در صورتیکه در رابطه با موضوع

آیا زن ناشزه می تواند طلاق بگیرد - ناشزه و شرایط آن
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
12 اسفند 1400
4.67
آیا زن ناشزه می تواند طلاق بگیرد - ناشزه و شرایط آن

آیا زن ناشزه می تواند طلاق بگیرد - ناشزه و شرایط آن

شما در این مقاله میخوانید

زن ناشزه 

آیا زن ناشزه می تواند طلاق بگیرد؟

ناشزه محسوب شدن زن هیچ گونه ارتباطی به تقاضای طلاق از طرف او ندارد و زنی که تمکین از همسر خود نکرده و قصد جدایی نیز دارد می تواند در حالی که ناشزه محسوب می شود دادخواست طلاق خود را ثبت نماید.

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

زن ناشزه کیست

همانطور که زن پس از جاری شدن عقد نکاح و رسمیت یافتن ازدواج با همسرش مالک مهریه می شود و مرد نیز موظف به پرداخت نفقه می باشد و این اختیار به زن داده شده است که از تاریخ وقوع عقد نسبت به مطالبه آن اقدام کند. در مقابل نیز زن موظف به تمکین عام و خاص نسبت به همسر خود شده است و همچنین برطرف نمودن نیاز های جنسی مرد و برقراری رابطه زناشویی. 

شرایط طلاق زن ناشزه چگونه است؟

به استناد قانون و شرع، زوجه از تکالیفی نسبت به شوهر خود برخوردار است. تمکین از شوهر از جمله اصلی ‌ترین این تکالیف به شمار می ‌رود. در شرایطی که زوجه نسبت به تمکین از شوهر خود امتناع نماید، مرتکب نشوز گردیده و لازم است بدانید که ناشزه بودن زن دارای آثار و عواقبی خواهد بود. اعم از این آثار و پیامد های امتناع از تمکین زوجه می ‌توان به طلاق زوجه ناشزه از جانب مرد اشاره داشت.

ناشزه در لغت به معنی گوشت بر آمده از جسم است؛ لیکن مفهوم آن در اصلاح حقوقی بسیار وسیع بوده و امکان زیر و رو کردن زندگی یک زن را به همراه خواهد داشت؛ زن ناشزه عنوان زوجه ‌ای است که از تابعیت شوهر خود خودداری می ‌کند.

در قانون ایران در صورتی که زوجه به تکالیفی که بر عهده‌ اش است، متعهد نباشد و بدون رضایت و اجازه مرد نسبت به ترک خانه اقدام کند، شوهر حق دارد از زوجه شکایت عدم تمکین مطرح کند و در شرایطی که زوجه کماکان به سرپیچی ادامه دهد و به سرپیچی خود اصرار نماید و قصد جدایی از شوهر خود را داشته باشد و شوهر نسبت به طلاق وی رضایت ندهد، مرد حق ناشزه کردن وی را خواهد داشت.

هدف از ناشزه خواندن زن، الزام وی نسبت به ایفای تکالیف زوجیت بوده و در صورتی که خانه شوهر را ترک کرده باشد، روشی به جهت بازگرداندن وی است؛ اما در شرایطی که زن ناشزه تصمیم بازگشت به خانه را نداشته باشد و تصمیم به جدایی داشته باشد، مشکلاتی در پی دارد که او را مجبور به اخذ مشاوره حقوقی خواهد کرد.

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

زن ناشزه چگونه می‌ تواند از شوهر خود طلاق بگیرد؟

در صورتی که زوج و زوجه وظایفی که در خانواده بر عهده هر کدام از ایشان است از قبیل رابطه زناشویی و یا وظایف کلی که زن یا مرد بایستی آن ها را ایفا کنند‌، به درستی اجرا نکرده و یا از ایفای آن ها اجتناب نمایند، برای هر کدام از آن ها از لحاظ قانونی شرایطی به وجود خواهد آمد.

در اصطلاح حقوقی زوجه ناشزه عنوان زنی است که نسبت به تمکین عام و خاص بی توجه بوده است. به این مفهوم که شوهر این حق را دارد که به دلیل عدم تبعیت و ترک خانه و همچنین عدم ایفای تکالیفش او را طلاق ندهد؛ لیکن مهریه او را پرداخت نماید. اما به این علت که زن همواره همسر وی باقی می ‌ماند به هیچ وجه حق ازدواج مجدد ندارد. در شرایطی که زن ناشزه از حق طلاق ضمن عقد برخوردار باشد، این امکان را دارد که از شوهرش طلاق بگیرد.

شرایط طلاق زن ناشزه

با در نظر داشتن شرایط طلاق زوجه ناشزه، لازم است که نخست مرد نسبت به تسلیم دادخواست تمکین به دادگاه اقدام نماید، پس از گذراندن این مرحله، قاضی دادخواست عدم تمکین را تحت بررسی قرار می‌ دهد. در شرایطی که به صلاحدید قاضی زوجه محکوم به تمکین گردد و حکم تمکین قطعی شود، شوهر این امکان را دارد که از این حکم به منظور طرح سایر شکایات اعم از طلاق یا اخذ اذن ازدواج مجدد بهره‌گیری نماید.

اما چنانچه مرد تصمیم به طلاق زن ناشزه خود را داشته باشد، بایستی مهریه وی را بپردازد. لیکن از زمان تسلیم دادخواست الزام به تمکین و همچنین ثابت شدن حکم عدم تمکین زن، وی مستحق دریافت نفقه نخواهد بود.

در شرایطی که زوجه معترض به حکم عدم تمکین باشد، این حق را دارد که به دادخواست تمکین از ناحیه مرد شکایت نموده و تقاضای تجدید نظرخواهی نماید. زوج به جهت طلاق زوجه ناشزه، این امکان را دارد که از وکیل طلاق زن ناشزه بهره‌گیری نماید؛ وکیل طلاق زن ناشزه می ‌تواند در تسریع روند طلاق کمک بسیاری به مرد کند.


زن و مرد بعد از وقوع عقد نکاح و ایجاد زوجیت بین آن ها به جز تعهداتی که نسبت به یکدیگر پیدا می کنند، نسبت به عهدهایی که با هم بسته اند نیز، خود را متعهد می دانند و در قالب عقد نکاح شروع به زندگی مشترک و ساختن پایه و بنای زندگی می کنند.

از لحاظ اخلاقی نیز موظف هستند همانطور که در ماده 1103 قانون مدنی به آن اشاره شده نسبت بهم حسن معاشرت و اخلاق پسندیده داشته باشند و به این طریق به جهت حفظ نهاد مقدس خانواده کوشا باشند.

همانطور که مرد نسبت به زن مکلف به فراهم کردن لوازم رفاهی که در ماده 1107 قانون مدنی آمده است نیز، مکلف به برطرف نمودن نیازهای جسمی و روحی زن می باشد، همچنین زن هم موظف به مساعد نمودن وسایل آسودگی خاطر و آرامش جسمی و روحی مرد را فراهم نماید. در صورتی که نیاز به مشاوره حقوقی در خصوص ترک زندگی مشترک توسط زن را دارید می توانید با وکیل متخصص در امور خانواده سایت وکیل وند مشاوره نمایید.

تمکین به چه معناست؟

همانطو که در بالا توضیح داده شد بعد از وقوع عقد نکاح زن و مرد نسبت به یکدیگر وظایفی دارند که یکی از این وظایف که در این مقاله به آن می پردازیم تمکین می باشد، تمکین در لغت به معنای فرمان بردن می باشد.

انواع تمکین

تمکین 2 نوع است:

  • تمکین عام: تمکین به معنای عام ارتباط کلی به همه‌ی تکالیفی می باشد که قانون گذار به شکل صریح و ضمنی بر عهده ‌ی هریک از زوجین قرار داده است و زوجین موظفند که قانون را رعایت کنند.
  • تمکین خاص: تمکین در معنای خاص خودش یعنی همان وظایف زناشویی که زن و شوهر نسبت به هم دارند و موظفند که نسبت به نیازهای یک دیگر رابطه جنسی برقرار کنند مگر اینکه یکی از طرفین به علت عذر موجهی نتواند این نیاز را از طرف مقابل خود برطرف نماید.

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

شرایط ناشزه شدن زن چیست

از آنجا که در برخی موارد همه چیز طبق قاعده و قانون خود پیش نمی رود، ممکن است زن از ایفای وظایف خود سر باز زند و از تمکین نمودن به همسر امتناع ورزد لذا از این رو مرد می تواند اقدام به الزام زن جهت تمکین عام و خاص نماید.که در صورتیکه زن با ترک منزل مشترک اقدام به عدم تبعیت از همسر خود کند و مرد نیز این امر را در محکمه به اثبات برساند زن با صدور حکم مبنی بر الزام به تمکین از مرد موظف به اجرای حکم قانون می باشد که در صورت عدم تبعیت از حکم قانون زن ناشزه محسوب شده و تبعاتی را برای او خواهد داشت. شما می توانید در خصوص مسائل خانوادگی خود با وکلاء متخصص سایت مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند مشاوره نمایید.

درخواست عسر و حرج طلاق زن ناشزه به دادگاه، چه میزان در طلاق او موثر است؟

به موجب ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی، در شرایطی که ادامه زندگی زوجه در کنار مرد همراه با سختی و مشقت باشد و قادر به تحمل او نباشد، این حق را دارد که از دادگاه تقاضای عسر و حرج نماید؛ در ماده قانونی مذکور به طور مستقیم اشاره ‌ای به موارد ایجاد عسر و حرج  نگردیده است.

یکی از شرایطی که سبب اقامه دعوای عسر و حرج از جانب زوجه می ‌گردد می ‌توان به کتک زدن زن، عدم ایفای تکالیف زوجیت از ناحیه شوهر، توجه نکردن به خانواده از جانب مرد اشاره داشت.

6 مورد از شرایطی که زن می تواند عدم تمکین کند

  1. یکی از این موارد که در ماده 1115 قانون مدنی آمده است این است که اگر بودن زن و شوهر در یک منزل متضمن خوف و ضرر جانی و یا مالی و یا آبرو  برای زن باشد زن می تواند با مراجعه به محکمه و اخذ اذن از دادگاه مسکن جداگانه اختیار کند که در این صورت زن مستحق نفقه هم می باشد.
  2. مطابق ماده 1127 قانون مدنی: هر گاه مرد بعد از عقد نکاح به امراض مقاربتی مبتلا شود زن می تواند از تمکین نمودن به همسر خود امتناع کند و با توجه به صراحت قانون این ترک تمکین مانع حق نفقه برای زن نیست. در خصوص بیماری های مقاربتی می توان بیماری ایدز را مثال زد که با برقراری رابطه زناشویی سرایت میکند.
  3. موردی دیگر از موارد جواز عدم تمکین زن در ماده 1114 قانون مدنی آمده است: در ماده فوق آمده است که زن موظف به زندگی در محل و مسکنی است که مرد برای او تعیین می کند مگر آنکه تعیین محل زندگی و مسکن برای زن شرط شده باشد که در این صورت زن می تواند محل زندگی را تعیین کند در این مورد اگر زن در منزلی که شوهر تعیین نموده حاضر نشود و تمکین نکند ناشزه محسوب نمی شود.
  4. یکی دیگر از موارد جواز عدم تمکین زن در مقابل همسر خود مبتلا شدن زن به بیماری های مقاربتی و مسری که در صورت برقراری رابطه جنسی مرد را نیز مبتلا کند. مانند بیماری ایدز و یا بیماری کرونا که هر دو می تواند کشنده باشد،  قَرَن نیز مشمول این قاعده است که در این مورد هم در صورت عدم تمکین، زن باز هم مستحق نفقه می باشد و زن را ناشزه.
  5. مطابق ماده 1085 زن می تواند تا زمانی که مهریه او پرداخت نشده است از انجام وظایف خود امتناع کند البته این در صورتی است که باکره بوده باشد و بعد از عقد نکاح نیز تمکین خاص ننموده باشد در این مورد زن می تواند از حق حبس خود استفاده کند و تا زمانی که مهریه را دریافت ننموده تمکین نکند این مورد هم مسقط حق نفقه برای زن نیست.
  6. زن در مواردی که حال انجام واجبات شرعی است نیز از انجام رابطه زناشویی معاف است و مرد نمی تواند او را ملزم به برقراری رابطه کند. مانند نماز و روزه.

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

عواقب ناشزه محسوب شدن زن

مطابق ماده 1108 قانون مدنی هرگاه زن بدون عذر موجه و مانع مشروع از وظایف زناشویی خود امتناع ورزد مستحق نفقه نخواهد بود.

 (مطابق مواد ۱۶ و ۱۷ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۵ بهمن ماه ۱۳۵۳) در صورتیکه زن ناشزه محسوب شده باشد مرد می تواند تجویز ازدواج مجدد را از دادگاه خانواده درخواست نماید.

زن ناشزه قادر است تقاضای طلاق کند

تقاضای طلاق از طرف زنی که ناشزه محسوب می شود هیچ مانعی ندارد و زن می تواند با اثبات شرایطی که در قانون برای او تعیین شده است تقاضای طلاق نماید اما در صورتیکه زن ناشزه محسوب شود و طلاق هم انجام شود دیگر به او در زمان عده طلاق ،  نفقه تعلق نخواهد گرفت.

همچنین مهریه زنی که در زمان طلاق ناشزه محسوب می شود قابل مطالبه است و ناشزه محسوب شدن زن ارتباطی به مطالبه مهریه او ندارد.

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

شرح وضعیت حقوق زوجه ناشزه در طلاق

در شرایطی که زوجه در منزل از شوهر خویش تبعیت نکند و یا بدون اجازه و رضایت مرد منزل را ترک کند و تصمیم به جدایی داشته باشد، چنانچه هیچ دلیل موجه و منطقی به منظور اثبات ادعای خویش نداشته باشد و مرد نسبت به تقدیم تقاضای عدم تمکین به دادگاه اقدام کرده باشد و ادعای وی به ثابت رسد و زوجه ناشزه محسوب گردد؛ هیچ علت و راهکاری به جهت اخذ طلاق او وجود نخواهد داشت.

زیرا که نفس عمل ناشزه عدم تبعیت از شوهر است؛ یعنی این که مردی که خواهان زوجه خود است، لیکن زن بدون عذر موجه از او تبعیت نکرده و نسبت به انجام تکالیف خود بی ‌توجه بوده است و در آخر هم اقدام به ترک منزل شوهر خود کند، اما شوهر تمایل به ادامه زندگی با وی داشته باشد و قصد طلاق دادن وی را نداشته باشد، این یک حق یک جانبه برای مرد خواهد بود؛ تنها در شرایطی زن ناشزه امکان اخذ طلاق را دارد که همانگونه که بیان شد یا از شرط طلاق ضمن عقد برخوردار باشد و یا دارای دلیل موجه به منظور عسر و حرج باشد و یا شوهر بخواهد وی را طلاق دهد.

مزایای اخذ مشاوره زن ناشزه چه کمکی به او خواهد کرد؟

وقتی که میان زوج و زوجه اختلافاتی شکل می ‌گیرد و در موضوعاتی که قصور از جانب زن است و زوج تقاضای عدم تمکین به دادگاه تقدیم می ‌کند و تمایلی به طلاق زوجه خود ندارد و برای زوجه حالت نشوز به وجود می ‌آید؛ طلاق زوجه دیگر به هیچ وجه امکان ‌پذیر نخواهد بود و تنها راهکار تقاضای عسر و حرج است.

در شرایطی که دارای دلایل موجه هستید لیکن به منظور اثبات ادعای خود راهکاری نمی ‌دانید، این امکان را دارید که از مشاوره و یک وکیل باتجربه در این حوزه کمک دریافت کنید و با او مشورت کنید

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

درخواست طلاق از جانب زوجه ناشزه چه میزان اعتبار دارد؟

این سوال همه خانم‌ هایی است که ناشزه می ‌شوند؛ لیکن همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم در حقیقت ناشزه برای شوهر یک حق یک جانبه بوده و مردی که قادر به اثبات عدم تمکین زوجه با دلایل منطقی و موجه است، می‌توان گفت به صورت کامل حق طلاق را از زوجه سلب خواهد کرد. حق طلاق ضمن عقد از جمله موارد حق طلاق زوجه ناشزه است و یا در شرایطی که در تقاضای عسر و حرج توانایی اثبات ادعاهای خود را داشته باشد، امکان طلاق از شوهر خود را خواهد داشت که غیر از این حالت زن ناشزه تحت هیچ شرایط دیگری حق طلاق نخواهد داشت؛ از آسان‌ترین شیوه ‌ها جلب رضایت مرد برای طلاق زن است. به طور کلی زن ناشزه تحت هیچ شرایطی حق طلاق نداشته مگر اعتباری به منظور تقاضای او وجود داشته باشد.

لطفا کمی صبر کنید

میانگین 4.67 از 3 رای

آیا زن ناشزه حق گرفتن طلاق را دارد؟

بله. این امکان وجود دارد که زن حتی در شرایطی که تمکین نکرده باشد قادر باشد با استناد به عسر و حرج یا با موافقت شوهر تقاضای طلاق کند که جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توانید مقاله را مطالعه نمایید.

مراحل تقاضای طلاق در صورت نشوز زوجه چیست؟

زن بایستی نخست به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کند و بعد از تنظیم دادخواست و پرداخت هزینه دادرسی و گذراندن مراحل مشاوره حکم دادگاه را دریافت کند که جزئیات کامل در این رابطه ضمن مقاله ارائه گردیده است.

زن ناشزه پس از چند سال می‌تواند طلاق بگیرد؟

طلاق زوجه ناشزه در شرایطی ممکن است که قادر به اثبات عسر و حرج خود باشد و یا این که با رضایت شوهر اقدام به طلاق کند و این موضوع بستگی به مدت زمان خاصی ندارد که برای آشنایی بیشتر با این مطلب می‌ توانید مقاله را مطالعه نمایید

درخواست طلاق از جانب زن ناشزه چه میزان اعتبار دارد؟

حق طلاق ضمن عقد از جمله موارد حق طلاق زوجه ناشزه است و یا در شرایطی که در تقاضای عسر و حرج توانایی اثبات ادعاهای خود را داشته باشد، امکان طلاق از شوهر خود را خواهد داشت که غیر از این حالت زن ناشزه تحت هیچ شرایط دیگری حق طلاق نخواهد داشت

درخواست عسر و حرج طلاق زن ناشزه به دادگاه، چه میزان در طلاق او موثر است؟

یکی از شرایطی که سبب اقامه دعوای عسر و حرج از جانب زوجه می ‌گردد می‌توان به کتک زدن زن، عدم ایفای تکالیف زوجیت از ناحیه شوهر، توجه نکردن به خانواده از جانب مرد اشاره داشت.

مزایای اخذ مشاوره زن ناشزه چه کمکی به او خواهد کرد؟

در شرایطی که دارای دلایل موجه هستید لیکن به منظور اثبات ادعای خود راهکاری نمی ‌دانید، این امکان را دارید که از مشاوره و یک وکیل باتجربه در این حوزه کمک دریافت کنید و با او مشورت کنید.
آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

راهکار قانونی در فرض سوال

سلام وخسته نباشید سوالی داشتم اگراقایی که درحال جداشدن ازهمسرشون هستن...

27 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

تمکین و تهیه مسکن متناسب

سلام وقت بخیر زوج هستم همسرم محکوم شد به تمکین ولی در رای گفته شده اج...

27 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

تهیه مسکن مناسب توسط زوج

سلام وقت بخیر زوج هستم همسرم محکوم شدم به تمکین ولی در رای گفته شده اج...

25 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

الزام به تمکین و بازگشت به زندگی مشترک

سلام همسر من یک هفته ترک منزل کرده فرزندان باخودش برده گواهنامه ندا...

18 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مشکلات مالی و اختلافات زوجین

با سلام
من دوماه از عروسیم نگذشته بود که مادر زنم کل طلا و جواهراتم ر...

17 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

چگونه علیه زن ناشزه اقدام قانونی کرد؟

سلام خسته نباشید همسر من یک ماه است خانه را ترک کرده وهر چی طلا و سروی...

06 فروردین 1403
کارشناس حقوقی

اختلاف خانوادگی ونحوه حل آن

سلام خانوم آناهیتا عیدتون مبارک من یک نظامی در نیروی هوایی هستم ودرحال...

18 بهمن 1402

دعوت به جلسه دادرسی مرحله تجدید نظر

دادگاه تجدید نظر بنده بابت تمکین دعوت کرده حضوری باشد
بجای خودم وک...

17 بهمن 1402
کارآموز وکالت

الزام به تمکین/عدم تمکین

من برای تمکین خانه همسرم آمده ام
فحاشی و توهین کرده به خودم و خونواده...

13 بهمن 1402

سوال در مورد تمکین از زوج

اگر نیومد زنگ بزنم صورتجلسه کنم از خونه خارج شم یا بمونم؟