در صورتیکه در رابطه با موضوع

مجازات حمل سلاح سرد چیست؟ (چاقو، قمه، قداره، پنجه بوکس )
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
02 شهریور 1401
4.14
مجازات حمل سلاح سرد چیست؟ (چاقو، قمه، قداره، پنجه بوکس )

مجازات حمل سلاح سرد چیست؟ (چاقو، قمه، قداره، پنجه بوکس )

شما در این مقاله میخوانید

آیا حمل چاقو در ایران آزاد شده است؟

سلاح به دو نوع سرد و گرم تقسیم می‌شود که حمل و نگهداری آن‌ها بدون مجوز در قانون ایران مجازات دارد. این مجازات‌ها نیز به علت قدرت آسیب‌زنندگی به دیگران و بروز صدمات و جنایات مختلف در آن‌ها می‌باشد. همچنین این مجازات‌ها می‌تواند نقش بازدارندگی در جامعه داشته و از تحقق بسیاری از جرایم جلوگیری کند. ما نیز در این مقاله قصد بررسی مجازات حمل سلاح سرد در قانون را داریم تا بتوانیم بیشتر با این مبحث آشنا شده و در مواقع نیاز به آن‌ها استناد کنیم.

سلاح سرد چیست؟

یکی از سوالاتی که ممکن است ذهن افراد را به خود درگیر کند این است که در قانون سلاح سرد به چه چیزی گفته می‌شود. در جواب این سوال باید گفت با استناد به آیین‌نامه اجرایی قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات سلاح سرد شامل وسایل، آلات و ادواتی می‌شود که با استفاده از آن‌ها صدا یا شعله و حرارتی ایجاد نخواهد شد بلکه منجر به پارگی، خونریزی، از کار افتادن موقت یا دائم اعضا بدن می‌شود و در نهایت منجر به فوت طرف مقابل خواهد شد. مثلا جرم اسپری فلفل شامل سلاح های سرد نمی‌شود. سلاح سرد جنگی نیز به سلاحی اطلاق می‌‌شود که در نبردهای تن‌به‌تن نیروهای مسلح مورد استفاده واقع می‌شود.

مجازات حمل سلاح سرد جنگی

طبق ماده 4 قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز، نگهداری و حمل هرنوع سلاح بدون مجوز مراجع ذی‌صلاح جرم بوده و مرتکب به مجازات‌های مندرج در این قانون محکوم خواهد شد. همچنین در ماده 6 این قانون آمده هرکس به طور غیر مجاز سلاح سرد جنگی یا سلاح شکاری یا قطعات موثر آن‌ها را خریداری، نگهداری و حمل کند به حبس از 91 روز تا 6 ماه یا جزای نقدی از ده تا بیست میلیون ریال محکوم خواهد شد. 

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

مجازات حمل سلاح سرد غیر جنگی

ماده 617 قانون مجازات اسلامی به شرح «هرکس به وسیله چاقو و یا هر نوع اسلحه دیگر تظاهر یا قدرت‌نمایی نماید یا آن را وسیله مزاحمت اشخاص یا اخاذی یا تهدید قرار دهد یا با کسی گلاویز شود در صورتی که از مصادیق محارب نباشد به حبس از 6 ماه تا 2 سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.» به مجازات سلاح سرد غیر جنگی پرداخته است.

البته این ماده دارای 2 تبصره به شرح:

تبصره یک: حمل قمه، شمشیر، قداره و پنجه‌بوکس در صورتی که صرفا به منظور درگیری فیزیکی و ضرب و جرح باشد جرم محسوب شده و مرتکب به حداقل مجازات مقرر در این ماده محکوم می‌گردد. 

تبصره دو: تولید، عرضه یا حمل ادوات موضوع تبصره یک در موارد ورزشی، نمایشی، آموزشی و نیاز ضروری اشخاص برای استفاده شغلی یا دفاع شخصی پس از دریافت مجوز بلامانع است. 

می‌باشد که حمل سلاح سرد را در صورت دارا بودن مجوز رسمی بلامانع دانسته است.

انواع سلاح سرد غیر جنگی

برای اینکه بتوان بهتر این قوانین را درک کرد و نظر قاضی را تشخیص داد باید با انواع سلاح سرد غیر جنگی آشنایی داشت. از مهم ترین موارد سلاح سرد غیر جنگی باید به:

  • چاقو
  • قمه
  • زنجیر
  • شوکرهای الکتریکی
  • تفنگ بادی
  • افشانه‌های اشک‌آور
  • افشانه‌های خواب‌آور
  • افشانه‌های بیهوش‌کننده
  • پنجه بوکس
  • کلت بادی

و... اشاره کرد که هر کدام این موارد می‌تواند آسیب‌زننده بوده و در مواقعی موجب فوت فرد شود. البته ملاک تشخیص این سلاح‌ها وزارت دفاع است؛ زیرا برخی از سلاح‌ها را به عنوان ادوات سرگرمی قبول داشته و حمل آن‌ها جرم محسوب نخواهد شد. طبق تحقیقات انجام شده توسط ناجا باید گفت چهل درصد نزاع‌ها با سلاح سرد انجام می‌پذیرد که رقم قابل توجهی بوده و باید به آن رسیدگی شود.

آیا قانون بین سلاح سرد و گرم تفاوتی قائل است؟

همانطور که در ابتدا به آن اشاره کردیم سلاح به دو نوع سرد و گرم تقسیم می‌شود اما در اینجا باید بررسی کرد آیا قانون هم بین سلاح سرد و گرم تفاوتی قائل است یا خیر؟ در جواب این سوال باید گفت با استناد به ماده 279 قانون مجازات اسلامی که به بحث محاربه پرداخته است بین سلاح سرد و گرم تفاوتی وجود ندارد و استفاده از هر کدام آن‌ها در صورتی که موجب ناامنی در محیط شود در قانون دارای مجازات است. برای حمل و نگهداری سلاح گرم نیز باید مجوزهای مربوط را دارا بود و در غیر اینصورت با توجه به قوانین مختلف فرد مجرم شناخته شده و مجازات خواهد شد.

دادگاه صالح رسیدگی به جرایم حمل سلاح

برای اینکه بدانیم دادگاه صالح برای رسیدگی به جرایم حمل سلاح کدام محکمه است باید به ماده 303 قانون آیین دادرسی کیفری استناد کنیم. بر اساس این قانون، مراجع صالح برای رسیدگی به جرایم مربوط به حمل اسلحه و مهمات، دادگاه کیفری محل وقوع جرم است اما در مورد قاچاق اسلحه و مهمات دادگاه انقلاب تصمیم‌گیری نموده و نظر نهایی را اعلام خواهد کرد. 

سخن آخر

یکی از مواردی که می‌تواند در جامعه آسیب‌زننده بوده و باعث هرج و مرج شود حمل و نگهداری سلاح توسط دیگران است. سلاح می‌تواند به دو نوع گرم و سرد تقسیم شود که در صورت عدم وجود مجوزهای قانونی برای حمل آن، فرد مجرم شناخته شده و برای او مجازات در قانون در نظر گرفته شده است. ما سعی کردیم در این مقاله با استناد به مواد قانونی مختلف میزان مجازات حمل انواع سلاح سرد را شرح داده و دادگاه صالح رسیدگی به این جرایم را مشخص کنیم. باید دانست در قانون جمهوری اسلامی ایران بین سلاح سرد و گرم تفاوتی وجود نداشته و در صورت حمل هر کدام آن‌ها بدون مجوز قانونی وی مجرم شناخته شده و برای او مجازات تعیین خواهد شد.

لطفا کمی صبر کنید

میانگین 4.14 از 11 رای

آیا حمل سلاح سرد غیر جنگی جرم است؟

صرف حمل سلاح سرد غیر جنگی طبق ماده 617 قانون مجازات اسلامی، جرم نبوده و در صورتی که برای ارتکاب جنایت و یا درگیری حمل شود جرم بوده و شایسته مجازات است.

مجازات حمل سلاح سرد به قصد درگیری فیزیکی و ضرب و جرح زندان است؟

پاسخ بله می باشد، در صورتی که حمل سلاح سرد برای درگیری فیزیکی و ضرب و جرح باشد، جرم می باشد و مرتکب به حداقل مجازات در ماده 617 محکوم خواهد شد که همان 6 ماه حبس و شلاق خواهد بود.

انواع سلاح سرد در ایران کدام اند؟

انوادع سلاح سرد شامل :قمه ،پنجه بوکس، قداره و شمشیر می باشد.

مجازات حمل سلاح سرد به قصد قدرت نمایی و یا تهدید و اخاذی چیست؟

اگر حمل سلاح جهت قدرت نمایی و یا تهدید و اخاذی باشد، به 6 ماه تا 2 سال حبس و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.
آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

26 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

قدرت نمایی اشخاص با چاقو

سلام داداش من قدرت نمایی با چاقو کرده قاضی 6 ماه حبس بریده شاکی گفته 1...

21 آذر 1402
وکیل پایه یک دادگستری

یعنی در هر حال پرونده ادامه پیدا میکنه و حکم داده میشه؟

سلام مجدد
یعنی در هر حال پرونده ادامه پیدا میکنه و حکم داده میشه؟
منظ...

14 آبان 1402
وکیل پایه یک دادگستری

اتهام حمل و نگهداری سلاح گرم

سلام خسته نباشید ، یکی از اقوام سلاح کمری غیر مجاز گرفت ولی برگردوند ب...

20 مهر 1402

تجدیدنظر خواهی در مورد استفاده از،سلاح سرد

به نام خدا باسلام و عرض ادب خدمت وکلاء محترم
بنده و برادرم شکایت کیفری...

08 مهر 1402
وکیل پایه یک دادگستری

حمل و نگهداشتن سلاح سرد

سلام
حمل و نگهداشتن سلاح سرد برای دفاع از خود جرمی دارد برای زیر 18 س...

08 مهر 1402
وکیل پایه یک دادگستری

حمل و نگهداری صلاح سرد قمه و چاقو

سلام شوهر من با یکی شکایت داشته هم طرف شکایت کرده و هم شوهر من شوهر من...

05 شهریور 1402
وکیل پایه یک دادگستری

آیا حمل سلاح سرد جرم است؟

همراه داشتن چاقوجرم است ومجازات داردیاخیرجرم نیست ومجازات ندارد؟

28 مرداد 1402
وکیل پایه یک دادگستری

مجازات حمل اسپری فلفل در ملا عام

سلام
جریمه اسپری فلفل در مله عام چیه
چقدر جریمه داره؟
شلاق داره آیا؟

27 مرداد 1402
کارآموز وکالت

حمل افشانه فلفل توسط همه شهروندان آزاد است ؟

با عرض سلام خسته نباشید خدمت شما استاد من رانندگان اسنپ هستیم خواستم...

27 مرداد 1402
وکیل پایه یک دادگستری

حمل سلاح سرد جرم است؟

آیا نیرو انتظامی حق داره به کسی گیر بده که پنجه بوکس همراش داره
فقط ه...