر بازار مسلط شود که برای مصرف کننده هیچ حق انتخاب ی باقی نگذارد و آن ها مجبور به استفاده از یک کالا یا خدمات خاص باشند.

بنابراین، با توجه به تعریف حقوق رقابت، این مفهوم برداشت می شود که حقوق رقابت در پی ایجاد شرایطی است که تولید کنندگان متعددی در موضوعات مشابه حضور داشته باشند و در عین حال، با رقابتی که میان آن ها ایجاد می شود، حقوق مصرف کننده تضمین شود، قیمت ها تعدیل شود، سطح کیفی کالا و خدمات افزایش یابد و...

برای آشنایی بیشتر با مفهوم رقابت و انحصار، بهتر است به نظر قانونگذار در قانون اساسی استناد نماییم؛ در این قانون، رقابت اینگونه تعریف شده است: وضعیتی در بازار که در آن تعدادی تولید کننده، خریدار و فروشنده مستقل برای تولید، خرید و یا فروش کالا یا خدمات فعالیت می کنند، به طوری که هیچ یک از تولید کنندگان، خریداران و فروشندگان قدرت تعیین قیمت را در بازار نداشته باشند و برای ورود یا خروج بنگاه ها به بازار، محدودیتی وجود نداشته باشد.

تعریف انحصار نیز در قانون مذکور به این شرح است: وضعیتی در بازار که سهم یک یا چند بنگاه یا شرکت تولید کننده، خریدار و فروشنده از عرضه و تقاضای بازار به میزانی باشد که قدرت تعیین قیمت یا مقدار را در بازار داشته باشد و ورود یا خروج بنگاه های جدید به بازار، با محدودیت همراه باشد.

برای درک بهتر مفهوم انحصار، به این مثال توجه کنید؛ فرض کنید یک سایت سفارش آنلاین غذا، با تعداد محدودی از رستوران ها قرارداد همکاری داشته باشد و در این قرارداد حق همکاری با سایر سایت های مشابه را از آن رستوران ها سلب کند؛ این مسئله یک نمونه بارز از انحصار است که شورای ملی رقابت به آن رسیدگی می کند.

 

شورای ملی رقابت چیست

تا حدودی وظایف شورای رقابت را دانستید، این شورا در حقوق ایران، شورایی است که بر حقوق رقابت و عملکرد بنگاه ها نظارت می کند؛ در نظر برخی، شورای ملی رقابت، یک نهاد قضایی است و در نظر برخی دیگر، یک نهاد اداری می باشد.

در واقع شورای رقابت یک نهاد فراقوه ای محسوب می شود که به تعیین مقررات مربوط به زمینه رقابت در بازار می پردازد و به عنوان مرجع شکایت از تخلفات مواد فصل نهم قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی، یعنی تسهیل رقابت و منع انحصار، شناخته می شود.

علاوه بر آن، از موارد دیگری که این شورا نسبت به آن، به عنوان مرجع تصمیم گیری و یک نهاد شبه قضایی عمل می کند، شکایاتی است که در راستای تاخیر و عدم صدور مجوز کسب و کار صورت می گیرد.

البته لازم به ذکر است که رسیدگی های شورای رقابت، صرفاً از طریق شکایت افراد حقوقی یا حقیقی آغاز نمی شود و اگر خود شورا متوجه وجود تخلفی در زمینه های مذکور باشد، رأسا پیگیری را آغاز می کند؛ حتی اگر شاکی شکایت خود را پس بگیرد، چنانچه شورا ضرورت پیگیری را تشخیص دهد، می تواند آن را ادامه دهد.

 

اعضای شورای ملی رقابت

اکنون که شورای ملی رقابت و وظایفش را شناختید، بهتر است اعضای آن را به شما معرفی کنیم؛ اعضای این شورا متشکل از متخصصان و صاحب نظران مختلفی است که شامل افراد زیر می باشد:

 

دو نفر از قضات دیوان عالی کشور به انتخاب و حکم رئیس قوه قضاییه، دو صاحب نظر اقتصادی برجسته به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و حکم رئیس جمهور، یک حقوقدان برجسته و آشنا به حقوق اقتصادی به پیشنهاد وزیر دادگستری و حکم رئیس جمهور، دو صاحب نظر در تجارت به پیشنهاد وزیر بازرگانی و حکم رئیس جمهور، یک صاحب نظر در صنعت به پیشنهاد وزیر صنایع و معادن و حکم رئیس جمهور.

همچنین یک متخصص امور مالی به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و حکم رئیس جمهور، یک نفر به انتخاب اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران، یک نفر به انتخاب اتاق تعاون مرکزی جمهوری اسلامی ایران، یک صاحب نظر در خدمات زیربنایی به پیشنهاد رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و حکم رئیس جمهور، سه نماینده مجلس از بین اعضای کمیسیون های اقتصادی برنامه و بودجه و محاسبات و صنایع و معادن (از هر کمیسیون یک نفر به انتخاب مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر) نیز از دیگر اعضای این شورا هستند.

 

شورای ملی رقابت - وکیل وند

 

نحوه ثبت شکایت در سامانه شورای ملی رقابت

در انتهای این مقاله، نحوه ثبت شکایت در سامانه شورای ملی رقابت را شرح می دهیم؛ برای ثبت شکایت در یکی از موضوعات مذکور، ابتدا باید به سامانه شورا و مرکز ملی رقابت به آدرس اینترنتی www.nicc.gov.ir مراجعه کرده و از منوی سمت چپ، گزینه ثبت و پیگیری شکایت را انتخاب نمایید.

پس از آن می بایست مشخص شود که شکایت مربوط به کدام حوزه زیر است که بعد از انتخاب باید روی لینک آن کلیک کنید:

 

·         مواد فصل نهم قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی

·         تاخیر و عدم صدور مجوز کسب و کار

·         موضوع ماده نوزدهم قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار

 

بعد از ورود به هر یک از سه لینک فوق، صفحه جدیدی نمایش داده می شود که باید پست الکترونیک و شماره موبایل خود را در آن وارد نموده و گزینه تکمیل فرم بعدی را انتخاب کنید

یک نکته بسیار مهم این است که این اطلاعات باید به صورت کامل و صحیح وارد شوند؛ زیرا اطلاع رسانی های بعدی شکایت، به پست الکترونیک و شماره موبایل شما ارسال می شود، پس در وارد کردن آن ها دقت کنید.

در فرم 2 لازم است که اطلاعات خود را به عنوان شاکی وارد کنید؛ اگر شخص حقیقی هستید، این اطلاعات شامل مشخصات شما، شغل، آدرس و تلفن است و اگر به عنوان شخص حقوقی اقدام به شکایت می کنید، نام شرکت، شماره ثبت، نام مدیر عامل، تابعیت شرکت، تلفن، آدرس و اسکن روزنامه رسمی مورد نیاز است.

بعد از اینکه فرم 2 را تکمیل نموده و روی تکمیل فرم بعدی کلیک کردید، فرم 3 از شما سوال میکند که آیا وکیل یا نماینده قانونی دارید؟ اگر جواب خیر بود، به فرم بعد بروید؛ ولی اگر وکیل یا نماینده قانونی دارید، لازم است اطلاعات وی را نیز وارد نموده و تصویر اسکن شده وکالت نامه خود را نیز در قسمت پیوست ارسال کنید.

در ادامه مراحل، فرم بعدی از شما میخواهد که تعیین کنید طرف شکایت شما شخص حقیقی است یا حقوقی که باید اطلاعات لازم را وارد نمایید. بعد از تکمیل فرم 4 و ارائه اطلاعات خواسته شده، وارد بخش نهایی شکایت خواهید شد.

اگر شکایت شما در رابطه با مواد فصل نهم قانون اجرای سیاست های اصل چهل و چهارم و همچنین ماده نوزدهم قانون بهبود مستمر شرایط کسب و کار باشد، فرم دیگری نمایش داده می شود که لازم است در آن موضوع شکایت خود را تعیین کنید و اگر اطلاع دارید، بهتر است این را نیز بیان کنید که کدام یک از موارد که در فصل نهم قانون اجرای سیاست های اصل چهل و چهارم است، به موضوع شکایت شما مربوط می شود.

علاوه بر آن، ضروری است عملی که طرف شکایت شما انجام داده را در کادر بعد توضیح دهید تا علت شکایت شما مشخص شود؛ اگر هم در رابطه با موضوع شکایت خود قبلاً در مراجع قضایی یا اداری دیگری اقدامی کرده اید، لازم است مستندات خود را بارگذاری نمایید.

سپس باید هر گونه مدرکی که در جهت اثبات ادعای شما موثر است، بارگذاری نموده و کد تصویری که در پایین صفحه نمایش داده شده را در مستطیل پایین آن وارد کنید. اگر هم شکایت شما در رابطه با تاخیر و عدم صدور مجوز کسب و کار است، فرم آخر، به اطلاعات متفاوتی نیاز دارد.

بعد از اینکه تمام این مراحل را طی کردید، اقرار می کنید که اطلاعات وارد شده و مستندات ضمیمه شده، همه بر اساس واقعیت است (برای این کار روی دایره ای که کنار جمله مذکور است، کلیک کنید) و در نهایت، بعد از ارسال اطلاعات، نام کاربری و کلمه عبور مخصوص به شما ارائه می شود که از طریق آن می توانید مراحل و نتیجه بررسی شکایت خود را مشاهده نمایید.

 

چنانچه نیاز به مشاوره متنی در این زمینه دارید میتوانید به سایت مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند مراجعه نمایید.

لطفا کمی صبر کنید

میانگین 5 از 1 رای

هدف حقوق رقابت چیست؟

حقوق رقابت در پی ایجاد شرایطی است که تولید کنندگان متعددی در موضوعات مشابه حضور داشته باشند و در عین حال، با رقابتی که میان آن ها ایجاد می شود، حقوق مصرف کننده تضمین شود، قیمت ها تعدیل شود، سطح کیفی کالا و خدمات افزایش یابد و...

شورای ملی رقابت چگونه نهادی است؟

شورای رقابت یک نهاد فراقوه ای محسوب می شود که به تعیین مقررات مربوط به زمینه رقابت در بازار می پردازد و به عنوان مرجع شکایت از تخلفات مواد فصل نهم قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی، یعنی تسهیل رقابت و منع انحصار، شناخته می شود.

اعضای شورای ملی رقابت چه کسانی هستند؟

اعضای شورای ملی رقابت متشکل از متخصصان و صاحب نظران مختلفی است که اکثر آن ها توسط حکم رئیس جمهور انتخاب می شوند. (اطلاعات بیشتر در متن مقاله)

آیا شکایت در شورای ملی رقابت تنها از طریق شکایت افراد حقیقی یا حقوقی صورت می گیرد؟

خیر، رسیدگی های شورای رقابت، صرفاً از طریق شکایت افراد حقوقی یا حقیقی آغاز نمی شود و اگر خود شورا متوجه وجود تخلفی در زمینه های مذکور باشد، رأسا پیگیری را آغاز می کند؛ حتی اگر شاکی شکایت خود را پس بگیرد، چنانچه شورا ضرورت پیگیری را تشخیص دهد، می تواند آن را ادامه دهد.

حوزه های مربوط به شکایت در شورای ملی رقابت کدام است؟

حوزه های مربوط به شکایت در شورای ملی رقابت شاملِ مواد فصل نهم قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی، تأخیر و عدم صدور مجوز کسب و کار، موضوع ماده نوزدهم قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار می باشد.

نحوه مشاهده مراحل و نتیجه شکایت در سامانه شورای ملی رقابت چگونه است؟

بعد از اینکه تمام مراحل شکایت انجام شد و بعد از ارسال اطلاعات و مستندات، نام کاربری و کلمه عبور مخصوص به شما ارائه می شود که از طریق آن می توانید مراحل و نتیجه بررسی شکایت خود را مشاهده نمایید.
آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

07 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

نتیجه عدم حضور خوانده در جلسه رسیدگی

سلام من یه چک از یه آقایی گرفتم این آقا کلا ناپدید شده و چک هم برگشت خ...

07 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

الزام دهیاری به آسفال کردن کوچه

سلام من تو روستا زندگی میکنم و کوچه ما نیاز به ترمیم و آسفالت داره ولی...

07 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

سبدگردانی ارز دیجیتال

سلام خسته نباشید
برای دو نفر سبدگردانی ارز دیجیتال انجام داده ام تقری...

07 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

اشتباه در نگارش دادخواست

با سلام
اگر در دادخواست مطالبه خسارت تاخیر تادیه سفته ،تاریخ مبدا اشت...

07 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

سلام پرونده ای دارم اجرای احکام تاریخ 1403/01/21حکم صادر گردیده به مبل...

سلام پرونده ای دارم اجرای احکام تاریخ 1403/01/21حکم صادر گردیده به مبل...

07 اردیبهشت 1403
کارشناس حقوقی

شراکت در مغازه باتوجه به موضوع ارسالی

با سلام بنده و پدر مرحومم به مدت 52 سال در یک مغازه کار می کردیم و هر...

06 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

باسلام من سال 97ماشین با قرار داد و وکالت نامه اسناد گرفتم ماشین لیزین...

باسلام من سال 97ماشین با قرار داد و وکالت نامه اسناد گرفتم ماشین لیزین...

06 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

استعلامات استخدامی قوه قضاییه

با سلام
1. ایا در مرحله گزینش قوه قضاییه، خصوصا منصب قضاء، پیام ها، سر...

06 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

دریافت ثمن مشاعات ملک خریداری شده

سلام من ملک قولنامه ای خریدم درسال97 الان بعد 6سال فروشنده مشاعات را...

06 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

خرید خودرو از نماینده قانونی

سلام پیرو پیام قبلی بنده،
برای خرید خودروی گفته شده با فروشنده قرارداد...