چاقوکشی چیست | جرم چاقوکشی چیست | دیه چاقو به دست چقدر است؟

موضوع کیفری نوشته علیرضا فضلی4 دقیقه
چاقوکشی چیست | جرم چاقوکشی چیست | دیه چاقو به دست چقدر است؟
تصویر مقاله

فهرست عناوین مقاله

اشتراک گذاری مقاله:

◀️ جرم چاقوکشی و تهدید و دیه چاقو زدن به بدن


یکی از جرم ‌هایی که می‌تواند موجب ناامنی در جامعه و آسیب ‌های جدی به دیگران شود حمل چاقو و استفاده از آن هنگام نزاع است. قانون نیز به جهت برقراری نظم و امنیت برای جرم چاقوکشی مجازات تعیین کرده و با آن به خوبی برخورد می‌کند. اینگونه سختگیری‌ها می‌تواند جلوی بسیاری از آسیب ‌ها را بگیرد و از حمل سلاح سرد توسط افراد شرور جلوگیری کند.
 ما در این مقاله سعی می‌کنیم جرم چاقوکشی و مجازات آن را بررسی کرده و راجع به نحوه تعیین دیه در ضرب و جرح در این جرم صحبت کنیم.

◻️ مجازات چاقوکشی در ایران


برای اینکه مجازات جرم چاقوکشی در قانون جمهوری اسلامی ایران را بررسی کنیم باید به ماده 617 قانون مجازات اسلامی استناد کنیم. در این ماده شرح داده شده « هرکس به وسیله چاقو یا هر نوع وسیله دیگر تظاهر یا خودنمایی کند یا آن را وسیله مزاحمت اشخاص یا اخاذی یا تهدید قرار دهد در صورتی که از مصادیق محارب نباشد به حبس از شش ماه تا دو سال و تا (74) ضربه شلاق محکوم خواهد شد» که مجازات جرم چاقوکشی مشخص شده است. 
همچنین در تبصره الحاقی سال 1396 این ماده، حتی حمل هر نوع سلاح سرد نیز جرم محسوب شده و برای آن مجازات در نظر گرفته خواهد شد.

◻️ جرم چاقو کشیدن چیست؟


جرم چاقو کشیدن، به عمل استفاده از چاقو یا هر نوع سلاح سرد دیگر به منظور تظاهر، قدرت‌نمایی، درگیری، اخاذی یا جرح می‌پردازد. در قانون مجازات اسلامی، این عمل به عنوان جرم محسوب می‌شود و مجازات مقرر برای آن شامل حبس از شش ماه تا دو سال و تا ۷۴ ضربه شلاق است. اگر این عمل از مصادیق محارب (کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم) نباشد، مجازات به حداقل مقرر در قانون تعلق می‌گیرد.
اگرچه استفاده از چاقو در دفاع از خود ممکن است، اما در مواردی که به منظور تهدید یا ایجاد مزاحمت از آن استفاده شود، به عنوان جرم محسوب می‌شود. بنابراین، در استفاده از چاقو، باید به قوانین مربوطه توجه کنیم تا از مشکلات حقوقی جلوگیری کنیم.

 

🔸 محاسبه دیه آنلاین با یک کلیک 🔸

 

◻️ جرم چاقو زنی، چاقو کشی و تهدید: بررسی ابعاد حقوقی و کیفری


در نظام حقوقی ایران، حمل چاقو و سایر سلاح‌های سرد جرم محسوب می‌شود و مجازات آن بر اساس قانون مجازات اسلامی تعیین می‌شود. چاقو زنی، چاقو کشی و تهدید با چاقو، از جمله جرایمی هستند که می‌توانند پیامدهای حقوقی و کیفری سنگینی برای فرد خاطی به دنبال داشته باشند.

   چاقو زنی:

 چاقو زنی به معنای وارد کردن ضرب و جرح با چاقو به شخص دیگر است. مجازات چاقو زنی بر اساس نوع و شدت جراحت، عضو آسیب‌دیده و جنسیت مصدوم تعیین می‌شود. در مواردی که چاقو زنی منجر به قتل، نقص عضو یا از کار افتادن عضو شود، مجازات آن می‌تواند شامل قصاص، دیه، حبس و یا شلاق باشد. 

   چاقو کشی:

چاقو کشی به معنای کشیدن چاقو به قصد تهدید یا آزار و اذیت شخص دیگر است. چاقو کشی، حتی اگر منجر به جراحت نشود، جرم محسوب می‌شود و مجازات آن بر اساس قانون مجازات اسلامی تعیین می‌شود. مجازات چاقو کشی می‌تواند شامل حبس، شلاق و یا دیه باشد.

  تهدید با چاقو:

 تهدید با چاقو به معنای ایجاد ترس و وحشت در شخص دیگر با استفاده از چاقو است. تهدید با چاقو، حتی اگر منجر به جراحت یا درگیری نشود، جرم محسوب می‌شود و مجازات آن بر اساس قانون مجازات اسلامی تعیین می‌شود. مجازات تهدید با چاقو می‌تواند شامل حبس، شلاق و یا دیه باشد.   

چاقو کشی دفاع از خود: 

در برخی موارد، ممکن است فردی در مقام دفاع از خود مجبور به استفاده از چاقو شود. در صورتی که استفاده از چاقو برای دفاع از جان، مال یا ناموس فرد ضروری باشد و از حدود دفاع مشروع تجاوز نکند، جرم محسوب نمی‌شود.

دیه چاقو به دست چقدر است؟


◀️ حکم چاقو کشیدن: بررسی ابعاد حقوقی و مجازات‌های قانونی


در نظام حقوقی ایران، چاقو کشیدن به عنوان عملی که در آن فردی چاقو را به قصد تهدید یا آزار و اذیت به سمت شخص دیگر می‌گیرد، جرم محسوب می‌شود و مجازات آن بر اساس قانون مجازات اسلامی تعیین می‌شود.


 مجازات چاقو کشیدن:

 مجازات چاقو کشیدن بر اساس عوامل مختلفی از جمله نوع و شدت تهدید، مکان وقوع جرم، سابقه کیفری مرتکب و صلح و سازش تعیین می‌شود. به طور کلی، مجازات چاقو کشیدن می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
·         حبس: حبس از 6 ماه تا 2 سال
·         شلاق: از 10 تا 74 ضربه
·         دیه: در صورتی که چاقو کشیدن منجر به جراحت یا آسیب به شخص دیگر شود، فرد خاطی علاوه بر مجازات‌های حبس و شلاق، موظف به پرداخت دیه نیز خواهد بود.
·         جرم چاقو کشیدن: چاقو کشیدن، حتی اگر منجر به جراحت نشود، جرم محسوب می‌شود. در ماده 617 قانون مجازات اسلامی آمده است: "هر کس در معابر عمومی یا اماکن عمومی و یا در منازل مسکونی، با قداره یا سلاح سرد دیگر تظاهر یا تهدید به قتـل یا ایراد صدمه بدنی کند، مجازات او حبس از شش ماه تا دو سال و یا پرداخت دیه از سه تا شش ماه خواهد بود."

 

🔸  مشاوره با وکیل آنلاین  🔸


  حکم چاقو زدن در دعوا:

در صورتی که چاقو کشیدن در حین دعوا و درگیری رخ دهد، علاوه بر مجازات چاقو کشیدن، مجازات دیگری نیز برای فرد خاطی در نظر گرفته می‌شود. این مجازات بر اساس شدت جراحات و صدمات وارده به طرف مقابل تعیین می‌شود.


حکم چاقو کشیدن در ملا عام:

 چاقو کشیدن در ملا عام، جرم تشدید شده محسوب می‌شود و مجازات آن سنگین‌تر از چاقو کشیدن در مکان‌های خصوصی است. در ماده 618 قانون مجازات اسلامی آمده است: "هر کس در معابر عمومی و یا اماکن عمومی سلاح سرد بکشد یا هر نوع سلاح سرد دیگری که ممکن است موجب قتل یا ایراد صدمه بدنی شود، از دست یا کمربند خود بیرون بکشد، به حبس از دو تا پنج سال و یا پرداخت دیه از شش ماه تا دو سال محکوم می‌شود."


 حکم ضربه با چاقو:

حکم ضربه با چاقو بر اساس نوع و شدت جراحت، عضو آسیب‌دیده و جنسیت مصدوم تعیین می‌شود. در مواردی که ضربه با چاقو منجر به قتل، نقص عضو یا از کار افتادن عضو شود، مجازات آن می‌تواند شامل قصاص، دیه، حبس و یا شلاق باشد.


حکم حمل چاقو:

بررسی ابعاد حقوقی و مجازات‌های قانونی
در نظام حقوقی ایران، حمل چاقو و سایر سلاح‌های سرد در شرایطی که قصد تهدید یا قدرت‌نمایی وجود داشته باشد، جرم محسوب می‌شود و مجازات آن بر اساس قانون مجازات اسلامی تعیین می‌شود.


 جرم چاقو کشیدن و نزدن:

 طبق ماده 617 قانون مجازات اسلامی، هر کس در معابر عمومی یا اماکن عمومی و یا در منازل مسکونی، با قداره یا سلاح سرد دیگر تظاهر یا تهدید به قتـل یا ایراد صدمه بدنی کند، مجازات او حبس از شش ماه تا دو سال و یا پرداخت دیه از سه تا شش ماه خواهد بود. نکته قابل توجه این است که حتی اگر چاقو کشیدن منجر به جراحت یا نزاع نشود، جرم محسوب می‌شود و مجازات آن بر اساس ماده 617 اعمال خواهد شد.


 تخفیف مجازات چاقو:

در برخی موارد، قانون برای جرم حمل چاقو و چاقو کشیدن، تخفیف مجازات قائل شده است. به عنوان مثال، اگر مرتکب بلافاصله پس از ارتکاب جرم و قبل از وقوع هرگونه ضرر و زیان، در مقام پشیمانی برآید و سلاح را تسلیم مقامات قضایی یا انتظامی کند، یا از مجنی‌علیه رضایت بگیرد، مجازات او به نصف تا دو سوم تقلیل می‌یابد.
·         دیه خط انداختن با چاقو: در صورتی که چاقو کشیدن منجر به خط انداختن یا ایجاد جراحت سطحی شود، دیه بر اساس نوع و شدت جراحت، عضو آسیب‌دیده و جنسیت مصدوم تعیین می‌شود. میزان دیه خط انداختن با چاقو توسط کارشناس پزشکی قانونی و با توجه به نظر پزشک معالج تعیین می‌شود.


دیه چاقو زدن:

نگاهی جامع به قوانین و احکام مربوط به صدمات با چاقو
در نظام حقوقی ایران، دیه به عنوان غرامت مالی تعیین شده برای جبران خسارات ناشی از جنایات غیرعمدی و شبه عمد تعریف می‌شود. میزان دیه بر اساس نوع عضو یا اندام آسیب‌دیده و همچنین جنسیت مصدوم تعیین می‌شود. در این میان، دیه چاقو زدن به دلیل ماهیت خطرناک این سلاح و پتانسیل ایجاد صدمات شدید، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

چاقوکشی چیست


دیه ضرب و جرح با چاقو:


میزان دیه ضرب و جرح با چاقو به نوع و شدت جراحت، عضو آسیب‌دیده و جنسیت مصدوم بستگی دارد. به طور کلی، دیه جراحت با چاقو به سه دسته تقسیم می‌شود:


دیه مُثله:

در صورتی که جراحت با چاقو منجر به قطع عضو یا از کار افتادن عضو شود، دیه مُثله تعلق می‌گیرد. میزان دیه مُثله در این موارد، بر اساس نوع عضو یا اندام قطع شده و جنسیت مصدوم تعیین می‌شود. به عنوان مثال، دیه قطع انگشت شست دست راست مرد، نصف دیه کامل است.

دیه ارش: 

در صورتی که جراحت با چاقو منجر به نقص عضو یا از کار افتادن بخشی از عضو شود، دیه ارش تعلق می‌گیرد. میزان دیه ارش توسط کارشناس پزشکی قانونی و با توجه به شدت جراحت و میزان نقص عضو تعیین می‌شود.

دیه دیه: 

در صورتی که جراحت با چاقو منجر به زخمی شدن و خونریزی شود، دیه دیه تعلق می‌گیرد. میزان دیه دیه بر اساس نوع زخم و شدت خونریزی تعیین می‌شود.

دیه ضربه چاقو:


همانطور که در بالا ذکر شد، میزان دیه ضربه چاقو به نوع و شدت جراحت، عضو آسیب‌دیده و جنسیت مصدوم بستگی دارد. در این میان، برخی از جراحات خاص با چاقو، دیه‌های تعیین شده‌ی خاص خود را دارند. به عنوان مثال:


دیه قطع نخاع:

دیه قطع نخاع از پشت، نصف دیه کامل و دیه قطع نخاع از جلو، یک سوم دیه کامل است.

دیه از کار افتادن زبان:

 دیه از کار افتادن زبان، یک سوم دیه کامل است.

دیه از کار افتادن حنجره: 

دیه از کار افتادن حنجره، یک سوم دیه کامل است.

دیه چاقو کشی:

چاقو کشی به عنوان عملی که در آن فردی چاقو را به قصد تهدید یا آزار و اذیت به سمت شخص دیگری می‌گیرد، جرم محسوب می‌شود و مجازات آن بر اساس قانون مجازات اسلامی تعیین می‌شود. مجازات چاقو کشی می‌تواند شامل حبس، شلاق و یا دیه باشد.

◀️ دیه چاقو کشی در سال 1402 و 1403:

میزان دیه در هر سال توسط قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران تعیین و ابلاغ می‌شود. در حال حاضر، دیه کامل در سال 1402 برای مرد مسلمان 330 میلیون تومان و برای زن مسلمان 165 میلیون تومان است. این مبالغ در سال 1403 به ترتیب به 440 میلیون تومان و 220 میلیون تومان افزایش یافته است.

چگونه جرم چاقوکشی را ثابت کنیم؟

برای اینکه بتوان جرم چاقوکشی را در دادگاه اثبات کرد باید شواهدی را ارائه نمود. این جرم اغلب در مناظر عمومی و با قدرت‌نمایی شخص اتفاق می‌افتد و به همین دلیل افراد زیادی می‌توانند وقوع آن را شهادت دهند اما به طور کلی وجود دو شاهد برای اثبات این جرم کافی است.
برای اینکه بتوان جرم چاقوکشی را در دادگاه اثبات کرد باید شواهدی را ارائه نمود. این جرم اغلب در مناظر عمومی و با قدرت‌نمایی شخص اتفاق می‌افتد و به همین دلیل افراد زیادی می‌توانند وقوع آن را شهادت دهند اما به طور کلی وجود دو شاهد برای اثبات این جرم کافی است. گزارشی که مامور کلانتری از صحنه وقوع جرم به دادگاه ارائه می‌کند نیز می‌تواند در این مواقع کمک‌کننده بوده و اماره محکمی برای دادگاه محسوب شود. ارائه عکس و فیلم از عمل فرد مجرم در این موقع کارآمد بوده و می‌تواند صحت ادعای شما را به دادگاه ثابت کند.
امروزه در اغلب مکان‌ها دوربین‌های مداربسته نصب شده که استفاده از آن‌ها می‌تواند راهکار مناسبی برای اثبات جرم چاقوکشی باشد.

چگونه برای ضرب و جرح با چاقو شکایت کنیم؟

این اتفاق که توسط افراد شرور محاصره شده و با ضربات چاقو از طرف آن‌ها آسیب ببینیم ممکن است برای هرکسی پیش بیاید. اما باید دانست برای اینکه بتوان این جرم را اثبات نمود باید حداکثر تا 48 ساعت آینده به پزشکی‌قانونی مراجعه کرده و از طریق آن‌ها معاینه شوید. همچنین باید از استحمام جلوگیری شود؛ زیرا می‌تواند نشانه‌های جرم را از بین برده و کار را برای تشخیص درست دشوار سازد.

◀️ مرجع قضایی صالح برای رسیدگی به جرم چاقوکشی

پس از اینکه جرم چاقوکشی در محلی اتفاق افتاد باید با 110 تماس گرفته تا نیرو انتظامی اقدام به نوشتن گزارش از صحنه وقوع جرم کند. سپس به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و شکایت خود را ثبت نمایید.
حال که شکایت ثبت شد پرونده به دادگاه صالح یعنی دادگاه عمومی جزایی ارسال خواهد شد و وقت دادگاه نیز مشخص می‌شود. افراد نیز باید در وقت تعیین شده در دادگاه حضور پیدا کرده و از خود دفاع نمایند. اگر جرم در دادگاه اثبات شود اجرای آن نیز قطعی خواهد بود.

 

 

💠 مطلب مرتبط: مجازات حمل سلاح سرد چیست؟ (چاقو، قمه، قداره، پنجه بوکس ) 💠

 

آیا مجازات جرم چاقوکشی قابلیت گذشت یا تعدیل دارد؟

با استناد به بند پ ماده 47 قانون مجازات اسلامی، قدرت ‌نمایی و ایجاد مزاحمت با چاقو قابل گذشت یا تعدیل نخواهد بود. همچنین با توجه به ماده 279 قانون مجازات اسلامی اگر چاقوکشی به قصد جان، مال و ناموس مردم و ارعاب آن‌ها باشد محاربه محسوب شده و شخص در این حالت هیچگونه تخفیفی در مجازات دریافت نخواهد کرد.

◻️نحوه تعیین دیه در ضرب و جرح در جرم چاقوکشی


با استناد به ماده 448 قانون مجازات اسلامی دیه مقدر، مال معینی است که در شرع مقدس به سبب جنایت غیرعمدی بر نفس، عضو یا منفعت مقرر شده است.
با توجه به ماده 709 قانون مجازات اسلامی دیه جراحات به بدن به چند بخش حارصه( خراش پوست بدون خونریزی )، دامیه( جراحتی که وارد گوشت شده و همراه با خونریزی باشد )، متلاحمه ( جراحتی که موجب بریدگی عمیق گوشت شود )، سمحاق( جراحتی که به پوست نازک استخوان برسد )، موضحه( جراحتی که استخوان را آشکار سازد ) تقسیم می‌شود.
در صورتی که عضو دارای دیه معین باشد به همان نسبت نیز دیه مشخص خواهد شد اما اگر عضو دارای دیه معین نباشد ارش مشخص خواهد شد.
 

دیه چاقو به دست


همانطور که در بخش قبلی به آن اشاره شد برای تعیین دیه جراحات وارد شده به اعضای بدن باید مشخص شود میزان جراحت تا چه میزان بوده است.به عنوان مثال در تعیین دیه چاقو به دست اگر خراش پوست بدون خونریزی باشد یک صدم دیه کامل دست، اگر چاقو وارد گوشت شده و باعث خونریزی کم یا زیاد شود دو صدم دیه کامل دست، اگر بریدگی عمیق باشد سه صدم دیه کامل دست است.
دیه چاقو به دست به دلیل ماهیت خطرناک این سلاح و پتانسیل ایجاد صدمات شدید، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

دیه چاقو زدن به بازو:


میزان دیه چاقو زدن به بازو به نوع و شدت جراحت، عضو آسیب‌دیده و جنسیت مصدوم بستگی دارد.

◻️ دیه چاقو به دست در سال‌های مختلف:

میزان دیه در هر سال توسط قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران تعیین و ابلاغ می‌شود. در جدول زیر، دیه کامل و دیه قطع کامل بازو از آرنج و مچ در سال‌های 1400، 1402 و 1403 آورده شده است:
 

 

◻️ دیه چاقو به شکم: بررسی ابعاد حقوقی


در سال ۱۴۰۲، دیه جراحات ناشی از چاقو به شکم، پهلو، ریه و قلب به طور دقیق و بر اساس نوع و میزان آسیب تعیین می‌شود. چاقو خوردن به شکم می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی به ارگان‌های داخلی شود و دیه آن بر اساس شدت جراحت و میزان آسیب‌دیدگی ارگان‌های داخلی تعیین می‌شود.
در صورت اصابت چاقو به پهلو، اگر جراحت عمیق و منجر به آسیب به ارگان‌هایی مانند کلیه یا کبد شود، دیه می‌تواند بیشتر باشد. آسیب به ریه‌ها از طریق چاقو می‌تواند مشکلات تنفسی و حتی مرگ را به همراه داشته باشد که دیه آن بر اساس شدت آسیب و عوارض ناشی از آن محاسبه می‌شود.
چاقو خوردن به قلب به دلیل خطرات بالقوه جدی و احتمال بالای مرگ، معمولاً دارای بالاترین میزان دیه است.

◻️ دیه چاقو به پشت


دیه جراحات ناشی از چاقو به پشت و کمر در قوانین اسلامی و قضایی ایران به طور دقیق و با توجه به شدت و نوع آسیب تعیین می‌شود. چاقو خوردن به پشت می‌تواند به ارگان‌های حیاتی مانند ستون فقرات، کلیه‌ها و سایر بافت‌های حیاتی آسیب برساند. میزان دیه برای این نوع جراحت‌ها بر اساس میزان آسیب‌دیدگی و عوارض بلندمدت آن تعیین می‌شود.
چاقو به کمر، به دلیل نزدیکی به ستون فقرات و احتمال ایجاد آسیب جدی به نخاع، ممکن است منجر به دیه سنگین‌تری شود. اگر ضربه به گونه‌ای باشد که باعث قطع نخاع یا فلج شود، دیه کامل یا حتی چند برابر دیه کامل (در صورت قطع نخاع یا فلج کامل) می‌تواند اعمال شود.
دیه چاقو به پشت کمر نیز با توجه به میزان نفوذ جراحت و آسیب به بافت‌های مجاور محاسبه می‌شود. اگر جراحت فقط سطحی باشد و به بافت‌های حیاتی آسیب نرساند، دیه بر اساس جراحات سطحی محاسبه می‌شود. اما اگر جراحت عمیق باشد و به ارگان‌های داخلی آسیب برساند، دیه بر اساس شدت و نوع آسیب افزایش می‌یابد.

◻️ دیه ضربه زدن با چاقو به سر


دیه ضربه زدن با چاقو به سر در قوانین اسلامی و قضایی ایران بر اساس میزان و نوع آسیب تعیین می‌شود. ضربه با چاقو به سر می‌تواند آسیب‌های جدی به جمجمه، مغز و اعصاب مرکزی وارد کند. میزان دیه برای این نوع جراحات بستگی به عمق و گستره جراحت، عوارض بلندمدت و تاثیر آن بر سلامت فرد دارد.
چاقو زدن به صورت نیز ممکن است منجر به آسیب‌های جدی به بافت‌های نرم، استخوان‌ها، اعصاب و عروق خونی شود. دیه جراحات صورت بر اساس محل دقیق آسیب و نوع جراحت (شامل بریدگی، کبودی یا شکستگی) متفاوت است.

 چاقو کشی به صورت که منجر به جراحات سطحی شود، دیه کمتری نسبت به جراحات عمیق‌تر یا منجر به نقص عضو دائمی دارد.
دیه چاقو زدن به گردن به دلیل وجود ارگان‌های حیاتی مانند عروق بزرگ، نای و اعصاب مرکزی، می‌تواند بسیار بالا باشد. آسیب به گردن می‌تواند منجر به عوارض جبران‌ناپذیری مانند قطع تنفس یا خونریزی شدید شود که دیه آن بر اساس شدت و نوع آسیب تعیین می‌شود.

◻️ دیه چاقو به پا


دیه ضربه با چاقو به پا در قوانین اسلامی و قضایی ایران بر اساس نوع و شدت جراحت تعیین می‌شود. چاقو زدن به ران پا می‌تواند به بافت‌های عضلانی، عروق خونی و اعصاب آسیب برساند. دیه این نوع جراحات بر اساس میزان آسیب و عوارض بلندمدت آن محاسبه می‌شود.
چاقو زدن به ران پا اگر به بافت‌های سطحی محدود شود و بدون آسیب جدی به عضلات یا عروق باشد، دیه کمتری خواهد داشت. اما در صورت آسیب به عضلات اصلی ران یا عروق خونی، دیه می‌تواند به میزان قابل توجهی افزایش یابد.
همچنین، در مواردی که جراحت منجر به نقص عضو یا ایجاد عوارض دائمی مانند کاهش عملکرد عضلانی یا عصبی شود، میزان دیه بر اساس درصد نقص عضو و تاثیر آن بر زندگی فرد محاسبه می‌شود. برای تعیین دقیق میزان دیه، مشاوره با کارشناسان پزشکی قانونی و وکلای متخصص ضروری است تا حقوق قانونی به درستی رعایت شود.
تشخیص عمق این جراحات به عهده پزشکی‌قانونی بوده و باید مورد تایید دادگاه باشد تا برای آن دیه تعیین شود.

سخن آخر


یکی از جنایاتی که ممکن است خیلی از افراد در دعواهای خیابانی با آن مواجه شوند چاقوکشی است. این جرم اغلب توسط افراد شرور اتفاق می‌افتد و می‌تواند اثرات مخربی بر جامعه و افراد بگذارد. برای برقراری نظم و امنیت در جامعه، قانون مجازات اسلامی ایران قوانینی را برای مجازات اینگونه افراد تعیین کرده تا آن‌ها را به سزای عملشان برساند.
این جرم در دادگاه عمومی جزایی محل وقوع جرم بررسی شده و برای آن حکم نهایی صادر خواهد شد. همچنین جرم چاقوکشی قابلیت گذشت کردن و تعدیل را ندارد و فرد مجرم به اشد مجازات محکوم خواهد شد.

اشتراک گذاری مقاله:

دیدگاه کاربران

نظر و دیدگاه خود را در مورد این مقاله با ما در میان بگذارید.

0 کاراکتر

آخرین مقالات منتشرشده

آخرین مقالات منتشرشده

مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

در هر ساعت از شبانه روز و در هفت روز هفته می توانید با به صورت تلفنی و متنی از وکلای وکیل وند مشاوره دریافت کنید.

پشتیبانی و راهنمای خدمات: 91017949-021

شنبه تا پنجشنبه ساعت 9 الی 17

دیدگاه کاربران

نظر و دیدگاه خود را در مورد این مقاله با ما در میان بگذارید.

0 کاراکتر

خدمات حقوقی وکیل وند

وکیل وند طیف گسترده ای از خدمات حقوقی را در قالب های مختلف به شما ارائه می دهد، از جمله:

  • مشاوره حقوقی متنی و تلفنی در زمینه های مختلف
  • تنظیم و نگارش دادخواست، لایحه و سایر اوراق قضایی
  • وکالت در دعاوی حقوقی و کیفری
  • انجام امور قراردادها
  • و سایر خدمات حقوقی