در صورتیکه در رابطه با موضوع

ابلاغیه دادگاه و سامانه ثنا چیست؟
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
ابلاغیه دادگاه و سامانه ثنا چیست؟

ابلاغیه دادگاه و سامانه ثنا چیست؟

شما در این مقاله میخوانید

ابلاغیه دادگاه 

در این مقاله به معرفی ابلاغیه و انواع ابلاغ و به بررسی اوراق قضایی و چگونگی ابلاغ به زن شوهر دار و ...پرداخته ایم .
 
در ابتدای امر به این سوال پاسخ خواهیم داد که ابلاغیه چیست و نحوه ابلاغ در گذشته به چه نحو  و امروزه چگونه است ،پس شکیبا باشید و با گروه وکلا و مشاوران و کارشناسان حقوقی سایت وکیلوند اولین استارتاپ حقوقی ایران همراه باشید .
 
تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند
 

ابلاغیه چیست و نحوه ابلاغ در گذشته و امروزه چگونه است ؟

ابلاغیه، برگه ای است که دربردارنده بخشی از اطلاعات مربوط به یک پرونده قضایی بوده و مطابق مقررات ابلاغ قانون آیین دادرسی مدنی برای طرفین دعوا ارسال می گردد. 
در گذشته، ابلاغیه اوراق قضایی به شکل کاغذی صادر می شد و این برگه های کاغذی توسط مامور ابلاغ، برای طرفین پرونده ارسال می گردید. اما از سال 1395 و با راه اندازی سامانه ثنا،  در حال حاضر، ابلاغیه اوراق قضایی از طریق این سامانه برای افراد ارسال شده و احکام ابلاغیه نیز تابع مقررات این سامانه می باشد.
 

پس از آشنایی با مفهوم ابلاغیه نوبت به معرفی انواع ابلاغ رسیده است که در ادامه به بررسی انواع ابلاغ و تعریف هر کدام بر آمده ایم ؛

 انواع ابلاغ کدام است و تعریف هرکدام چیست ؟

ابلاغ به دو نوع ابلاغ قانونی و واقعی تقسیم می گردد. منظور از ابلاغ واقعی آن است که برگ ابلاغیه به دست مخاطب ابلاغیه که هویت وی در برگ ابلاغیه قید گردیده رسیده و توسط خود وی دریافت شود. در سایر حالات که برگ ابلاغیه توسط شخصی غیر از مخاطب ابلاغیه دریافت گردیده یا در محل نصب می گردد، ابلاغ قانونی خواهد بود.
 

 اوراق قضایی چیست و به چه منظور استفاده میشود؟

اوراق، جمع کلمه ورقه بوده و منظور از اوراق قضایی، کلیه ورقه های مرتبط به یک پرونده قضایی است که در سیستم قضایی کشور مطرح گردیده و برای رسیدگی به یکی از شعب محاکم ارجاع گردیده است. 
 

ابلاغ اوراق در چه جایی امکان پذیر است و نحوه ابلاغ به زن شوهردار چگونه است؟

 ممکن است در محل کار صورت پذیرد و یا در محل سکونت . قابل ذکر است که از آن رو که مطابق مقررات قانون مدنی اقامتگاه زن شوهردار محل اقامت همسر اوست، علی الاصول ابلاغ بایستی در همان محل صورت پذیرد . اما قانونگذار برای جلوگیری از تضییع حقوق زنانی که در محل اقامت شوهر خود نیستند ، بخصوص در دعاوی خانوادگی ، محل ابلاغ آنان را نیز محل سکونت یا محل کار آنان تعیین نموده است .
 
 در ادامه به بررسی چندین سوال از کاربران محترم سایت وکیلوند اولین استارتاپ حقوقی ایران پرداخته ایم 
آیا برای اینکه بتوانیم ابلاغیه هایی که برای ما از طریق سامانه ثنا ابلاغ می شود ببینیم باید ثبت نام به عمل آوریم یا خیر؟
برای مشاهده ابلاغیه هایی که از طرف دادگاه و دادنامه هایی که برایمان ارسال می گردد در سامانه ثنا باید ثبت نام کرد و بعد از این که ثبت‌نام را به طور کامل انجام داده ایم با وارد کردن کد ملی خود و رمز شخصی می توانیم وارد سامانه ثنا شویم و تمامی ابلاغیه های خود را در آن مشاهده کنیم که اگر ثبت نام را به طور کامل انجام ندهیم به هیچ عنوان نمی‌توانیم وارد این سامانه گردیم.
 
 اگر دادنامه برای شخصی ارسال گردد و آن شخص نسبت به آن دادنامه هیچ گونه اعتراضی نکند و از تاریخ اعتراض آن بگذرد آیا باز هم میتوان اعتراض کرد یا خیر؟
 اگر تاریخ تجدید نظر و یا مدت زمانی که فرصت داشته است به رای صادر شده اعتراض زدند و این کار را انجام ندهد دیگر نمی‌تواند مجدداً اعتراض بزند زیرا فرصت آن تمام شده است.
 
در پی رسیدگی به پرونده ای نتیجه پرونده به اینصورت اعلام شده است که داد نامه‌ای از سمت دیوان عدالت اداری به نفع آقای الف صادر شده و نتیجه آن از طریق سامانه ثنا برای وی ابلاغ شده است اما بعد از ۲ ماه که این دادنامه ارسال شده است محکوم علیه ادعا می‌کند که دادنامه به دست او نرسیده است حال تکلیف آقای الف چه میشود؟
آقای الف می‌تواند یک لایحه ای تنظیم کند بعد از دادگاه تجدید نظر بخواهد ابلاغیه را برای او بفرستد و یا اینکه می تواند حضوری به دادگاه مراجعه کند و حضورا پیگیر شود
 
عکس میانی مقاله ابلاغیه دادگاه و سامانه ثنا چیست
 

نحوه مشاهده ابلاغیه در سامانه ثنا

برای مشاهده ابلاغیه الکترونیک دادگاه اولین اقدام لازم، ورود به سایت اصلی سامانه ثنا به آدرس Eblagh.adliran.ir است که پس از انجام ثبت نام و احراز هویت در سامانه ثنا قابل انجام می باشد.

در صورتی که پیامک ابلاغیه الکترونیک را دریافت کرده اید، باید ابتدا به این سایت وارد شوید، سپس با وارد کردن کد ملی و رمز شخصی خود (کد ثنا) در قسمت های مربوطه، یک پیامک که حاوی رمز موقتِ ورود است به شماره ای که زمان ثبت نام در سایت وارد کرده اید، ارسال می شود.

بعد از ورود رمز موقت و فشردن گزینه ورود، شما وارد سامانه ابلاغیه الکترونیکی قضایی خواهید شد که برای مشاهده ابلاغیه کافی است یکی از گزینه های "ابلاغیه جدید" یا "ابلاغیه های مشاهده شده" یا "دریافت با رمز" یا "دریافت با شماره" را انتخاب کنید و سپس ابلاغیه مورد نظر خود را (با توجه به تاریخ صدور آن) مشاهده نمایید.

 

اهداف تأسیس سامانه ثنا

سامانه ابلاغیه الکترونیکی قضایی (سامانه ثنا) برای دستیابی به اهداف خاصی تاسیس شده است که در زیر تعدادی از موارد آن را مشاهده می کنید:

§         ثبت شکایات افراد

§         پیگیری دادخواست و ارائه خدمات مربوط به آن

§         پیگیری اظهارنامه و ارائه خدمات مربوط به آن

§         محاسبه میزان هزینه دادرسی

§         بالا رفتن احساس رضایت اشخاص و طرفین دعاوی

§         پیشگیری از هدر رفت زمان و اطاله دادرسی

§         صرفه جویی در هزینه های مربوط به مبادلات پستی

§         صرفه جویی در هزینه دستمزد منابع انسانی

§         بالا رفتن میزان تاثیر ابلاغ حقیقی

§         کاهش مشکلات ناشی از ابلاغ قانونی

§         توسعه و اثربخشی کیفی و سلامت دستگاه قضایی

§         حفظ حریم خصوصی اشخاص

§         و...

 

قابلیت های سامانه ثنا

راه اندازی سامانه ثنا امکان بهره مندی از قابلیت های مفید مختلفی را برای افراد به وجود آورده است؛ در ادامه موارد قابلیت های این سامانه ذکر می شود:

سامانه ابلاغ الکترونیک: ورود به این سامانه امکان مشاهده ابلاغیه ها را برای اشخاص فراهم می کند

سامانه خدمات الکترونیک: ورود به این سامانه و درگاه خدمات الکترونیک قضایی قوه قضائیه امکان بهره مندی از قابلیت های مختلفی همچون ثبت درخواست گواهی عدم سوء پیشینه، اطلاع از پرونده و... را فراهم خواهد کرد.

راهنمای گروه بندی ابلاغیه ها: این قابلیت برای اشخاصی که ابلاغیه های زیادی را دریافت می کنند، مانند وکلاء یا سایر اشخاص حقوقی، امکان مشاهده آسان تر ابلاغیه مورد نظرشان را میسر می کند.

راهنمای سلسله مراتب شخص حقوقی: نحوه و توضیحات مربوط به سلسله مراتب شخص حقوقی در این قسمت از بخش ویرایش اطلاعات به اشخاص معرفی شده است.

پرسش های متداول: این قسمت امکان دریافت پاسخ سوالات مشابه و پرتکراری که برای اشخاص ایجاد شده است را فراهم خواهد کرد.

ثبت نام برخط شخص حقیقی: این قابلیت امکان ثبت نام غیر حضوری را برای تمامی اشخاص حقیقی ایجاد کرده است و دیگر نیازی به مراجعه حضوری به دفاتر خدمات قضایی نخواهد بود.

تغییر اطلاعات: این گزینه به اشخاص امکان ویرایش اطلاعاتی (مانند آدرس) که تغییر یافته اند را می دهد.

بازیابی رمز عبور: مراحل بازیابی رمز عبورِ ورود به سامانه ثنا برای افرادی که آن را فراموش کرده اند، در این قسمت قابل انجام است.

تغییر رمز عبور: این گزینه نیز امکان تغییر رمز عبور را در مواردی که اشخاص به هر دلیلی مایل به تغییر آن هستند، فراهم کرده است.

 

ثبت نام سامانه ثنا در منزل

برای ثبت نام سامانه ثنا در منزل و بدون نیاز به مراجعه حضوری باید بر اساس مراحلی که در زیر توضیح داده شده است، عمل کنید و آن ها را به ترتیب انجام دهید:

1. جستجوی آدرس سایت سامانه ثنا  (sana.adliran.ir) ورود به سامانه و انتخاب گزینه ثبت نام برخط شخص حقیقی

2.  ورود اطلاعات هویتی خود یعنی شماره ملی، تاریخ تولد و شماره سریال شناسنامه، ورود کد امنیتی موجود در کادر و فشردن گزینه ادامه

3. فشردن گزینه تایید و پذیرش شرایط استفاده از سامانه 

4. ورود اطلاعات شناسنامه ای خود در قسمت های مربوطه و فشردن گزینه مرحله بعد

5.  ورود اطلاعات تماس خود در قسمت های مربوطه و فشردن گزینه مرحله بعد

6. ورود اطلاعات اقامتگاه خود (محل سکونت یا کار) و فشردن گزینه مرحله بعد

7. ورود اطلاعات تحصیلی و شغلی خود و فشردن گزینه ثبت اولیه اطلاعات

8. دریافت کد امنیتی ارسال شده به شماره همراه خود، ورود آن کد و شماره همراه خود و فشردن گزینه تایید کد امنیتی

9.  انتخاب یکی از کارگزاری های پرداخت هزینه احراز هویت و فشردن گزینه پرداخت هزینه

10.  ورود اطلاعات کارت بانکی خود در درگاه پرداخت اینترنتی بانک

11.  اتمام مراحل ثبت نام اولیه شما

12.   فشردن گزینه شروع احراز هویت غیر حضوری

13.  ذخیره عکس چهره خود به وسیله دوربین موبایل (یا حتی وب کم لپ تاپ) در نقطه تعیین شده و مطابق دستور العمل

14.  ثبت امضای الکترونیک خود در کادر و فشردن گزینه ثبت و ادامه

15.   فشردن گزینه Record a video و تکرار عبارت مندرج در تصویر و فشردن گزینه ارسال ویدیو جهت ارسال آن

16.  اتمام احراز هویت غیر حضوری

 

پیامک جعلی ابلاغیه دادگاه

در سال های اخیر شاهد کلاهبرداری هایی که از طریق پیامک جعلی ابلاغیه دادگاه صورت می گیرند، بوده ایم؛ این پیامک ها معمولا از سر شماره های شخصی ارسال می شوند و در بردارنده یک لینک جعلی هستند که افراد با کلیک کردن روی آن ها تمامی اطلاعات شخصی خود را در اختیار افراد کلاهبردار قرار می دهند و زمینه سوء استفاده و تخلیه حساب های بانکی خود را فراهم می کنند.

در اکثر موارد این پیامک ها حاوی عناوینی مثل توقیف اموال، شکایت و... هستند که باعث ایجاد حس کنجکاوی یا ترس در افراد می شوند و آن ها را به فشردن لینک تشویق  می کنند؛ در حالیکه پیامک های واقعی ابلاغیه دادگاه حاوی هیچ لینکی نمی باشند!

پلیس فتا مسئول رسیدگی به جرایمی که توسط پیامک جعلی ابلاغیه دادگاه رخ می دهد، است و بارها این مسئله را به افراد گوشزد می کند که به پیامک های این چنینی بی تفاوت باشند.

 

نکات قابل توجه

مشاهده ابلاغیه های الکترونیکی سامانه ثنا در سایت نیازمند توجه به نکاتی است که در زیر ذکر شده اند، در نظر داشتن این نکات به جلوگیری از تضییع حقوق اشخاص کمک بسیار زیادی خواهد کرد:

·         ابلاغیه هایی که حاوی اطلاعاتی همچون دادخواست، وقت جلسه دادرسی، رای صادره و... هستند، اگر توسط کاربر (مخاطب ابلاغیه) مشاهده شوند، حتی در صورت عدم حضور، حکم حضور او را دارند و باعث از بین رفتن حق واخواهی او می شوند.

·         در اکثر مواقع پیامک ابلاغیه همزمان با صدور ابلاغیه در سامانه برای افراد ارسال می شوند؛ اما برخی مواقع ممکن است این پیامک ها به علت اختلالات سامانه یا مخابرات ارسال نشوند که در چنین مواردی تاریخ ابلاغ مصادف با زمان ورود ابلاغیه در سامانه می باشد و برای پیشگیری از مشکلات احتمالی بهتر است سامانه به طور مداوم چک شود.

·         در مواردی که ابلاغیه ای در بردارنده پیامی در خصوص انجامِ الزامیِ یک عمل با مهلت خاص است، (همچون اعتراض به رای یا نظر کارشناس و...) مخاطب ابلاغیه باید در اسرع وقت نسبت به چاپ ابلاغیه و پیگیری آن عمل در دادگاه یا دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی اقدام کند.

لطفا کمی صبر کنید

میانگین 4.63 از 4 رای

ابلاغیه چیست؟

ابلاغیه برگه ای است که در بردارنده بخشی از اطلاعات مربوط به یک پرونده قضایی بوده و مطابق مقررات ابلاغ قانون آیین دادرسی مدنی برای طرفین دعوی ارسال می شود.

نحوه ابلاغ در گذشته و امروزه چگونه است؟

در گذشته ابلاغیه اوراق قضایی به شکل کاغذی صادر می شد و این برگه های کاغذی توسط مامور ابلاغ برای طرفین پرونده ارسال می گردید؛ اما از سال 1395 و با راه اندازی سامانه ثنا، در حال حاضر ابلاغیه اوراق قضایی از طریق این سامانه برای افراد ارسال شده و احکام ابلاغیه نیز تابع مقررات این سامانه می باشد.

اهداف تاسیس سامانه ثنا کدام است؟

اهدافی همچون ثبتشکایات افراد، پیگیری دادخواست و ارائه خدمات مربوط به آن، بالا رفتن احساس رضایتاشخاص و طرفین دعاوی، پیشگیری از هدر رفت زمان و اطاله دادرسی، صرفه جویی در هزینههای مربوط به مبادلات پستی، صرفه جویی در هزینه دستمزد منابع انسانی، توسعه و اثربخشی کیفی و سلامت دستگاه قضایی، حفظ حریم خصوصی اشخاص و... موجب تاسیس این سامانهشد.

قابلیت های سامانه ثنا چیست؟

مواردی همچون سامانه ابلاغ الکترونیک، سامانه خدمات الکترونیک، راهنمای گروه بندی ابلاغیه ها، راهنمای سلسله مراتب شخص حقوقی، پرسش های متداول، ثبت نام برخط شخص حقیقی، تغییر اطلاعات، بازیابی رمز عبور و تغییر رمز عبور از قابلیت های این سامانه است.

خصوصیت پیامک های جعلی ابلاغیه دادگاه چیست؟

این پیامک ها معمولا از سر شماره های شخصی ارسال می شوند، در بردارنده یک لینک جعلی بوده و در اکثر موارد این پیامک ها حاوی عناوینی مثل توقیف اموال، شکایت و... هستند که باعث ایجاد حس کنجکاوی یا ترس در افراد می شوند و آن ها را به فشردن لینک تشویق می کنند؛ در حالیکه پیامک های واقعی ابلاغیه دادگاه حاوی هیچ لینکی نمی باشند.

آیا امکان ثبت نام سامانه ثنا در منزل وجود دارد؟

بله، امکان ثبت نام غیر حضوری سامانه ثنا در حال حاضر وجود دارد. (اطلاعات بیشتر و نحوه ثبت نام در متن مقاله)
آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

28 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

فروش مال غیر و ابطال آن

سلام وقت بخیر
برادرشوهرم آبان 1402 ماشین من را امانت گرفت و بدون اطلا...

28 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

خرید ملک وراثتی

سلام وقت بخیر
قصد خرید ملک مسکونی رو دارم که ملک وراثتی هست تمام وراث...

28 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

فروش مال توقیف شده.

باسلام مایه ماشین خریدیم طرف قرار شد بیاد وکالت بده چندروز بعد راهور م...

28 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

نحوه انتقال اموال اشخاص ثالث از طریق وکالت توسط شخص ممنوع المعامله

با سلام و احترام ایا فرد ممنوع المعامله که جلبش نیز صادر شده و محکومیت...

28 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

نحوه تشکیل پرونده در اجرای احکام

سلام ببخشید من محکوم شدم ب پرداخت 100 تومن پیش پرداخت بعد از جلسه اعسا...

28 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

آیا می‌توانم بازنشسته تامین اجتماعی شوم ؟

من امسال از آموزش و پرورش بازنشسته میشوم و سن من 53 سال میباشد حدود 7...

28 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

آیا کسانی که حق پارکینگ ندارند می‌توانند کلید درب پارکینگ که محل عبور...

سلام . من در یک آپارتمان 4 طبقه جنوبی دارای 1 واحد و 1 حق پارکینگ هستم...

28 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

تنظیم لایحه از طریق سایت

آقای وکیل امشب لایحه رو برای من آماده میکنید؟فرذا مهلت من تموم نمیشه؟

28 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مدارک لازم جهت اهداء کلیه

سلام. وقتتون بخیر. من مرد 26 ساله مجرد هستم. از یکی از دوستام شنیدم بر...

28 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

معرفی کفیل یا وثیقه گذار بابت درخواست اعسار

یکی از دوستانم واسه درخواست اعسار خواسته من رو به عنوان ضامن معرفی کنه...