در صورتیکه در رابطه با موضوع

نداشتن شهود در دادگاه - دعاوی حقوقی و کیفری
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
08 بهمن 1401
4.43
نداشتن شهود در دادگاه - دعاوی حقوقی و کیفری

نداشتن شهود در دادگاه - دعاوی حقوقی و کیفری

شما در این مقاله میخوانید

نداشتن شهود در دادگاه

هنگامی که شکایتی تنظیم می کنید و یا به هر دلیلی لازم است به دادگاه مراجعه کنید برای اثبات سخنان خود باید مدارکی ارائه دهید و یا از شهادت شهود استفاده کنید. شهادت شاهدان در نتیجه پرونده بسیار تاثیرگذار است؛ حال چه پرونده شما در خصوص امور کیفری باشد و چه در خصوص امور حقوقی.

البته لازم به ذکر است برخلاف نظر بسیاری از افراد، برای اثبات شرایط در برخی از پرونده ها نیازی به شهادت شهود نیست و ضرورت وجود شاهد در همه پرونده ها صدق نمی کند. در ادامه قصد داریم به شرایط نداشتن شهود در دادگاه های حقوقی، کیفری و آثار آن بپردازیم.

 

مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

 

نداشتن شهود در دادگاه حقوقی

در دادگاه های حقوقی و کیفری وجود شاهد و شهادت آن ها بسیار در رأی صادره دادگاه تاثیرگذار است و شهادت شهود می تواند به نفع یکی و به ضرر طرف دیگر باشد. این گونه قاضی بهتر می تواند ابعاد پرونده را شناخته و رای درست تری صادر کند.

البته برای آنکه افراد بتوانند در دادگاه شهادت بدهند باید دارای صفاتی باشند؛ به عنوان مثال شاهد باید بی طرف باشد و نفع شخصی را در نظر نگیرد و یا با شخصی دشمنی نداشته باشد. همچنین شاهد باید عاقل و بالغ بوده و همچنین ولگرد و یا تکدی گر نباشد. اما سوال اینجاست که اگر شاهدی با این ویژگی ها نداشته باشیم چه خواهد شد؟ لازم به ذکر است در دعاوی حقوقی سه فرض مطرح می شود:

 

داشتن شاهد

در فرض اول خوانده یا خواهان شاهدان کافی دارند و شاهدان نیز دارای شرایط لازم هستند. در این صورت قاضی باید شهادت شاهدان را گوش کرده و به نفع شخص دارای شاهد حکم دهد. به این نوع شهادت، شهادت شرعی می گویند که شهادت شاهدان برای رای دادن به قاضی تحمیل شده و شهادت شهود باید مورد پذیرش قرار گیرد.

 

نداشتن شاهد کافی

در فرض دوم ممکن است خوانده یا خواهان در جلسات دادرسی به تعداد کافی شاهد نداشته باشند. در این صورت پیشنهاد می شود خوانده یا خواهان با وجود کم بودن تعداد شاهدان، آن ها را به دادگاه معرفی کند. همچنین بهتر است در کنار معرفی شاهدان مدارک موجود را نیز به دادگاه ارائه دهید.

از آنجایی که اختیار کامل صدور رای در اختیار قاضی است، او شهادت شاهدان را شنیده و با توجه به علم خود تصمیم می گیرد که سخن آن ها را رد کرده یا بپذیرد و در نهایت رای صادر کند.

 

نداشتن شاهد

در فرض سوم اگر شما به عنوان خواهان یا خوانده در دعوای حقوقی شاهدی ندارید به این معنا نیست که دادگاه به هیچ عنوان حق را به شما نمی دهد. در صورت نداشتن شاهد راه های دیگری نیز برای اثبات حقانیت ادعای شما وجود دارد. در دادگاه روش های دیگری نیز برای اثبات حقانیت دعوا در دعاوی حقوقی مشخص شده است.

به عنوان مثال اگر شاهدی ندارید می توانید از طریق ارائه سند و یا مدارک موجود، گواهی معاینه، مراجعه به کارشناس دادگاه، تحقیق و... ادعای خود را اثبات کرده و رای دادگاه را به سمت خود برگردانید. البته لازم به ذکر است هر یک از این روش ها دارای شرایطی خاصی است.

 

نداشتن شهود در دادگاه کیفری

در بخش قبل به نداشتن شهود در دادگاه حقوقی پرداختیم و در ادامه قصد داریم به نداشتن شهود در دادگاه کیفری اشاره کنیم. همان طور که می دانید برخی از دعاوی جزو امور کیفری محسوب می شوند و لازم است با توجه به شرایط و قوانین دادگاه های کیفری مورد بررسی قرار گیرند.

شاهدان کسانی هستند که توانسته باشند جرم را به وضوح مشاهده کرده و به اصطلاح، شاهد وقوع جرم بوده باشد. در کنار آن که شاهد به وقوع جرم شهادت می دهد متهم نیز باید به ارتکاب جرم شهادت دهد. شخص شکایت کننده لازم است در کنار ارائه شکایت نامه، شاهدان خود را نیز به دادگاه معرفی کند تا دادگاه بتواند با شنیدن شهادت شهود و بررسی شرایط اشخاص برای شهادت، حکم لازم را صادر کند.

در دادگاه های کیفری و به خصوص در دعاوی که جنبه حیثیتی دارند داشتن شاهد اهمیت بسیار زیادی دارد و در صورت نداشتن شاهد، شاکی با ارائه شکایت نامه امکان دارد کمی در دردسر بیفتد. پس از برائت شخصی که از او شکایت شده حق ارائه شکایت نسبت به شاکی را دارد.

 

شکایت بابت اتهام افترا

در صورتی که شاکی شکایتی مطرح کند اما نتواند شاهدی ارائه دهد و سخنان خود را اثبات کند، متهم می تواند پس از برائت، علیه شاکی شکایت کرده و ادعای اتهام افترا داشته باشد. به همین خاطر پیشنهاد می شود در جرایمی که جنبه حیثیتی دارند، در صورتی که شاهدان کافی ندارید از ارائه شکایت خودداری کنید.

البته این برای همه جرایم کیفری صدق نمی کند؛ به عنوان مثال در جرائمی چون دزدی نداشتن شاهد مانع اثبات جرم نمی شود و می توان با استفاده از روش های دیگر این جرم را اثبات کرد. به عنوان مثال می توانید از فیلم دوربین های مداربسته و یا تحقیقات پلیس، جرم سرقت را به اثبات برسانید.

 

نداشتن شهود در دادگاه - وکیل وند

 

آثار نداشتن شهود در دادگاه

یکی از اصلی ترین سوالاتی که برای افراد پیش می آید آن است که نداشتن شهود در دادگاه چه آثاری دارد؟ در جواب این سوال باید بگوییم در دادگاه های حقوقی ارائه موضوع دعوا بلامانع است اما برای آنکه درخواست شما به نتیجه برسد و در وقت و انرژی صرفه جویی شود بهتر است شاهدانی را به دادگاه معرفی کنید حتی اگر تعداد این شاهدان کمتر از تعداد شاهدان مورد نیاز در دادگاه باشد.

در دادگاه های حقوقی نداشتن شهود آثار خاصی ندارد و از طرق دیگر می توان موضوع مورد بحث را اثبات نمود. البته پیشنهاد می شود قبل از آن که اقدام به شکایت کنید حتما روش های اثبات سخنانتان را مد نظر قرار دهید. اما در دادگاه های کیفری اینگونه نیست.

در برخی از دعاوی کیفری از آنجایی که می توان بدون وجود شاهد نیز وقوع جرم را اثبات کرد وجود شهود الزامی نیست؛ اما در دعاوی که بحث حیثیت مطرح می شود وجود شاهد لازم است. اگر در این نوع دعاوی شاهدی ندارید اما مدارک دیگری موجود است و می تواند حقانیت شما را در این دعاوی اثبات کند، بهتر است به دادگاه ارائه دهید.

لازم به ذکر است چه شما شاهدانی را به دادگاه معرفی کنید و چه معرفی نکنید تحقیق درباره جرم صورت گرفته توسط مراجع قضایی و پلیس صورت خواهد گرفت.

 

چگونه با نداشتن شهود ادعای خود را اثبات کنیم؟

شاید برای شما نیز این مسئله پیش آمده باشد که در مواقع به وجود آمدن مشکل نتوانید شاهدی را پیدا کنید که بتواند به درستی مسئله در دادگاه شهادت دهد و یا شرایط لازم را برای شهادت نداشته باشد. در این مواقع درست است که شهادت شهود یکی از اصلی ترین روش ها برای اثبات سخنان تان است اما تنها راه نیست.

در صورت نداشتن شاهد برای اثبات یک دعوی می توان از علم قاضی، قسامه، ادای سوگند، اقرار متهم و... استفاده کرد. همچنین اگر بتوانید دلایل و مدارکی را به ویژه در دعاوی کیفری ارائه دهید که بتوانند حقانیت شما را اثبات کنند نداشتن شهود مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

اثبات درستی مسائل در دعاوی حقوقی کمی راحت تر است؛ چرا که با معاینه، تحقیق، ارائه مدارک و اسناد، گواهی کارشناسی و... می توان ادعای خود را اثبات کرد. همچنین استفاده از استشهادیه محلی نیز می تواند بسیار موثر باشد؛ به این گونه که مطلعین محلی ادعاهای خود را بر روی کاغذی بنویسند و این کاغذ به دادگاه ارائه شود

لازم به ذکر است در گذشته اقوام و بستگان اشخاص نمی توانستند مشاهدات خود را در دادگاه بیان کرده و شهادت بدهند. در حال حاضر و با تغییر قوانین، اقوام و بستگان طرفین نیز می توانند با مراجعه به دادگاه شهادت خود را مطرح کرده و مشاهدات خود را بیان کنند.

 

سخن آخر

در این مقاله تلاش کردیم شما را با قوانین وضع شده در حوزه وجود و یا عدم وجود شاهدان در دادگاه آشنا کنیم. در مطالب مذکور شرایط نداشتن شهود در دادگاه حقوقی، نداشتن شهود در دادگاه کیفری، آثار نداشتن شهود در دادگاه و چگونگی اثبات ادعا خود در صورت نداشتن شهود به شما معرفی شد.

از آنجایی که در برخی دعاوی داشتن شهود بسیار اهمیت دارد پیشنهاد می شود در صورت نداشتن شهود حتماً قبل از طرح شکایت نامه با یک وکیل مجرب مشورت کنید تا پس از طرح شکایت دچار ضرر نشوید. امیدواریم مطالب مذکور برای تان مفید بوده باشد.

 

چنانچه نیاز به مشاوره متنی در این زمینه دارید میتوانید به سایت مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند مراجعه نمایید.

لطفا کمی صبر کنید

میانگین 4.43 از 7 رای

شهود به چه کسانی گفته می شود؟

به اشخاصی که شاهد وقوع جرم بوده و می توانند جرم را در دادگاه شرح داده و به وقوع آن شهادت دهند شهود می گویند.

در صورت نداشتن شهود در دادگاه حقوقی چگونه می توان ادعای خود را اثبات کرد؟

در صورتی که خواهان یا خوانده در دعاوی حقوقی شاهدی نداشته باشند می توانند با روش هایی چون تحقیق، مراجعه به کارشناس، دریافت گواهی معاینه، ارائه مدارک اسناد موجود و... ادعای خود را اثبات کنند.

اگر در دعاوی حقوقی شاهدان کافی نداشته باشیم نتیجه پرونده چه می شود؟

در صورتی که شاهدان کافی ندارید پیشنهاد می‌شود همان شاهدان کم را به دادگاه معرفی کرده و در کنار آن هر مدرک دیگری نیز دارید به دادگاه ارائه دهید.

در صورت نداشتن شهود در دادگاه کیفری چگونه می توان ادعای خود را اثبات کرد؟

در صورتی که شاهد و یا مدرکی برای اثبات سخنانتان در دعوی که به شاهد نیاز دارند ندارید، بهتر است از شکایت صرف نظر کنید؛ اما در دعاوی که وجود شاهد الزامی نیست می توانید از طرق دیگر جرم را اثبات نمایید.

آثار نداشتن شهود در دادگاه چیست؟

در دعاوی حقوقی نداشتن شهود آثار خاصی ندارد اما در دعاوی کیفری در صورتی که شاهدی نداشته باشید و نتوانید ادعای خود را اثبات کنید متهم می تواند در دعاوی که بحث حیثیت مطرح است به دلیل اتهام افترا از شما شکایت کند.

چگونه با نداشتن شهود ادعای خود را اثبات کنیم؟

شما از طریق دیگری همچون ارائه مدارک و اسناد، معاینه، تحقیق، ارائه گواهی کارشناسی، استشهادیه محلی و... می توانید ادعای خود را اثبات کنید. همچنین علم قاضی، قسامه، ادای سوگند و اقرار متهم نیز بسیار در حکم دادگاه تاثیر گذار است.
آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

06 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

ذینفع بودن خواهان در طرح دعوا

وقت بخیر
در رابطه با امتیاز مسکن ملی یکی از مالکین امتیازش رو از طریق...

06 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

قاضی تحکیم چه کسی است؟

سلام وقت بخیر 00 یه سوال داشتم قاضی تحکیم ویا داور قضایی به جه کسی گف...

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

سوال دارای وصف حقوقی می باشد؟

سلام کارت حقوقی پدرم باطل شده و ایشون برای دریافت کارت بانگیشون هیچ اق...

05 اردیبهشت 1403
کارشناس حقوقی

عدم انتقال خودرو به خریدار بعلت بدهی مالیاتی

سلام ...من تهران ماشین خریدم و وکالت فروش دارم و برگ سبز و مدارک ماشین...

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

راهکار قانونی در فرض سوال

سلام وقتتون بخیر
ما یه پرونده کیفری داشتیم، رای بدوی علیهمون ابلاغ میش...

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

تصرف عدوانی

سلام در دعوای تصرف عدوانی حقوقی با اثبات سبق تصرف خواهان ولحوق تصرف خو...

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مهلت صدور و ابلاغ رای دادگاه

سلام بزرگوار بنده حدود 11روز پیش جلسه دادگاه داشتم طی این 11روز هیچ اب...

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مهلت اعتراض به نظر کارشناسی

سلام منظور از وقت مقرر اعتراض به نظر کارشناسی چه زمانی هست؟؟؟
درضمن عر...

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

تعهد به عدم خروج از کشور

سلام خدمت شما
آیا دو نفر طبق یک قرارداد مالی ( فروش امتیاز وام ) میتون...

05 اردیبهشت 1403
کارشناس حقوقی

اعتراض به ثبت جهت مزایده ملک انتقال یافته

سلام وقت بخیر . بنده و همسرم یک ملک قول نامه ایی داریم کرج به صورت 3 د...