در صورتیکه در رابطه با موضوع

مراحل طلاق توافقی گرفتن + مدت زمان انجام طلاق توافقی
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
15 دی 1400
4.25
مراحل طلاق توافقی گرفتن + مدت زمان  انجام طلاق توافقی

مراحل طلاق توافقی گرفتن + مدت زمان انجام طلاق توافقی

شما در این مقاله میخوانید

«الطَّلَاقُ مَرَّتَانِ ۖ فَإِمْسَاكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسَانٍ ۗ وَلَا يَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَأْخُذُوا مِمَّا آتَيْتُمُوهُنَّ شَيْئًا إِلَّا أَنْ يَخَافَا أَلَّا يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ ۖ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا فِيمَا افْتَدَتْ بِهِ ۗ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَعْتَدُوهَا ۚ وَمَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ»

از ارکان  جامعه بشری خانواده می باشد می توان گفت مهمترین جمع انسانی خانواده است. به عبارتی تا خانواده شکل نگیرد ، تشکیل یک جامعه انسانی بزرگتر همچون شهر و روستا و کشور بی معناست.
اساس و پایه تشکیل خانواده  ازدواج می باشد ،ازدواج در هر کشور و حتی شهر و روستا آداب و رسوم خاص خود را دارد.
اما گاه امکان ادامه زندگی زوجین با هم وجود ندارد که در نتیجه این عدم امکان ،زوجین از یکدیگر جدا شده و به زندگی زناشویی خاتمه میدهند. این امر نیز در کشورهای مختلف تابع آداب و قوانین خاص خود می باشد در ایران به این جدایی «طلاق »گفته میشود که همانند اکثر قوانین برگرفته از شرع مقدس می‌باشد
حکم طلاق و شرایط آن از قرآن گرفته شده است و مطابق با آیات این کتاب مقدس می باشد از جمله این آیات می‌توان به آیات ۲۲۹ سوره بقره ،۲۲۴ الی ۲۲۷ سوره بقره اشاره نمود تعیین مورد سوره ای نازل شده است به سوره طلاق نام دارد.
هر چند مفرسین آیه ۲۲۹ سوره بقره را آیه مخصوص به طلاق می دانند.
طلاق انواع مختلفی دارد از جمله طلاق بائن ،خلع، سنی، غیر سنی و....
از جمله طلاق های رایج امروزه طلاق توافقی می باشد،طلاق توافقی درواقع طلاقی است که با توافق زوجین صورت می پذیرد و زوجین به این نتیجه می‌رسند که امکان سازش و زندگی با یکدیگر را ندارند از این رو تصمیم به جدایی می گیرند.

طلاق توافقی

طلاق توافقی یعنی طلاقی که بر اساس توافق زوجین می باشد این نوع طلاق عیناً در قانون ذکر نشده است ولی می توان طلاق خلع و مبارات را از جمله طلاق‌های توافقی دانست که در آن زن با بذل مالی به شوهر از وی طلاق میگیرد منظور از بذل مال این است که زن آنقدر از زندگی با شوهر خود اکراه دارد که حاضر است با پرداختن مالی از او جدا شود این مال میتواند مهریه و یا مبلغی کمتر یا بیشتر از آن باشد که شرایط خاص خود را دارد.
در عرف نیز از عبارت« مهرم حلال جانم آزاد» استفاده می شود که اشاره به همین مسئله یعنی طلاق توافقی دارد.
به مالی که زن می پردازد، عوض یا فدیه میگویند.
همچنین باید اشاره داشت که طلاق توافقی در زمره طلاق بائن میباشد یعنی مرد پس از طلاق حق رجوع به زن را ندارد،اما باید توجه داشت که زن در دوران عده حق رجوع به عوض را دارد که در حقوق به آن« رجوع به ما بذل» گفته می شود که در این صورت طلاق بائن به طلاق رجعی تبدیل می شود. 
همانطور که گفته شد ازجمله طلاق‌های توافقی طلاق خلع است که در ماده ۱۱۴۶ قانون مدنی آن را تعریف نموده اند «طلاق خلع آن است که زن به واسطه کراهتی که از شوهر خود دارد در مقابل مالی که به شوهر می‌دهد طلاق می‌گیرد اعم از اینکه مال‌ مزبور عین مهر یا معادل آن و یا بیشتر و یا کمتر از مهر باشد»
طبق این تعریف جدایی بر اثر کراهت زن نسبت به شوهر می باشد و ما بذل می‌تواند خود مهریه یا مبلغی معادل و یا کمتر و یا بیشتر باشد.
در مورد طلاق مبارات که از جمله طلاق‌های توافقی می‌باشد در ماده ۱۱۴۷ قانون مدنی شده است.
ماده ۱۱۴۷ قانون مدنی «طلاق مبارات آن است که کراهت از طرفین باشد ولی در این صورت عوض باید زائد بر میزان مهر نباشد.»
طبق این ماده در طلاق مبارات کراهت دو طرفه می باشد یعنی زن و مرد هر دو از یکدیگر کراهت دارند و نکته قابل توجه این است که عوض نباید از مهر بیشتر باشد و می‌تواند مهر و یا معادل و یا کمتر از آن باشد.
در طلاق توافقی زوجین بر سر تمام مسائل حقوق زوجیت به توافق می‌رسند ،توافق زوجین بر سر مسائل حقوق زوجمعیت موجب می شود که روند رسیدگی سریعتر شود.
از جمله مسائلی که باید زوجین بر سر آن توافق داشته باشند شامل: مهریه، اجرت المثل دوران زوجیت، نفقه زوجه و فرزندان، جهیزیه و حضانت فرزندان می باشد. توافقات زوجین در تمام مسائل برای دادگاه محترم می باشد و این توافقات درحکم دادگاه آورده می شود.
همچنین برای انجام این گونه طلاق نیاز به جلسات مشاوره اجباری و گواهی عدم انصراف از طلاق از مراکز غربالگری می باشد و همچنین مانند سایر طلاق ها گواهی عدم بارداری لازم می باشد و دادخواست طلاق پس از ثبت در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به دادگاه خانواده صالح ارجاع میشود.

مراحل انجام طلاق توافقی 

۱ . مشاوره ( اجباری) ؛زوجین با مراجعه به مراکز غربالگری و مشاوره خانواده اقدام به دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق می کنند.
۲ . تقدیم دادخواست: زوجین و یا وکلای آنها با همراه داشتن مدارک ای از جمله کارت ملی و عقدنامه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و دادخواست طلاق را تقدیم میکند.
۳ . تعیین وقت دادرسی؛که با ارسال پیامک و تعیین وقت رسیدگی در سامانه ثنا انجام میشود.
۴ . حضور در جلسه دادگاه در روز و ساعت تعیین شده.
۵ . مشاوره در دادگاه؛ در این مرحله زوجین یا وکلای آنها در مرکز مشاوره در دادگاه خانواده حضور پیدا می کنند دادگاه ابتدا سعی در سازش آنها می‌گیرد و اگر در نهایت مصالحه و سازش امکان نداشت مشاورین خانواده با ذکر دلایل نسبت به مصلحت یا عدم مصلحت زوجین در خصوص تفریق و جدایی آنها اظهار نظر می‌کنند.
۶ . احراز باردارا بودن یا نبودن زوجه؛ باید زوجه اقدام به دریافت گواهی عدم بارداری نماید و آن را به دادگاه تقدیم کند در صورت باکره بودن یا یائسه بودن زوجه، نیازی به گواهی عدم بارداری نمی باشد.
۷ . حضور مجدد در دادگاه: در این مرحله دادگاه با احراز وجود علقه زوجیت بین زوجین و نظرات مشاوران و سایر اسناد اقدام به صدور رای که همان «گواهی عدم امکان سازش» است می نماید . 
۸ . مراجعه به دفاتر طلاق: زوجین و یا وکلای آنها تا ۳ ماه پس از صدور گواهی عدم سازش وقت دارم به دفاتر طلاق مراجعه و جاری شدن صیغه طلاق و ثبت آن طلاق توافقی را انجام دهند.

مدت زمان انجام طلاق توافقی 

 معمولا هنگامی که زوجین خود اقدام به انجام طلاق توافقی می نمایند این پروسه بسیار طولانی و گاها تا 9 ماه نیز به طول می انجامد چرا که زوجین آشناییت لازم برای طی مراحل طلاق توافقی را ندارند . اما هنگامی که این پروسه توسط یک وکیل که آشناییت لازم نسبت به مراحل و امور طلاق توافقی را دارد انجام شود این مدت بسیار کمتر بوده و طی 20 الی 30 روز این طلاق انجام می شود .
وکلاء متخصص در امور خانواده در سایت وکیل وند در کوتاه ترین زمان نتیجه را برای شما حاصل خواند نمود 
در پایان توصیه می شود که برای طی سریعتر مراحل طلاق توافقی بهتر است که به یک وکیل باتجربه و کاملاً مسلط به امور طلاق توافقی مراجعه شود تا تمامی مراحل طلاق توافقی بدون حضور زوجین و در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شود.
معمولاً در صورت وجود یک وکیل با تجربه و زبده طی این پروسه حدود 20 الی 30 روز کاری به طول می انجامد اما اگر وکیل تجربه لازم و تبحر کافی را نداشته باشد و یا خود زوجین اقدام به انجام مراحل نمایند این پروسه ممکن است چند ماه «۳ الی ۶ ماه و گاها بیشتر» به طول بیانجامد.
پس در صورتی که زوجین تمایل به انجام هر چه سریعتر طلاق توافقی دارند بهتر است از یک وکیل با تجربه و مسلط به امور طلاق توافقی بهره بگیرند تا طی مراحل زودتر انجام شود و حضور در جلسات مشاوره و سایر جلسات، اجباری نباشد.
همچنین توافق بر سر تمام مسائل و حقوق و تکالیف زوجیت کمک شایانی به طی هر چه سریعتر مراحل می کند.
لطفا کمی صبر کنید

میانگین 4.25 از 4 رای

آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

رای بدوی طلاق به درخواست زوج صادر شده؟

با سلام همسر بنده درخواست مهریه دادن که تقسیط شده و من نیز درخواست طلا...

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مراحل درخواست طلاق از دادگاه

وقت بخیر
آیا برای طلاق گرفتن حتما باید از طریق دادگاه اقدام کرد یا با...

04 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

وکالت بلاعزل زوجه از زوج برای طلاق

سلام وقت بخیر منو شوهرم توافق به طلاق کردیم .الان وکیلم گفته برای اینک...

03 اردیبهشت 1403
کارشناس حقوقی

ایا میتوانم برای طلاق اقدام کنم؟

باسلام. من هشت ساله ازدواج کردم، همسرم هیچوقت شغل مناسب نداشت و من امن...

03 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

آزمایش بارداری برای طلاق زوجه

سلام وقتتون بخیر من خانممو میخوام طلاق بدم برگه طلاقش اومده ک ببرم محض...

02 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

درخواست طلاق از سوی زوج

سلام به من یه دوختر زوری گرفتن نديده نشناخته اصلا مهر محبت ندارم میخا...

01 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

طلاق از سوی زوج و پرداخت کلیه حقوق زوجه

سلام وقت بخیر من 8سال ازدواج کردم الان به مدت 8ماه همسرم تغییر کرده رف...

31 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

درخواست صدور گواهی عدم امکان سازش

من وکالت طلاق مهریه و حضانت فرزندانم را به همسرم دادم که برود اقدام کن...

30 فروردین 1403
کارآموز وکالت

امکان طلاق از سوی زوجه در صورت فقدان هرگونه دلیل مبنی بر طلاق

سلام من آقا هستم و هیچ گونه از شرایط 12گانه عقدنامه را ندارم...پول و م...

25 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

درخواست طلاق و نحوه ثبت

سلام وقت بخیر
میخوام طلاق بگیرم از کجا و چجوری باید شروع کنم