در صورتیکه در رابطه با موضوع

نمونه اظهارنامه مطالبه وجه + نکات مهم نمونه نوشتن اظهارنامه
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
18 اردیبهشت 1402
4.33
نمونه اظهارنامه مطالبه وجه + نکات مهم نمونه نوشتن اظهارنامه

نمونه اظهارنامه مطالبه وجه + نکات مهم نمونه نوشتن اظهارنامه

شما در این مقاله میخوانید

نمونه نوشتن اظهارنامه

در مورد تکمیل فرم اظهارنامه مطالبه وجه، شما باید در هر ستون، اطلاعات مربوط به آن ستون را وارد کنید. این شامل نام و نام خانوادگی، آدرس شما و آدرس مخاطب شما، و شرح موضوعی است که می‌خواهید در نمونه اظهارنامه مطالبه وجه و استرداد وجه به آن اشاره کنید. 

جهت تنظیم اظهارنامه کلیک نمایید.

 

مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

اظهارنامه قضایی یک ابزار قانونی است که در روند دادرسی مدنی، طبق قوانین مربوط، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در برخی موارد ارسال آن اجباری و در برخی دیگر اختیاری است. به عنوان مثال، درخواست پرداخت شارژ ساختمان از ساکنین، نیازمند ارسال اظهارنامه توسط مدیر ساختمان است که در این حالت، ارسال آن الزامی است. اما در مواردی که برای استرداد وجه اقدام می‌شود، ارسال اظهارنامه به عهده فرد مطالبه کننده است و در این حالت، ارسال اظهارنامه اختیاری است.

افراد بسیاری قبل از ثبت هرگونه دادخواستی در خصوص مطالبات خود، تمایل دارند که یک اظهارنامه بنویسند. معمولاً این موضوع مربوط به مطالبات مالی است و نوشتن یک اظهارنامه موفقیت آمیز به دلیل وجود نمونه‌های آماده و رعایت تشریفات و نحوه نوشتن آن، امری ساده است. در واقع، این اظهارنامه می‌تواند به عنوان یکی از ادله اثبات استنکاف مدیونیت از پرداخت طلب در موعد مقرر توسط خواهان در دادگاه مورد استفاده قرار گیرد.

در اینجا، می‌خواهیم درباره روش تکمیل فرم نمونه اظهارنامه مطالبه وجه صحبت کنیم و همچنین، به دنبال آن، متن نمونه اظهارنامه مطالبه و استرداد وجه را نیز برای خوانندگان عزیز فراهم خواهیم کرد.

 

حتما بخوانید: عواقب عدم پاسخ به اظهارنامه - نظر وکلای حرفه ایی

 

نحوه تکمیل نمونه اظهارنامه مطالبه وجه

ماده 156 قانون آیین دادرسی، حق هر شخص را تأیید می‌کند که پیش از تقدیم دادخواست، با ارسال اظهارنامه، حق خود را از دیگری مطالبه نماید، مشروط بر اینکه موعد مطالبه رسیده باشد. به طور کلی، هر شخص حق دارد که اظهاراتی را که راجع به معاملات و تعهدات خود با دیگری است و بخواهد به طور رسمی به وی برساند، ضمن اظهارنامه، به طرف ابلاغ نماید. این ماده محدودیت خاصی در خصوص نوع اظهارنامه و موضوع آن تعیین نمی‌کند.

به طور خلاصه، بر اساس ماده 156 قانون آیین دادرسی، هر شخصی که بدهی از دیگری دارد و موعد بازپرداخت آن به سر رسیده است، می تواند قبل از تقدیم هرگونه دادخواست و شروع هرگونه اقدام حقوقی، با ارسال یک اظهارنامه قضایی مطالبه وجه، به مدیون خود، اطلاع دهد که قصد اقدام حقوقی در خصوص طلب فی مابین را دارد و در صورت عدم پرداخت، تا فلان تاریخ، نسبت به شکایت اقدام خواهد کرد.

اظهارنامه تکمیلی برای مطالبات خودتون باید بر اساس قوانین و مقررات خاص خودش تهیه و پر شود. اگر اظهار کننده به این قوانین و مقررات توجه نکنه، اظهارنامه‌اش به مخاطب اظهارنامه ارسال نخواهد شد. بنابراین در این قسمت از مقاله، به نحوه تکمیل نمونه فرم اظهارنامه مطالبه طلب خواهیم پرداخت.

نمونه اظهارنامه مطالبه طلب، ستون‌های مختلفی دارد که شامل اطلاعات اظهار کننده، مخاطب اظهارنامه و موضوع اظهارنامه می باشد. مخاطب اظهارنامه باید در هر ستون، اطلاعات مربوطه رو به دقت وارد کند. در ستون اظهار کننده و مخاطب اظهارنامه، باید اطلاعات شناسایی و آدرس خود و مخاطب اظهارنامه رو وارد نماید. در ستون موضوع، باید عبارت مطالبه طلب رو بنویسد و در ستون شرح موضوع یا خلاصه اظهارات، به صورت خلاصه و روشن، موضوع رو توضیح دهد.

 

حتما بخوانید: مشاهده اظهارنامه قضایی با کد رهگیری

 

نمونه اظهارنامه مطالبه طلب

اگر شخصی با وجود تذکر مکرر از طرف طلبکار در مورد سررسید از پرداخت بدهی خود امتناع کند، خواهان می تواند در برابر وی دعوی مطالبه وجه رااقامه کند. اما همانطور که قبلاً گفته بودیم، امکان ارسال اظهارنامه قضایی الکترونیکی نیز در این مورد وجود دارد و اظهارنامه ارسالی، مدرک خوبی برای اثبات عدم پرداخت بدهی توسط شخص مدیون است که در دادگاه می‌تواند توسط خواهان مطالبه طلب ارائه شود. 

 

بیشتر بخوانید: ارسال اظهارنامه قضایی

 

نمونه اظهارنامه مطالبه طلب

اظهار کننده: نام و نام خانوادگی، شغل و آدرس شخص ثبت کننده اظهارنامه

مخاطب: نام و نام خانوادگی، حتی الامکان شغل و آدرس شخصی که مخاطب اظهارنامه است.

موضوع اظهارنامه قضایی: مطالبه طلب

 

با احترام، به اطلاع شما می‌رساند که به موجب ماده 156 قانون آیین دادرسی مدنی، به صورت رسمی و قانونی، متن زیر به شما اظهار می‌شود:

 

جنابعالی، در تاریخ ................................. با امضای یک قرارداد قرض فی مابین، مبلغ ............................را از من به عنوان قرض دریافت کرده و تعهد داشتید که تا تاریخ ............................. این مبلغ (بدهی) را به من بازپرداخت کنید. اما، متأسفانه، علی رغم گذشت موعد و تکرار درخواست های من از شما، جنابعالی هنوز هم از پرداخت طلب اینجانب، امتناع می‌ورزید.

لذا با ارسال این اظهار نامه قضایی، از شما تقاضا دارم تا طلب اینجانب  را تا حداکثر یک هفته دیگر، یعنی تا تاریخ .../..../.... را پرداخت کنید. در غیر این صورت، بنده مجبور خواهم شد، اقدامات قانونی لازم را برای پیگیری این موضوع از طریق مراجع قضایی انجام دهم.

 

بعد از نمونه اظهارنامه مطالبه طلب که به شما ارائه شد، حالا می‌خواهیم یک نمونه دیگر از متن اظهارنامه مطالبه را برای شما ارائه دهیم تا در صورت لزوم و در شرایط ضروری، بتوانید از آن استفاده کنید.

 

حتما بخوانید: نحوه ارسال اظهارنامه قضایی الکترونیکی - شرایط و نحوه تنظیم

 

متن اظهارنامه مطالبه و استرداد وجه

یکی از امکاناتی که برای افراد فراهم شده است، ارسال اظهارنامه قضایی از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به منظور استرداد و مطالبه وجه می باشد. در این بخش، ما قصد داریم نمونه ای از متن اظهارنامه مطالبه و استرداد وجه را به شما ارائه دهیم تا در صورت نیاز، بتوانید از آن استفاده کنید.

 

متن اظهارنامه مطالبه و استرداد وجه

 

مخاطب محترم، جناب آقای.............................، به استناد ماده 156 قانون آیین دادرسی مدنی، بدینوسیله اظهار می دارم:

جنابعالی، مطابق بیع نامه شماره .................................................. که در تاریخ ........................................ منعقد شده بود، شما مبلغ ................................ تومان را به عنوان مبلغ فروش ملک از من دریافت کردید. اما به دلیل فسخ بیعنامه به موجب قرارداد دست‌نویس موجود با اقاله من و شما، باید این مبلغ به من بازگردانده شود. لذا، تقاضا دارم که وجه و ثمن معامله پرداختی  را به من مسترد کنید. در غیر این صورت، بنده قصد دارم با ثبت دادخواست، به پیگیری مطالبه و استرداد وجه خود بپردازم.

 

نمونه نوشتن اظهارنامه - وکیل وند

 

نمونه اظهارنامه الزام به انجام تعهد

نمونه اظهارنامه الزام به انجام تعهد

 

اظهار کننده: نام و نام خانوادگی، شغل، آدرس شخص ثبت کننده اظهارنامه

مخاطب: نام و نام خانوادگی، حتی الامکان شغل و آدرس شخصی که مخاطب اظهارنامه است.

موضوع اظهارنامه قضایی: الزام به انجام تعهد مبنی بر انتقال سند ملک مسکونی، به آدرس.

 

مخاطب محترم، به استناد ماده 156 قانون آیین دادرسی مدنی؛ این متن به شکل رسمی و قانونی، به شما ابلاغ می‌گردد:

شما با امضای مبایعه نامه شماره .................. در بنگاه املاک .......... در تاریخ ...../...../.....، تعهد کردید که برای انتقال سند رسمی ملک مورد معامله به نام من، به آدرس .... با پلاک اصلی ..... و فرعی ........، در دفترخانه شماره .... حضور خواهید داشت و با دریافت آخرین قسط از ثمن معامله در دفترخانه، شما تعهد فی مابین را به عمل آورده؛ متأسفانه، با وجود اینکه در پیامک به شما اعلام کرده بودم که آماده پرداخت قسط آخر معامله هستم، شما در تاریخ مقرر در دفترخانه  مورد توافق حاضر نشدید و گواهی عدم حضور شما نیز وجود دارد.

بنابراین، با ارسال این اظهارنامه قضایی، از شما خواستارم تعهد خود را به انجام برسانید و تا حد امکان تا تاریخ .../..../.... با من از طریق شماره تماس ............ تماس بگیرید و تاریخ دیگری برای انتقال سند رسمی ملک را تعیین کنید. بدیهی است  که در صورت عدم رعایت این تقاضا، مجبور خواهم بود به مراجع قضایی مراجعه کنم.

 

حتما بخوانید: فواید اظهارنامه - انواع آن و اظهارنامه عدم تمکین

 

نمونه متن اظهارنامه عدم انجام تعهد

نمونه متن اظهارنامه عدم انجام تعهد

 

اظهار کننده: نام و نام خانوادگی، شغل، آدرس شخص ثبت کننده اظهارنامه قضایی

مخاطب: نام و نام خانوادگی، حتی الامکان شغل و آدرس شخصی که مخاطب اظهارنامه قضایی است.

موضوع اظهارنامه قضایی: الزام به استرداد لاشه چک، به دلیل عدم انجام تعهد مبنی بر تهیه و تحویل یک دستگاه یخچال

 

اینجانب .............................، فرزند.........................، این متن را به جناب آقای ........................... طبق ماده 156 قانون آیین دادرسی مدنی، رسما و قانونا اظهار می دارم:

 

اینجانب در تاریخ .../.../.... به فروشگاه شما به آدرس ............................. برای خرید یک دستگاه یخچال ساید بای ساید مدل ..................... مراجعه کردم. متأسفانه در آن زمان، جنس مورد نظر موجود نبود و برای تضمین خرید جنس، چک با شماره .............. بانک .................... در صورت سفارش آن از جانب شما از کارخانه، به جنابعالی تحویل دادم و با توجه به قرارداد دست‌نویس بین ما، شما موظف بودید حداکثر تا تاریخ .../..../..... یخچال را سفارش و به من تحویل دهید و در صورتی که این موضوع رخ نداد، باید چک من را مسترد کنید.

با توجه به گذشت ۶ ماه از تاریخ توافق و عدم اقدام شما در ایفای تعهداتتان، در این اظهارنامه از شما تقاضا دارم که حداقل تا یک ماه دیگر، یعنی تا تاریخ ..../..../.....، کالای مورد نظر را به من تحویل دهید. در غیر این صورت، به دلیل عدم ایفای تعهد لاشه چک بنده را مسترد نمایید. طبیعتا در صورت استنکاف، اینجانب موضوع را از مراجع قضایی پیگیری خواهم کرد.

 

حتما بخوانید: هزینه نوشتن اظهارنامه چقدر است؟

لطفا کمی صبر کنید

میانگین 4.33 از 6 رای

چه اطلاعاتی در فرم اظهارنامه مطالبه طلب باید وارد شود؟

برای تکمیل فرم اظهارنامه مطالبه طلب، باید در هر ستون اطلاعات مربوط به آن ستون را وارد کنید، این شامل نام و نام خانوادگی، آدرس شما و آدرس مخاطب شما، و شرح موضوعی است که می‌خواهید در نمونه اظهارنامه مطالبه طلب و مطالبه و استرداد وجه به آن اشاره کنید.

اظهارنامه قضایی چیست و در چه مواردی استفاده می‌شود؟

اظهارنامه قضایی یک ابزار قانونی است که در روند دادرسی مدنی، طبق قوانین مربوط، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در برخی موارد ارسال آن اجباری و در برخی دیگر اختیاری است. به عنوان مثال، درخواست پرداخت شارژ ساختمان از ساکنین، نیازمند ارسال اظهارنامه توسط مدیر ساختمان است که در این حالت، ارسال آن الزامی است. اما در مواردی که برای استرداد وجه اقدام می‌شود، ارسال اظهارنامه به عهده فرد مطالبه کننده است.

چه مواردی را می توان در اظهارنامه مطالبه طلب ذکر کرد؟

بر اساس ماده 156 قانون آیین دادرسی، هر شخصی که بدهی از دیگری دارد و موعد بازپرداخت آن به سر رسیده است، می تواند قبل از تقدیم هرگونه دادخواست و شروع هرگونه اقدام حقوقی، با ارسال یک اظهارنامه قضایی، به مدیون خود، اطلاع دهد که قصد اقدام حقوقی در خصوص طلب فی مابین را دارد و در صورت عدم پرداخت، تا فلان تاریخ، نسبت به شکایت اقدام خواهد کرد. موضوع اظهارنامه مطالبه طلب می تواند هر موضوعی باشد که شامل بدهی یا طلب فی مابین باشد.

چه اطلاعاتی در ستون اظهار کننده و مخاطب اظهارنامه باید وارد شود؟

در ستون اظهار کننده و مخاطب اظهارنامه، باید اطلاعات شناسایی و آدرس خود و مخاطب اظهارنامه را وارد نمایید.

چه اطلاعاتی در ستون شرح موضوع یا خلاصه اظهارات باید وارد شود؟

در ستون شرح موضوع یا خلاصه اظهارات، باید موضوع را به صورت خلاصه و روشن توضیح دهید.
آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

20 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مطالبه حق ریشه در زمین کشاورزی

سلام بنده 18سال به تنهایی بروی سهم پدرتا زنده بود کارکردم وخرج زندگیم...

20 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

الزام به استرداد مدارک شناسایی

سلام وقت بخیر
عدم تمکین همسرم رو‌گرفتم یک پسر 6سالو نیمه دارم که پیش...

20 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

ارسال ابلاغیه بدون محتوا

من از همسرم طلاق گرفتم به صورت توافقی و بخشش تمام مهریه و اجرت المثل و...

20 اردیبهشت 1403
کارآموز وکالت

مجوز استخر کشاورزی مدارک

سلام برای گرفتن مجوز استخز کشاورزی چه مدارکی لازمه و به کجا باید مراجع...

19 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

تهاتر مهریه با طلب زوج از زوجه

سلام
همسرم به بنده وکالت فروش ملکی را داد و بنده ملک را به نام خودم سن...

19 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

شرایط دریافت وام وضمانت

سلام.قرار از شرکتی 80میلیونوام بگیریم .بعد از احراز هویت کامل میگه چک...

19 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

پرداخت حق الزحمه ی کارشناس

با سلام.
من قبل از عید خودروی پژو پارس به ماشین من زد و باعث خسارت شد....

19 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مطالبه افت قیمت خودرو

بنده دوهفته پیش با خودرو ساینا مدل 1402 تصادف کردم وخسارت از طریق بیمه...

19 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

عودت پول اعضای قرعه کشی خانگی

یک صندوق خانگی دارم.سه ماه از صندوق میگذره و دوتا از دوستان بعد از سه...

19 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

اطلاع از تعرفه های دفترخانه ها

سلام و وقت بخیر
خواستم هزینه صلح انتفاع اموال در دفتر ثبت اسناد بدونم...