در صورتیکه در رابطه با موضوع

اثر انگشت روی چه چیزهایی می‌ماند؟ + مدت زمان تشخیص اثر انگشت
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
اثر انگشت روی چه چیزهایی می‌ماند؟ + مدت زمان تشخیص اثر انگشت

اثر انگشت روی چه چیزهایی می‌ماند؟ + مدت زمان تشخیص اثر انگشت

شما در این مقاله میخوانید

هویت انگشت نگاری چگونه تشخیص داده خواهد شد؟

اثر انگشت یا همان فرو رفتگی و برجستگی های کوچکی که روی سطح پوست بدن انسان وجود دارد، دارای انواع مختلفی است، شکل آن هیچ گاه تغییر نمی کند و در هر انسانی به شکل خاص و منحصر به فردی می باشد؛ به همین دلیل به عنوان یکی از مهم ترین روش های کشف مجرم در صحنه جرم مورد استفاده قرار می گیرد. 

 

بیشتر بخوانید: مجازات شروع به جرم

 

در این مقاله قصد داریم درباره علم انگشت نگاری، اینکه اثر انگشت بعد از چند روز از بین میرود، تأثیر و شرایط آن در کشف جرائمی همچون سرقت صحبت کنیم؛ پس پیشنهاد می کنیم حتما تا انتها همراه ما باشید و مطالعه این مطالب جذاب را از دست ندهید.

 

مشاوره حقوقی تلفنی وکیل وند

 

انواع اثر انگشت

قبل از هر چیز باید گفت که ماندگاری اثر انگشت به شرایط محیطی آن بستگی دارد. یه اثر انگشت که تحت تاثیر شرایط مخرب محیطی نباشد می‌تواند تا سالیان سال پای برجا بماند. اثر انگشت دارای انواع مختلفی است و هر یک از آن ها ویژگی های خاص خود را دارد که موجب تفاوت می شود؛ جدای از این که اثر انگشت روی چه چیزهایی می ماند، اثر انگشت در یک تقسیم بندی کلی دارای سه نوع است که هر یک از آن ها نیز به انواع دیگری تقسیم می شوند: 

1- اثر انگشت Arch: این اثر انگشت کمیاب ترین نوع است که تنها 5 درصد از افراد جهان دارای آن هستند و دلیل آن نبودن هسته و خاص بودن خطوط می باشد. از اثر انگشت آرک در یافتن مجرمین و در دعاوی کیفری  استفاده می شود؛ قوس ساده و طاق چادری زیر مجموعه های اثر انگشت آرچ به حساب می آیند.

2- اثر انگشت Whorl: این نوع از اثر انگشت در 25 تا 35 درصد افراد جهان وجود دارد و حلقه های آن از یک هسته و دو دلتا تشکیل شده اند. اثر انگشت ورل دارای دو زیر مجموعه به نام های حلقه ساده و حلقه مرکزی جیب است.

3- اثر انگشت Loop: این اثر انگشت بسیار رایج و محبوب است و در 60 تا 70 درصد افراد جهان وجود دارد و در دعاوی کیفری مورد استفاده قرار می گیرد. اثر انگشت لوپ یا حلقه دارای سه زیر مجموعه به نام های اولنار، شعاعی و جیب مرکزی می باشد.

 

علل اهمیت انگشت نگاری

معمولاً در برخی از جرائم اثر انگشت مجرم در صحنه جرم باقی می ماند که انگشت نگاری یک عامل مهم و قدرتمند برای اثبات ارتکاب جرم محسوب می شود و این مهم ترین دلیل اهمیت آن است. نتایج انگشت نگاری به صدور حکم در دادگاه کمک زیادی می کند و زمینه انکار مجرم را از بین خواهد برد.

تشخیص هویت مجرم به وسیله انگشت نگاری در مواقعی که ادله کافی برای کشف موجود نمی باشد، به تسهیل روند این مرحله منجر می شود؛ زیرا به هیچ وجه دو اثر انگشت مشابه وجود ندارد.

 

بیشتر بخوانید: عناصر تشکیل دهنده جرم

 

بنابراین با توجه به مطالب ذکر شده، تشخیص هویت مجرم و به تبع آن اثبات ارتکاب به جرم از مهم ترین دلایل اهمیت انگشت نگاری محسوب می شوند و این علم تنها وسیله قاطع برای شناسایی هویت واقعی مجرمین است.

 

از بهترین‌ها مشاوره بگیرید: وکیل کیفری در وکیل‌وند

 

اصول علم انگشت نگاری

علم انگشت نگاری نیز مانند سایر علوم از اصول خاصی پیروی می کند و آن ها را به رسمیت می شناسد. در انگشت نگاری دو اصل بسیار مهم و قطعی وجود دارد که شامل: عدم وجود دو اثر انگشت کاملا یکسان در جهان و عدم تغییر خطوط اثر انگشت در طول عمر می باشد.

در رابطه با اصل اول باید گفت، نتیجه تحقیقات بسیار و مقایسه میلیون ها اثر انگشت ثابت کرده است که هیچ دو اثر انگشت مشابهی در دنیا وجود ندارد و اثر انگشت ها به اندازه تعداد انسان ها متنوع و متفاوت هستند؛ این اصل حتی در مورد دوقلو های همسان نیز صدق می کند.

اصل دوم که بیانگر غیرقابل تغییر بودن اثر انگشت است نیز در علم اثبات شده است. خطوط انگشت در چهارمین ماه بارداری مادران و در 120 روز از زمان انعقاد نطفه ایجاد می شوند و با مرور زمان تنها بزرگتر می شوند و هیچ تغییر دیگری در تعداد، شکل و حالت آن ها رخ نمی دهد.

 

نکات مهم انگشت نگاری

نکاتی که در زیر ذکر شده است، در رابطه با انگشت نگاری ماندگاری آن روی سطوح مختلف مثل ماندگاری اثر انگشت روی کاغذ قابل توجه می باشند:

· محققان ثابت کرده اند که خطوط و شیارهای روی پوست، علاوه بر سر انگشت ها روی سایر نقاط دست و پا همچون اواسط انگشت، کف دست و کف پا نیز وجود دارند.

· در صورتیکه پوست دچار سوختگی و جراحت ملایم شود، شکل و ظاهر خطوط آن و اثر انگشت هیچ تغییری نمی کند و پس از درمان مانند سابق خواهند بود.

· در صورتیکه پوست دچار سوختگی و جراحت شدید شود، شکل و ظاهر خطوط آن و اثر انگشت پس از بهبودی تغییر می کند و دیگر مثل سابق نخواهد بود.

· در بعضی از مشاغل مانند بنایی یا سیمان کاری پوست دست در اثر تماس با مواد شیمیایی دچار تغییراتی می شود که می‌توان تاثیر آن را در اثر انگشت های رو کاغذهای رسمی و سطوح مختلف ببینیم؛ اما با مراقبت و ماساژ درمانی با دارو های موثر یا روغن ها پوست مجددا ترمیم و بازسازی خواهد شد و به حالت سابق باز می گردد.

· خطوط اثر انگشت به تعیین سن صاحب آن نیز کمک می کند.

 

انگشت نگاری در دزدی

جرم دزدی یا سرقت یکی از جرائمی است که به وسیله انگشت نگاری قابل پیگیری و مجازات خواهد بود. اثبات دزدی بدون هیچ مدرک و ادله ای امکان پذیر نیست و به همین دلیل استفاده از انگشت نگاری یک روش موثر برای این کار محسوب می شود.

مراجع انتظامی و پلیس برای بررسی و پیگیری شکایات مرتبط با دزدی شروع به انجام تحقیقات لازم می کنند و در این میان از انگشت نگاری نیز به عنوان عاملی مطمئن در جهت کشف و شناسایی دزد استفاده می نمایند. البته بهتر است در رابطه با این موضوعات همیشه از مشاوره حقوقی کمک بگیرید.

بعد از وقوع جرم دزدی لازم است شاکی ابتدا شکوائیه خود را طرح کند و درخواست انگشت نگاری را نیز ضمن آن از مقام دادسرا درخواست نماید. البته باید به مدت زمان تشخیص اثر انگشت توجه کرد. 

سپس دایره کشف جرم اداره آگاهی به محل وقوع جرم مراجعه کرده و اقدامات لازم برای انگشت نگاری را انجام می دهد؛ در نهایت نتیجه این اقدام به صدور حکم علیه سارق منجر می شود.

 

طریقه انگشت نگاری در دزدی

برای انجام انگشت نگاری در صحنه جرم ابزارها و روش های مختلفی ایجاد شده است؛ استفاده از پودرهای مخصوص، مواد شیمیایی و چسب به آشکار شدن اثر انگشتِ موجودِ روی سطوح کمک می کند و در مرحله بعد به کمک ذره بین یا کامپیوتر های هوشمند با توجه به مدت ماندگاری اثر انگشت روی فلز، مورد تطبیق قرار گرفته و اطلاعات صاحب آن مشخص می شود.

نکته: اثر انگشت موجود در صحنه جرم با گذشت زمان از بین نرفته و حتی کمرنگ نمی شود و همچنان می توان آن را مورد بررسی قرار داد.

 

شرایط انگشت نگاری در دزدی

برای انگشت نگاری در دزدی و انجام آن توسط پلیس شرایطی وجود دارد که در ادامه آن ها را مشاهده می کنید:

·  لزوم طرح شکایت توسط شاکی و بزه دیده با ثبت شکواییه در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی همراه با ارائه مدارک و شواهد موجود

· لوازم و مناطق موجود در محل مسروقه باید دست نخورده باشند و مورد نظافت قرار نگرفته باشند؛ زیرا در این صورت آثار انگشت نگاری از بین خواهند رفت.

· انگشت نگاری از متهم فقط باید توسط پلیس و اداره آگاهی انجام شود و یا دستور مقام قضایی برای آن صادر شده باشد.

· صرف یافتن اثر انگشت یک شخص در صحنه جرم اثبات کننده مجرمیت او نیست و دلایل دیگری نیز لازم است؛ زیرا ممکن است شخص دیگری از اثر انگشت آن فرد سوءاستفاده نموده و برای او پاپوش ساخته باشد.

· هزینه انجام انگشت نگاری توسط اداره آگاهی رایگان است و نباید هیچ مبلغی برای آن پرداخت شود.

لطفا کمی صبر کنید

میانگین 3.75 از 12 رای

علل اهمیت انگشت نگاری چیست؟

تشخیص هویت مجرم و به تبع آن اثبات ارتکاب به جرم از مهم ترین دلایل اهمیت انگشت نگاری محسوب می شوند و این علم تنها وسیله قاطع برای شناسایی هویت واقعی مجرمین است.

اصول علم انگشت نگاری کدام است؟

دو اصل مهم در علم انگشت نگاری شامل عدم وجود دو اثر انگشت کاملا یکسان در جهان و عدم تغییر خطوط اثر انگشت در طی سالیان عمر می باشد.

آیا سوختگی های ملایم موجب از بین رفتن اثر انگشت می شوند؟

خیر، در صورتیکهپوست دچار سوختگی و جراحت ملایم شود، شکل و ظاهر خطوط آن و اثر انگشت هیچ تغییرینمی کند و پس از درمان مانند سابق خواهند بود.

انگشت نگاری در دزدی چگونه انجام می شود؟

برای انجام انگشت نگاری در صحنه جرم ابزارها و روش های مختلفی وجود دارد؛ استفاده از پودر های مخصوص، مواد شیمیایی و چسب به آشکار شدن اثر انگشتِ موجودِ روی سطوح کمک می کند و در مرحله بعد به کمک ذره بین یا کامپیوتر های هوشمند مورد تطبیق قرار گرفته و اطلاعات صاحب آن مشخص می شود.

هزینه انگشت نگاری چقدر است؟

انگشت نگاری توسط اداره آگاهی و به طور کاملا رایگان انجام می شود و نباید بابت آن هیچ هزینه ای از شاکی دریافت شود.

مهم ترین شرط انگشت نگاری در دزدی چیست؟

مهم ترین شرط انگشت نگاری در دزدی این است که لوازم و مناطق موجود در محل مسروقه باید دست نخورده باشند و مورد نظافت قرار نگیرند؛ زیرا در این صورت اثر انگشت نگاری از بین خواهند رفت.
آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

31 فروردین 1403
کارآموز وکالت

سلام امروز برای من پیامک آمده که ممنوع الخروج کردن باید چکاری انجام بد...

سلام امروز برای من پیامک آمده که ممنوع الخروج کردن باید چکاری انجام ب...

30 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مسولیت افراد در صدمه بدنی

سلام وقت بخیر
من امروز صبح برای حمل موتورسیکلت از مبدا شهریار به مقص...

30 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

ثبت شکایت از شهر های دیگه ایران

سلام آیا می‌شود مثلا در تهران از کسی که در یک استان دیگه هست شکایت کنی...

30 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

تودیع وثیقه و آزادی زندانی

باسلام
چند سال پیش پدرم برای ازادی فرد دیگری سند خونه رو توی رهن بازدا...

30 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

راهکار قانونی در فرض سوال

سلام ،پسری رو با دختری بگیرن بعد خانواده دختر پسر رو کتک بزنن و به عنو...

30 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

شکایت برای مطالبه دیه در تصادف

سلام خسته نباشید من تصادف کردم 8-1401و رای دادگاه صادر شد برام تقریبا...

30 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

اقدام به ضرب و جرح عمدی

سلام موقع رد شدن از خیابون دوتا ماشین به طرز وحشتناکی سمتم گرفتم درواق...

29 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

وثیقه قرارادادن در دادگاه کیفری

سلام من وثیقه میخوام بزارم برای ی پرونده کیفری ایا سند اوقافی ششدانگ ر...

30 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

اعتبار شهود از نظر خویشاوندی

درپیرو سوال قبلی درمورد ضرب وشتم .ادعا دارن که دست ایشان کبود شده وفاک...

29 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

عدم رعایت ایمنی و هشدار های لازم

سلام وقتتون بخیر ببخشید من یک ساختمان 4طبقه نیم کاره دارم یک نفر ساعت...