در صورتیکه در رابطه با موضوع

صلح عمری چیست ؟ + شرایط و قوانین صلح از نظر حقوقی
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
صلح عمری چیست ؟ + شرایط و قوانین صلح از نظر حقوقی

صلح عمری چیست ؟ + شرایط و قوانین صلح از نظر حقوقی

شما در این مقاله میخوانید

تعریف صلح عمری

به زبان ساده صلح عمری درواقع نوعی وصیت است اما با این تفاوت که دیگر مشمول پرداخت مالیات بر ارث نخواهد شد.
هر شخصی می تواند در طول حیات، بخش یا کل اموال یا منافع آن را از طریق سند صلح عمری به هرشخص دیگری منتقل نماید و این انتقال زمانی صورت خواهد گرفت که صلح کنند(مالک) فوت نماید.
اغلب خانواده تمایل دارند که پس از فوت اموال و دارایی هایشان بین فرزندان دختر و پسر همچنین همسر خود بطور مساوی تقسیم شود، در این جاست که می توان از صلح عمری جهت تحقق این امر استفاده کرد.
پس از فوت، وراث برای تقسیم اموال نیاز دارند که مراحل انحصار وراثت را که معمولا فرایند طولانی و اغلب با مشکلاتی رو به رو است، را طی کنند اما در صورت وجود سند صلح عمری دیگر نیازی به این فرایند نیست.
باید توجه داشت که در صلح عمری تنها مالیات بر ارث پرداخت نخواهد شد و مالیات نقل و انتقال بر اساس قوانین از شخص ذینفع دریافت خواهد شد.
صلح عمری الزام آور نیست و شخص می تواند تا زمانی که در قید حیات است آن را فسخ نماید.
درصورت صلح عمری، صلح کننده تا زمانی که در حیات باشد می توانند هرگونه دختالتی در اموال خود داشته باشد و شخصی که صلح به نفع او است (متصالح) تا قبل از فوت مصالح(صلح کننده) حق هیچ گونه دخالتی را نخواهد داشت.
صلح عمری زمانی کامل می شود که شخص مصالح (صلح کننده) فوت نماید.
 
تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

 

تفاوت اصلی صلح عمری با وصیت نامه

 این است که شما در وصیت تنها می توانید در خصوص یک سوم از دارایی هایتان تصمیم بگیرید اما در صلح عمری شما می توانید تمام اموال و دارایی های خود را صلح کنید.
برای تنظیم صلح نامه بهتر است از طریق دفاتر اسناد رسمی اقدام نمایید و صلح نامه را بصورت رسمی تنظیم نمایید.
 

مدارک مورد نیاز برای صلح عمری:

1-سند مالکیت تک برگی یا منگوله دار
2- سند قطعی غیر منقول(بنچاق)
3-در صورتی که مورد معامله ملک مسکونی می باشد،ارائه گواهی پایان کار الزامی است.
4-استعلام دارایی
5-استعلام شهرداری
6-استعلام ثبت توسط دفترخانه 
7-کارت ملی و شناسایی
درصورتی که می خواهید صلح نامه شما با مشکلی در آینده مواجه نشود موارد زیر را رعایت کنید:
طرفین صلح نامه عاقل و بالغ باشند همچنین توانایی اداره اموال خود را داشته باشند
طرفین صلح از انجام این امر رضایت داشته باشند.
مال مورد مصلح دارای ارزش اقتصادی باشد و صلح اموال فاقد ارزش اقتصادی و یا نامشروع مانند مشروبات الکی باطل است.
 

کاربردهای صلح عمری

اصلی ترین کاربرد صلح عمری در خصوص انتقال اموال برای پس از فوت می باشد که این عمل ممکن است با انگیزه های مختلفی انجام شود. گریز از مقررات قانونی ارث در عین انتقال اموال به اولاد یا هر شخص دیگری یکی دیگر از موارد کاربردی این عقد محسوب می شود.

برتری صلح عمری در مقایسه با عقد بیع و وصیت باعث شده است که این عقد کاربرد بیشتری نسبت به آن ها داشته باشد؛ زیرا در صلح عمری انتقال اموال موجب از بین رفتن مالکیت در عین و منفعت مالِ مورد انتقال نمی شود و افراد می توانند تا هر زمان که بخواهند از ملک، اموال و منافع آن ها بهره ببرند. در صورتی که در عقد بیع اینطور نیست و انتقال اموال موجب قطع مالکیت انتقال دهنده خواهد شد.

همچنین در وصیت محدودیت هایی وجود دارد؛ اما در صلح عمری هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد و افراد می توانند تمام اموال خود را به هر کسی انتقال دهند. در وصیت فرد اجازه انتقال یک سوم از اموال خود را دارد و مضاف بر آن نیازمند اجازه ورثه است، عدم رضایت ورثه موجب باطل شدن وصیت (در صورتیکه بیشتر از یک سوم باشد) می شود

روش های انعقاد صلح عمری

انعقاد عقد صلح عمری طبق روش های مختلفی امکان پذیر است که شامل انعقاد در دفتر اسناد رسمی و انعقاد به شکل عادی می باشد. در روش اول تمامی مراحل به صورت قانونی و رسمی در یکی از دفاتر اسناد رسمی انجام می شود و به همین دلیل از اعتبار و سندیت بیشتری برخوردار است.

انعقاد عقد صلح در دفاتر اسناد با دو شرط انجام می شود؛ 1) عدم فروش ملک توسط متصالح در زمان حیات مالک و انتقال دهنده آن و 2) اجازه مالک نسبت به حق استفاده از منافع ملک و اجاره دادن آن در زمان حیات خود از موارد شروط انعقاد این عقد به صورت رسمی است.

در روش عادی نیز انعقاد قرارداد به صورت دستی صورت می گیرد؛ البته به شرطی که تمامی شرایط صحت عقد در آن رعایت شده باشد، نافذ و قابل استناد خواهد بود و در زمان پس از فوت مالک نیز اعتبار دارد. تنها عیب انعقاد عقد صلح به روش عادی این است که امکان ورود ادعای جعل بر آن وجود دارد.

صلح عمری در قانون

مستندات قانونی صلح عمری در قانون مدنی از ماده 752 الی 770 موجود است و مرجع موثق این عقد محسوب می شود. در ادامه تعدادی از مهم ترین مواد قانونی مرتبط با عقد صلح را جهت آشنایی ذکر می کنیم:

  • ماده 752 ق.م: صلح یا در مورد رفع تنازع موجود و یا جلوگیری از تنازع احتمالی در مورد معامله و غیره واقع می شود.
  • ماده 753 ق.م: برای صحت صلح طرفین باید اهلیت معامله و تصرف در مورد صلح داشته باشند.
  • ماده 754 ق.م: هر صلح نافذ است، جز صلح بر امری که غیر مشروع باشد.
  • ماده 757 ق.م: صلح بلاعوض نیز جائز است.
  • ماده 760 ق.م: صلح عقد لازم است اگر چه در مقام عقود جایز واقع شود و بر هم نمی خورد مگر در موارد فسخ به خیار یا اقاله.
  • ماده 762 ق.م: اگر در طرف مصالحه و یا در مورد صلح اشتباهی واقع شود، صلح باطل می شود.
  • ماده 763 ق.م: صلح با اکراه نافذ نیست.
  • ماده 764 ق.م: تدلیس در صلح موجب خیار فسخ است.
  • ماده 767 ق.م: اگر بعد از صلح معلوم گردد که موضوع صلح منتفی بوده، صلح باطل می شود.
  • و...

صلح عمری برای فرزند

صلح عمری برای فرزند به منظور انتقال اموال یا املاک به فرزند یا فرزندان صورت می گیرد و در آن یکی از والدین (پدر یا مادر) اقدام به انتقال دارایی خود به فرزندش را خواهد کرد. صلح عمری به فرزند موجب عدم مالکیت انتقال دهنده و عدم استفاده از منافع آن نمی شود و امکان استفاده از اموال یا املاک و منافع در زمان حیات برای وی همچنان وجود دارد.

بعد از فوتِ مالک (مصالح) آثار عقد صلح اجرا می شود و گیرنده (متصالح) می تواند از اموال، املاک یا منافع آن ها بهره مند شود. اصلی ترین شرط انعقاد عقد صلح عمری برای فرزند نیز مانند هر عقد دیگری، مفاد ماده 190 قانون مدنی یعنی وجود قصد و رضا، اهلیت، مشخص بودن موضوع عقد و مشروع بودن آن است.

صلح عمری برای همسر

صلح عمری برای همسر به منظور انتقال دارایی های یکی از زوجین به دیگری صورت می گیرد که بدون نیاز به فروش آن ها یا سایر عقود همچون هبه یا حتی وصیت قابل انجام خواهد بود. مهم ترین مزیت انتقال دارایی به همسر بدون فروش و از طریق صلح این است که مالک می تواند تا پایان عمر از عین یا منافع دارایی های خود استفاده کند.

شرط صلح عمری برای همسر شامل اهلیت طرفین عقد، عاقل، بالغ و رشید بودن آن ها است؛ همچنین مالک یا انتقال دهنده نباید هیچ ممنوعیتی برای تصرف در اموال خود داشته باشد، مثلا ورشکسته نباشد.

نکته: انتقال اموال و املاک از طریق صلح عمری دارای هزینه های کمتری نسبت به سایر عقود می باشد و از نرخ مالیات پایین تری نیز برخوردار است.

هزینه صلح عمری

انجام مراحل عقد صلح عمری با هزینه هایی همراه است که معمولا بر اساس مقدار ارزش اموال یا املاکی که مورد انتقال بوده، تعیین می شود؛ اما لازم به ذکر است که انتقال دارایی از طریق عقد صلح مشمول مالیات نیز خواهد بود. ماده 59 قانون مالیات های مستقیم در این رابطه بیان می دارد:

نقل و انتقال قطعی املاک به ماخذ ارزش معاملاتی و به نرخ پنج درصد و همچنین انتقال حق واگذاری محل به ماخذ وجوه دریافتی مالک یا صاحب حق و به نرخ دو درصد در تاریخ انتقال از طرف مالکان عین یا صاحبان حق مشمول مالیات می باشد.

انتقال سند در صلح عمری

یکی از رایج ترین سؤالاتی که در رابطه با صلح عمری وجود دارد، امکان انتقال سند است. لازم به ذکر است که انعقاد عقد صلح عمری موجب انتقال سند نیز می شود و به محض وقوع آن مالکیت عین به گیرنده (متصالح) منتقل خواهد شد؛ اما مالکیت منافعِ حاصل از عین همچنان برای مالک (مصالح) و تا لحظه فوت او باقی خواهد ماند.

نکته: درج خیار در قرارداد صلح این امکان را به مصالح می دهد هر زمان که خواست قرارداد را فسخ کند؛ طبیعتا پس از فسخ تمامی آثار عقد از جمله انتقال املاک نیز باطل خواهد شد.

شرایط انعقاد عقد صلح 

برای انعقاد عقد صلح عمری علاوه بر تمامی شرایطی که ضمن همه عقود لازم الاجراست و در ماده 190 قانون مدنی ذکر شده، شرط دیگری نیز وجود دارد که آن برخورداری از ارزش اقتصادی برای مال مورد صلح می باشد. برای مثال انتقال مواردی همچون خوک یا مشروبات الکلی غیرممکن و باطل است؛ زیرا این موارد علاوه بر غیر قانونی بودن، فاقد ارزش نیز هستند.

لطفا کمی صبر کنید

میانگین 5 از 1 رای

صلح عمری چیست؟

صلح عمری نوعی وصیت است که موجب انتقال اموال یا منافع آن ها به هر شخص دیگری می شود و این انتقال تا زمان فوت مالک هیچ حق دخالتی برای گیرنده ایجاد نمی کند، علاوه بر آن امکان فسخ این عقد نیز برای مالک وجود دارد.

مدارک مورد نیاز برای صلح عمری کدام است؟

سند مالکیت، سند قطعی غیر منقول، استعلام دارایی، استعلام شهرداری، استعلام ثبت و کارت ملی مدارک مورد نیاز برای انعقاد عقد صلح عمری می باشد.

کاربرد یا مزیت صلح عمری چیست؟

در صلح عمری انتقال اموال موجب از بین رفتن مالکیت در عین و منفعت مالِ مورد انتقال برای مالک آن ها نمی شود، صلح عمری مالیات کمتری نسبت به سایر عقود دارد و هیچ گونه محدودیتی در صلح عمری برای انتقال اموال وجود ندارد.

صلح عمری برای همسر چه شرایطی دارد؟

شرط صلح عمری برای همسر شامل اهلیت طرفین عقد، عاقل، بالغ و رشید بودن آن ها است؛ همچنین مالک یا انتقال دهنده نباید هیچ ممنوعیتی برای تصرف در اموال خود داشته باشد، مثلا ورشکسته نباشد.

روش های انعقاد صلح عمری چیست؟

روش های انعقاد عقد صلح شامل انعقاد در دفتر اسناد رسمی و انعقاد به شکل عادی می باشد که در روش اول تمامی مراحل به صورت قانونی و رسمی در یکی از دفاتر اسناد رسمی انجام می شود و به همین دلیل از اعتبار و سندیت بیشتری برخوردار است و در روش دوم نیز انعقاد قرارداد به صورت دستی صورت می گیرد.

آیا صلح عمری باعث انتقال سند می شود؟

بله، انعقاد عقد صلح عمری موجب انتقال سند نیز می شود و به محض وقوع آن مالکیت عین به گیرنده (متصالح) منتقل خواهد شد؛ اما مالکیت منافعِ حاصل از عین همچنان برای مالک (مصالح) و تا لحظه فوت او باقی خواهد ماند
آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

09 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مطالبه سهم الارث پدری

من خانم 29 ساله ای هستم که در سال 83 بعد از فوت پدرم سهم الارث مغازه...

08 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

چگونگی دریافت کدملی متوفی

من کدملی پدر م راکه فوت شده را می خواستم بگیرم چه جوری بگیرم

06 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مشاوره در خصوص موضوع عنوان شده

مراجعه به هریک از مراجع قضائی و محاکم عمومی و دادگاه های حقوقی وکیفری...

05 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

آیا برادر وخواهر ناتنی ارث می برند؟

سلام اقایی که داری فرزند نیست و پدر و مادر ندارد وارث آن خواهر و بر...

05 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

آیا ارث هم جزو اموال زوج برای تنصبف محسوب میشود

سلام و خدا نیرو وکلای بزرگوار
سال 91 ازدواج کردیم
سال 94 به اختلاف خ...

05 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

امکان ابطال تقسیم یا مطالبه کسری سهم

با توجه به سوال پرسیده شده و جواب جنابعالی این مطالبه به من تعلق می‌گی...

05 فروردین 1403
کارشناس حقوقی

جعل اقرار نامه واگذاری ارث

مدتی پیش برادرم با جعل یک اقرار نامه مدعی واگذاری ارث پدری توسط چهار ت...

04 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مطالبه سهم الارث احدی از وراث

سلام وقت بخیر
بنده 28ساله خانم هستم و پدربزرگ بنده که چندین سال پیش فو...

04 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

میزان سهم الارث همسر پس از فوت

سلام مادر من قبل از پدرم به رحمت خدا رفته آیا نصف اموال پدرم به مادر...

04 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

حجر و قیمومت فرزندان در خانواده

سلام خسته نباشید.
من 22سالمه وقتی خیلی بچه بودم(1ساله) مادرم ترکم کرده...