در صورتیکه در رابطه با موضوع

نکات مهم طلاق به دلیل اعتیاد مرد | مراحل اثبات اعتیاد
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
21 شهریور 1401
5
نکات مهم طلاق به دلیل اعتیاد مرد | مراحل اثبات اعتیاد

نکات مهم طلاق به دلیل اعتیاد مرد | مراحل اثبات اعتیاد

شما در این مقاله میخوانید

امروزه اعتیاد یکی از دلایل عمده درخواست طلاق میان زوجین است. قانون‌گذار نیز جهت حمایت از زنان در این مواقع، قوانینی را برای جدایی از مرد معتاد فراهم کرده است و باید برای استفاده از این قوانین به آن‌ها مسلط بود. وکلای خانواده اغلب به قوانین مربوط به این موضوع تسلط کامل داشته و می‌توانند راهنمایی ‌های مناسبی برای شما در این زمینه داشته باشند. ما نیز در نوشته پیش ‌رو قصد داریم اطلاعاتی راجع به طلاق به دلیل اعتیاد مرد و روش‌های اثبات آن در اختیار شما بگذاریم با ما همراه باشید.

وکلای خانواده اغلب به قوانین مربوط به این موضوع تسلط کامل داشته و می‌توانند راهنمایی ‌های مناسبی برای شما در این زمینه داشته باشند.

ما نیز در نوشته پیش ‌رو قصد داریم اطلاعاتی راجع به طلاق به دلیل اعتیاد مرد و روش‌های اثبات آن در اختیار شما بگذاریم با ما همراه باشید.

نظر قانون راجع به طلاق به دلیل اعتیاد مرد

برای اینکه بتوان نظر قانون در مورد طلاق به دلیل اعتیاد را دانست باید به ماده 1130 قانون مدنی استناد نمود که در آن اگر دوام زندگی مشترک موجب عسر و حرج زوجه باشد وی می‌تواند با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق بدهد. یکی از مصادیق عسر و حرج، اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد مخدر یا ابتلا وی به مشروبات الکلی است که باعث خلل در زندگی خانوادگی وی خواهد شد.

البته در صورت امتناع فرد معتاد از ترک یا عدم امکان ترک در مدت زمان مشخص به تشخیص پزشک رای قطعی دادگاه صادر خواهد شد.

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

آیا هر نوع اعتیادی حق طلاق را به زوجه خواهد داد؟

یکی از سوالاتی که در پرونده‌های طلاق به علت اعتیاد زوجه به وجود می‌آید این مورد است که هر نوع اعتیادی این حق را برای زوجه ایجاد خواهد کرد که در پاسخ به این سوال باید گفت برخلاف تصور عامه این حق با استعمال هر نوع مواد مخدری ایجاد نخواهد شد.

به عبارت دیگر اعتیاد باید به گونه‌ای باشد که در زندگی خانوادگی وی خلل وارد کرده و الزام وی به ترک اعتیاد امکان‌ پذیر نباشد. از مصادیق مواد مخدر که می‌تواند شرط لازم برای درخواست طلاق زوجه باشد می‌توان به انواع مشروبات الکلی، مواد مخدر سنتی و صنعتی و ... اشاره کرد.

استعمال چه مقدار مواد مخدری مجوز طلاق را به زوجه خواهد داد؟

قانون‌گذار در ماده 1130 قانون مدنی به صراحت اعلام کرده که اعتیاد مرد می‌تواند به زوجه حق طلاق بدهد. اما معیاری برای اینکه چه میزان استعمال می‌تواند مجوز این درخواست باشد وجود ندارد و باید به تشخیص دادگاه بررسی شده و احراز شود.

به سخن دیگر امکان دارد استعمال مقدار مشخصی مواد مخدر توسط فردی باعث ایجاد حق طلاق برای زوجه شود اما در فرد دیگری استعمال همان مقدار این حق را ایجاد نکند که معیار آن نیز تشخیص دادگاه صالح است.

شرایط پذیرش درخواست طلاق به دلیل اعتیاد مرد

برای اینکه درخواست طلاق زوجه از زوج به دلیل اعتیاد وی مورد قبول دادگاه قرار گیرد باید شرایط پذیرش آن وجود داشته باشد. در صورت نبود هر کدام از این موارد دادگاه به درخواست طلاق رسیدگی نکرده و آن را رد خواهد کرد. خلل در اساس و بنیان زندگی مشترک به دلیل اعتیاد یکی از این مواردی است که مورد بررسی دادگاه قرار می‌گیرد.

همچنین در صورتی که الزام زوج به ترک مواد مخدر به تشخیص پزشک و در مدت زمان مشخص امکان‌پذیر نبوده و یا فرد پس از ترک اعتیاد به تعهد خود عمل نکند و دوباره اقدام به مصرف نماید دادگاه درخواست طلاق را می‌پذیرد و مورد بررسی قرار می‌دهد.

اثبات اعتیاد مرد در دادگاه

همانطور که می‌دانید برای رسیدگی به هر ادعایی در دادگاه، باید آن را اثبات کرد. برای اثبات اعتیاد مرد در دادگاه توسط زن نیز روشهای مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها آزمایش از طریق پزشکی ‌قانونی است و در صورت مثبت شدن نتیجه آن، رأی به نفع زوجه صادر خواهد شد. اما در برخی موارد پیش می‌آید که فرد با استفاده از روش‌های مختلف سعی در تغییر نتیجه آزمایش دارد مثلا با عدم مصرف سه روز شیشه آزمایش وی منفی خواهد شد.

از دیگر روش ‌های اثبات این ادعا باید به:

  •  شهادت شهود یکی دیگر از موارد اثبات اعتیاد مرد در دادگاه است. یعنی چند تن از افرادی که فرد را کاملا می‌شناسند و از وضعیت اعتیاد وی آگاهی دارند در دادگاه راجع به این موضوع شهادت دهند.
  •  تحقیقات محلی بنا به تشخیص دادگاه از طریق مددکاری یا کلانتری را می‌توان از دیگر روش‌ های اثبات اعتیاد مرد در دادگاه دانست. به یاد داشته باشید دستور اینکار فقط توسط قاضی دادگاه و بنا به صلاح‌دید او صادر خواهد شد.
  • بررسی سوابق بستری بودن فرد در کمپ‌های ترک اعتیاد نیز می‌تواند در اثبات اعتیاد زوج تاثیرگذار بوده و روند کارها را تا حد زیادی جلو بیندازد.

بهتر است بدانید اگر زوج سابقه زندان برای جرایم مربوط به مواد مخدر را داشته باشد راه اثبات اعتیاد وی بسیار هموار خواهد بود و زوجه می‌تواند به راحتی طلاق بگیرد.

برای استعلام این مورد دادگاه خانواده موظف است از دادگاه انقلاب در خصوص سوابق زوج درخواست پیگیری داشته باشد.

حضانت فرزندان در صورت طلاق به دلیل اعتیاد مرد

با استناد به ماده 1173 قانون مدنی، یکی از موارد سلب حضانت والدین از فرزند اعتیاد زیان‌آور به الکل، مواد مخدر و قمار است. در همین راستا می‌توان گفت در صورتی که در دادگاه اعتیاد مرد اثبات شود و طلاق نیز به دلیل زیان‌آور بودن این اعتیاد اتفاق بیوفتد حضانت فرزند نیز از پدر سلب خواهد شد و به مادر سپرده می‌شود. البته نباید اهمیت قید مهم «زیان‌آور» بودن اعتیاد را دست کم گرفت که تشخیص زیان‌آور بودن آن با دادگاه خواهد بود.

سخن آخر

طلاق می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیوفته که یکی از این دلایل، اعتیاد زوج است.

در صورتی که زوجه بتواند اعتیاد زوج را در دادگاه به وسیله ادله قوی اثبات کند حکم طلاق برای او جاری خواهد شد. البته به یاد داشته باشید صرف اعتیاد زوج مجوز درخواست طلاق را به زوجه بدهد بلکه با استناد به ماده 1130 قانون مدنی، این اعتیاد باید طوری باشد که به زندگی خانوادگی فرد خلل وارد شده و در صورت ادامه باعث آسیب به زوجه شود.

اگر در داگاه ثابت شود که زوج اعتیاد زیان‌آور دارد از حضانت فرزند نیز محروم بوده و حضانت به زوجه داده می‌شود. همچنین از روش‌های اثبات این اعتیاد باید به آزمایش پزشکی‌قانونی، شهادت شهود و تحقیقات محلی اشاره کرد که باید به دستور قاضی انجام شود.

لطفا کمی صبر کنید

میانگین 5 از 1 رای

آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

19 اردیبهشت 1403
کارآموز وکالت

حقوقی خانواده طلاق زن

سلام وقتتون بخیر. میخواستم در مورد حق طلاق سوال کنم حقیقتش میخواستم مط...

20 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

اقدام به طلاق با وکالت در طلاق

سلام وقتتون بخیر. میخواستم در مورد حق طلاق سوال کنم حقیقتش میخواستم مط...

19 اردیبهشت 1403
کارشناس حقوقی

عدم حضور در مشاوره ها

با سلام
من میخوام طلاق توافقی بگیرم دفتر قضایی هم درخواست دادم ولی مشا...

17 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

آیا مرد از روند طلاق مطلع می شود؟

سلام. همسر من حق طلاق داره. میخواستم بپرسم میتونه برای درخواست طلاق دا...

16 اردیبهشت 1403
کارشناس حقوقی

دادخواست مطالبه طلاق

سلام وقت بخیر، پرونده طلاق من بعد از فرجام خواهی و نقض رای توسط دیوان...

15 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

بذل مدت عقد موقت و‌چگونگی ان

سلام روز بخیر
اگر دو نفر صیغه نامه یکساله داشته باشند ، فقط حدود 2 ما...

14 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

طلاق به جهت کراهت و مفارقت جسمی زیاد

اگه منظورتون از شرایط همون موارد ذکر شده تو سند ازدواج هستش ک هیچ کدوم...

14 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

طلاق یکطرفه از طرف زوجه

سلام وقت بخیر
تو ماجرای طلاقی که خانم باکره اس و آقا مهریه و نفقه میده...

12 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

طلاق با وکالت بلاعزل

با سلام ،من سال92 وکالت بلاعزل از شوهرم گرفتم ولی در اون قید شده ک در...

12 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

استرداد دعوا و ثبت ان‌ در پرونده

سلام، همسرم(زوج) ادعا می کند شکایت عدم امکان سازش را پس گرفته، اما امر...